|
Itämeriläiset
Valkosuomalaisia
Vastassa
Quick index: [
Itämeriläiset valkosuomalaisia vastassa |
Saatesanat]
Punainen näkökulma: Itämeriläiset valkosuomalaisia vastassa
Itämeren laivaston ilma-ase talvisodassa
Kirjoittanut: P. N. Ivanov, alkujaan julkaistu 1973
Suomeksi kääntänyt:
Paavo Kajakoski
Marraskuun lopussa 1939 johtavat antineuvostoliittolaiset piirit
Suomessa, lännen imperialistien kiihottamina, päästivät alulle
sotilaallisen konfliktin Neuvostoliittoliiton ja Suomen välille.
Suomalaisen, Neuvostoliittoon hyökkäystä varten luodun sotavoiman
nujertamisen ja sotilaallisen sillanpääaseman likvidoimisen
neuvostohallitus antoi Leningradin sotilaspiirin joukkojen (luoteinen
rintama), alusten, rannikkotykistön ja Punalippuisen Itämeren ja
pohjoisen laivastojen ilma-aseen tehtäväksi.
Itämeren laivaston ilma-asetta komensi tällöin prikaatinkomentaja V. V.
Jermatsenkov, sotakomissaarina oli prikaatinkomissaari L. N. Purnik,
esikuntapäällikkönä - eversti P. P. Kvadz.
Taistelutoiminnan alkuun mennessä Punalippuisen Itämeren laivaston ilmavoimat käsittivät 469 taistelulentokonetta.
Punalippuisen Itämeren laivaston ja Leningradin sotilaspiirin
ilma-aseella oli ehdoton ilmaherruus, vaikka suomalainen ilma-ase ei
laadullisesti hävinnyt meidän koneille. Suomella oli yli 500
lentokonetta, joista osa oli uudempia ulkomaisia tyyppejä -
"Supermarine Spitfire", "Hawker Hurricane" ja muita.
Taistelun kuluessa laivaston ilma-ase tuhosi vastustajan tulipesäkkeet
ja elävän voiman, sallien maahanlaskujoukkojen laskemisen Seiskariin,
Lavansaareen, Suursaareen, Koivistolle ja muualle, sekä tuki
Puna-armeijan osastojen hyökkäystä rintaman eteläisellä siivellä.
Itämeren lentäjät suorittivat iskuja lentokentille, aluksiin,
rannikkopuolustuksen pattereihin rautatieasemille ja erityisesti
vastustajan satamiin - Turkuun, Raumaan, Mäntyluotoon, Vaasaan ja myös
vihollisen rahtiliikenteeseen.
Samanaikaisesti ne suorittivat tiedustelua ja Leningradin,
eskaadereiden aluksien, omien meritukikohtien ja lentokenttien
ilmatorjuntaa. Taistelutoimien aikana "itämeriläiset" suorittivat 16
663 taistelulentoa, niistä 881 - yöllä, lensivät 21 425 tuntia,
pudottivat 2600 tonnia lentopommeja ja ottivat 12 637 lentovalokuvaa.
Ilmataisteluissa ja vastustajan lentokentillä tuhottiin 65
lentokonetta, upotettiin tai vaurioitettiin 37 rahti- ja sota-alusta,
tukahdutettiin monen patterin tuli ja tuhottiin suuri määrä vihollisen
elävää voimaa ja tulipesäkkeitä. Taistelulentokoneista lentäjät
pudottivat saarille noin 70 tuhatta tonnia lastia ja muutama sata
henkilöstöä. Käytännössä tärkein sekä neuvostoliittolaisen, että
ulkomaisen ilma-aseen toimenpide vastustajan laivaliikennettä ja
satamia vastaan oli miinoitus ilmasta käsin. Ilma-aseen
taistelutoimintaa käytiin yhteistoiminnassa laivaston kanssa ja
itsenäisesti yhdenmukaisesti Punalippuisen Itämeren laivaston
johdon yleisten operatiivisten suunnitelmien kanssa.
Ankarissa talviolosuhteissa, toimien vaikeasti suunnistettavissa,
tuntemattomissa paikoissa itämeri-lentäjät, taistellen
valkosuomalaisten kanssa, suorittivat massiivisia urotekoja
miehuullisesti, uskollisena Isänmaalleen ja tahtoen voittoa.
Esimerkin opetuksesta taistelussa valkosuomalaisten kanssa näytti 1.
lentorykmentin 3. lentolaivue (laivueen komentaja kapteeni N. A.
Tokarev, sotakomissaari - vanhempi politrukki N. P. Ivanov). Sodan
ensimmäisenä päivänä, 30. marraskuuta 1939, laivue suoritti iskun
Helsingin sotateollisuuden kohteisiin. Ulkomainen lehdistö kommentoi
laajasti tätä todella onnistunutta neuvosto-ilma-aseen lentosuoritusta,
tiedottaen, että Suomen hallitus kiirehti evakkoon Helsingistä Basiin.
Laivue suoritti 46 taistelulentoa ja pudotti 320 tonnia lentopommeja
vihollisen sotilaallisiin ja teollisuuskohteisiin. Laivueen lentäjät
pudottivat ilmataisteluissa 11 vastustajan konetta.
Taisteluissa kunnostautui 8. lentoprikaatin 57. lentorykmentti
(komentaja - majuri E. N. Preobrazenskiy, sotakomissaari -
pataljoonankomissaari A. S. Miroshnitsenko). Tässä rykmentissä
merkittävimmät menestykset taistelussa saavutti SB-laivue komentajanaan
kapteeni V. I. Rakov. Laivue kunnostautui hyvässä taistelulentojen
organisoinnissa, annettujen tehtävien järkevissä ratkaisuissa,
laskelmien tarkkuudessa ja iskujen yllättävyydessä.
Rohkeasti tappelivat vihollisen kanssa 12. erillisen
hävittäjälentolaivueen lentäjät (komentaja - majuri A. A. Denisov,
sotakomissaari - pataljoonankomissaari N. M. Kosorukov) ja 13.
erillinen hävittäjälentolaivue (komentaja - kapteeni G. P. Gubanov,
sotakomissaari - pataljoonankomissaari I. I.Volosevits). Aamunkoitossa
7. tammikuuta 1940 12. laivueen kolme osastoa suoritti iskun
suomalaiselle Utin lentokentälle. Sytytettiin palamaan lentokonehallit,
tuhottiin huoltorakennukset, räjäytettiin bensiinisäiliöt.
Onnistuneesti ja taktisesti oikein laivue rynnäköi Björkön saaren
rantapattereita vastaan, joita ei pitkään aikaan voitu paljastaa. Tällä
kerralla toimintasuunnitelma oli yksinkertainen. Lentäjä S. M: Shuvalov
meni maalialueelle ja veti ilmatorjuntatulta itseään kohti, muun
laivueen pysyessä sivummalla ja leimahdusten avulla pystyivät sitten
kohdistamaan iskunsa. Täten nujerrettiin vastustajan patterit, jotka
häiritsivät Puna-armeijan osastojen etenemistä. Miehuullisesti ja
älykkäästi taistelivat vihollisen kanssa 13. lentorykmentin (komentaja
- majuri I. G. Pomanenko, sotakomissaari - pataljoonankomissaari Z. F.
Lazarev), 15. tiedustelulentorykmentin (komentaja - eversti D. F.
Bortnovskiy, sotakomissaari - pataljoonankomissaari N. G. Cafonov)
lentäjät ja muut Punalippuisen Itämeren laivaston Ilmavoimien osastot.
Taisteluissa vihollisen kanssa syntyi nimitys "siivekkäät
itämeriläiset". Taitavasti ohjasi omien pattereiden tulta, ollen
keskeytymättömän tulituksen alla, aliluutnantti Prohorov, esikuvan
pelastustoiminnasta taistelussa osoitti yliluutnantti A. A. Gubriy,
joka etsi ja pelasti palaneet ja haavoittuneet G. S. Pintsukin
pommikoneen miehistön jäsenet, heidän tehtyä pakkolaskun Suomenlahden
jäälle, vastustajan ulottuville. Lentäjä Azizjants suoritti 86
taistelulentoa. Itämeren kotkaksi kutsuttiin luutnantti P. A. Brinkoa,
joka lensi missä säässä tahansa. Merkittävän urotyön teki laivueen
komentaja, yliluutnantti I. D. Borisov. Aikaisemmin, osallistuessaan
taisteluihin Halhin-Golissa?, hän ensimmäisenä lentäjistä avasi tilin
alasammutuista viholliskoneista. 25. joulukuuta, rynnäköidessään
ilmatorjuntapattereita vastaan Hangon seudulla, hänen koneensa
ammuttiin alas. Todellisena Neuvostoisänmaan poikana I: D. Borisov
ohjasi savuavan koneensa vastustajan patteriin, tuhoten sen, mutta
saaden myös itse urhoollisesti surmansa.
Menestyksekkääseen taistelutehtävien suorittamiseen myötävaikutti monin
tavoin taitavasti tehty puolue-poliittinen työ Ilmavoimien yksiköissä.
Politrukkien ponnistukset suunnattiin ihmisten tutkimukseen,
lento-taktisen valmiuden tason ja lentäjien ilmataistelun hallinnan
kohottamiseen, vastustajan ja taisteluteattereiden tutkimukseen, kurin
lujittamiseen, muonituksen organisointiin ja lentäjien
kulttuuritoimintaan. Ansio tästä kuului ennen kaikkea lentolaivueiden
sotakomissaareille. Parhaita näistä olivat pataljoonankomissaari S. V.
Palshenkov, vanhemmat politrukit M. A. Gurevits, V. P. Zarnikov, I. I.
Serbin, P. I. Biskup, N. F. Poljakov. Heidän henkilökohtainen esimerkki
taistelussa ( kaikkien laivueiden sotakomissaarit lensivät),
huomaavaisuus ihmisiä kohtaan, samanaikainen annettujen tehtävien
selvitys, suunnitelmallisuus ja periksiantamattomuus työssä, taitavuus
löytää välttämättömät muodot ja nopeasti uudelleen organisoida koulutus
vastaamaan sotakollektiivin olosuhteita, myötävaikutti onnistumiseen
taistelutehtävien täyttämisessä.
Erityistä henkilökunnan rakkautta sai osakseen 13. erillisen
hävittäjälaivueen sotakomissaari, vanhempi politrukki I. I. Volosevits.
Ei ollut tapausta, etteikö hän olisi antanut ystävällistä neuvoa, ei
kieltäytynyt auttamasta tovereita. Yhdessä komentajan kanssa Volosevits
syventyi yksityiskohtaisesti tilanteeseen, keskusteli tavasta lähestyä
maalia, hyökkäystavasta, poistumisesta taistelusta, käytännössä opetti
vihollisen voittamisen taitoa.
Kerran muodostettiin pommittajien saattamista varten kuuden hävittäjän
ryhmä. Niitä johti komissaari Volosevits. Maalialueella se tapasi viisi
hävittäjää, tyyppiä "Gloster-Reikok??". Volosevits kääntyi ja alkoi
lähestyä. Hänen perässään seurasivat muut. Seurasi kuuma ilmataistelu.
Ensimmäisen minuutin aikana, lähestyen 50 metrin päähän komissaari
ampui kohti vastustajan johtokonetta. Se leimahti tuleen ja rojahti
maahan. Sotakomissaarin esimerkki antoi rohkeutta meidän
hävittäjälentäjillemme. Seuraten johtajaa lentäjät Voitenko ja Jevseev
ampuivat alas koneet. Jäljelläolevat yrittivät paeta seurauksia, mutta
meidän lentäjien yhteinen tuli sulki heidän tiensä. Volosevitsin ryhmän
lentäjien päättäväinen toiminta antoi pommittajille mahdollisuuden
suorittaa onnistuneesti taistelutehtävä. Komissaari Volosevits suoritti
69 taistelulentoa. Pelottomista haukoista rintamalla tehtiin lauluja.
Niitä kutsuttiin nimellä "Lauluja sotakomissaarista". Suuren
Isänmaallisen sodan alussa I. I. Volosevits sai surmansa epätasaisessa
taistelussa.
Taisteluihin valkosuomalaisten kanssa otti osaa myös Pohjoisen
laivaston ilma-aseen 118. ja 72. lentorykmentit. Ne suorittivat
liikenneyhteyksien tiedustelua Tana- ja Varangerin vuonoille asti ja
Barentsin-meren rannikolla turvaten omien rahtialusten kulun,
jotka kuljettivat sotatarvikkeita ja joukkoja Kuolan lahdelta
Petsamoon. Sodan aikana Suomen kanssa 118. lentorykmentti,
suorittaessaan taistelutehtäviä, lensi 466 tuntia. Laivue,
komentajanaan luutnantti V. I. Boiko, sotakomissaarina vanhempi
politrukki N F. Piskarev, lensi vaikeissa sääolosuhteissa yli 300
tuntia ilman haaveria.
Maaliskuussa 1940 Puna-armeija, yhteistoiminnassa Punalippuisen
Itämeren laivaston kanssa murskasi valkosuomalaisen sotavoiman ja
pelasti Leninin kaupungin.
Saatesanat
Artikkeli on julkaistu alun perin venäläisellä sotahistoriallisella sivustolla RKKA.RU.
Artikkeli on käännetty suomenkielelle ja julkaistu sivuston ylläpitäjien ja kirjoittajien luvalla. Erityiskiitokset Alexander Kiyanille ja Pavel Aptekarille yhteistyöstä.
Kirjoittanut: P. N. Ivanov, 1973
Kääntäjä: Paavo Kajakoski.
Article originally published by the online military history site RKKA.RU and translated and published in Finnish by the kind permission of RKKA.RU. Special thanks to Alexander Kiyan ja Pavel Aptekar for their cooperation.
Copyright RKKA.RU & Virtuaalilentäjät r.y. / Finnish Virtual Pilots Association 2004.
| |