|
Antti
Platan
Ukrainassa
Pikahakemisto: [
Antti Platan Ukrainassa |
Muistiinpanoja matkan varrelta |
Muuta tietoa |
Matkaan liittyviä asiakirjoja |
Valokuvia Antti Platanin albumista |
Saatesanat]
Peter Platan haastatteli isoisäänsä Antti Platania vuonna 1990 helmikuussa hänen sota-ajan toiminnastaan. Peter Platan antoi luvan julkaista isoisänsä haastattelun yhdessä Aino ja Hannele Tuomisen julkaiseman materiaalin kanssa.
Antti Platan elää yhä artikkelin julkaisuhetkellä.
Peter Platanin haastattelun ääninauhalta puhtaaksikirjoittanut Kirsti Syväniemi.
Tietokoneelle puhtaaksikirjoittanut Jukka O. Kauppinen.
Andreas Valentin Platan syntyi Saksassa Munchenissä 01.04.1911.
Platan oli Ukrainan matkalla erityisesti hyvän saksankielentaitonsa (Saksa äidinkieli) johdosta. Myöhemmin hän oli Ilmavoimien yhteysupseerina Saksassa / Berliinissä tehtävänään mm. Ilmavoimien hankinnat saksalaisilta.
Hänelle myönnettin SLM SLM 886/K84. SLM (tähystäjä) 05.06.1940, ohjaajatodistus 05.04.1942.
ANTTI PLATAN SUOMEN ARMEIJASSA:
- 1.9.1931 astunut sotapalvelukseen KkR:iin (Karjalan kaartin Rykmentti)
- 6.3.1932 - 6.6.1932 RUK:ssa res.ups.oppilas
- 6.6.1932 - 27.5.1933 Ilm RUK2 (täh. linja) Ilmasotaosasto II:ssa
- 27.5.1933 res.ups.kokelas
- 28.9.1933 res.vänrikki. Päiväkäsky. 56/33
- Tammikuussa 1940 res.luutnantti
- 6.5.1940 - 16.5.1941 Kadettikoulussa (Talvisodan jälkeen välirauhan aikana). Nimitys
luutnantiksi.
- 8.1. - 4.12.1941 ups.ohjaajan peruskoulutus (Jatkosota syttyi kesäkuun lopulla 1941)
- 5.4.1942 Ilmavoimien sotilaslentäjätodistus N:o 886 Lentokoneen ohjaajalle.
- 17.7.1944 lentopäiväkirjasta ilmenee, että Antti Platan on ylennetty kapteeniksi.
- Ylennys majuriksi reservissä.
Majuri evp., ekonomi Antti Platan
90 vuotta 13.3.2001.
|
Opinnot Ilm.RUK 2 (täh.linja). Ilmasotaosasto. Arvosanat. Ilm. UK II:n ulko-oppilaana. Luutnantti Platan, Andreas Valentin on 8.1.41-4.12.41 välisenä aikana suorittanut ups.ohjaajan peruskoulutukseen kuuluvat käytännölliset ohjaajasuoritukset. Suoritusten keskiarvo 7.53. Luutanantti Platan, Andreas Valentin on suorittanut Ilm.UK:n ja Ilm. II:n tietopuolisen osan. Keskiarvo 7,40. Kauhavalla 4.12.1941
Ilmavoimien SOTILASLENTÄJÄTODISTUS N:o 886 Lentokoneen ohjaajalle. Helsingissä 5 p:nä huhtikuuta 1942. Ilmavoimien komentaja J.F.Lundquist.
Haastattelun Ukrainan matkaa koskeva osuus on puhtaaksikirjoitettu tarkoin alkuperäisen mukaisesti, vain hieman kielioppia helpommaksi siistien. Antti Platanin värikäs kieli on kuitenkin säilytetty niin lukijoiden kuin murretutkijoiden iloksi.
Haastattelumateriaalin lisäksi Peter Platanin toinen isoisä, ahkera sukututkija Keijo Syväniemi, on koonnut Antti Platanin sotavuosia koskevan yhteenvedon. Yhteenvedossa mainitaan lähinnä konetyypit ja yksiköt päivämäärineen joissa Antti Platan palveli. Artikkeliin koostetaan ajan mittaan myös muita koneiden hakumatkaan liittyviä muistiinpanoja ja dokumentteja.
Antti Platanin haastattelu julkaistaan aikanaan kokonaisuudessaan Virtuaalilentäjät ry:n ilmailuhistoriasivuilla. Tästä kiitos Peter Platanille ja eritoten hänen kaukonäköisyydelleen isoisänsä haastattelun merkeissä.
Platan Ukrainassa
- Entä jatkosota? Olitko siellä mukana?
Jatkosota, samahan se oli. Jatkosodan aikana lensin
pitkänokka-Blenheimillä. Se oli pikkasen suurempi ja parempi kone kuin
nämä lyhytnokkaiset. Pääasiallisesti lensin sitä. Mutta sittenhän mie
lensin näillä venäläisillä DB-3:lla. Ja sitten mie olin DB-3F:llä, se
oli siis se kaikista suurin kaksmoottorinen, mikä venäläisillä oli.
Sellaisia myö käytiin hakemassa Bulgariasta - se oli vissiin 1942
syksyllä.
Se ol meleko reissu, täynnä kaikennäköistä. Se alkoi Luonetjärveltä,
myö oltiin sillon laivueena. Sitten yhtenä iltana tuli ilmotus, se
vielä sattu niin hyvin, et mie olin soittanut ja sopinut Toinin kanssa,
että hää tulis sitten käymään siellä seuraavana päivänä Savonlinnasta.
Kaikki tämä oli sovittu, että mie tuun vastaan Mikkeliin (?) ja niin
pois päin, mutta illalla sanottiinkin että miun pitää lähteä Helsinkiin
iltajunassa. No läksin tietysti ja Helsingissä annettiin sitten
paperit. Myö saatiin Aeron kone meijän käyttöön, kun siellä oli viis
konetta. Meit oli viisi ohjaajaa, olikohan kaksi tähystäjää ja viisi
mekaanikkoa tai kk-ampujaa. Ja myö saatiin Aeron Junkers 52, sellainen
kuuluisa Junkers. Se otti 14 matkustajaa, 3-moottorinen.
Se tuli meijän käyttöön ja sitten myö lähettiin seuraavana aamuna.
Lennettiin ensiksi Varsovaan. Varsovassa oltiin yötä. Sitten edelleen
Swalemskiin, edelleen Brianskiiin, se on niitä Ryssänmaan kaupunkeja,
joka menee sinne etelänpäin. Olikos se Brianskin lähellä jossain, missä
ryssän kone oli tehnyt pakkolaskun. Niitä oli isompi satsi, vissiin
kaheksan konetta jotka olivat pommittaneet muistaakseni Unkarin
pääkaupunkia. Niillä oli niin kova vastatuuli, että heiltä loppubensa.
Ja ne sitten olivat laskeneet mikä minnekin ympäri sitä rajaseutua
rintamalinjaa, mikä missäkin kunnossa.
Ja Brianskis myö saatiin yks kone siitä läheltä pellolta. Se oli ihan
kunnossa, ne lensivät koneen sinne Brianskin kentälle. Sitten me
saatiin vielä toinen Kurskista. Mistäs sitten yks saatiin, en muista
enää. Sillä välillä vielä oli yks, mutta mie otin itellein sen kaiken
viimesen koneen, joka oli Krementschugissa, se on Njeperin
varrella.
Myö sit laskettiin pellolle sillä Junnulla, kun katottiin sinne ja
saksmannit sano, et se on "flugklar Maschine", siis täysin
lentokelpoinen. Mutta ei se mitä ollut. Siitä oli korkeusvakaaja
palanut osittain, vasen potkuri oli irti ja fletneri oli täysin
sekasin. Fletteri on sellane, jolla tasataan siis korkeus ja muut
semmosilla pienillä korkeusvakaajilla niin, ettei konetta joudu käsissä
pitämään. Se kun laitetaan ihan kuntoon, paikalleen, nin kone menee
itestään. Ei tartte painaa eikä vetää muuta kun sitten, jos haluaa ales
tai haluaa ylös.
No, mitäs myö, sitten montteerattiin pois koko korkeusvakaaja ja
pantiin se Junkersiin. Se vietiin Harkowiin ja Harkowin raksmiehet
laittoivat sen kuntoon. Myö itse, siis yks mekaanikko, kk-ampuja ja
minä, jäätiin koneen luokse laittamaan sitten muuta kuntoon.
Potkuri myö saatiin paikalleen ja kuntoon ja muutenkin. Meidän täytyi
laskea öljyt pois siitä ja tuoda uutta öljyä ja bensaa siihen. Meille
tuli tankkiauto sieltä jostain, en tiedä tuliko Harkowista vai jostain
lähempää. Myö saatiin muuten kone kuntoon ja sitten Junkers toi
korkeusvakaajan. Viikon se kesti, kun ne laittoivat sitä kuntoon.
Myö asuttiin sen aikaa siellä. Ne ukrainalaiset oli hyvin ystävällisiä.
Ne koitit narrata meijät - tulkaa heidän mökkiinsä asumaan - ja niin
pois päin. Myö käytiin siellä, mutta sehän oli sellainen savimaja - ja
siellä oli vuohet, lehmät ja kaikki elukat mitä olla saattaa. Ei siitä
meijän nukkumisesta olisi mitään tullut. Mie sit sanoin, että kiitoksia
paljon, myö ollaan niin hirveen tyytyväisiä kun työ meijät... Mut
meijän täytyy vartioija konetta, ei myö voida täällä olla. Ja sitten
mentiin koneen luokse. Siellä oli isoja talon kokoisia heinäsuovia,
niin kuin tuon meijän saunamäen - mutta korkeampia! Ja myö sitten
kaivettiin itsemme sinne sisään. Lentoturkki päälle ja siellähän nukkui
hyvästi. Se nyt sattui, että yhtäkkiä tuntui naaman päällä jotain
kylmää. Kun kädellä veti - hui jui! - hiiret painuivat sitten pois.
Siellä sitten se viikko odotettiin sitä peräsintä. Sitten myö
laitettiin se kiinni. Mie sanoin, että kuulkaas nyt, tuo fletteri on
niin iso homma - kun se on tällaisia pikkuisia pyöriä ja teräslankoja,
että meijänhän pitää saada ne kaikki ihan paikalleen ja oikeille
pituuksille, jotta se sitten pelaa. Ei helkkari soikoon, kyllä mie sen
saan sillai, että mie vaan lennän sen Harkowiin. Ja mie menin sit
yksinään siihen koneeseen ja starttasin. Sain pyrstön ylös, sitten se
rupes pikkusen sip-sip-tsik - ei jaksa. Kone tulee, laahaa, vaikka
tekisit mitä. Ei jaksa pitää. Ei sit auttanut kuin rullata takaisin ja
selvittää sitä fletteriä. Meillä meni vielä kolme päivää sen kanssa. Mut
sitten mie kyllä lensin sen Harkowiin - vai oliko se Pultava. Nyt en
muista, pitäis nähdä kartasta kumpi on lähempänä tai kattoo
lentopäiväkirjasta. Mutta Pultaassahan myö oltiin kanssa silloin, joten
luulen että mie lensin ensin sinne. Me oltiin sinne ilmotettu, että nyt
tullaan - katsos, ei ollut koin hauska laskee saksalaiselle kentälle
venäläisellä koneella, missä on punaiset tähdet päällä. Ja kun mie
rupesin laskemaan, niin mie näin - haa - kaikki tykistöt oli minnuu
vastaan, vaikka oli niillä se tieto. Mutta eihän ne ampuneet. Että
kyllä se oli, että jos ne painavat ampumaan niin siinä käypi hölmösti.
No, sitten laskettiin Pultavaan. Siellä maalattiin koko kone
keltaiseksi ja saksalaiset merkit päälle. Sieltä lähdettiin hiljalleen
Kurskiin. Kurskista tuli mukaan yks kone, se oli muistaakseni kapteeni
Siirilä. Kurskissa meillä kävi vielä sillä viisii, että kun myö ollaan
lähdetty rullaamaan tulee sinne matalahyökkäys. Ryssiä tulee sillai
matalalla. Laskevat hyökkäyskoneissa ja Siirilä jää - oli siinä
rullaamassa ja sitten meidän piti seisottaa ja hypätä pois koneista ja
niin pois päin. Siirilä koetti vielä kääntää konetta, ja sen pyörät
putosivat sellaiseen kuoppaan, siellä kun oli sirpalesuojia. Ja kun se
pyörä putosi siihen, niin pyrstö nousi vähän ylös ja löi takaisin
seurauksena, että sivuperäsin ei enää liikkunut mihinkään. Katsos sehän
tietysti kun perä on yhdestä osasta. Tämä osa perästä ohjaa ja tämä osa
on vaan vakaajana, ja kun se katkeaa tuosta, niin runko pikkuisen
taipui niin tämä reikä olikin kiinni. No ei mitään, me sitten
rullattiin kone taas hallille ja sanottiin saksalaisille, että eiks
tätä voisi laittaa? Kattokaa, runko on väärä. No mie sanon, että
sahaapas poikki tuosta, yks pala tuosta. -Ei hän ota semmoista
vastuuta. No, jos et sie ota semmosta vastuuta, niin mie otan täyven
vastuun. Sahataan, katotaan sit miltä se näyttää. Sit se sahas pois
semmosen peltipalasen ja sittenhän se pyöri. Mutta se sanoi, että kun te
laskette ja laskette pyrstön maahan, niin silloin se menee kiinni ja
sitten työ ette voi ohjata konetta. No noo, lasketaan vaan pyöril,
ettei lasketa kolmee pistettä, lasketaan kaikille pyörille vasta sitten
kun vauhti on pois. Jos se sitten menee lukkoon, menköön, eihän siinä
mitään.
No sellaisena sitten Siirilä lensi sen koneen. Orellissa oli yks kone,
se oli Brianskin tuolla puola. Se oli pitkä luutnantti jostain, mie en
muista sitä, tai vänrikkihän se silloin oli, taisi olla reservin
vänrikki. Se otettiin mukaan Orellista ja sitten tultiin Brianskiin.
Brianskissa meillä oli aliupseeriohjaaja, aika pieni mies. En mie tiijä
mitä varten ne sen meille otti. Se ol vähän lentänytkin sillä koneella.
Ja sitä paitsi sil oli lepposaa hommaa taktiikassa, koneessa oli
vakiokierrospotkuri. Toisin sanoen mie voin säätää potkurin kiertämään
2300 kierrosta ja panin mie kaasua paljon tai vähän, niin se koko ajan
pyörii. Tietysti mulla oli vähän kaasua, eihän se olisi jaksanut niitä
kierroksia pitää, jos lavat olisi olleet tässä kulmassa tai eri
kulmassa. Se tietysti kokoajan vaihtoi lapoja (lapakulmia, toim. huom),
että kun mie polin vähemmän kaasua, niin se otti vähemmän ilmaa. Ja
tätä se kaveri ei tahtonut sitten oikein ymmärtää miten se toimii.
Kyllä me koelentokin lennettiin.
Poishan meidän piti sieltä lähteä. Myö sitten startattiin koko roska
sieltä, se Junkers ja kaikki. Me ajettiin niin että meillä oli telineet
ulkona ja oli ne keltaiset ja saksalaiset merkit ja niin pois päin. Ja
lähdettiin tulemaan kotia päin.
Ei sitten paljon keritty kun miulta putos öljyt pois vasemmasta
moottorista. Kaikki vek ja se oli sitten selvä. No ei kone oikein pysy
ilmassa yhdellä moottorilla ja telineet ulkona. Ei voi lähteä
riskeeraamaan, se kulkee niin hiljaa. Me oli sovittu sillä viisii, että
jos joku meistä joutuu tekemään pakkolaskun, jos se laskee maastoon
niin toiset jatkaa eikä välitä mitään. Siellä voi olla desantteja ja
mitä hyvänsä. ei me voida kaikki uhrata sen takia. Mutta jos se laskee
lentokentälle, niin toiset laskee kanssa. No mulle sattui niin hyvä
tuuri, muut sitä ihmetteli. Tullaan kentälle, Ziimskajan kentälle,
vanha ryssäläinen garnisoonipaikka ja mie onnistun laskemaan koneen
sinne ehjänä. Ja toiset laski perässä. Mutta tää kaveri, josta mie
kerroin, ni se ei niihen kanssa pärjännyt. Se ei saanut laskua vaan
veti kuolioon jo ennen laskua. se tuli päillään suoraan eteenpäin.
Tähtäri kuoli heti ja tää ohjaaja oli kyllä pikkusen hengissä, mutta se
vietiin koneella sairaalaan. Mutta sinne se kuoli. Kk-ampuja, koneen
kolmas mies, oli sairaalassa ja se saapui Suomeen parin kolmen viikon
päästä, se selvis. Kivistö oli muuten sen ohjaajan nimi.
Mie taas jäin sinne korjaamaan konetta ja toiset starttas seuraavana
päivänä pois. Mie jäin yksinäin sen miun vehkeen kanssa korjaamoon.
Saatiin se korjattua viimein. Oli sumua ja hirvee ilma koko ajan ei
voinut lentää. Odotettiin useita päiviä ja loppujen lopuksi mie kysyin
taas aamulla lennonjohdosta, josta sanoivat että ei, täältä ei nyt
pääse mutta tuolla kauempana on kyllä vähän parempi ilma. Mie, että mie
lähen. Mutta saksalaisten määräysten mukaan ei saa lentää.. Mie sanon,
mut juu, mie lähenki nyt suomalaisittain.
Myö startattiin melkoisessa sumussa taivaalle. Mutta sitä ennen mie
olin käynyt meteossa. Se oli sanonut mulle, että Wäinäjoen kun tapaat,
niin Wäinäjoen uralla on jo kirkkaampaa. Se on siis Riikaan päin,
Wäinäjoki laskee Riiasta mereen. Ja mie sit toista tuntia ajoin
näkemättä mitään suoraan mittarilla vaan. Toisin sanoen siis
kompassilla. Ei niin kuin nykyään, kun sitä pannaan vaan viivalla ja
sen kun pidät siinä, niin sinne vaan! Ei se mitään kohtilentoa ollut.
Sen jälkeen kirkastui. No mie laskin sitäkin, että kun mie nyt yksin
lähden tässä tällaisella vehkeessä, niin jos mie tapaan mersusakin,
niin nehän ensin ampuu a sitten kattoo ketä ne on. Että miun riski on
itse asiassa fifti fifti nyt. Kun mie ajan täällä sumussa, niin varmaan
kukaan ei ammu ales.
Ja sitte mie pääsin Riikaan ja Riiasta otettiin äkkiä bensaa. Ja sitten
Helsinkiin. Helsinkiin tultiin sisään Porkkalasta, Porkkalan kohalla oli
se reikä, mistä sai tulla sisään. Ja mie nyt taas pelekäsin - mie en o
ilmoittautunut, miul ol radio tyhjänä. Niin kun mie tuun Porkkalaan ja
on ryssän kone, niin nehän ampuu. Mutta sattu niin kivasti, että sillon
kun mie tulin Riikaan niin mie näin, että Aeron liikennekone lähti
Riiasta ja laski Viroon. Ja kun mie äkkiä tankkasin ja läksin, niin se
oli just starttaamassa Virosta. Ahaa, mie meinasin, että hyvä on. Mie
menen tuon siivellä, niin eiphä ammu.
Sitä Aeron konetta ajoi yks Laitinen. Ja mie sit tuppauvun siihen ihan
viereen. Nehän pelekäs tietyst siellä koneessa, että nyt se pirun ryssä
ampuu heijät. Mutta eihän siinä tietysti mitään, ne oli kauhuissaan,
mie kun pidin siivellään väliä ja lensin heidän siivellään lähellä. Ja
päästiin ampumatta kotiin.
- Mikä sinun sotilasarvosi oli silloin?
Silloin olin luutnantti.
Ukrainan matkaa koskeva haastatteluosuus loppuu...
Muistiinpanoja matkan varrelta
Antti Platanin matkan aikana kirjoittama muistivihko:
Kysymys lukijoille: mitähän joidenkin lentosuoritusten alla olevat merkinnät, kuten 10.10. alla oleva "-30 200 PL" mahtanevat tarkoittaa?
DB-25 (14)
10.10. 14.20-14.50
-30 200 PL
Krementschukuk-Poi... (Pultava?)
21.9. klo 22.40
Lähtö J.kylästä
22.9. klo 7.30 tulo H:ki Royal'ssa
23.9. klo 12.15 Lähtö H:ki
-""- 14.20 Tulo Riikaan
Roomassa "Cafe Luna" ja Offiziershein
[Toim. huom. Hotel und Restaurant Roma, Riga]
24.9. 4.35 Lähtö Riiga
14.45 Lasku Warsova
Yö Reichshofissa
Illalla “Alchambrassa”, Café Club "Adrian", Alkambaa (?) ja Café Wien.
25.9.
klo 8.00 Lähtö Warsovasta
10.00 Lasku Minsk
10.40 Lähtö Minsk
12.00 Lasku Smolensk
15.30 Lähtö Smolensk
16.30 Lasku Brjansk
26.9. DB-22 saapui kentälle
Illalla Oberstltn. Jens'in luona
(Flack.)
27.9. klo 12.00 Lähtö Brjansk
14.20 La Orel (DB-29)
16.15 Lähtö Orel
17.00 Lasku Kursk
28.9. DB-24 odotusta kapt. siirilä hakemassa, ei tullut
29.7. 7.15-7.45 Storchilla Kursk-Ponyri
10.00-10.30 Storhilla Kurskiin
klo 10.50 saapui DB-23
13.35 Lähtö Kurskista
14.35 Lasku Harkow.
Illalla oopperassa,
"Aida" Ups.kerholla.
30.9. 10.10 Lähkö Harkowista.
11.15 Lasku Krementschukiin koneella
12.55 Lähtö Krementschukista
14.35 Lasku Pultava
16.45 Lähtö Pultava
17.30 Lasku Harkow
1.10 Aamulla Harkowin Tiergenterissa
Illalla oopperassa "Zigeunerbaron" (Straussin ooppera, toim. huom.)
2.10 Ei mitään
3.10 Puh. san. Helsinkiin (Puhelinsanoma Helsinkiin?)
Illalla kahvilassa 6 kahvia + 8 leivosta
RM 36,-
4.10 Illalla juhlat ups. kerholla.
Balettia.
5.10 Ei erikoista.
6.10 9.15 Lähtö Harkowista
9.55 Lasku Pultava
12.15 Lähtö Pultavasta
12.55 Lasku Krementschukiin
14.25 Lähtö Krementschukista
15.05 Lasku Pultava
7.10 klo 6.00 Lähdin autolla Krementschukiin, jossa klo 11.30
Kävin Groschlcissa
Huk. Puvut
Yö heinäsuovassa.
8.10 Tuli Ju ja toi peräsimen, ei saatu kuntoon.
Yö heinissä.
9.10. Ju kävi Pultavassa, kova työpäivä
(Laakeri, ja peräsimen rakentamista).
10.10. Potkurin korjailemista
klo 14.20 Lähtö Nedogarkista Krementschukiin
(Toim. huom. Ukrainassa on vain kaksi Nedogarkia, kummatkin sijaisevat lähes vierekkäin, 30 km toisistaan. Lähin iso kaupunki on Kremencuk, Pultavaan on matkaa n. 100 km.
DB-25 lensin (H-200), sen Pultavaan
klo 1450 La Pultavaan
Koneen maalausta ja tankkausta klo 18.30 saakka.
Unkarilaisten vieraana.
11.10 klo 9.30-10.45 1.15
300 PL DB-25 Partio Kankkunen Pultavaan
Kursk.
Klo 14.15 PIti lähteä Brianskiin, mutta DB-24 meni monttuun.
Runko vioittui. Pitkä odotus kentällä ja auto-harhailu lentokentällä.
12. Olen vaihteen vuoksi taas saanut kunnolla nukkua.
Illalla korttipeli.
13. Klo 11.40-13.00
1.20 DB-25 Kursk-Brianski. Koneiden luovutus.
Tapasin Oblt. Wendelin käski sanoa terve. Maj. V. Narchenskjallille.
14. Klo 10.00-10.35. DB-25 200
Brianski-Sjeschtschinskaja. Pakkolasku, DB-22 tuhoutui.
Ups. kerholla syömässä.
15. Klo 10.00 Starttivalmiina. Vasemmanpuoleisen
moottorin öljynpaine laski. Toiset starttasivat Nieminen,
Partio ja Kankkunen ja minä jäimme tänne. Söimme ups. kerholla.
16. Aamupäivä starttitalmistelua, huono ilma,
emme pääse lähtemään. Kuppausta. (?).
Illalla konsertissa Leipzigin radio-orkesteri meidän
kunniaksi Sibeliuksen Wals Trist "Margareto" (?)
soitti Ave Marian" ja sitten "Babi" punaviiniä Karinalle.
17. Klo 10.00-14.00 Schetjinskiaja-Riika.
400 PL Nieminen, Partio, Kankkunen.
15.00-1650 Riika-Helsinki 500.
21. klo 11.25-12.20
55 600 Partio Kankkunen Hki-Kuorevesi
1) Provis Mäkimattia vastap. 4 kerros Metsä-liitto
(osoite)
2) Rouva lehtinen, sama talo.
Oblt. Knietzsch
Hptm. Frank
L23 133
Lg. Pa Breslau
Feldw. J. Drexter
Greveniin Westfeiden
Litzmannstr. 3
Finnischnen Luftattasche
Major Helenius
Berlin
Attachegruppe
Muuta tietoa
Paluulennosta päivämäärät ja lentokorkeudet:
10.10.1942 - 17.10.1942. Luutn. Platan on hakemassa sotasaalislentokoneita
Etelä-Venäjältä. Kone DB-3f-tyyppiä, tunnukseltaan DF-25.
Matka Aeron Junkers-koneella (14 hengen kone), lähdetty ilmeisesti 5.-7.10.
Lyhyt versio: 10.10.1942- 17.10.1942 DB 25 Matkalento Krementschuk. Nedokark-Pultava-Kursk-Brijansk-Sjetsinskaja-Riika, matkalento Riika-Helsinki, matkalento Helsinki-Kuorevesi.
Pitkä versio: paluulähtö 10.10. klo 14,20 Krementschukista, tulo Pultavaan 14,50
lentokorkeus 200 m. 11.10. lähtö klo 9,30 Pultavasta ja tulo klo 10,45
Kurskiin, lentokorkeus 300 m, mukana mek. Partio ja kers. Kankkunen. Lähtö
Kurskista 13.10. klo 11,40, tulo Brijanskiin klo 13,00, lentokorkeus 300 m.
Lähtö Brijanskista 14.10. klo 10,00 ja tulo Sjetsinskajaan klo 10,35,
lentokorkeus 200 m. Lähtö Sjetsinskajasta 17.10 klo 10,00 ja tulo Riikaan
klo 14,00, lentokorkeus 400 m, mukaan otettiin luutnantti Nieminen. Lähtö
Riiasta 17.10. klo 15,00 ja tulo Suomeen 16,50, lentokorkeus 500 m. Lähtö
Helsingistä 21.10. klo 11,25 ja tulo Kuorevedelle klo 12,20, lentokorkeus
600 m, mukana mek. Partio ja kers. Kankkunen.
Matkaan liittyviä asiakirjoja
Bescheinigung 17.10.1942
Toimipaikka L 24717 LGP Posen - O.U. 17.10.1942
Lennonjohto
Todistus
Tämä sotasaaliskone mallia DB 3, tunnukseltaan DB 25 on Suomen Ilmavoimien omaisuutta. Lokikirjaa ei ole. Kone siirretään Seschtschinkajasta Helsinkiin Riian kautta.
vt. lennonjohtaja
[leimasta ei saa muuta selvää kuin että se on lennonjohdon leima ja numerot 6 31/XII]
|
Lähtöpaikkakunta Seschtschinskaja
Siirto Riika-Spilveen
17.10.42
dep.. [tarkoittanee lähtöaikaa, jota lappuun ei kuitenkaan ole täytetty]
[allekirjoittajan nimestä eikä tehtävästä ("Hj. Ltg." ?) saa selvää, sotilasarvo on kuitenkin alikersantti (obergefreiter)]
[leimasta ei saa muuta selvää kuin, että se on lennonjohdon leima ja numerot 6 31/XII]
Laskeutuminen Riika-Spilveen 17.10.42 kello 13.50
[allekirjoituksesta ei saa selvää]
ja Helsinki
17.10.42
[sama henkilö on allekirjoittanut laskut sekä Riikaan että Helsinkiin ja laskut on vahvistettu samalla leimalla "…kommandatur Lennonjohto Riika-Spilve" (valitettavasti leiman koko tekstistä ei saa selvää kuvaa suurentamallakaan) eli lappu on siis kirjoitettu valmiiksi Riikassa]
|
Matkalasku Helsinki-Brjansk 21.9.-17.10.1942, päivätty 19.10.1942.
Reichwetterdienst 1942
No 015
Valtakunnan sääpalvelu
Kirjoittakaa selkeästi!
Korostakaa riskejä
alleviivauksella
Sääselvitys
(Säähavaintoaseman nimi
tai leima)
lennolle Seschtschinskajasta
Riikaan lähtö kello 9.36
Selvitys on toimitettu – kirjallisena1)
– kaukokirjoittimella – suullisena – puhelimitse 17.11. 1942 kello 9.00 koneelle DB 3
henkilölle
kapt
Platan
(Lentokoneen
merkki)
(Sotilasarvo)
(Nimi)
[Käsinkirjoituksen epäselvyyden vuoksi
olen olettanut lähtöpaikan ja Platanin sotilasarvon samoiksi kuin muissa
dokumenteissa on ilmoitettu, selvityksen antoaika on myös kirjoitettu hyvin
epäselvästi, tuo 9.00 on siis oletus]
Lentokone on - ei ole - lennon aikana tavoitettavissa radioitse [oletus F.T. = radio]
(Tarpeeton yliviivataan!) 1) Kirjallisen selvityksen yhteydessä tehkää
samanaikaisesti läpilyöntikopio
Ennuste voimassa kello 10.15 asti.
(Yksityiskohtaiset tiedot odotettavissa olevasta
säästä
lentoreitin varrella ja määränpäässä;
ohjeet lennon
suorittamiseksi)
[Hupaisaa
huumoria tuo yllä oleva kehoitus “Kirjoittakaa selkeästi”, sillä tämän lapun
täyttäjä on tehnyt juuri päinvastoin eli kirjoittanut sellaista aallokkoa, ettei
siitä erota kuin pari yksittäistä sanaa. Lukijat voivat toki yrittää auttaa.]
………………………………………………………..täyttyvät.
…………………………………………………………………
…………………………………………….300 m……………
…………………………ovat 300 – 500 m maan pinnasta
……………………………Riika……………………………
…………………………………………………………………
3 – 5 km…….........10 – 20 km………………………………
2 km
QFE: Seschtschinskaja : kello 9.15
: 972 mb _____________ : kello
____ : ____ mb
Lähtöasema Ennuste määräasemalle
Ohjaaja jolla on
vähemmän kuin kaksi vuotta lentokokemusta väliaikastodistuksen A saannista
kehoitetaan – ei kehoiteta – luopumaan lennosta.
Ohjaaja jolla ei ole
sokkolentokelpuutusta – kehoitetaan – ei kehoiteta – luopumaan lennosta. (Tarpeeton
yliviivataan!)
|
Ylätuuli
Paikkakunta
Kellonaika
300 m
400 m
Suunta
asteissa,
nopeus km/t
70° / 30-40
km [?]
Korkeustiedot
[?] [?] 330° [?] [?]
NN:n yläpuolisina
Säätiedotus
määränpäänä olevalle kentälle:
[?] kello 8.00
Seschtschinskaja
kello 8.00
|
Sää
|
Näkyvyys
m
|
Alimmat pilvet
|
Kokonaispilvisyys
(kymmenysosina)
|
Maatuuli
Suunta
km/t
pyörteellisyys
|
Laji
|
Korkeus maasta metreissä
|
Määrä
(kymmenysosina)
|
[?]
[?]
|
[?]
[?]
|
[?]
[?]
|
300-500
300-500
|
[?]
7/10
|
[?]
8/10
|
[?]
SW 5
|
Selvitys toimitettiin – kaukokirjoittimella – puhelimitse –
Aurinko
toimitettu edelleen – vastaanotettu toimitettavaksi
Nousuaika Paikka__
kello__
Laskuaika
vast. ottaja V. Platan
kello____
(Allekirjoitus)
Hämärä
Alkaa
Paikka__ kello__
Päättyy
(Pilvettömällä taivaalla)
(Vastaavan meteorologin
allekirjoitus tai nimi)
|
Unterfuchungszeugnis 03.05.1944
Tutkimuspaikka 3/VI Neuruppen 3.5.1944
Yönäkökyvyn tutkimustodistus
Valentin Platan synt. 1.4.11 München
(Etu- ja sukunimi)
Sotilasarvo: Kapteeni F.F.
Yksikkö Suomen Ilmavoimat
(Suomen Lähetystö [ei saa selvää] Neuruppen)
Silmätutkimus:
Suorituskyky oikea 6/5 p vasen 6/5 p Tarkkuus oikea….. vasen…..
Tarvittavat silmälasit…...
Silmätutkimuksen muut tulokset…..
Nyktometri: 2 min 0,4 loppuarvo 0,4
Suora häikäisy 0,6
Radiumadaptometri hyvä
Kokonaisarvio erittäin hyvä
(Esikuntapäällikön allekirjoitus)
[näistä arvonimistä ei oikein tiedä, esikuntapäällikkö
ei varmasti ole oikein, koska sen edessä on “U.” joka
viitannee alemman tason henkilöön (Unter).
Todennäköisesti siis joku alempi kiho]
Esikuntalääkäri [leima]
[Huom 1: Paikkakunta lienee Neuruppen, nimestä en täydellä varmuudella saanut selvää, mutta sen niminen paikkakunta Saksasta löytyy]
[Huom 2: nyktometri ja radiumadaptometri ovat hämäränäkökyvyn tutkinnassa käytettäviä mittalaitteita]
|
Wetterwarte Riga-Spilve 17.10.1942
Säähavaintoasema Riika-Spilve 17.10.
Selvitys lennolle Riiasta Helsinkiin koneelle DB 3, ylil Platan
Lähtö kello 15.00
Lähtöaika: kello 15.15
Hajanaisia kuuropilviä 500 metriä maanpinnasta , näkyvyys 20 – 50 km, yksittäisiä heikkoja sadekuuroja
Ylätuuli: 300 metrissä 310/45 puuskainen
Sääminimit täyttyvät
M. v. D.
|
Valokuvia Antti Platanin albumista

Valokuvia Antti Platanin albumista
Saatesanat
Peter Platan haastatteli isoisäänsä Antti Platania vuonna 1990. Antti Platan elää yhä artikkelin julkaisuhetkellä, mutta häntä ei voi enää haastatella lisää lisätietoja varten.
Valokuvat: Antti Platan via Peter Platan.
Peter Platan kokosi artikkelia varten lisäksi muuta materiaalia isoisänsä kokoelmista.
Asiakirjoja saksankieleltä käänsi Heikki Kauranne.
Copyright Peter Platan / Virtuaalilentäjät r.y. / Finnish Virtual Pilots Association 2004.
| |