|
Aarne
Leppä -
Fiat-mekaanikkona
Sodassa
Pikahakemisto: [
Fiat-mekaanikkona sodassa |
Talvisotaa Haukkajärvellä |
Joroisiin |
Karjalan kierros - Kesätöissä kannaksella |
Lentäjiä ässistä aloittelijoihin |
Lapinretki |
Siviiliin |
Saatesanat]
Aarne Leppä - Fiat-mekaanikkona sodassa
Nimi: Aarne Leppä
Syntymävuosi: 1919
Sotilasarvo: alikersantti
Tehtävä ja joukko-osasto talvi- ja jatkosodassa: Apumekaanikko. Hävittäjälentolaivue 26, 3. lentue.
Konetyypit: Fiat G.50 ja Brewster Model 239.
Haastattelu: Pekka Hietala
Kuvat: Aarne Leppä
Talvisotaa Haukkajärvellä
"Kun talvisota syttyi asuin Kuusankoskella ja työskentelin
paikallisella verstaalla. Olin ollut armeijan syynättävänä jo aiemmin
syksyllä mutta en vielä tiennyt tulevaa palveluspaikkaani", aloittaa
Aarne Leppä vaiherikkaan sotataipaleensa muistelun. " Talvisodan
edetessä sain tiedon että ilmavoimien lentolaivue 26 tarvitsee Uttiin
teknistä henkilöstöä, niinpä minäkin muiden verstaalla työskentelevien
nuorukaisten tavoin kävin ilmoittautumassa vapaaehtoisena ja siitä se
alkoi."
"Me oltiin muistaakseni siirrytty jo Utin Haukkajärvelle helmikuussa
-40 kun ensimmäiset Fiatit saapuivat, se oli vaikuttava hetki kun
kentän yläpuolella kaarteli "oikea" hävittäjälentokone.
Lentokenttä oli jyrätty järvenjäälle, koska Utin kenttä joutui
vihollisen lentokoneiden ahdistelemaksi".
Alussa apumekaanikkojen työtehtävät olivat yksinkertaisia, mitään
koulutusta kun ei oltu ehditty vielä järjestää, oli siis tehtävä
lumitöitä, puunkantoa ja sen sellaista. Kun Fiatit saapuivat riitti
niissä ihmettelemistä nuorukaiselle, Leppä muistelee ajatelleensa
tuolloin ettei ikinä voisi hallita koneen kaikkia teknisiä
yksityiskohtia - sikäli paljon siinä oli nippeliä ja nappulaa. Mutta
niin vain alkoi huoltohommat, tosin vanhemman mekaanikon ohjauksessa.
"Työ ei ollut helppoa meilläkään, aivan kuin ei ollut kenelläkään sodan
kurimuksessa ja talvipakkasella. Aavalla järvenselällä kävi hyytävä
tuuli", Leppä muistelee. " Lumitöissä oli kuitenkin se hyvä puoli että
huhkiessa pysyi lämpimänä, sen sijaan koneen äärellä tuli aina kylmä.
Siellä me tankattiin koneita, tarkastettiin öljyjä ja tehtiin sellaisia
huoltotöitä joihin kokemus riitti".
Vaikka kokemattomalla mekaanikko-oppilaalla ei ollut vertailukohtia,
käsitti Leppäkin nopeasti että Fiat ei ollut mikään talvihävittäjä.
"Siinä oli kaikenlaista hankaluutta. Me yritettiin lämmittää moottoreita
laittamalla peite keulan päälle ja puhalluslamppu moottoritilan alle,
silti käynnistäminen 30 asteen pakkasessa oli melkoinen operaatio."
Traktorilla jyrätyn kentän pintakaan Haukkajärvellä ei ollut mikään
paras mahdollinen, niinpä jokunen kone meni nokilleen. Fiat ei myöskään
ollut varsinainen tehopakkaus. Kun vihollisen yli 200 konetta kävi
pommittamassa Kouvolaan, ei Fiatit tahtoneet millään ehtiä tavoittamaan
korkealla lentäviä pommittajia. Silti Italialaishävittäjällä yritettiin
pärjätä ja huonomminkin olisi voinut mennä, jo tuolloin laivueen
taitava hävittäjälentäjä Olli Puhakka pudotti viholliskoneita.
Fiat mekaanikkoineen.
Joroisiin
"Talvisodan päätyttyä jäimme vielä kevääksi Uttiin ja vuorossa oli
meiltä nuorukaisilta väliin jäänyt sotilaallinen peruskoulutus", Leppä
muistelee ja jatkaa: "Reservin alikersantit piti meille suljettua ja
opetti aseotteita, hieman muistaakseni marssittiin ja yritettiin
tunnistaa arvomerkkejä. Kaipa me jotenkin opittiin osoittamaan
"hoonoria" ylempiarvoisille, Leppä naurahtaa.
Kesällä 1940 tuli sitten lähtö Joroisiin.
Joroisissa konemestarit pitivät LLv 26:n apumekaanikkokurssin, nyt päästiin paremmin perehtymään lentokonetekniikan saloihin.
Leppä muistelee työskennelleensä heti alusta alkaen Joroisissa olevalla
lentokoneverstaalla, muualle ei palvelemaan sieltä ehtinyt. " Laivueen
komentaja oli innokas keksimään kaikenlaista oheistoimintaa. Iltaisin
ruokailun jälkeen seurasi siivouspalvelusta jopa lähimetsissä. Onneksi
ymmärtäväinen konetarkastajamme "komensi" meidät tuolloin touhuamaan
jotain järkevämpää konehallille."
Joroisissa kaikenlainen lentokoneenkorjaaminen tuli Lepälle tutuksi.
Rutiinihommista semminkin sytytystulppien puhdistaminen ja välysten
säätäminen oli arkipäivää. Kurssin aikana oppilaat asustelivat
parakeissa, olipa siellä ihan mukava sotilaskotikin.
Kun jatkosota syttyi alkoi Joroisten kentällä kuhina. " Joroisissa
jouduttiin joskus hyökkäyksen kohteeksi kun Venäläiset pudottivat
kentälle pommeja, sirpaleita iskeytyi koneisiin mutta kukaan ei onneksi
kuollut. Kun ilmassa jo ujelsi syöksyttiin aina huoltohommista koneen
siiveltä maahan suojaan. Toisinaan omat Fiatit ryntäsivät hyökkääjän
perään ja aina joskus lentäjämme pääsivät antamaan takaisin. Varsinkin
Oiva Tuominen kuritti tuolloin rajusti venäläisiä", Leppä toteaa.
Joroisiin oli määrä saapua syksyllä -41 jopa saksalaisia joukkoja.
Kentän lähimetsiin koottiin pommivarastoja ja Leppä muistelee niiden
olleen nimenomaan pommittajia varten. Odotettavissa olisi siis jopa
pommikonetoimintaa vaatimattomalla ruohokentällä. Jostain syystä hanke
kuitenkin peruuntui ja tavarat haettiin pois ennen joukkojen
sijoittamista kentälle.
Kesällä -41 Fiat- hävittäjät olivat jo loppuun kuluneita, varsinkin
moottorit vaativat perusteellista huoltoa. Niinpä Fiatin moottoreita
ryhdyttiin irrottamaan ja toimittamaan lentokonetehtaalle
peruskorjaukseen.
"Kun LLv 26:n lentueet komennettiin kuka minnekin
päin Karjalankannasta, meitä jäi Joroisiin sellainen 6-7 miehen
komennuskunta, jota johti yksi kantamekaanikko", Leppä kertoo.
"Syksyllä -41 irrotimme kaikkiaan 18 Fiatin moottoria ja toimitimme ne
korjaukseen. Moottorit irrotettiin hallissa taljalla kolmijalan varaan
ja laskettiin alas. Korjaukseen lähteviin moottoreihin ruiskutettiin
tulpanreiästä voiteluöljyä, jotta sylinterit eivät ruostuisi matkalla
korjaamolle. Moottorin irrottaminen Fiatin keulalta oli aina vähintään
päivän homma, takaisin asentamien kesti pidempään, sillä moottoritila
oli ahdas ja kaikki kiinnitysmutterit oli varmistettava aina sokalla.
Niiden asennus hankaliin paikkoihin oli varsinaista voimistelua, joka
oli kuitenkin pakko tehdä. Mahdollisessa vikatilanteessa tapahtuvan
tarkastuksen jälkeen puuttuva sokka olisi tiennyt mekaanikolle vaikeita
aikoja."
Fiat talvella huoltohallin edessä.
|
Leppä muistelee että myöhemmin muun muassa pakosarjojen asennuksessa
käytettiin erillistä jousiprikkaa mutterin alla, joten hankalalta sokan
pujottelusta mutterin päälle vältyttiin. Ylipäätään asennushommissa oli
oltava huolellinen, jotta kaikki apulaitteet ja asennukset myös
kestäisivät ja toimisivat kovassa käytössä. Mekaanikon huolimattomuuden
aiheuttama koneen maahansyöksy olisi ollut anteeksiantamaton virhe.
Lepän tietoon ei sellaista tullut ainakaan heidän asentamissa
moottoreissa.
"Jorosissa purettuihin koneisiin ei ollut asentaa varamoottoreita,
joten kun joulukuussa -41 ensimmäiset peruskorjatut moottorit saapuivat
takaisin, alkoi niiden paikalleen asennus", Leppä kertaa.
Nyt sääolosuhteet Joroisissa olivat toista luokkaa. Kun asennusryhmä
aamulla lähti konehallille, näytti pakkasmittari usein miinus 35
astetta. Konehallissa ei tietenkään ollut minkäänlaista lämmitystä -
Kaikki oli jäässä. Oli siis käytettävä luovuutta. "Leikkasimme
bensiinitynnyrin kahtia ja niissä poltimme puuta", Leppä muistelee. "
Tynnyrin päällä oli ritilä tai peltilevy, jonka päällä sitten
lämmitimme työkaluja, jäisellä avaimella työskentely olisi ollut
mahdotonta."
Fiat G.50 "FA-9" talvella pressulla suojattuna.
Valokuva: Onni Utin albumista
|
Kun moottori saatiin viimein paikalleen oli vuorossa koekäyttö. Ensin
jäistä moottoria lämmitettiin puhalluslampulla, sitten se pyöräytettiin
käyntiin. Leppä muistaa kuinka pyörivää moottoria piti tunnustella
kädellä, josko se oli lämmennyt tasaisesti joka puolelta. Kylmänä
käyvän sylinterin saattoi löytää tunnustelemalla.
"Koneen kaikki putkistot ja mittaristot olivat umpijäässä, niitä ei
moottorin käynti sulattanut. Jäätyneet painemittarit eivät siis
näyttäneet mitään lukemia", Leppä kuvailee ja jatkaa: " Konetta
noutamaan saapunut pilotti ilmoitti yleensä tässä vaiheessa tekevänsä
koneella pienen koelennon, ja jos kaikki pelaa hän lentäisi koneen
Immolaan, jossa oli lämmin konehalli. Siellä sitten sulateltaisiin
kaikki jäätyneet järjestelmät. Eipä käynyt kateeksi lentäjiä jotka
jäisellä koneella lähtivät kohti Imatraa", Leppä muistelee. "
Luottamus meihin oli melkoinen, riitti kunhan kone kävi nätisti."
Fiatien moottorivaihtourakka kesti helmikuulle - 42, sen jälkeen oli
nuorella mekaanikolla edessään uudet haasteet. Nyt suunta otettiin
kohti Immolaa.
Karjalan kierros - kesätöissä kannaksella
Apumekaanikko, nyttemmin myös alikersantti Aarne Lepän sotatyö jatkui
seuraavaksi Immolassa. Fiateja korjattiin nyt lämmitetyssä ja tilavassa
hallissa. Mekaanikot asuivat korjaamohallin yhteydessä olevissa
huoneissa. Leppä muistelee että Immolan korjaamotilat olivat tuolloin
pelkästään LLv 26:n käytössä.
Mekanisteja ja Fiat.
|
Korjaamolla Fiat- hävittäjiin kyettiin tekemään perusteellisia huoltoja
ja korjauksia. Määrävälein koneisiin vaihdettiin öljyt ja suodattimet,
tarkistettiin rakenteet ja eri laitteiden toimintakunto.
Immolassa kokemus italialaishävittäjästä karttui. Nyt oli tiedossa
koneen kommervenkit, vaikutti siltä että oppirahat oli maksettu.
Immolassa toiminta oli välillä hyvinkin kiireistä, sillä lentäjät
toivat koneita korjattavaksi lentueista ja jäivät malttamattomana
odottelemaan työn valmistumista - päivät venyivät pitkälle yöhön.
Jo keväällä 1942 Lepällä heräsi ajatus päästä hommiin laivueen
työkentille Karjaan kannaksella. Nuoren miehen mielestä se voisi olla
avartava kokemus, niinpä hän otti Immolassa asian esille konemestarinsa
kanssa ja tämä suostui. Komennus vei nuoren mekaanikon tien ensin
Sakkolaan ja sieltä Petäjäjärvelle.
Työkentillä vastuulla oli yksi kone, johon tehtiin lentojen väliset
huollot, tankkaukset ja tarkistukset. Jotain pienimuotoista
korjaustoimintaakin kykeni nyt jo kokenut apumekaanikko kentänlaidalla
tekemään. Aika kätevästi Aarne passaili venttiilejä hiomalla
paikoilleen. Mitään mullistavaa vikaa ei tosin tuolloin moottoreissa
ilmennyt.
Töiden lomassa myös rentouduttiin. Varsinkin lentäjät olivat kovia
iskemään korttia, joskus mukana nokittelemassa oli myös mekaanikkoja,
tosin 18 markan palkalla ei isommin voinut ottaa takkiinsa.
Joskus kävi niin että kesken pelin tuli hälytys, silloin laitettiin
kortit maahan ja vedettiin pressunpala suojaksi. Seuraavaksi
rynnättiin käynnistämään konetta. Kun lentäjät palasivat
torjun-tatehtävästä, mekaanikot huolsivat ja tankkasivat koneet ja peli
saattoi jatkua.
Aarne Leppä oli lentueensa kanssa keväällä -42 Sakkolan kentällä.
Kesäkuun alussa tuli Fiat-hävittäjille komennus Immolaan, mukana
seurasi junalla koneiden mekaanikotkin.
Kentällä oli vastassa melkoinen määrä sotaväkeä, paikalle oli haalittu
ilmatorjuntajoukkoja Tampereelta saakka ja kiitoradan laidalle oli
asettunut riviin useita hävittäjäkoneita.
Lepälle jo niin tutun Immolan konehallin tuntumaan aseteltiin myös
hänen nimikkokoneensa. Mekaanikon tehtävänä oli huolehtia omasta
koneestaan mahdollisen hälytyksen tullessa.
Joku porukasta tiedusteli syytä massiivisiin turvajärjestelyihin ja vastaus oli lyhyt: "Valtiovierailu".
Konehallin edustalle asettui riviin kunniakomppania, turvahävittäjien
lentäjät ja mekaanikot määrättiin koneidensa vierelle valmiuteen -
Ilmassa oli jännittynyttä odotusta.
Seuraavaksi kentän ylle ilmestyi ensimmäiset suomalaiset
suojahävittäjät, niiden moottoreiden äänen seasta alkoi kuulua myös
toisenlaista pörinää - kohta kiitoradan päässä suoritti laskuliitoa
saksalainen Focke Wulf Condor.
Leppä seurasi tapahtumia aitiopaikalta kun laskeutuvaa konetta saapui
vastaanottamaan arvovaltainen joukko, ei enempää eikä vähempää kuin
itse Tasavallan Presidentti Risto Ryti ja marsalkka Mannerheim.
Nyt tunsi nuori mekaanikkokin itsensä Fiatin vierellä tärkeäksi mutta yllätykset eivät vielä päättyneet tähän.
"Muistan kyllä kuinka saksalainen kone liukui kiitoradalle", kertailee
Leppä tapausta. " Kun kone rullasi kohti huoltohallia, huomasimme
kuinka toisesta laskutelineestä tuprusi savua. Ilmeisesti koneen
ohjaaja oli jarruttanut niin rajusti että jarrut kuumenivat liikaa.
Koneen laskeutuminen sujui muuten moitteettomasti."
Yksi kuulu korpraali.
|
Savuava laskeutumisteline oli pikkujuttu, sillä seuraavaksi venähti
naamat kentänlaidalla päivystävillä sotilailla. Lentokoneen portaita
kapusi alas itse Valtakunnankansleri Adolf Hitler!
Leppä muistelee että tuossa vaiheessa eivät koneiden vierellä päivystävät
lentäjät ja mekaanikot malttaneet enää pysyä aloillaan, vaan siirtyivät
lähemmäs seuraamaan tapahtumien kulkua.
"Konehallin edustalla arvovaltainen joukko kätteli toisiaan, siirtyi
paikalle tuodun avomallisen Mercedes - Benzin luokse ja poistui
paikalta juhlistamaan Marsalkan syntymäpäivää.
Kentällä aloitti saksalaiskoneen miehistö laskeutumisvaurioiden
tarkastamisen ja korjaustoimet. Ensitöikseen vaihdettiin laskutelineen
vaurioitunut rengas, kohta konetta jo koekäytettiin ja sillä
suoritettiin jopa 15 minuutin koelento kentän yläpuolella.
Paikalla tapahtumia seurasi edelleen myös apumekaanikko Leppä
tovereineen, onneksi eräällä heistä oli kamera mukana, jotta
tapahtumasta saatiin kuvia.
"Meidän annettiin seurata
saksalaismiehistön toimia koneensa äärellä mutta koneen sisälle
uteliaita ei sentään laskettu. Kohta oli kone jälleen kunnossa ja
valmiina lähtöön", Leppä muistelee.
Aarne Leppä oli jälleen asemissa koneensa vierellä kun
syntymäpäivävieraat palasivat kentälle ja nousivat odottavaan
koneeseen. Jotain turvajärjestelyjen tarkkuudesta kertoo se
kuinka Hitlerin sihteerikin joutui näyttämään mukanaan olleen
asiakirjalaukun sisällön ennen koneeseen nousemista. Tuona aikana
mitään ei haluttu jättää sattuman varaan. Kohta kone kaarsi lentokentän
yllä kohti Helsinkiä.
Talven tullen Leppä komennettiin työkentältä takaisin "kotiin", eli
Immolaan. Siellä tuttu kone-mestari kaipaili jo luottomekaanikkoa jolle
Fiatin moottorinvaihto oli rutiinityötä, ja mikäpä siinä, lämmin
työskentelyhalli houkutteli omalta osaltaan. Näpit oli palellutettu
perusteellisesti aikoi-naan Joroisissa.
Mutta jälleen keväällä veri veti takaisin kenttätöihin ja kohta oli
Aarne taas reissunpäällä, tällä kertaa Kilpasillan kentällä Raudussa.
Leppä muistelee että Kilpasilta oli suurehko kenttä, jonka olivat
rakentaneet itänaapurit. Siellä oli saatavilla jopa sähköä, joten
koneiden moottoreita kyet-tiin lämmittämään sähköpattereilla. Enää ei
tarvinnut värkätä puhalluslamppujen kanssa. Kaksi pyöreää sähköpatteria
asennettiin koneen moottorin molemmin puolin lämmittämään moottoria.
Hänen lentueessaan ei ollut käytössä yleistä tapaa, jossa koneen
moottorista laskettiin öljyt yöksi pois ja sitä lämmitettiin
kylmäkäynnistyksen helpottamiseksi.
Keväällä 1944 Laivueessa elettiin muutosten aikaa, sillä nimi oli
muuttunut Hävittäjälentolaivue 26:si, lisäksi talven ja kevään aikana
oltiin luovuttu vanhoista Fiateista ja tilalle saatiin jo monessa
liemessä keitettyjä amerikkalaisia Brewstereita.
Varma kevään merkki oli jälleen Aarne Lepän ilmaantuminen Immolasta
Kilpasiltaan ja tuttuun porukkaan. Heti toukokuussa oli edessä
siirtyminen Kilpasillasta Viipurin suunnalla olevalle Heinjoen
kentälle.
Brewsterin myötä Leppä pääsi tutustumaan uudenlaiseen konetyyppiin. Nyt
jo kokeneelle mekaanikolle kävi heti selväksi kuinka Brewster oli
Fiatin rinnalla helppo ja luotettava konetyyppi. Brewsterissa oli
ylellisen tilava moottoritila ja kohteisiin pääsi kätevästi käsiksi. Kuinka hankalan italialaishävittäjä olikaan ollut! Fiat vaati
erikoistyökaluja ja kaikenlaisia kommervenkkeja, mutta toisaalta nuoret
mekaanikon alut olivat joutuneet luovuudellaan selvittämään hankalatkin
paikat.
"Sanalla sanoen amerikkalaishävittäjä oli Fiatin rinnalla erinomaisen
mukava huollettava. Olihan sekin jo meille tullessaan vanhentunut mutta
Brewsterilla sai sotatyössä sentään tulosta, joka oli mekaanikollekin
tärkeä seikka", toteaa Leppä ja muistuttaa: " Brewsterilla Illu
Juutilainen ja kumppanit aiheuttivat aikanaan suoranaista kauhua
Kannaksen taivaalla."
Fiatien jäädessä pois laivueen konemäärä hupeni ja huoltotöissä seurasi
hetken rauhallisempi jakso. Eräs konemestari ehdotti Lepälle että tämä
siirtyisi joksikin aikaa tutustumaan uusiin Messerschmitt -hävittäjiin, joita oli odotettavissa myös heidän laivueeseensa. Niinpä
Aarne siirtyi Viipurista Terijoelle päin olevalle Perkjärven kentälle,
jossa oli lentolaivue 24:n tukikohta. Perehdytys saksalaishävittäjään
tapahtui omintakeisesti, sillä Perkjärven huonolla kentällä meni nurin
yksi jos toinenkin Mersuhävittäjä. Uusi konetyyppi, jossa oli lisäksi
kiikkerä laskuteline, aiheutti useampia kuperkeikkoja. Potkureita
vääntyi ja siipiä rikkoutui. Apumekaanikko Leppä suoritti tutustumisen
purkamalla vaurioituneita Mersuja lähetettäväksi lentokonetehtaalle
korjattavaksi.
Perkjärven keikalla Leppä menetti yhteyden omaan laivueeseensa, eikä
oikein tarkkaan edes tiennyt missä tuttu porukka nykyään majailee. Hän
sai komennuksen Immolaan, taas kotipesälle, nyt elettiin kesäkuuta
1944.
Immolassa kävikin melkoinen kuhina, paikalla oli suomalaisten lisäksi
saksalainen komennus-kunta, joka tunnettiin nimellä lento-osasto
Kuhlmey. Syöksypommittaja Stukat ja eksoottiset Focke Wulf -hävittäjät
tekivät lähtemättömän vaikutuksen apumekaanikkoon. Immolan vierailu jäi
kuitenkin lyhyeksi sillä hänen kaipaamansa ja löytämänsä HLLv 26:n 3.
lentue siirtyi Sortava-laan. Myöhemmin saatiin tieto että Venäläiset
olivat pommittaneet maan tasalle niin tutuksi tulleen Immolan lämpimän
lentokonehallin. Sitä ei tosin suurhyökkäyksen aikana ehditty pitkään
murehtia, sillä edessä oli jo seuraava siirto Käkisalmeen. Loppuajan
sodasta Leppä oli Wärtsilän kentällä, joka jäikin sittemmin naapurin
puolelle.
Lentäjiä ässistä aloittelijoihin
Aarne Leppä.
|
HLLv:n 26 kirjavissa vaiheissa mekaanikolla oli aitiopaikka seurata
lentäjien työtä ja tapoja. Monet olivatkin aikamoisia
persoonallisuuksia.
Oman porukan lentäjistä Leppä muistaa hyvin muun muassa Oiva "Oippa"
Tuomisen, legendaa-risen ässän ja ilmavoimien ensimmäisen
Mannerheimristin ritarin.
"Tulihan sitä oltua Tuomisen kyydissäkin silloin Joroisten aikaan, kun
meillä oli siellä kaksipaikkainen kone. Oippa oli rento kaveri, kulki
aina nahkapuvussa ja ilman arvomerkkejä". Kerran Leppä näki kuitenkin
aina niin hyväntuulisen lentomestarin kiroavan katkerasti. Hänen
lentueensa komennettiin Kannakselta Malmille puolustamaan
pääkaupunkia. "Eihän siellä pääse vihollista ampumaan!", oli Tuominen
manannut. Häntä huolestutti se että kova kilpakumppani ja laivueen
toinen ässä kapteeni Olli Puhakka pääsisi karkuun pudotustilastossa.
"Räväkällä lentomestarilla oli itsetunto kohdallaan" Leppä muistelee,
Tuominen tapasi jopa il-moittaa kuuluvalla äänellä kanttiinissa että:
"Minua se ei ryssä saa pudotettua!".
Toisin kuitenkin kävi, sillä Leppäkin muistaa kuinka myöhemmin tuli
Oipalle uimareissu Kotkan edustalla Hävittäjälentolaivueessa 34.
Tuomisen toimintaa pitkään läheltä seuranneen mekaanikon mukaan oli
yleensä niin että kun lentomestari nousi ilmaan, hän myös löysi
viholliskoneen ja pääsi ns. "palaselle", eli ampui sen alas. Tuomisen
periaate oli hakeutua niin lähelle vihollishävittäjää että
pudottaminen varmasti onnistuisi. Tämä vaati kylmähermoisuutta, jota
Oipalta ei puuttunut.
Toinen ässä ja myöhemmin myös Mannerheimristin ritari jonka kanssa
Leppä työskenteli samassa lentueessa oli kapteeni Olli Puhakka. Leppä
kertoo laittaneensa merkille kuinka mestarillisesti Puhakka käsitteli
konetta.
"Kun kapteeni tuli laskuun kone ei koskaan hyppinyt tai
pomppinut. Puhakka oli ilmassa todellinen taitolentäjä, maassa hän oli
mukava herrasmies", muistelee mekaanikko pidettyä lentäjää.
Myöhemmin Puhakkakin siirtyi pois LLv 26:sta. Menestyneiden pilottien siirtyminen muualle jätti ison aukon paikattavaksi.
Sodan lopussa laivue oli Wärtsilässä. Leppä muistaa eräänkin tapauksen
joka sattui heidän ollessa huoltamassa koneita kun viisi
venäläishävittäjää lensi matalalta aivan kentän yli. Koneet eivät
tulittaneet kenttää, niiden tarkoitusperä oli tällä kertaa
toisenlainen: tulkaa finskit tappelemaan sieltä!
Kohta eräs laivueen nuorista lentäjistä, Kalle Castren kipusi
Brewsteriinsa vastatakseen naapurin kutsuun. Eräs toinen nuori
lentäjäkersantti maastoutui kentän pintaan koneet nähtyään, hän ei
tehnyt elettäkään lähteäkseen ilmaan. Mekaanikot hoputtivat
säikähtänyttä nuorukaista koneelleen, "Parempihan sinun on tuolla
ilmassa kuin täällä maassa maalitauluna", he yrittivät kohennella
miehen kadonnutta taistelutahtoa. Viimein kersantti kapusi urheasti
Brewsteriinsa.
Seurasi yli tunnin kestänyt ilmataistelu kentän yläpuolella. Mekaanikot
tähystivät taivaalle niskat kipeänä, heitä painoi huoli siitä
riittääkö koneessa polttoaine, tankkaamaan ei oltu ehditty. Koneet
jatkoivat kurvataistelua kentän yläpuolella, välillä ampua
ruilautettiin sarja toisen perään ilman mainittavampaa tulosta.
Viimein Kalle Castrenin reikäinen Brewster oli turvallisesti maassa.
Bensiini oli melkein lopussa mutta varsinainen syy laskeutumiseen oli
ollut moottorista kadonnut öljynpaine. "Meinasivat pirulaiset pudottaa
vängällä meikäläisen!", oli nuori pilotti kivahtanut ensimmäiseksi
maahan päästyään.
Lapinretki
Niin päättyi jatkosota mutta ei apumekaanikko Lepän sotataival. Edessä
oli komennus Lappiin häätämään nyt jo viholliseksi muuttunutta
aseveljeä pois maasta. Retki alkoi Joensuusta, josta siirryttiin
junalla Ouluun ja sieltä laivalla Kemiin. Ennen satamaan saapumista oli
odotettava jännittyneissä tunnelmissa kun Saksalaiset vielä pommittivat
Kemiä. Aarne Leppä muistelee kuinka tuhoja kärsinyt kaupunki oli
masentava näky syksyn harmaudessa. Kaatuneita sotilaita lojui vieläkin
tienvarsilla ja teitä sekä siltoja oli pommitettu hajalleen.
Lapin sodassa Lepällä oli vielä kerran huollettavanaan vanha sotaratsu
- luotettava Brewster. Marraskuussa tuli viimein käsky että kaikki
reserviläiset kotiutetaan. Ohjelmassa oli siirtyminen Kuopioon ja
Rissalan lentokentälle, jossa kotiutettavat joutuivat odottelemaan
vielä kaksi viikkoa ennen siviiliin pääsyä. " Syytä viivytykseen ei
kerrottu, kyseessä lienee armeijassa niin vakiintunut käytäntö, eli
odottaminen", naurahtaa Leppä.
Marraskuun 14. päivänä koitti viimeinkin siviilielämä. Alikersantti
Aarne Lepän ura Ilmavoimissa oli kestänyt tuolloin neljä vuotta ja
kymmenen kuukautta.
Siviiliin
Sota-aikana kävi Joroisissa Tampereen lentokonetehtaalta asentajia
kiinnittämässä Fiat hävittäjiin selkäpanssareita. Asentajat kyselivät
jo tuolloin apumekaanikkojen tulevaisuuden suunnitelmia sodan jälkeen,
he ehdottivat että Aarne ja muut kaverit voisivat tulla kyselemään
tehtaalta töitä, joita varmasti osaaville mekaanikoille järjestyisi.
Hävityn sodan jälkeen Leppä palasi kuitenkin tutulle Kuusankosken
verstaalle asentajaksi, muutti myöhemmin Imatralle ja työskenteli lopun
työuransa hitsarina.
Hän ei kadu uravalintaansa, vaikka on sydämeltään edelleenkin
ilmavoimien apumekaanikko. Sodan päätyttyä valvontakomission
kontrolloimassa maassa lentotoiminta näytti sikäli hiljaiselta että
nuorukainen päätti jatkaa kokonaan muissa tehtävissä.
|