Hävittäjälentäjän
Ampumaopas
Pikahakemisto:
[
Des Jägers Schiessfibel - Hävittäjälentäjän ampumaopas |
Saatesanat
]
Des Jägers Schiessfibel: Luftwaffen pääesikunta, Adolf Galland, General der Jagdflieger 1944
Käännös saksankielestä: Heikki Kauranne
Viimeistely: Jukka O. Kauppinen
Des Jägers Schiessfibel - Hävittäjälentäjän ampumaopas on Saksan Ilmavoimien, Luftwaffen, kesällä 1944 julkaisema opaskirja, jota nähtävästi jaettiin hävittäjälentäjille näiden ammuntataitojen kohentamiseksi. Humoristinen opas on samantapainen kuin mitä esimerkiksi panssarijoukoille jaettiin, hupaisan leikkisä kirjanen, jossa neuvotaan sotataitoja helposti opittavalla tavalla.
Dokumentin saattoi alkunperin sähköiseen muotoon saksalainen alan harrastaja Bakelit ja sen muutti pdf-dokumentiksi ja siten internetiin Ralf "RaFiGer" Manfred Jung. RaFiGerin kiitosviesti Bakelitille:
Our collegue "Bakelit" overhanded the following document a "Shooting guide" for German fighter pilots in scanned copies to me, I converted it to a Acrobat pdf-file. As this original document is not protected I will give you the possibility to download the pdf-version with the kindly permission of "Bakelit".
Alkuperäisen ampumaoppaan löydät pdf-dokumenttina osoitteesta http://rafiger.de/Homepage/Pages/Schiessfibel.html.
Edelleen Ralf Jung antoi Virtuaalilentäjille luvan käyttää dokumenttia ja kääntää sen suomenkielelle. Haasteeseen vastasi helsinkiläinen Heikki Kauranne. Kauranne käänsi tekstiä hiljalleen kesän 2003 ajan ja urakka kesti kaikkineen viitisen kuukautta.
Koska en ole ammattikääntäjä, saattaa käännös sisältää pahojakin virheitä.
Muutamassa kohdassa en päässyt perille mitä alkuperäistekstissä lopulta tarkoitettiin, joten olen tehnyt muutamia "tulkintoja", joko hyviä tai huonoja.
Hankalinta koko projektissa oli noiden "runojen/riimien" kääntäminen suomeksi, se kun on harvemmin mahdollista sanatarkasti, täytyy vain pyrkiä säilyttämään niiden henki.
Suurkiitokset Heikki Kauranteelle upeasta käännöksestä! And many thanks to Bakelit and RaFiGer for granting us permission to use and translate this amazing, historical document!
Jukka "Grendel" Kauppinen
Tiedottaja / historioitsija
Virtuaalilentäjät - Virtual Pilots ry
D. (Luft) 5001
Horrido
Hävittäjälentäjän ampumaopas
Sivu 1
D. (Luft) 5001
Ei mukaan
taistelulennolle!
Horrido!
-
hävittäjälentäjän ampumaopas
Painos: kesäkuu
1944
Sivu 2
Piirrokset:
Thomas Abeking, Berliini
Sivu 3
Luftwaffen
pääesikunta
Hävittäjäkenraali
Berliini,
23. kesäkuuta 1944
Täten hyväksyn
käyttöönotettavaksi D. (Luft) 5001 ”Horrido – Hävittäjälentäjän Ampumaopas,
painos: kesäkuu 1944”.
Opas astuu
voimaan julkaisupäivänään.
Rintamalta
lähetettävät, oppaan myöhempien painosten kehittämiseksi tarkoitetut lisäykset,
aloitteet ja toiveet osoitettakoon päivähävittäjien tarkastajalle.
I.A.
Galland
Sivu 4
Joka hiljaa
sisässänsä,
myös tutkii
virheitäinsä,
kiitoksen on
arvoinen, sillä tärkeää on se näin:
Myönnä virheet! –
Kääntyy kaikki hyvin päin!
Osuminen on
valttia!
Niinpä – miksi et
viime hyökkäyksessäsi saanut vastustajaasi alasammutuksi? Älä ystävä hyvä pyri
välttelemään syiden käsittelyä, se olisi tilanteesta luistamista! Vai oletko sinä
sitä mieltä, ettei syitä enää näin jälkikäteen voi selvittää. Vaan kyllä se on
mahdollista, kunhan tapahtunutta pohdiskelee.
Monien rintamalta
saatujen ilmataistelufilmien ja kertomusten perusteella tiedetään, että
ilmataisteluissa toistetaan jatkuvasti tiettyjä samoja virheitä tähtäyksessä ja
ampumisessa. Nämä ovat:
- Ammut liian suurelta etäisyydeltä
- Otat väärän ennakon
- Ammut epäedullisesta asemasta
- Lennät epäpuhtaasti
- Käytät asevalitsimia väärin
- Annat valojuovien hämätä itseäsi
- Et ole pitkään aikaan suuntauttanut
konettasi
- Olet valinnut väärät ammukset
Luonnollisesti on
myös muita syitä, joiden vuoksi et saa ketään ammutuksi alas – mutta näitä
kahdeksaa tärkeintä tarkastelemme lähemmin jättäen pois teoretisoinnit. Mieti
kunkin virheen kohdalla tarkasti sitä, miten olet aiemmin toiminut ja kuinka
voisit kehittää toimintaasi.
-
Liikkeelle siis -
Sivu 5
Jos kuulat usein ohi kohteen vinkuu,
niin itseluottamus maton alle hinkuu.
Sivu 6
Mahdollisimman
lähelle saalistansa,
pyrkii metsämies
pannen parastansa.
Ampumaetäisyys
Oletetaanpa, että
tietyllä ammusmäärällä saat yhden osuman kohteeseesi kun ammut 600 metrin
etäisyydeltä. Tällöin samalla ammusmäärällä saat
300
metrin etäisyydeltä vähintään 4 osumaa
ja 200
metrin etäisyydeltä vähintään 9 osumaa
ja 100
metrin etäisyydeltä vähintään 36 osumaa
Osumatodennäköisyys kasvaa siis sitä
suuremmaksi, mitä lähemmäs kohdetta menet. Ampumaetäisyyden puolittaminen ei
siis kaksinkertaista, vaan nelinkertaistaa osumien määrän ja vastaavasti
etäisyyden pienentäminen kolmanteen osaan yhdeksänkertaistaa osumien määrän!
Siis lähelle!
Lentäminen kauempana kohteesta ja sieltä ampuminen on tietysti helpompaa,
mutta tuloksena on vain reikiä taivaalle. – Älä kuluta ammuksiasi loppuun
ampumalla liian suurelta etäisyydeltä. Lähelle päästyäsi on sinun saatava ne
ratkaisevat osumat, jotka tarvitaan nelimoottorisen koneen alasampumiseksi.
Kuinka moni onkaan repinyt hiukset päästänsä, kun on tullut tuhlanneeksi
ammuksensa liian aikaisin ennen ratkaisevaa lähitaistelua!
Lisäksi sinun
täytyy ampua kunnes vastustajasi putoaa. Suuret lotjat voivat kestää suurenkin
määrän osumia.
Osumatodennäköisyys
1 ® 9
Etäisyys 600 m
Etäisyys
200 m
Olet kaukana, jätä liipasimen pinta,
On
se kiusallista lähellä olla,
ammuksia säästä – on niillä kova hinta.
kun
olisi halua, mutta kykyä nolla.
Sivu 7
Lähtee jo
Linnoituksesta sankka savunjuoksu,
vaan viel’
mielestäs paina voiton sulotuoksu,
Ammu vielä! –
Havainnut on moni vainen,
et’ oli riemu
roimasti ennenaikainen.
Sivu 8
Kun etäisyyttä
arvioit sä kohteen,
tee se pohjalta
järjen, älä tunteen.
Etäisyyden arviointi
Kun sinusta tuntuu, että olet 100 metrin
etäisyydellä vastustajastasi, on matkaa järjellä ajateltuna tai mitattuna
kuitenkin vielä 200 metriä. Tuntumaan ei ole luottamista. Sen takia nenäsi
eteen on asennettu Revi-tähtäin. Sen kehä vastaa aina 1/10 osaa maalin
etäisyydestä – hieno homma!
Tietäessäsi vastustajasi koon, esimerkiksi
hävittäjän kärkiväli = 10 metriä ja kohde täyttää koko kehän (1x, eli kohteita
mahtuu kehän sisälle 1), niin tällöin kohde on 100 metrin etäisyydellä. (Sillä
10 metriä on 1/10 100:sta metristä.) Jos kehälle sopii kaksi kohteen kokoista
esinettä, kohde on luonnollisesti kaksi kertaa kauempana eli 200 metrin
etäisyydellä.
Paina mieleesi
seuraava sääntö:
Vastustajan koko
metreissä x kuinka monta kertaa kohde mahtuu tähtäinkehälle x 10 = kohteen
etäisyys metreissä.
Pommikoneet, joiden kärkiväli on noin 30 metriä ja joita mahtuu kaksi (2x)
Revi-tähtäimen kehälle, ovat etäisyydellä
30
x 2 x 10 = 600 metriä
Kun olet tätä paljon harjoitellut, ajattelet jatkossa vain 30 x 2 ja saat
tulokseksi 600 metriä.
Istupa nyt alas ja ota kynä ja paperia,
piirrä tähtäimen kehä ja siihen vastustajan kone eri etäisyyksille, kuten
viereisellä sivulla on esitetty. Paina kuvat tarkasti mieleesi, jotta pystyt
tositilanteessa tunnistamaan nopeasti:
- Oletko aloittamassa ammuntaa liian
aikaisin
- Onko jo aika väistää (tärkeää edestä
päin hyökättäessä)
- Kuinka nopea vastustaja on (missä
ajassa etäisyys lyhenee 500 m?)
Sinun tulee hallita Revi-tähtäimen kuvat niin sujuvasti, että välittömästi
ilman laskemisia ja pohdiskeluja tiedät: etäisyys 400 metriä, sillä kun kohtaa
vastustajan, ei silloin ole aikaa ja mahdollisuutta laskelmien suorittamiseen
ja pohdiskeluun. Pelkän harjoittelun puutteen vuoksi etäisyydet arvioidaan
usein väärin ja taistelu on tulokseton.
Hyvä apuväline harjoittelussa on Hävittäjäpeli (katso sivu 14).
Kaikkien
4-moottoristen pommikoneiden kärkiväli on noin 30 m,
kaikkien
1-moottoristen hävittäjien kärkiväli on noin 10 m.
Siis: 4-moottorinen pommikone
täyttää tähtäimen koko (1x) kehän
= etäisyys on 300 m
1-moottorinen hävittäjä
täyttää tähtäimen koko (1x) kehän
= etäisyys on 100 m
2-moottoristen koneiden kärkivälit ovat
välillä 16 – 28 metriä. Harjoittele siis tyyppituntemusta – muuten ammut ohi.
Sivu 9
Harjoitukseksi:
Suttura! Pituus 1.60 m
No – No?!
??
Kehälle sopii kaksi (2x) Kehälle sopii yksi (1x) Kehälle sopii 1/2
1.60 x 2 x
10 = 32 m
1.60 x 1
x 10 = 16 m 1.60 x ½ x 10 =
8 m
Lähemmäksi!
Lähemmäksi!
Petosta! Väistä
hemmetissä!
Linnoitus! Kärkiväli noin 30 m Kestotulta!
Ammu edelleen!
Kehälle sopii kaksi (2x) Kehälle sopii yksi (1x) Kehälle sopii 1/2
30 x 2 x 10
= 600 m
30 x 1 x
10 = 300 m 30 x ½ x 10 =
150 m
Lähemmäksi!
Vielä
lähemmäksi!
Sivu 10
Usein asiat
tuntuvat vaikeilta ainoastaan siksi,
että on ihmisiä,
jotka tekevät ne sellaisiksi.
Ennakko
on varsin yksinkertainen asia. Huomaa: ammus
tarvitsee noin 1 sekunnin lentääkseen 500 metrin matkan. Tässä ajassa
vastustaja lentää noin 100 metriä. Jos siis olet noin 500 metrin etäisyydellä
vastustajastasi, tulee sinun ottaa 100 metrin ennakko, jotta ammukset ja
vastustaja kohtaavat – ja sitähän tässä halutaan. Mainitun 100 metrin ennakon
näet täysimittaisena, kun vastustajasi lentosuunta on kohtisuora omaan lentosuuntaasi
nähden (lentokulma = 90) – aivan
kuten näet kuvassa olevan neitokaisen käsivarren täysimittaisena. Jos
vastustajasi lentää sinun lentorataasi nähden vinosti, niin tällöin ihastuttava
neitokainen kääntyy vastaavasti hieman ja 100 metrin etäisyys näyttää lyhenevän
– kuten neitokaisen ojennettu käsivarsi – ja ennakko on vastaavasti pienempi.
Mikäli vastustajasi lentää sinua kohti eli tuo kuvan söpö kaunotar kääntyy
kohtisuoraan sinua kohti, niin tällöin 100 metrin matka kutistuu yhdeksi
pisteeksi – ja olet siinä miellyttävässä tilanteessa, että voit ryhtyä suoraan
toimintaan – lentokonetta kohtaan tietysti. Saadaksesi arvion tarvittavan
ennakon suuruudesta käytä Revi-tähtäimen ennakkokehää, jonka halkaisija – kuten
todettu – vastaa 1/10 osaa kohteen etäisyydestä, eli 10 metriä 100 metrillä
tai 50 metriä 500 metrillä. Jos sinun tulee 500 metrin etäisyydeltä ampuessasi
käyttää 100 metrin ennakkoa, niin se vastaa kahta (2x) tähtäinkehän halkaisijaa
tai neljää (4x) tähtäinkehän sädettä. 250 metrin etäisyydeltä ammuttaessa
tarvitsevat ammukset ja vastustaja kohdatakseen noin puolet äskeisestä ajasta.
Tällöin tarvittavaksi ennakoksi saadaan 50 metriä. Tähtäinkehä vastaa 250
etäisyydellä nyt 25 metriä. Koska tarvittava ennakko on 50 metriä, myös se
vastaa kahta (2x) tähtäinkehän halkaisijaa = neljä (4x) tähtäinkehän sädettä –
Ahaa! – Tajusithan lopulta:
Kun ennakko määritetään Revi-tähtäimen
säteen perusteella, ei etäisyydellä ole merkitystä, vaan ainoastaan
lentokulmalla.
Muilla kuin 90° lentokulmilla ennakko pienenee, kuten äsken havaitsimme, ja se
tapahtuu seuraavasti:
Vastustajan nopeus
450 – 600 km/h
Lentokulma
|
Ennakko
tähtäimen
säteinä
|
5°
|
½
|
10°
|
1
|
20°
|
1 ½
|
30°
|
2
|
50°
|
3
|
- ja mikä tämän yli menee,
se on pahasta.
Sivu 11
Paljon ennakkoa Vähemmän
ennakkoa Vielä vähemmän Siinä!
Paikan näteimmän
saavuttanut on,
kun on ennakko
olematon.
Sivu 12
On ajatteleminen
vaikeaa ja tuo tuskaa monta,
sille ken
ahkerasti harjoittelee, on se tarpeetonta.
Oikean ennakon harjoittelu
Olet lähellä vihollista – johan kelpaa! Vaan mihin tähdätä? – Miten se nyt
olikaan? Sehän äsken jo opittiin – lentokulma 30° - vastustajan lentonopeus 400 km/h –
tällöin 1.5 (vai oliko se 2?) säteenmittaa ennakkoa – vastustajan lentosuunta –
tällävälin myllyysi on osunut ja voit jatkaa oikean ennakon laskemista
laskuvarjon varassa.
Tähtäyspisteen tulee olla tiedossa välittömästi – ilman pitkiä
mietiskelyjä. Tämä on mahdollista vain siten, että asiaa ennakolta
harjoittelee, harjoittelee ja vielä senkin jälkeen harjoittelee.
Harjoittelu tapahtuu valo-osoittimella varustetun tähtäinharjoittelulaitteen
Fl.Üb.93-923 ja automaattisella ennakkonäytöllä varustetun Fl.Üb. 93-924
avulla. Laitteita on saatavana huoltojoukoilta. Kyseessä on hieno systeemi,
jolla pystyt tekemään tähtäysharjoittelun kokonaisuudessaan. Ensinmainitulla
laitteella voit malleja apuna käyttäen asettaa vastustajan lentoaseman tarkasti
ja siten välittömästi havaita oikean ennakkopisteen – toisella laitteella voit
lisäksi suorittaa oikean hyökkäyksen. Monet laitteita käyttäneet ovat
todenneet, että ahkerasti harjoittelemalla he ovat pystyneet parempiin
alasampumistuloksiin. Siispä harjoittele!
Lisäksi huoltojoukkojen kautta on piakkoin saatavana myös ilmataistelussa
tarvittavan ennakon harjoitteluun sopiva laite Fl.Üb.Nr. 93-926.
Jotta harjoittelu ei kävisi pitkäveteiseksi, voit piristää itseäsi
hassuttelemalla (Älli I). Ennakkotaulun sijaan käytetään maalitaulua, jossa on
numeroita (esimerkiksi 1 – 5) ja peliä pelataan kuin keilapeliä: iso talo,
pieni talo, ruumisarkku jne. - tai vedät snapseja kunnes näet ennakon kahtena.
Joka tapauksessa: harjoittele ja havaitse, että useimmiten ammut ohi väärän
ennakon vuoksi.
Vielä muutamia kokemuksen tuomia vinkkejä
- Useimmiten
ammutaan ohi vastustajan takaa, eli otetaan liian pieni ennakko.
- Vastustajan
sujahtaessa ohi tulee helposti otettua liian suuri ennakko.
- Kun
vastustajaa seurataan tähtäimen läpi siten, että hän näyttää olevan
paikoillaan, niin tällöin tulee helposti otettua liian pieni ennakko.
Näennäinen liike ei merkitse ennakon kannalta mitään – ainoastaan
lentokulma.

Seppo viihtyy
kera kolpakon,
vaan säde on
mitta ennakon.
Sivu 13

Teoria ei
selvyyttä tahdo tarjota,
Tähtäystä, Esko,
harjota! – harjota!
Sivu 14
On maalin
ympärillä liikaa tilaa,
se harmillisesti
osumat pilaa.
Kuinka tarkasti
sinun tulee kyetä arvioimaan ennakko?
Esimerkki
(Lentävä Linnoitus etäisyydellä 300 – 400 metriä)
· tähän sinun olisi pitänyt tähdätä.
x tähän tähtäsit.
Osutko ammusten
hajonnasta johtuen kuitenkin jotenkin?
Miten ampumasi
sarjan ammukset sijoittuvat maaliin nähden?
Näin kävi!
Kaukaa ohi menee
koko sarja! Kuvassa on esitetty kokonaishajonta. Ei ainuttakaan osumaa!
Toinen esimerkki
(Spitfire etäisyydellä 100 metriä)
· tähän sinun olisi pitänyt tähdätä.
x tähän tähtäsit.
Myös tässä
tapauksessa koko sarja menee ohi eikä yhtään osumaa tuloksena.
Älä luota hajonnan vaikutukseen – se ei
sinua auta, jos tähtäät väärin! Näistä kuvista näet selkeästi, kuinka tarkasti
sinun on tiedettävä ja pidettävä ennakko, jotta koko roiskaus ei menisi ohitse.
Jos kuvittelet, että sinun tarvitsee vain suunnata konekiväärisi kauemmas
saadaksesi varmemmin osumia, niin olet valitettavasti erehtynyt. Sinulle käy
tällöin samoin kuin viereisellä sivulla olevan kuvan riistanmetsästäjälle.
Oikeasta ennakosta on runsaasti esimerkkejä
Hävittäjäpelissä, joka on hupaisa korttipeli, jossa et saavuta vain
”pudotuksia”, vaan voit myös rikastua. Peliä on saatavana Hävittäjäkenraalilta
(Gruppe 2).
Sivu 15
Hyödytä ei
ykskään kuularuisku,
ohitse jos lentää
luotituisku.
Sivu 16
Välttää hieno
mies aina vierasta tuoksua,
kunhan sen voi
tehdä ilman suurempaa juoksua.
Ammut epäedullisesta asemasta
Kun lähestyt
vastustajaasi suoraa takaapäin, tulee sinun muutamien sekuntien ajan lentää
rauhallisesti ja tarkasti sekä ampuessasi tähdätä rauhallisesti ja tarkasti.
Tämän vuoksi
tulee lintusi olla kunnolla trimmattu ja sinun tulee ohjata nopeasti ja
tarkkakätisesti.
Älä anna
lennättää itseäsi – lennä itse!
Voi käydä niin,
että joudut vastustajasi potkurivirtaan. Tämän seurauksena päädyt
pyörittelemään tähtäintäsi vastustajasi ympärillä samalla joko hiljaa tai
suureen ääneen kiroillen.
Tämä on huono
ampuma-asema sillä:
Et pysty
tähtäämään tarkasti – mutta vastustajasi pystyy!
Siis pois
potkurintuoksusta! – vähän sen alapuolelle tai yläpuolelle! – Mutta jos sinulla
ei ole aikaa siirtymiseen, pidä huoli siitä, että ammut vasta sitten, kun
tähtäimesi on juuri maalin kohdalla, muuten tulee vain reikiä taivaalle.
Älä anna koneesi
heilahtelun siirtää tähtäintä sivuun vastustajastasi, vaan pakota tähtäimesi
muutaman sekunnin ajaksi vastustajasi kohdalle.
Äläkä kiroile
siinä asemassa pitkään, sillä:
Kaikkinainen
kiroilu kuumentaa vain pään,
on vastassa
vihollinen – ole kaltainen sä jään.
Sivu 17
Jos
potkurivirrassa olevasi havaitset,
varovasti siitä
lintusi pois saattanet.
Näin vältät sä
pahuksen viiman –
lennä yllä tai
alla sen hieman.
Sivu 18
Se mitä opettelit
sä tuntia tuhannen,
kestää taistossa
vain hetken pienoisen.
Näistä muutamista
sekunneista ei voi tinkiä – siitä ei pääse yli eikä ympäri, esimerkiksi silloin
kun vastustaja vilahtaa pikaisesti tähtäimen läpi, kuten viereisen sivun
vasemmanpuoleisessa kuvassa. Osumismahdollisuudet ovat tässä tapauksessa hyvin
vähäiset ja suuresta tulinopeudesta huolimatta tämänkaltainen
tähtäimenläpilennättäminen johtaa vain harvoin menestykseen, sillä ammuttu
sarja lentää liian nopeasti tähtäyspisteen läpi. Mikäli vastustajasi on
esimerkiksi vain 1/10 sekunnin ajan ampumassasi sarjassa, niin tällöin saat
kullakin aseella parhaassa tapauksessa yhden osuman. Koska tällä ampumatyylillä
tuskin saat asetettua oikeaa ennakkoa, lentää liian moni ammuksistasi ohi.
Oikeanpuoleinen
kuva sen sijaan esittää oikean tavan. Kun hyökätään tällaisesta kulmasta,
täytyy ennakkopiste pitää liikkeessä muutaman sekunnin ajan. Kokeile – huomaat,
että se pitää paikkansa.
Sivu 19
Tällä tavalla et
saa montaa osumaa,
vihollinen
tähtäimen läpi vain vilahtaa.
|
Ota oikea ennakko
– kahdest’ kolmeen sekuntia,
lähtee Tommy
piakkoin kohti maan multia.
|
Sivu 20
Kun ei saa osumia, on se näin:
tähtäyksesi on mäntyä päin!
Lennät epäpuhtaasti
Tähtäyspiste voi sijaita muuallakin kuin vastustajan pituusakselin
jatkeella. Ehkä olet tähän asiaan jo useamminkin törmännyt, muttet ole pannut
sitä merkille. Lähestyt vastustajaasi esimerkiksi takavasemmalta ja haluat
asettua vastustajasi taakse. Tämän vuoksi kaarrat antamalla vastasiivekettä –
otat oikean ennakon - painat liipasinta ja ilmavoitto menee sivu suun. - Miksi?
Syy on esitetty sivun 21 kuvassa. Koneen ollessa sivuliu’ussa (10° asti)
eivät ammukset enää lennä tähtäyslinjan suunnassa.
Saalis poimitaan sivuperäsimellä eikä Revi-tähtäimellä.
Jos haluat ampua
kaarrosta, tulee sinun tehdä kaarto sivuperäsintä ja siivekkeitä käyttäen,
muuten et osu, koska kone luisuu voimakkaasti sivusuunnassa.
Pienet korjaukset
tähtäyksessä tehdään tietysti vain sivuperäsimellä, koska tällöin kone ei liu’u
sivusuunnassa.
Jos kaarrat ja
koneesi on sivuliu’ussa ja tahdot ampua, niin tällöin pidä tarkkaan huoli
lentoradastasi ja pidä mielessä:
Luisuessasi
vasemmalta oikealle – pidä ennakko vasemmalla
Luisuessasi
oikealta vasemmalle – pidä ennakko oikealla
Revi-tähtäimen
läpi tilanteen tulee näyttää tältä:
- sivuliu’un suunta
Näin toimitaan voimakkaassa
sivuliu’ussa (noin 10°), esimerkiksi silloin kun vasemmalta eteen lentävä
Lentävä Linnoitus pidetään sivuperäsintä käyttämällä tähtäimessä.
Sivu 21
Lentokoneen
pituusakseli ja tähtäimen suunta
Liu’un suunta
Ampumasuunta
Tähtäinlinja
Sivu 22
Moni uskoo,
on syynä
vastustajan kavaluus,
jos ei aina riitä
onnekkuus.
Vaikka useasti
ainoa on selitys,
se totta puhuen
oli oma möhellys.
Asevalitsimien käyttö
Oikeastaan tässä
asiassa ei ole mahdollista tunaroida – ja silti näin tapahtuu. Unohdetaan esimerkiksi
kytkeä Revi-tähtäimen tai aseiden virta päälle. Tällöin konekiväärit ovat
luonnollisesti mykkiä. Paina mieleen:
Ennen starttia:
- kytke virta
Revi-tähtäimeen ja säädä valovoimakkuus oikeaksi.
- tarkista
huolellisesti asevalitsimien näyttämät ja varmistu niiden merkityksestä.
Varmista
kysymällä asemekaanikolta, että ymmärrät oikein laitteiden merkityksen.
Asevalitsimet ovat usein erilaisia ja tällöin kytkimien ja osoittimien
merkitykset saattavat vaihdella.
Startin jälkeen:
Kytke virta
asejärjestelmään ja kokeile ovatko kaikki aseet ampumakunnossa. (osoitin on
vaalea!)
Ennen ammuntaa:
kysy vielä kerran
itseltäsi kovaan ääneen: ”Re – a?”, mikä tarkoittaa:
1.
”Revi-tähtäimen virta kytketty päälle?”
2.
”Asejärjestelmän virta kytketty päälle?”
Välitarkistus:
Vapauta liipasin.
(Aseet latautuvat).
Kuinka paljon
sinulla on vielä ammuksia? Kuinka monta asetta on ampumavalmiina?
Musta osoitin tai
sammunut merkkivalo osoittaa aseen olevan ampumakyvytön. Aseen lukko jää eteen.
Aseen kuumaan
putkeen saattaa olla jäänyt 1 patruuna. Itsesyttymisen vaara! Lennä varovasti
ja laskeudu aikaisintaan viiden minuutin kuluttua!
Ennen
laskeutumista:
Kytke virta pois
aseista.
Vilkaisu
kojetauluun – ja tiedä mikä on tilanne!
Harjoittele
edelläesitettyä sivuilla 24 ja 25 olevien esimerkkien avulla sekä omassa
myllyssäsi. Se on tärkeää!
Sivu 23
Kun liipasimella
leikkii, niin silloin lävähtää,
se on sama kanssa
naisten, sä usko tää.
Sivu 24
FW 190-A 6:n
asevalitsimet
Virtakytkin
Vasen siipi-MG 151/20 - Vasen siivenjuuri-MG 151/20 -
Oikea siivenjuuri-MG 151/20 - Oikea
siipi-MG 151/20
- Aseen lukon asemaosoitin
- Ammuslaskuri
MG 17
vasen - oikea
Lukkojen merkkivalot
Ryhmäkytkin (Ei asennettu FW 190-A 6:een) lukittu.
Ennen starttia!
Virta kytketty pois päältä
Startin jälkeen!
Virta kytketty päälle
Kaikki lukot ovat takana ampumavalmiina!
Välitarkistus!
Liipasimet vapaina. Mikä on tilanne?
1. Oikea MG 17 pois pelistä
2. Vasen siivenjuuri-MG 151/20 pois pelistä
3. Oikea siipi-MG 151/20 ammukset lopussa
Sivu 25
Bf 109-G 5:n ja G
6:n asevalitsimet
Vasen runko-MG 131 Moottori-MG
151/20 Oikea runko-MG 131
Aseen lukon asemaosoitin
Virtakytkin
Ammuslaskuri
MG 151
MG 151
vasen
oikea
Lukon merkkivalo
Lukon
merkkivalo
Ennen starttia!
Virta kytketty pois päältä
Startin jälkeen!
Virta kytketty päälle
Kaikki lukot ovat takana ampumavalmiina!
Välitarkistus!
Liipasimet vapaina. Mikä on tilanne?
1. Oikea runko-MG 131 pois pelistä
2. Moottori-MG 151/20 ammukset lopussa
3. Vasen MG 151/20 pois pelistä
Sivu 26
Kun uskoo näkemänsä totta olevan,
ja jos ei se pädekään,
niin sappensa silloin tuntee kiehuvan.
Valojuovat hämäävät
Sitä, että
valojuovat hämäävät – erityisesti kun ampuu kaarrosta – on jo käsitelty ja
monet ovat sen vuoksi valojuovien käyttöä vastaan. Se on varmaa, että hävittäjien
suorittamat alasampumiset on saavutettu lähestulkoon pelkästään tähtäimen
avulla. Jokainen korjaus, joka tehdään valojuoviin perustuen, tehdään vasta sen
jälkeen kun on oivallettu virhelähde, ja se on arvio ammusten lentoajasta.
Suurilla etäisyyksillä korjaus tehdään tämän vuoksi useimmiten liian myöhään,
koska sekä oma että vastustajan asemat ovat tällä välin muuttuneet
merkittävästi.
Valojuovat voivat
kuitenkin olla sinulle hyödyksi, kun
- Kun pakotat silmäsi tarkkailemaan
valojuovia vain maalin läheisyydessä etkä anna muualla olevien
valojuovaratojen hämätä itseäsi. Täten vältyt siltä hämäävältä
vaikutukselta, että valojuovat näyttävät kaartavan.
- Kun sinulla on tuntuma ammusten
lentoajasta, niin että tiedät: Nyt ammus voi olla maalin läheisyydessä.
Havaintojen teko helpottuu tällöin. Useimmiten ammusten oletetaan olevan
maalissa nopeammin kuin ne todellisuudessa ovat!
- Et missään tapauksessa jätä
Revi-tähtäimellä määritettyä tähtäyspistettä huomiotta ja käytät
valojuovia ainoastaan Revi-tähtäimen apuna (molemmat silmät auki!)
Tämä on varmaa:
Tähtäystä on vaikeaa korjata oikeaksi valojuovien perusteella. Tätä on
harjoiteltava paljon eivätkä kaikki opi sitä kunnolla.
Tämän asian
suhteen tulee sinun kehittää voimakas itsehillintä ja vihollisen läheisyydessä
et saa antaa aseiden paukkeen ja leimahdusten häiritä tähtäystä. Se ei ole
aluksi helppoa – jälkeenpäin sitä istuu hämääntyneenä pohtien: Mitä minä
oikeastaan näinkään? Mutta rauhoitu - tämän voi oppia!
Sivu 27
Harhakuvitelmia usein neitosen kiintymys tuottaa,
vaan vielä vähemmän voit valojuovaratoihin luottaa.
Sivu 28
Ohi maalin
taivaansineen räiskittynä
tuottavat
ammukset paljonkin meteliä,
mutta, totta
puhuen, ovat hyödyttömiä.
Onko kone suunnattu oikein?
Revi-tähtäin on
lentokoneesi silmä – se ei saa katsoa kieroon eli sen on katsottava tarkasti
sinne, minne aseet ampuvat. Jos se ei tätä tee, niin tällöin ampumataitosi ei
ole penninkään arvoinen – kaikki menee hutiin. Käsittele siis Revi-tähtäintä
hellästi – kuten morsiantasi. Älä käytä sitä tukenasi ohjaamoon noustessasi tai
siitä poistuessasi. Tarkistuta suuntaus usein ja valvo tarkistustilanne. Jos
suuntausta ei voida jostakin syystä tehdä maassa maalitaulujen avulla, niin älä
tällöin totea: ”Noo - kyllä se jo kelpaa”- tällöin se harvemmin kelpaa - vaan
tarkista suuntaus ilmassa valojuovien ja räjähdyskohtien perusteella. Se on
nopea, helppo ja riittävän tarkka menetelmä. Tätä varten lennä rauhallisesi ja
tarkasti suoraan ja tarkkaile, mistä valojuovat ohittavat tähtäinkeskiön ja
missä räjähdyskohdat ovat. Suuntauksen voi tehdä myös maassa valojuoviin ja
räjähdyspisteisiin perustuen.
Tarkan ohjeen
suuntauksesta löydät lähiaikoina LDv. 4/11:sta (Kansilehti). Hanki se
itsellesi.
Kerran vielä:
Älä keksi uusia
suuntausmenetelmiä, jos esimerkiksi et pysty havaitsemaan 100 metrin päässä
olevaa ammusten lentoratojen risteämäkohtaa.
Koneesi
suuntauksen ovat suorittaneet ammattimiehet. He ovat tehneet työnsä määräysten
mukaisesti ja hyvin.
Sivu 29
Lempeä tarjoo
sulle nuori nainen,
vaan Reviä
murjomasta varo vainen.
Sivu 30
Missä asiat sekaisin on,
siellä taulukko saa suosion.
Ammukset ja niiden vaikutukset
yksinkertaistettuna esityksenä
Ammus
|
Läpäisykyky
|
Räjähdevaikutus
|
Palovaikutus
|
M-ammus (Miina)
|
ei ole
|
erittäin hyvä!
|
hyvä
|
Räjähdekranaatti
|
pieni
|
hyvä
|
hyvä
|
Palokranaatti
|
keskinkertainen
|
ei ole
|
erittäin hyvä!
|
Panssariräjähdekranaatti
|
hyvä
|
hyvä
|
ei ole
|
Panssaripalokranaatti
|
hyvä
|
ei ole
|
hyvä
|
Panssarikranaatti
|
erittäin hyvä!
|
ei ole
|
ei ole
|
Tarkastele tätä taulukkoa ja sivun 33 kuvallista esimerkkiä rauhassa ja
harkiten. Havaitset: yhdellä ammustyypillä voi saavuttaa erittäin hyvän
tuloksen vain yhden vaikutuksen suhteen. Harkitse mitä haluat ja mitä voit
saavuttaa. Tämän jälkeen valitse ammusvyösi panostus (kts. Sivu 32).
Sivu 31
Osumia paljonkin saa toisinaan,
vaan silloin tällöin myös huomataan,
ettei voi voittotiliä kääriä,
kun käyttää ammuksia vääriä.
Sivu 32
Seuraavassa taulukossa on esitetty eri aseiden hyväksi havaitut panostus
sekä – niitä edeltävässä sarakkeessa – tällä hetkellä – aseelle saatavilla
olevat ammukset.
Ase
|
Tällä hetkellä saatavilla olevat
ammukset
|
Hyväksi havaittu panostus
|
4-moottorinen pommikone
|
muut lentokoneet
|
MG 131
|
palokranaatti
panssarikranaatti
|
1 palokranaatti + 1 panssarikranaatti
|
1 palokranaatti + 1 panssarikranaatti
|
MG 151/20
|
miina
palokranaatti
panssaripalokranaatti
|
1 miina + 1 palokranaatti + 1
panssaripalokranaatti
|
3 miinaa + 1 palokranaatti + 1
panssaripalokranaatti
|
MG FF
|
MK 103
|
miina
räjähdekranaatti
panssariräjähdekranaatti
(lyhyesti: palokranaatti)
|
2 miinaa + 1 räjähdekranaatti + 1
panssariräjähdekranaatti
(lyhyesti vielä kerran: 1 miina + 1
palokranaatti)
|
MK 108
|
miina
palokranaatti
|
1 miina + 1 palokranaatti
|
Panssaroituja taisteluvaunuja vastaan käytetään ainoastaan
H-panssarikranaatteja. Mikäli palokranaatteja ei ole riittävästi saatavilla
voidaan tällä hetkellä käyttää hyvän palovaikutuksen omaavia
paloräjähdekranaatteja. Valojuovien määrän voit valita oman kokemuksesi
perusteella. Usein on kuitenkin tyydyttävä siihen, että kaikkia ammustyyppejä
ei ole saatavana sekä valojuovalla varustettuna että ilman valojuovaa.
LDv 4000/10
on lähde tiedon syvemmän sen.
LDv:t löytyvät – kuulostaa hyvältä –
jostakin panssarikassakaapista syvältä,
hallussa tuntemattoman miehen ovat ne,
eikä vähempää voisi tarvita niitä mies se.
Sivu 33
Esimerkkinä: Ammunta poltoainesäiliöön
Pellin läpi:
Panssarikranaatti
Miina
Palokranaatti
Panssaroinnin läpi:
Panssarikranaatti
Miina
Palokranaatti
ja Panssaripalokranaatti
Miina
vaikuttaa panssariin
yhtäpaljon
kuin kirppu lantsariin.
Sivu 34
Vielä sananen!
Kun mennä jylistät pitkin taivasta ampumavalmiilla koneellasi, on
hallussasi yli 1200 hevosvoimaa ja murskaava kyky ampua 60 – 80 laukausta
sekunnissa. Kukapa yksittäinen
taistelija voisikaan hallita sellaista keskitettyä taisteluvoimaa?
- Ei kukaan! Ole ylpeä koneestasi!
Kotirintamalla on tehty monta tuhatta työtuntia ja nähty vaivantäyteisiä
ylitöitä sen eteen, jotta käyttöösi on saatu näin verraton ase. He siellä
luottavat siihen, että sinä olet urhea ja käytät konetta hyödyksi!
Ilmataistelussa koneesi tehoa käytetään vain muutamien sekuntien ajan.
Näiden sekuntien ajan täytyy kaiken – siis tosiaan kaiken – olla
puristettavissa ulos sinusta ja koneestasi. Jos et silloin ammu tarkasti ja saa
osumia, niin tällöin suuri määrä kotirintaman työtä, vaivaa ja hikeä on mennyt
hukkaan – ja vihollinen riemuitsee.
Tämän vuoksi tunnista tekemäsi virheet ja hankkiudu niistä eroon ahkeralla
harjoittelulla. Osuminen on valttia!
Sivu 35
Vain hävittäjälentäjä tuntee
niin väkevästi taiston ja voiton
se tuottaa onnen, ylpeyden ja ilon
hävittäjähenkisyys Horrido!
Saatesanat
Des Jägers Schiessfibel: Luftwaffen pääesikunta, Adolf Galland, General der Jagdflieger 1944
Alunperin sähköisessä muodossa julkaissut: Bakelit & Ralf "RaFiGer" Manfred Jung
Alkuperäinen saksankielinen dokumentti: Des Jägers Schiessfibel.
Käännös saksankielestä: Heikki Kauranne
Viimeistely: Jukka O. Kauppinen
Copyright VLeLv Icebreakers / Virtuaalilentäjät r.y. / Finnish Virtual Pilots Association 2003.
|