|
Antti
Ilmari
"Pitkä-Jim"
Joensuu
Pikahakemisto: [
Antti Ilmari "Pitkä-Jim" Joensuu |
Saatesanat]
Oheinen artikkeli on alkujaan hävittäjälentäjä Carl-Erik Bruunin kirjoittama ja se julkaistaan näillä sivuilla Göran Bruunin suosiollisella luvalla.
Kuvat C.E. Bruun via Göran Bruun.
Lisätietoja "Pitkästä-Jimistä" löytyy muun muassa tästä artikkelista: Luutnantti Antti Ilmari "Pitkä-Jim" Joensuu.
Antti Ilmari "Pitkä-Jim" Joensuu
Joensuu päivystämässä FA:n siivellä Vitelessä elo/syyskuussa 1941.
|
Antti Ilmari "Pitkä-Jim" Joensuu
Syntynyt Helsingissä (toisen lähteen mukaan Porissa) 19.03.1916, kuollut lento-onnettomuudessa Maarianhaminassa 08.11.1963.
Ei ole tiedossa koska hänen kiinnostuksensa lentämiseen heräsi, mutta
hän oli innokas lennokinrakentaja ja lentäjä. Joensuu oli Helsingin
Ilmapuolustusyhdistyksen purjelentokerhon jäsenenä ja rakensi
purjekoneita.
Joensuu osallistui Jämijärven purjelentokurssille kesällä 1938.
Ensimmäinen kurssi pidettiin Jämillä kesällä 1935. Jämin ajoilta
muistuu mieleen kun hän melko märän saunaillan jälkeen huomasi, että
putkimiehet olivat jättäneet työkalunsa pihalle. Kavereiden kanssa
keksivät vääntää pari metriä kierteitä putkeen auttaakseen työmiehiä!
Joensuun kosketus moottorilentämiseen tapahtui kun hän haki
Lentosotakouluun Kauhavalle RAUK 5:lle joka alkoi 02.09.1938. Hän oli
hyvin pitkä mies. 196 cm aamulla ja 195 cm illalla, oman sanomansa
mukaan! Ilmavoimat ei ensin hyväksynyt häntä pituutensa takia mutta
Pauli Ervi, joka tunsi hänet hyvin, sai hänet hyväksyttyä kokeeksi
pitkänä miehenä.
Kurssi loppui 1939 ja hänestä tuli reservin alikersantti. On epäselvää
missä Joensuu oli talvisodan alkaessa 30.11.1939, mutta ilmeisesti
T-LeR 2:ssa. Hänet siirrettiin LLv 26:een tammikuussa 1940. Joensuu
komennettiin luutnantti Ensio Kivisen lentueeseen, 2./LLv 26, jolla oli
uudet Gloster Gladiator MK II -koneet. Lentopäiväkirja on kadonnut,
mutta ensilento lienee tapahtunut tammikuun lopussa 1940. Sen jälkeen
hän sai oman koneen, GL-256. Muilla GL-yksilöillä lennettyjä lentoja ei
ole tallessa, sillä koneiden matkapäiväkirjat ovat kadonneet, mutta
GL-256.n kirjat tallessa. Niiden mukaan Ilmari on lentänyt seuraavasti:
30.1.1940 |
klo 08.30 |
30 min |
taitolentoa |
|
|
klo 09.00 |
40 min |
partiolentoharjoitus |
|
|
klo 10.00 |
10 min |
kk-ammuntaa |
|
|
klo 13.25 |
1 h |
ensimmäinen sotalento |
|
31.1.1940 |
klo 13.10 |
45 min |
hyökkäysharjoitus |
|
|
klo 14.15 |
10 min |
kk-ammuntaa |
|
Res.alikersantti Ilmari Joensuu on lentänyt 4 t 10 min tammikuussa 1940.
01.2.1940 |
klo 13.50 |
40 min |
partioharjoitus |
|
|
klo 15.40 |
30 min |
partioharjoitus |
|
02.2.1940 |
klo 11.30 |
50 min |
sotalento |
|
|
klo 15.10 |
45 min |
sotalento |
|
03.2.1940 |
klo 10.05 |
30 min |
taitolentoa |
|
|
klo 11.20 |
30 min |
sotalento |
|
|
klo 12.20 |
55 min |
sotalento |
|
05.2.1940 |
klo 09.30 |
1 h 10 min |
matkalento |
|
07.2.1940 |
klo 10.00 |
1 h 10 min |
matkalento |
Mensuvaaraan, pohjois-Laatokalla |
08.2.1940 |
klo 15.10 |
20 min |
kk-kokeilu |
|
Kivisen lentue siirrettiin Värtsilään suojaamaan kuljetuksia Joensuusta.
09.2.1940 |
klo 10.15 |
1 h |
sotalento |
|
|
klo 14.30 |
40 min |
partiolento |
|
11.2.1940 |
klo 12.30 |
40 min |
sotalento |
|
|
klo 13.30 |
1 h |
sotalento |
|
|
klo 14.50 |
1 h 10 min |
sotalento |
|
12.2.1940 |
klo 11.30 |
45 min |
sotalento |
SB-2, 2 SB-savuamaan Kidesjärvellä |
Hän oli lennolla luutnantti Kalmbergin kanssa. Tapasivat 8 kpl SB-2
konetta. Nousi 2000 metriin ja hyökkäsi oikalla olevaa konetta vastaan,
takaa alhaalta. Muut koneet vetäytyivät taakse. Ampui sen jälkeen
vasempaa konetta. Molemmat alkoivat savuamaan.
13.2.1940 |
klo 10.00 |
30 min |
sotalento |
|
|
klo 13.00 |
1 h 20 min |
sotalento |
|
|
klo 14.30 |
45 min |
sotalento |
I-15 |
Suuri määrä venäläisiä hävittäjiä ilmaantui tukikohtamme ylle ja omat koneet nousivat vastaan.
Joensuu: "Viholliskoneet hyökkäsivät edestä alhaalta. Painoin vastaan
ja ammuin, jonka jälkeen käännyin ja pääsin taakse kaartotappelussa.
Pystyin ampumaan monta sarjaa, jonka seurauksena venäläisen moottori
alkoi savuamaan ja kone joutui syöksyyn. Kone syöksyi klo 14.34
Havuvaaraan, 400 metriä itään Asikaisen talosta
palaen metsään. Patruunankulutus oli 350 kpl."
13.2.1940 |
klo 15.30 |
20 min |
sotalento |
|
Lentue siirtyi takaisin Mensuvaaraan.
14.2.1940 |
klo 14.00 |
25 min |
sotalento |
|
|
klo 14.50 |
1 h 10 min |
sotalento |
|
|
klo 16.45 |
35 min |
sotalento |
|
16.2.1940 |
klo 09.40 |
20 min |
sotalento |
|
17.2.1940 |
klo 09.00 |
40 min |
sotalento |
|
|
klo 13.00 |
20 min |
sotalento |
|
|
klo 14.00 |
45 min |
sotalento |
|
19.2.1940 |
klo 09.00 |
45 min |
sotalento |
|
|
klo 10.30 |
1 h 10 min |
sotalento |
|
|
klo 12.40 |
35 min |
matkalento |
Mensuvaara-Kurkijoki lähempänä rintamaa
|
|
klo 14.30 |
1 h 20 min |
sotalento |
|
|
klo 16.30 |
40 min |
sotalento |
|
20.2.1940 |
klo 07.30 |
45 min |
sotalento |
|
|
klo 09.00 |
30 min |
sotalento |
|
|
klo 10.05 |
30 min |
sotalento |
|
|
klo 11.15 |
25 min |
sotalento |
|
|
klo 13.00 |
40 min |
sotalento |
DB-3 Kurkijoki |
Joensuu: "Kohtasimme 15 DB-3 konetta, jotka lensivät kolmessa muodostelmassa. Kun yksi kone ohitti minut sain ammuttua ja oikea moottori alkoi savuta. Tuominen näki koneen."
Kivinen: "Rannikolta nähtiin koneen tekevän laskun Laatokkaan."
Lentue lensi Kurkijoelta.
20.2.1940 |
klo 16.15 |
20 min |
matkalento |
Kurkijoki-Mensuvaara |
|
klo 16.15(?) |
20 min |
sotalento |
|
21.2.1940 |
klo 11.00 |
1 h |
matkalento |
Ruokolahteen Imatran pohjoispuolella, jääkenttä |
|
klo 13.15 |
15 min |
sotalento |
|
25.2.1940 |
klo 14.05 |
45 min |
sotalento |
|
|
klo 15.45 |
1 h |
sotalento |
R-5 ja 3 R-5 savuamaan |
Joensuu: "9 R-5, 1 ½ -siipisiä kaksipaikkaisia koneita klo
16.50. Lensin luutn. Tevän kanssa ja tein 6-7
hyökkäystä. Ensimmäisen hyökkäyksen jälkeen yksi kone poistui savuten.
Ammuin viittä eri konetta kun sain räjähtävän ammuksen laskulaippaan
joka tuli ulos ja minun oli keskeytettävä, sillä myös kk:t epäkunnossa.
Näin vielä Tevän hyökkäävän. Kaksi savuavaa konetta alapuolella. Tevän
kone joutui pystysyöksyyn ja hajosi palasiksi n 300-400 metrin
korkeudella, Tevän yrittäessä oikaisua. Koneessani kolme räjähtävän
ammuksen reikää."
26.2.1940 |
klo 12.35 |
1 h |
sotalento |
|
|
klo 16.40 |
50 min |
sotalento |
|
27.2.1940 |
klo 13.35 |
50 min |
sotalento |
|
|
klo 16.15 |
1 h |
sotalento |
|
29.2.1940 |
klo 08.00 |
1 h |
sotalento |
|
Torstai, "musta" päivä. Ensimmäisellä lennolla res.alikersantti Pentti
Vihtori Kosola ammuttiin alas kotimatkalla. (Ampuja ilmeisesti luutn V.
G. Masitj) Kosola yritti hypätä mutta laskuvarjo ei ehtinyt avautua.
Kone, GL-269 tuhoutui.
29.2.1940 |
Klo 10.00 |
30 min |
sotalento |
|
Ensimmäisen ja toisen lentueen vastoinkäymiset jatkuivat. Ilmahälytys
ilmoitti 40 konetta etelästä, jolloin LLv 24 piti niitä pommikoneina.
Oli tarkoitus että GL-koneet starttaavat ensin ollakseen LLv 24:n
Fokker D XXI koneiden suojana, mutta ne starttasivat ilmoittamatta. Kun
koneet tapasivat vihollisen niin ilmeni että olivat hävittäjiä ja
Fokkerit kutsuttiin kotiin. Kaikki muut paitsi luutn Tatu Huhanantti
noudattivat käskyä. Huhanantti törmäsi yhteen I-153:n kanssa ja
molemmat ohjaajat saivat surmansa. Tämän jälkeen Gladiaattorit
hälytettiin. Startissa vihollinen hyökkäsi kimppuun. Neljä GL-konetta
ehti ilmaan. Kers Väinö Olavi Lilja sai polttoainetankkiin reiän ja
ehti hypätä kasvot pahoin palaneina. Tanskalaisen luutnantti Poul
Christensenin kone syttyi tuleen ja hän hyppäsi selviytyen hengissä.
Luutn Erkki Halme sai osuman päähän ja kuoli välittömästi, kone
tuhoutui. Toisen tanskalaisen, luutn Carl Kristensenin kone syöksyi
jään läpi ja hän sai surmansa.
Res.vääpeli Jussi Tolkki pystyi heti startin jäkeen ampumaan vihollista
mutta aseet eivät toimineet. Hän yritti laskua mutta vihollinen ampui
koneen tuleen. Kun hän seisten yritti laskea, kone löi ympäri ja paloi
romuksi.
Itse hän lensi ulos koneesta ja käveli maihin jäältä.
Ensin startanneista, kersantti Sulo Suikkanen ampui alas yhden I-16 koneen. Yksi I-153 löytyi myöhemmin metsästä.
Tulos: Kaksi venäläistä konetta tuhottu. Yksi Fokker ja viisi Gladiaattoria tuhottu. Suurin tappio talvisodan aikana.
Joensuu lensi myös seuraavilla Gladiaattoreilla:
GL-263:lla sota- ja partiolentoja 12.2 ja 15.2.1940.
GL-261:lla sotalentoja 18.2.1940.
Gladiaattorit luovutettiin LeR 1:lle.
Ohjaajat lähtivät Uttiin, joka oli saanut Fiat G.50 -hävittäjäkoneita.
Joensuun ensimmäinen lento Fiatilla:
07.3.1940 klo 15.30, 40 min FA-2:lla
Tärkein tapahtuma välirauhan aikana oli että Joensuu ylennettiin
kersantiksi kesällä 1940. Hän suoritti myös ylioppilastutkinnon.
Laivue siirtyi Joroisiin, Varkauden lähelle toukokuussa 1940 ja oli siellä jatkosotaan asti, joka alkoi 25.6.1941.
Komentajana oli majuri Jean William Raoul Harju-Jeanty.
1.lentue luutnantti Mikko Linkola.
2.lentue kapteeni Ensio Kivinen.
3.lentue luutnantti Urho Nieminen.
Joensuu kuului Kivisen lentueeseen.
Sota alkoi ilman ennakkovaroitusta 25.6.1941 keskellä päivää. 15
SB-2bis -pommikonetta lähestyi Joroista. Meidän koneet hälytettiin ja
vihollinen pommitti kenttää viimeisten Fiattien startatessa. Tuloksena
oli että 13 pommikonetta ammuttiin alas, mutta venäläiset myöntävät
vain 9 kappaletta, siis niistä jotka tulivat Hirvakselta. Karjalan
kannaksen yksiköt eivät ole kommentoineet tapahtumaa.
Taisteluraportti:
Ilmari Joensuu, kersantti
Startti FA-31:lla klo 11.55, lasku 12.05
Paikka: Joroisselkä 1000 m
Suoritus: Taistelu alkoi Joroisselän länsipuolella. Silloin näin
hävittäjän viholliskoneen perässä. Aluksi en aikonut mennä mukaan
taisteluun, sillä moottori roiskutti öljyä tuulilasiin ja turvavyöt
olivat auki. Lähdin kuitenkin mukaan ja ammuin paria konetta 50 metrin
etäisyydeltä lähellä Tappovirtaa ilman näkyviä tuloksia. Tähtääminen
oli mahdotonta öljyn takia. Kotimatkalla laskin pudotettujen koneiden
savuja ja niitä oli kahdeksan. Näin yhden koneen putoavan Haapaveteen,
pari konetta paloi Savonlinnan rautatielinjan länsipuolella.
28.6.1941 siirrettiin 2./LLv 26 Kivinen Rantasalmen kentälle n. 40 km
etelään. Lentue siirrettiin edelleen 6.7.1941 Joensuun hiekkarannoille
jossa muu osa laivueesta jo oli. Pyhäjärven vedenpinta oli kaksi metriä
normaalia alempana joten kova hiekkapohja, joka oli kuiva, kesti jopa
Blenheim-pommikoneet.
2. lentueen ohjaajia FA-35:n edessä Lunkulassa elokuussa 1941. Vasemmalta alik. K. Alakoski, kers. I. Joensuu, ltn. L. Hämäläinen ja ylik. S. Saukkonen
|
Heinäkuun viimeisinä päivinä 1941 Kivisen lentue ja sen mukana Ilmari
Joensuu siirtyi Lunkulan kentälle joka sijaitsi Aunuksen kannaksella
Laatokan itäpuolella, Lunkulan saaren lähellä.
13.8.1941 suojattiin Fokker CX konetta joka suoritti tykistön
tulenjohtoa. Ensin neljän Fiatin voimin, jotka joutuivat taisteluun
kuuden I-153 -hävittäjän kanssa, jotka hyökkäsivät FK:n kimppuun. FA:t
ampuivat alas viisi I-153 konetta. Sen jälkeen tulivat apuun neljä
seuraavaa Fiattia ja vihollisen kolme I-153 -konetta. Fiatit ampuivat
alas kaikki viholliskoneet, yhteensä yhdeksän konetta. Tämä oli paras
tulos vihollishävittäjiä sodan aikana. Joensuu sai yhden I-153 koneen
tililleen.
Joensuu lensi enimmäkseen FA-35:llä. 5.8 ja 13.9 välillä hän lensi yhteensä 15 t 45 min FA-35:lla.
15.8.1941 siirrettiin 2./LLv 26 etelään Vitelen rannalle. Paikkaa kutsuttiin nimellä "Ville".
Joensuu oli taitava narulla kävelijä ja viihdytti porukkaa vapaa-aikana kävelemällä narulla..
LLv 26 sai ensimmäiset 250 panssariammusta syyskuun alussa.
Lentomestari Oiva Tuominen oli aikaisemmin saanut 40 ammusta kokeeksi
ja ampui alas kaksi SB-2bis konetta.
16.9.1941 koko laivue siirtyi Karjalan kannakselle.
Kun Fiatit, joilla oli puutetta moottoreista, oli huollettu, Kivisen
lentue siirtyi 22.9.1941 Sakkolaan, Vuoksen pohjoisrannalle.
1.12.1941 kapteeni Eino Albert Carlssonista tuli komentaja Harju-Jeantyn jälkeen.
15.12.1941 Sakkolan Fiatit lennettiin Immolaan.
Joensuun tyylinäyte narulla.
|
1942
15.1.1942 ykkös- ja kakkoslentue vaihtoivat päivystysvuoroa Helsingissä, jolloin Joensuu joutui sinne.
27.2.1942 kapteeni Pentti Hyvösestä tuli 2.lentueen päällikkö.
Joensuusta tuli 54. RUK kurssin oppilas Niinisalossa 28.2-15.7.1942 ja jatkoi sieltä kadettikouluun.
1943
Kadettikurssin jälkeen Joensuu ilmoittautui luutnanttina takaisin LLv26:een 27.6.1943.
18.7.1943 päätettiin että hän pitää esitelmän upseereille joku päivä 19.7 ja 20.8.1943 välillä.
Joensuun lentoja:
31.8.1943 |
klo 13.45 |
55 min |
harjoituslento |
FA-22 |
27.10.1943 |
klo 12.20 |
20 min |
vastahyökkäys |
FA-28 |
20.11.1943 |
klo 12.45 |
1 h |
partiolento |
FA-26 |
29.12.1943 |
klo 12.45 |
35 min |
koelento |
FA-11 |
1944
15.2.1944 |
klo 12.30 |
30 min |
koelento |
FA-16 |
17.2.1944 |
klo 13.00 |
30 min |
koelento |
FA-11 |
|
klo 13.45 |
35 min |
matkalento |
FA-28 |
Laivueen papereissa 1.5.1944 Joensuu löytyy 13 luutnantin joukosta.
28.4.1944 komennettiin Joensuu lentokonetehtaalle koelentämään uutta
Myrsky-hävittäjää, josta oli tarkoitus tulla laivueen uusi konetyyppi.
Kuitenkin saatiin vanhat Brewster-koneet kun LLv 24 sai
Messerschmitt-koneet.
27.6.1944 Joensuu siirtyi HeLeLv 34:n palvelukseen ja lensi MT-koneilla
sodan loppuun saamatta tililleen lisää voittoja. Joensuu sai sodan
aikana viisi ilmavoittoa 100 sotalennolla. Hän erosi ilmavoimien
palveluksesta 8.11.1948.
Kun Aero Oy taas sai lentää sodan jälkeen, Joensuu sai paikan yhtiössä.
Hän sai lentää yhtiössä, kunnes humalainen mekaanikko varasti koneen ja
rullasi yhtenä iltana Porin kentällä radalta ja kone meni nokilleen.
Kapteeni sai potkut. (Jos muistan asian oikein)
Tämän jälkeen hän lensi kapteenina Finlantic-yhtiön kaukolennoilla.
Ollessaan 8.11.1963 matkustajana Finnairin DC-3, OH-LCA koneessa, kone
syöksyi maahan huonossa säässä Maarianhaminassa ja hän sai surmansa.
Joensuu oli ohjaamossa ja kysymys on, oliko hän syynä että nuori
kapteeni yritti laskua? Sitä emme koskaan saa tietää.
Joensuu osallistui Suomen Ilmailuliiton "Sirkuslennoille" ympäri
maakuntaa. Hän näytteli sirkuspelleä joka oli varastavinaan koneen,
tavallisesti Letov Smolik, ja lensi mitä hurjapäisimpiä ympyröitä
kentän ympäri. Sen lisäksi hän hinasi purjekoneita ym. Hän oli hyvin
pidetty mies. Kunnia hänen muistolleen!
Saatesanat
Kirjoittanut Carl-Erik Bruun. Julkaistu Göran Bruunin luvalla.
Kuvat C.E. Bruun via Göran Bruun.
Copyright Göran Bruun 2004.
| |