Jatkosota
Hän pääsi Ilmavoimiin Sotaohjaajakurssille 3, joka alkoi huhtikuussa 1940 Kauhavalla. Sieltä Niinisaloon upseerikurssille Nr 54, 28.02.-15.07.42. T-LeLv.35:n jälkeen siirto LLv.26:een Malmille 2.lentueeseen 01.03.1943. Lentotunteja oli silloin 182 h 35 min.
Ensimmäinen lento lentueessa oli Hawker Hurricane Mk I, HC-460:lla 04.03.1943. Tyyppilento kesti 40 min, startti klo 13.50. HC:t olivat tulleet laivueeseen kesällä 1942 Helsingin puolustukseen ja niitä käytettiin myös yötorjuntaan. Tyyppilennot jatkuivat LLv.26:n pääkalustolla, Fiat G50:llä 5.03.43, jolloin Jussi lensi FA-34:llä kolme laskua. Seuraavat päivät kuluivat harjoituksiin, kunnes 10.3.43 tuli ensimmäinen sotalento torjuntalennon muodossa HC-452:llä, jossa kävi 6.000 m:n korkeudessa, mutta viholliskoneita ei tavattu.
18.03.1943 poistui lentue Malmilta ja koneet lennettiin Kilpasiltaan, Kannakselle. Neva lensi FA-27 Malmilta klo 15.00 ja oli 1.20 päästä Kilpasillassa.
02.05.1943 tuli ensimmäinen ilmataistelu alueella Saunasaari-Miikkulainenä. Nevalla oli FA-19, joka oli lähettetty Fiat-partion avuksi yhdessä neljän muun mukana. Vihollisia oli neljä I-15 ja kaksi I-153. Ensimmäinen partio sai pudotetuksi I-153:n ja I-15 bis:in. Ainoat koko vuotena 1943. Muut Fiatit eivät saaneet tuloksia ohjaajien kokemattomuuden takia.
01.06.1943 tapahtui seuraava ilmataistelu Lempaalanjärven länsipuolella. Viisi FA-konetta lähetettiin torjuntalennolle Lempaalan suuntaan. Neva lensi FA-34:llä ja hänen siipikoneenaan oli kers Toivo Kylliäinen FA-17:llä. Kaksi Tomahawk-vihollishävittäjää hyökkäsi Kylliäisen kimppuun ja ampuivat koneen tuleen. Kylliäinen hyppäsi varjolla pahoin haavoittuneena linjojen väliin, mutta pääsi ryömimään miinakentän läpi omalle puolelle. Haavoittumisensa vuoksi lyhennettiin käsi noin 5 cm. Taistelu tapahtui klo 17.00 jälkeen.
Vuoden 1943 loppuun mennessä oli Nevalle lentotunteja kertynyt 230 h ja sotalentoja 26.
Helmikuussa 1944 sai laivue uuden nimen, Hävittäjälentolaivue 26 (HLeLv26) ja myös uuden komentajan, Maj Lauri Larjon, 16.02.1944. Maj Ape Carlsson siirtyi uusiin tehtäviin. Fiat-kalusto oli jo vanhentunut ja laivueelle luvattiin uusi kalusto, kotimainen "Myrsky". Kapt Lauri Hämäläinen toi MY-4:n 26.02.1944 ja muutamat ohjaajat saivat sillä tyyppilennon, mm Neva 10.03.1944 klo 9.30. Kaikki ohjaajat olivat sitä mieltä, että kone ei sovellu rintamakäyttöön ja niin tapahtui, että luutn Jaakko Marttilan ollessa harjoituslennolla koneen tasot katkesivat kansallisuusmerkin kohdalta, molemmilta puolilta ja Marttila menehtyi. Niin jäi uusi kalusto tulematta.
07.05.1944 ilmoitettiin, että laivue saa Brewster-kaluston. Kuka mahtoi keksiä, että annetaan 26:lle BW:t ja 24 saa Mersut, niin kaikki ovat tyytyväisiä?
Siirryttiin Heinjoelle, Raulammille. Ltn Oiva Halmetoja jäi Kilpasillan vanhimmaksi.
09.05.1944 tuli uusi tyyppilento Nevalle, BW-382 klo 13.35, jolloin hänellä oli lentotunteja 237 h 45 min.
Kuukauden lentotuntimäärät lisääntyivät, kun BW:lla oli yli neljän tunnin toiminta-aika. Ensimmäinen suojauslento oli 14.05.1944, BW-377:llä. Kesäkuun 9 pv:nä alkoi vihollisen suurhyökkäys.
14.06.1944 illalla lennettiin BW:t Immolaan. Neva BW-384:lla klo 22.00.
Yöllä ampuivat ltn Erik Teromaa, Neva ja ltn Orvo Helenius DB-3f:n Heinjoen aseman päällä. Nevalla BW-384, tuli 1/3 DB-3f saaliiksi.
16.06.1944 siirryttiin Käkisalmeen, Nevalla BW-370 klo 18.00. Saksalainen osasto Kuhlmey saapui Immolaan.
17.06.1944 ilmataistelu, Nevalla BW-370 klo 16.50, ei tulosta.
18.06.1944 yritti vihollinen 28:lla PE-2:lla ja 8:lla hävittäjällä pommitttaa Hiitolaa. Kaikki koneet ilmaan ja saivat estettyä pommituksen. Neva BW-370:llä ja vänr Martti Tihveräinen pudottivat yhdessä PE-2:n. Taistelu tapahtui Pyhäjärven pohjoispuolella klo 7.45-8.55. Kesäkuussa oli 20 sotalentoa ja lentotunnit lisääntyivät 13 h 05 min:lla.
Heinäkuu 1944 oli vielä vilkkaampi, 24 sotalentoa ja 31 h 45 min lentoaikaa.
02.07.1944 hyökkäsi vihollinen Immolaan suurella konemäärällä ja saivat paljon tuhoa. Käkisalmessa istuttiin koneissa tunnin verran odottamassa hyökkäystä. Olimme juuri astuneet koneista, kun tuli ilmoitus, että Immola palaa, jolloin lähdimme taivaalle klo 20.00. Nevalla BW-370. Mitään ei voitu enää tehdä.
06.07.1944 siirryttiin Käkisalmesta Mensuvaaraan ltn Bruunin johdolla suojaamaan Mantsin saaren tyhjennystä. Siirto klo 0.15 yöllä. Nevalla BW-384. Sitten suojattiin kuljetusta klo 1.25-3.45. Nähtiin yksi I-15, joka heti lähti etelään, kun käänsimme nokkamme sinnepäin. Palasimme Käkisalmeen klo 05.50.
07.07.1944 klo 8.55 siirryimme lopullisesti pois Käkisalmesta, ensin Mensuvaaraan.
10.07.1944 klo 9.15 torjuntalento ja ilmataistelu LaGG-3-koneiden kanssa. Nevalla BW-370. Ei tulosta.
14.07.1944 klo 12.35 etsi Neva tähystyspalloa BW-370:llä.
21.07.1944 maj Larjo joutui laskeutumaan Helylään, vihollisen vauriotettua hänen konettaan.
24.07.1944 toi ltn Aarno Juurinen Larjon koneen Helylästä. Saattamassa ltn Olli Riekki ja Neva. Nevalla BW-364.
29.07.1944 ammuttiin maj Larjo alas Tolvajärvellä. Hän hyppäsi varjolla, mutta kuoli Sotasairaalassa. Maj Erkki Metsola määrättiin komentajaksi.
30.07.1944 lähtivät Bruun, Neva, vänr Matti Kukkonen ja kers Unto Metiäinen Mensuvaarasta klo 2.50 Värtsilään. Nevalla BW-357. Aaamulla oli yksi suojauslento ja klo 19.45 lähtivät edellämainitut Bruunin johdolla torjuntalennolle Tolvajärvelle. Siellä tavattiin 29 maataistelukonetta (IL-2) ampumassa rintamalinjalla.
Unto Metiäinen haavoittuneena.
|
Bruun ja Metiäinen olivat ensimmäisessä partiossa ja Nevan siipikoneena oli Kukkonen. Bruun aikaili hetken miten niiden kimppuun olisi syöksyttävä kun ylhäältä syöksyi rivissä JaK-7b koneita. Bruun käänsi vastaan. Hän painoi sen verran alle, etteivät saaneet ennakkoa. Metiäinen painoi suoraan päälle, jolloin sai osumia. Räjähtävä osui oikealle, radionappuloihin ja repäisi palan hänen olkavarresta. Sirpaleita osui päähän, mutta hän pääsi karkuun aina Laatokan rantaan asti. Vihollinen seurasi. Pääsi sitten Värtsilään ja sairaalaan. Bruun ampui ohi syöksyviä koneita ilman näkyvää tulosta. Kukkonen riisui käsineensä ja oli juuri ampumassa kohdettaan, kun alhaalta ampui vihollisen kone Bewsterin tuleen. Kukkonen yritti suojata kasvojaan tuliliekeiltä, jolloin hänen kätensä paloivat. Hän pääsi koneesta ja tuuli oli viedä varjon vihollisen puolelle. Hän sai varjon kulkemaan kuitenkin omalle puolelle, mistä pääsi ensiapuun.
Yhtäkkiä oli taivas tyhjänä ja jäljellä olivat Bruun ja Neva. Taistelusta tuli yksi pudotus, joka liitettiin Metiäisen tiliin (puuttuu tilastoista kun Metiäinen oli sairaalassa eikä voinut kirjoittaa ilmataistelukertomusta. Maavoimien miehet todistivat putoamisen).
Bruun ja Neva palasivat Mensuvaaraan klo 22.25. Viime vuosina on Tolvajärven parvi (Bruun, Kukkonen, Metiäinen ja Neva) kokoontunut kerran vuodessa 30 heinäkuuta, viimeksi 1995, tämän taistelun muistoksi.
Nevalla heinäkuun lopussa -44 305 h 15 min lentoaikaa.
01.08.1944 ei yhtään konetta kunnossa aamulla.
Siirryttiin Mensuvaarasta Värtsilään.
06.08.1944 kurvailivat Bruun ja Neva (BW-370) LaGG-3:n kanssa, kun oli vältettävä ilmataistelua.
07.08.1944 antoi rykmentin komentaja, Eversti Harju-Jeanty tehtävän etsiä venäläistä sotilasryhmää joka oli päässyt linjojen läpi. Bruun sai neljä BW-konetta suojaksi. Löytyi selvä jotos, joka johti suosaarekkeessa olevan hylätyn hyökkäysvaunun luo. Juuri kun Bruunin piti tarkistaa asian, niin hän huomasi suojakoneiden olevan ilmataistelussa ja liittyi niihin. Ei tuloksia. Nevalla BW-370. Taistelu käytiin Lutikkavaarassa klo 04.45-06.30.
Viimeinen lento sodassa Neuvostoliittoa vastaan, 25.08.1944 klo 16.40-17.00 ja oli Nevalla BW-357:lla koelento.
Laivue siirtyi Joensuun kentälle Onttolaan, BW-koneet 08.09.1944. Elokuun lopussa Nevalla 83 sotalentoa ja 313 h 40 min lentotiimaa.
|