» Palaute
Historiaprojekti
Katso lisätietoja historiaprojektin kuvaus -sivulta
  virtualpilots.fi
In English 
 | Tuesday, 29.04.2025
 Sotahistoriaa» Kirjaudu sisään 

Kotisivu | Sotahistoriaa | WW2History-ArvoNeva.html
  
"Jussi" Neva - Palvelu HLeLv 26:ssa

Pikahakemisto:
Jatkosota | Lapin sota | Saatesanat]


Tämä artikkeli on alkujaan hävittäjälentäjä Carl-Erik Bruunin kirjoittama. Julkaistu Göran Bruunin suosiollisella luvalla.

ARVO JOHANNES "JUSSI" NEVA
Palvelu HLeLv 26:ssa.

Syntynyt 13.08.1921.
Kuollut 13.04.1996.
SLM 988, myönnetty 16.02.1943.
Koulutus SOK3, 21.3.1940.

Kirjoittanut: Carl-Erik Bruun
Puhtaaksikirjoitus: Göran Bruun
Oikoluku: Jukka O. Kauppinen "Grendel"
 

  
  
Jatkosota

Hän pääsi Ilmavoimiin Sotaohjaajakurssille 3, joka alkoi huhtikuussa 1940 Kauhavalla. Sieltä Niinisaloon upseerikurssille Nr 54, 28.02.-15.07.42. T-LeLv.35:n jälkeen siirto LLv.26:een Malmille 2.lentueeseen 01.03.1943. Lentotunteja oli silloin 182 h 35 min.

Ensimmäinen lento lentueessa oli Hawker Hurricane Mk I, HC-460:lla 04.03.1943. Tyyppilento kesti 40 min, startti klo 13.50. HC:t olivat tulleet laivueeseen kesällä 1942 Helsingin puolustukseen ja niitä käytettiin myös yötorjuntaan. Tyyppilennot jatkuivat LLv.26:n pääkalustolla, Fiat G50:llä 5.03.43, jolloin Jussi lensi FA-34:llä kolme laskua. Seuraavat päivät kuluivat harjoituksiin, kunnes 10.3.43 tuli ensimmäinen sotalento torjuntalennon muodossa HC-452:llä, jossa kävi 6.000 m:n korkeudessa, mutta viholliskoneita ei tavattu.

18.03.1943 poistui lentue Malmilta ja koneet lennettiin Kilpasiltaan, Kannakselle. Neva lensi FA-27 Malmilta klo 15.00 ja oli 1.20 päästä Kilpasillassa.

02.05.1943 tuli ensimmäinen ilmataistelu alueella Saunasaari-Miikkulainenä. Nevalla oli FA-19, joka oli lähettetty Fiat-partion avuksi yhdessä neljän muun mukana. Vihollisia oli neljä I-15 ja kaksi I-153. Ensimmäinen partio sai pudotetuksi I-153:n ja I-15 bis:in. Ainoat koko vuotena 1943. Muut Fiatit eivät saaneet tuloksia ohjaajien kokemattomuuden takia.

01.06.1943 tapahtui seuraava ilmataistelu Lempaalanjärven länsipuolella. Viisi FA-konetta lähetettiin torjuntalennolle Lempaalan suuntaan. Neva lensi FA-34:llä ja hänen siipikoneenaan oli kers Toivo Kylliäinen FA-17:llä. Kaksi Tomahawk-vihollishävittäjää hyökkäsi Kylliäisen kimppuun ja ampuivat koneen tuleen. Kylliäinen hyppäsi varjolla pahoin haavoittuneena linjojen väliin, mutta pääsi ryömimään miinakentän läpi omalle puolelle. Haavoittumisensa vuoksi lyhennettiin käsi noin 5 cm. Taistelu tapahtui klo 17.00 jälkeen.

Vuoden 1943 loppuun mennessä oli Nevalle lentotunteja kertynyt 230 h ja sotalentoja 26.

Helmikuussa 1944 sai laivue uuden nimen, Hävittäjälentolaivue 26 (HLeLv26) ja myös uuden komentajan, Maj Lauri Larjon, 16.02.1944. Maj Ape Carlsson siirtyi uusiin tehtäviin. Fiat-kalusto oli jo vanhentunut ja laivueelle luvattiin uusi kalusto, kotimainen "Myrsky". Kapt Lauri Hämäläinen toi MY-4:n 26.02.1944 ja muutamat ohjaajat saivat sillä tyyppilennon, mm Neva 10.03.1944 klo 9.30. Kaikki ohjaajat olivat sitä mieltä, että kone ei sovellu rintamakäyttöön ja niin tapahtui, että luutn Jaakko Marttilan ollessa harjoituslennolla koneen tasot katkesivat kansallisuusmerkin kohdalta, molemmilta puolilta ja Marttila menehtyi. Niin jäi uusi kalusto tulematta.

07.05.1944 ilmoitettiin, että laivue saa Brewster-kaluston. Kuka mahtoi keksiä, että annetaan 26:lle BW:t ja 24 saa Mersut, niin kaikki ovat tyytyväisiä?

Siirryttiin Heinjoelle, Raulammille. Ltn Oiva Halmetoja jäi Kilpasillan vanhimmaksi.
09.05.1944 tuli uusi tyyppilento Nevalle, BW-382 klo 13.35, jolloin hänellä oli lentotunteja 237 h 45 min.

Kuukauden lentotuntimäärät lisääntyivät, kun BW:lla oli yli neljän tunnin toiminta-aika. Ensimmäinen suojauslento oli 14.05.1944, BW-377:llä. Kesäkuun 9 pv:nä alkoi vihollisen suurhyökkäys.

14.06.1944 illalla lennettiin BW:t Immolaan. Neva BW-384:lla klo 22.00.
Yöllä ampuivat ltn Erik Teromaa, Neva ja ltn Orvo Helenius DB-3f:n Heinjoen aseman päällä. Nevalla BW-384, tuli 1/3 DB-3f saaliiksi.

16.06.1944 siirryttiin Käkisalmeen, Nevalla BW-370 klo 18.00. Saksalainen osasto Kuhlmey saapui Immolaan.

17.06.1944 ilmataistelu, Nevalla BW-370 klo 16.50, ei tulosta.

18.06.1944 yritti vihollinen 28:lla PE-2:lla ja 8:lla hävittäjällä pommitttaa Hiitolaa. Kaikki koneet ilmaan ja saivat estettyä pommituksen. Neva BW-370:llä ja vänr Martti Tihveräinen pudottivat yhdessä PE-2:n. Taistelu tapahtui Pyhäjärven pohjoispuolella klo 7.45-8.55. Kesäkuussa oli 20 sotalentoa ja lentotunnit lisääntyivät 13 h 05 min:lla.

Heinäkuu 1944 oli vielä vilkkaampi, 24 sotalentoa ja 31 h 45 min lentoaikaa.

02.07.1944 hyökkäsi vihollinen Immolaan suurella konemäärällä ja saivat paljon tuhoa. Käkisalmessa istuttiin koneissa tunnin verran odottamassa hyökkäystä. Olimme juuri astuneet koneista, kun tuli ilmoitus, että Immola palaa, jolloin lähdimme taivaalle klo 20.00. Nevalla BW-370. Mitään ei voitu enää tehdä.
06.07.1944 siirryttiin Käkisalmesta Mensuvaaraan ltn Bruunin johdolla suojaamaan Mantsin saaren tyhjennystä. Siirto klo 0.15 yöllä. Nevalla BW-384. Sitten suojattiin kuljetusta klo 1.25-3.45. Nähtiin yksi I-15, joka heti lähti etelään, kun käänsimme nokkamme sinnepäin. Palasimme Käkisalmeen klo 05.50.
07.07.1944 klo 8.55 siirryimme lopullisesti pois Käkisalmesta, ensin Mensuvaaraan.
10.07.1944 klo 9.15 torjuntalento ja ilmataistelu LaGG-3-koneiden kanssa. Nevalla BW-370. Ei tulosta.
14.07.1944 klo 12.35 etsi Neva tähystyspalloa BW-370:llä.
21.07.1944 maj Larjo joutui laskeutumaan Helylään, vihollisen vauriotettua hänen konettaan.
24.07.1944 toi ltn Aarno Juurinen Larjon koneen Helylästä. Saattamassa ltn Olli Riekki ja Neva. Nevalla BW-364.
29.07.1944 ammuttiin maj Larjo alas Tolvajärvellä. Hän hyppäsi varjolla, mutta kuoli Sotasairaalassa. Maj Erkki Metsola määrättiin komentajaksi.

30.07.1944 lähtivät Bruun, Neva, vänr Matti Kukkonen ja kers Unto Metiäinen Mensuvaarasta klo 2.50 Värtsilään. Nevalla BW-357. Aaamulla oli yksi suojauslento ja klo 19.45 lähtivät edellämainitut Bruunin johdolla torjuntalennolle Tolvajärvelle. Siellä tavattiin 29 maataistelukonetta (IL-2) ampumassa rintamalinjalla.

Unto Metiäinen haavoittuneena.
Bruun ja Metiäinen olivat ensimmäisessä partiossa ja Nevan siipikoneena oli Kukkonen. Bruun aikaili hetken miten niiden kimppuun olisi syöksyttävä kun ylhäältä syöksyi rivissä JaK-7b koneita. Bruun käänsi vastaan. Hän painoi sen verran alle, etteivät saaneet ennakkoa. Metiäinen painoi suoraan päälle, jolloin sai osumia. Räjähtävä osui oikealle, radionappuloihin ja repäisi palan hänen olkavarresta. Sirpaleita osui päähän, mutta hän pääsi karkuun aina Laatokan rantaan asti. Vihollinen seurasi. Pääsi sitten Värtsilään ja sairaalaan. Bruun ampui ohi syöksyviä koneita ilman näkyvää tulosta. Kukkonen riisui käsineensä ja oli juuri ampumassa kohdettaan, kun alhaalta ampui vihollisen kone Bewsterin tuleen. Kukkonen yritti suojata kasvojaan tuliliekeiltä, jolloin hänen kätensä paloivat. Hän pääsi koneesta ja tuuli oli viedä varjon vihollisen puolelle. Hän sai varjon kulkemaan kuitenkin omalle puolelle, mistä pääsi ensiapuun.

Yhtäkkiä oli taivas tyhjänä ja jäljellä olivat Bruun ja Neva. Taistelusta tuli yksi pudotus, joka liitettiin Metiäisen tiliin (puuttuu tilastoista kun Metiäinen oli sairaalassa eikä voinut kirjoittaa ilmataistelukertomusta. Maavoimien miehet todistivat putoamisen).

Bruun ja Neva palasivat Mensuvaaraan klo 22.25. Viime vuosina on Tolvajärven parvi (Bruun, Kukkonen, Metiäinen ja Neva) kokoontunut kerran vuodessa 30 heinäkuuta, viimeksi 1995, tämän taistelun muistoksi.

Nevalla heinäkuun lopussa -44 305 h 15 min lentoaikaa.

01.08.1944 ei yhtään konetta kunnossa aamulla.
Siirryttiin Mensuvaarasta Värtsilään.
06.08.1944 kurvailivat Bruun ja Neva (BW-370) LaGG-3:n kanssa, kun oli vältettävä ilmataistelua.
07.08.1944 antoi rykmentin komentaja, Eversti Harju-Jeanty tehtävän etsiä venäläistä sotilasryhmää joka oli päässyt linjojen läpi. Bruun sai neljä BW-konetta suojaksi. Löytyi selvä jotos, joka johti suosaarekkeessa olevan hylätyn hyökkäysvaunun luo. Juuri kun Bruunin piti tarkistaa asian, niin hän huomasi suojakoneiden olevan ilmataistelussa ja liittyi niihin. Ei tuloksia. Nevalla BW-370. Taistelu käytiin Lutikkavaarassa klo 04.45-06.30.

Viimeinen lento sodassa Neuvostoliittoa vastaan, 25.08.1944 klo 16.40-17.00 ja oli Nevalla BW-357:lla koelento.

Laivue siirtyi Joensuun kentälle Onttolaan, BW-koneet 08.09.1944. Elokuun lopussa Nevalla 83 sotalentoa ja 313 h 40 min lentotiimaa.
 

  
  
Lapin sota

16.09.1944 klo 12.12 ilmoitettiin, että saksalaisiin on suhtauduttava kuten vihollisiin ja klo 17.05 annettiin lupa tulittaa saksalaisia koneita. Tämä ei tullut laivueen ohjaajien tietoon, josta tuli vaikeuksia myöhemmin.

Kaikki olivat helpottuneita, kun olimme hengissä. Suurin osa ohjaajista pääsivät kahden viikon lomalle ja sitten kotiutettaviksi.

Ltn Bruun tuli 01.10.1944 lomilta ja tapasi Ev Harju-Jeantyn kentällä.
Hän kysyi, miksi et ole vielä lähtenyt? "Minne sitten?" Eikö ole ilmoitettu, että otat BW-lentueen ja lähdet Vaalaan taistelemaan saksalaisia vastaan!
Bruun oli vienyt kaikki talvivarusteensa kotiin!

Maj Erkki Metsola ja ltn Erik Teromaa olivat lähteneet Vaalaan. Bruun oli vanhimpana paikalla.

02.10.1944 klo 10.10 lähtivat kunnossa olevat kahdeksan BW-konetta Vaalaan joka löytyi pienen etsimisen jälkeen. Nevalla BW-370. Ltn Orvo Helenius tuli myöhemmin, kun kannus oli korjattu.

Kenttä oli tyhjä ja vain pieni koppi, jossa puhelin. Bruun väänsi kampea ja toisessa päässä vastasi Erikoisesikunta Sarko Oulussa. Olivat iloisia, että olimme saapuneet ja antoivat heti tiedustelutehtävän. Meidän mekaanikot eivät olleet vielä paikalla ja tarvitsimme polttoainetta. Tehtävä siirtyi seuraavaan päivään.

Tornioon oli tehty maihinnousu ja tarvitsivat suojausta saksalaisten Stukia vastaan.
3.10.1944 käytiin ilmataisteluja. Klo 13.15 lähtivat Bruun, ltn Lars Linden ja ylik Kaarlo Saukkonen suojaamaan laivaliikennettä Oulun ja Röytän välillä. Tapasivat saksalaisen Ju-88:n hyökkäämässä S/S Regulusta vastaan. Linden ampui vasempaan moottoriin, mutta kone häipyi pilveen. Samanaikaisesti oli Teromaan johdolla kuuden BW:n parvi menossa Kemijokea pitkin Rovaniemelle, kun 12 Ju-87 tuli vastaan. Pudottivat pomminsa ja kääntyivät takaisin. Kun eivät tienneet saisiko Stukia ampua, niin oli melkoinen sekasotku valmis. Saksalaisen Stukan kk-ampuja avasi tulen Teromaata kohden ja haavoitti häntä polveen. Siitä suuttuneena Teromaa ampui koneen alas ja ylik Oiva Hietala teki omalleen samoin. Saksalaiset ovat kiistäneet tappionsa mutta suossa ovat.

05.10.1944 oli Neva mukana BW-370:llä suojauslennolla Röytässä 3 tuntia. Samoin 07.10.1944 ja 08.10.1944, jälkimmäisellä lennolla BW-363:llä.
11.10.1944 saatettiin Blenheim ja DB-3 koneita Ranuan suuntaan, Nevalla BW-370.

Viimeinen lento Lapin sodassa 19.10.1944, BW-387:llä tiedustelulento 2 h 20 min. Tämä oli 88:s sotalento ja kokonaislentoaika 327 h 40 min.

Erikoisin tapaus oli, että Kukkonen tuli sairaalasta vielä sotaan, vaikka ei ollut täysin toipunut.

Kotiuttaminen tapahtui 15.11.1944.
Neva palveli HLeLv 26:ssa 01.03.1943-15.11.1944 eli 1 v 8 kk 14 pv.
Lensi 16 eri FA:lla, 15 eri BW:llä, kolmella HC:lla, yhdellä MY:llä ja yhdellä MO:lla. Yhteensä 145 h 05 min, keskimäärin noin 18,5 min/pv.
Jussi Neva siirtyi varjolaivueeseen 11.04.1996. Neva asui kuolessaan Porissa.

Carl-Erik Bruun kirjoitti tämän yhteenvedon Nevan kuoleman jäkeen.


Saatesanat

Yllä olevan jutun olen isäni jäämistöistä ottanut talteen ja muuttanut Word-tiedostoksi.

Huhtikuussa 2003
Göran Bruun

Kirjoittanut: Carl-Erik Bruun
Puhtaaksikirjoitus: Göran Bruun
Oikoluku: Jukka O. Kauppinen "Grendel"

Copyright Göran Bruun 2003.

 

  

Viimeksi muokattu: 2003-04-30 17:36