|
Upposiko
Sukellusvene
Pikahakemisto: [
Upposiko sukellusvene |
I. Syvyyspommin sijoittaminen lentokoneeseen |
II. Molempipuolinen valmistautuminen sukellusvenetoimintaan ja sen torjuntaan |
III. Syvyyspommitukset ilmasta kesällä 1942 |
IV. Arviointeja toiminnasta |
Saatesanat]
Palosuo Erkki
Upposiko sukellusvene
Muistelma Lentolaivue 6:n toiminnasta kesällä 1942.
Alun perin esitetty Le.Lv.6:n sodanaikaisen henkilökunnan kokoontumisessa 10.10.1992.
Erkki Palosuo, Suomen lentomerkki numero 472, toimi sotalentäjänä jo talvisodassa. Jatkosodan aikana Palo lensi SB-2-pommikoneella LentoLaivue 6:ssa upottaen useamman neuvosto-sukellusveneen sekä 1944 PLeLv 42:ssa Blenheimejä lentueenpäällikkönä.
I. Syvyyspommin sijoittaminen lentokoneeseen
Kun sukellusvene aloitti hyökkäystoimintansa 1. maailmansodassa, siitä
tuli heti peloittava ase. Pian ryhdyttiin myös vastatoimiin ja
syvyyspommin kehittäminen oli näistä tehokkain. Torjuntaveneiden
rinnalle muodostui myös uusi aselaji, meri-ilmavoimat ja se upottikin
pommien pudotuksella sukeltamassa olevan sukellusveneen 1917.
Syvyyspommin keksi amerikkalainen nuori insinööri Chester T. Winkler 1.
maailmansodan sytyttyä, noin vuonna 1915. Mm. vedenpaineeseen perustuva
sytytin oli hänen käsialaansa. Englantilaiset kehittivät pommia 1.
maailmansodan aikana teholliseksi aseeksi sukellusveneitä vastaan.
Ominaisuuksiksi valittiin noin 200 kg:n pommi, jossa oli n. 135 kg
räjähdysaineita. Tällä räjähdysainemäärällä laskettiin saavutettavan
noin 20 m säteellä ns. "killing effect". Syvyyspommin
uppoamisnopeudeksi tuli 2 m/s, joka oli aika vakio myös Suomessa
käytössö olleille ulkomailta hankituissa tai kotimaassa tehdyissä
pommeissa jatkosodan aikana. Syvyyspommien vedensisäisen "vakavuuteen"
tai oikeammin "suunnattavuuteen" ja lisättyyn uppoamisnopeuteen
kiinnittivät amerikkalaiset erityistä huomiota johtuen toiminnasta
suurilla syvyyksillä ja kehittivät päärynän muotoisen pomminsa vuonna
1940/41, jolloin sen uppoamisnopeudeksi tuli 4 m/s muiden
ominaisuuksien säilyessä entisellään.
Syvyyspommin pudottamista lentokoneesta kokeiltiin niin Englannissa
kuin Suomessakin talvella 1939/40. Englantilaiset totesivat näissä
kokeiluissa, että koneen suurin nopeus saisi olla 215 km/h, suurin
korkeus 30 m ja syvyytys 35-50 m. Ensimmäiset upotukset Coastal Command
kirjasi vasta seuraavana kesänä.
Suomessa syvyyspommia lentokoneeseen oli tuomassa kom.kapt. Eino eli
"Miina" Huttunen, joka oli ollut vuodesta 1930 perustetun laivaston
miinakoeaseman johtajana.
Ensimmäiset syvyyspommit meillä asennettiin talvisodan alkaessa
merivoimille alistetun Erillisen Lentolaivueen eli Lentolaivue 6:n
Ripon-koneisiin. Pommit olivat 60 tai 90 kiloisia ja kiinnitettiin ne
koneen alle pommiripustimeen teräsvyön ja siinä olevan korvakkeen
avulla.
Ensimmäisen syvyyspommin pudotti RI-150 (Palosuo) tammikuun 7 päivänä
1940 Helsingin majakkalaivan asemapaikan kohdalla jäissä olleen
sukellusveneen päälle. Hyökkäystä edelsi molempipuolinen tulitus, jonka
jälkeen kone lähti syöksyn. Laukaisu tapahtui liian aikaisin ja pommi
räjähti heti jäähän osuessaan noin 50 metriä veneen perän takana.
Tammikuun 19 päivänä kahden Ripon-koneen piti hyökätä Märketin majakan
kohdalla pinnalla kulkevaa sukellusvenettä vastaan, mutta ne eivät
voineet pudottaa syvyyspommejaan jäihin. Sukellusvene sen sijaan ampui
koneita tykillään kuitenkaan osumatta.
Suomessa kokeilut syvyyspommin pudottamiseksi ilmasta aloitettiin heti
kesällä 1940, jolloin kom.kapt. Eino Huttusen lisäksi niihin
osallistuivat kapt. Kalle Kepsu Ilmavoimien esikunnan varusteluosaston
asetoimistosta ja kapt. Lauri Karjalainen Lentolaivue 6:sta.
Käytettäväksi oli nyt valittu 200 kg syvyyspommi. Pääosin Airistolla
tehtyjen kokeiden tarkoitus oli selvittää iskurilaitteen kestävyys
äkillisessä sysäyksessä vedenpintaan samoin kuin pommin osuessa jäähän.
Iskurilaite toimi vedenpaineeseen perustuen ja pienimmäksi syvyydeksi
oli valittu 25 metriä. Tämä oli peräisin siitä olettamuksesta, että
sukellusveneet kulkevat tavallisimmin 15-30 metrin syvyydessä. Tällöin
ei tullut huomioiduksi, että lentokone näkee Suomenlahden sameahkoissa
vesissä tummaksi maalatut sukellusveneet vain pintakulussa tai
näköputken pistäessä vedenpinnan yläpuolelle. Sen sijaan öljyvanoihin
pommien pudotukset tulisivat antamaan heikon tuloksen yksistään sen
tähden, että naftan nousunopeudeksi vedessä oli otettu niinkin pieni
arvo kuin 12,5 cm/sek. Teknillisen Korkeakoulun fysiikan professori Hj.
Brotherus sai juhannusaattona 1942 pikakokeella arvoksi noin puoli
metriä sekunnissa.
Pudotuskokeet suoritettiin Ripon-koneella. Mutta kun Lentolaivue 6 oli
saanut Saksasta sotasaaliina SB-koneet, havaittiin syvyyspommien
mahtuvan hyvin rungon sisäiseen pommitilaan kaksi perätysten. Myöhemmin
pommiripustimet asennettiin muihinkin Lentolaivue 6:n koneisiin.
Kommodori Eino Huttusella oli ollut muitakin ajatuksia kuten
tavallisten lentopommien pudottaminen ilmasta. Kokeilujen perusteella
sytytystä piti hidastaa 1/10 osa, jotta ne ehtivät painua tuohon 25
metrin syvyyteen ennen räjähtämistä.
II. Molempipuolinen valmistautuminen sukellusvenetoimintaan ja sen torjuntaan Suomenlahdella 1942
Kesällä 1941 saksalaisten hyökkäys Neuvostoliittoon ja maajoukkojen
nopea eteneminen Baltian rannikkoalueella pakotti Neuvostoliiton
laivaston vetäytymään nopeasti Kronstadiin, jolloin se menetti suuren
joukon aluksia m.m. lähest puolet 60:n sukellusveneen laivastostaan.
Talvi 1941/1941 oli poikkeuksellisen ankara, eikä mitään toimintaa
merellä pystytty suorittamaan. Talven aikana punalaivaston johto
suunnitelli pääsyä hyökkäämään Itämerellä tapahtuvaa laivaliikennettä
vastaan. Saksa kuljetti siellä rautamalmia Ruotsista Saksaan ja Lapin
armeijaa huollettiin pääosin meritse. Ainoaksi mahdollisuudeksi tähän
toimintaan jäi sukellusvenease.
Jo tammikuun 9 pnä antoi Leningradin rintaman sotaneuvosto käskyn
kunnostaa kaikki korjauskelvolliset sukellusveneet ja palauttaa
maarintamilta erikoismiehet omille paikoilleen. Korjauskelpoisia
sukellusveneitä oli 30-40, joista toukokuun aikana saatiin 10
lähtövalmiiksi. Elokuussa laskettiin toisen 10 kpl ryhmän olevan
valmiina. Syksyn aikana valmistui vielä kolmas 16 kpl ryhmä, joista
tosin muutama oli ainakin kerran ollut ulkona merellä. Esikunta oli
suunnitellut reitin Leningradista lähtötukikohtaan Lavansaareen, jota
kevyet pinta-alukset suojasivat. Lavansaaren tukikohdasta alkoi sitten
sukellusveneiden vaarallinen ja aikaa viepä ulosmurtautuminen
Suomenlahden lukuisten miinakenttien läpi Itämerelle.
Suomalais-saksalaisten yhteisneuvottelussa pohdittiin taasen
sukellusveneiden torjuntatoimenpiteitä. Toimintaa Suomessa johti
Laivaston Esikunta, jolle alistettiin m.m. kiinteät kuunteluasemat.
Miinoituksia Suursaareen itäpuolella lisättiin huomattavasti ja niitä
vartioimaan määrättiin Kevyt Laivasto-osastosta miinalaivat
Ruotsinsalmi ja Riilahti sekä 2. VMV laivueen 8 kpl vartioveneittä.
Osasto V (= Väinämöinen), johon kuului 1. VMV laivueen 6 kpl venettä,
hoiti sukellusvene-etsintää Orrengrundista länteen pääpainopistealueen
ollessa kuitenkin Orrengrund-Porkkala. Syksymmällä siirrettiin
miinalaivat Osasto V:n alaisuuteen.
Ilmavoimista oli merivoimille alistettu Lentolaivue 6, jonka 1.
lentueella oli 4 DO-22 (DR) konetta Santahaminassa ja 2. lentueella 6
SB-konetta Malmilla. 3. lentue, josta myöhemmin tuli Lentolaivue 30,
oli siirtynyt Makslahden kentälle ja suoritti sieltä 6:lla I-153
(Tsaikka) hävittäjällä tiedustelua itäisellä Suomenlahdella
Kronstadtista Lavansaaren satamaa myöten.
Saksalaiset olivat puolestaan keskittäneet Suomen alueelle mm
sukellusvenetorjuntaan 1. Raivaajalaivueen (1.R-FI) 12 R-Bootia,
raivaajaa (Räumboot), 3. Miinanetsintälaivueen (3.MS-FI) 8 isoa
MS-Bootia, miinanetsintäalusta (Minensuchschiff), 3. Etuvartiolaivueen
(3.VP-FI) 10 etuvartioalusta (Vorpostenboot). MS-Bootit ja VP-Bootit
oli avomeren kalastajatroolareista muunnettuja aluksia,
Kriegsfischkuttereita, joissa oli runsaasti syvyyspommeja ja
ilmatorjunta-aseita sekä useassa kuuntelulaitteet. Tallinnaan tukeutui
12. Sukelluveneenhävittäjälaivue (12.UJ-FI), jonka 16
sukellusveneenhävittäjästä (UJ-Jäger) piti olla aina kaksi partiomassa
merellä.
Tallinnaan oli myös sijoitettu 12 kpl kaksitasoisen Arado 95 vesikoneen
lentue. Viestiyhteydet Helsingin kanssa hoidettiin kaukokirjoittimen
avulla.
Saksalaisilla oli vuonna 1942, yleensä Viroon tukeutuen, lisäksi mm.
24. Lauttalaivue (24.I-FI, Landungsflotille), noin parisenkymmentä
miinoittamaan kykenevä maihinnousulauttaa, Marinefährprahmia ja muita
yhteensä 26 alusta, 25. Lauttalaivue (25.L-FI), joissa oli erinäinen
määrä eri aluksia sekä Suomenlahden eteläpuolella toiminnassa kaksi
MRS-alusta (Minenräumschiff-emälaivaa), jolle kummallekin kuului noin
16 moottoriraivaajaa. Lisäksi suorittivat miinalaivat, mm Kaiser ja
Roland useita miinoitussyöksyjä heti jäiden lähdettyä itäiselle
Suomenlahdelle. Sinne laskivat myös pitkin kesää saksalaiset
miinalautat (MFP:t) miinoja.
Näiden alusten ja varsin runsaiden miinoitteiden ajateltiin pysäyttävät
venäläiset sukellusveneet. Erityistä sukellusveneen torjuntaverkkoa ei
sen sijaan päätetty toistaiseksi vetää Porkkala-Naissaari kapeikkoon
sen suurtöisyyden ja vaikeasti vartioitavuuden takia.
III. Syvyyspommitukset ilmasta kesällä 1942
Kesän 1942 aikana suomalaiset lentokoneet hyökkäsivät 16 eri kertaa
sukellusveneitä vastaan. Tähän ei ole otettu lukuun uusinta-hyökkäyksiä
1-2, jopa 3 koneen voimalla sen jälkeen kun pommittanut kone oli
palannut tukikohtaansa ja hälyttänyt muut. Radiolla pystyttiin sanomia
viestittämään suoraan pinta-aluksille sen jälkeen kun laivasto-osasto
V:n komentaja oli 14.7.42 puuttunut epäkohtaan. Laivueen omaan
radioasemaan Santahaminaan ei valitettavasti saatu yhteyksiä kuin ani
harvoin, johtuiko se sitten heikosta kalustosta vai matalalla
lentämisestä.
1. Ensimmäinen kosketus
Jäiden hävittyä toukokuussa itäisen Suomenlahden perukoiltakin alettiin
odottaa sukellusvenetoiminnan alkua. Se havaittiin hieman yllättäen
toukokuun 28 pnä, kun luutn. Wiljam V. Virtanen oli tavanmukaisella
tiedustelulennolla aamuyöstä havainnut sukellusveneen Suursaaren
kaakkoispuolella. Koska lentuetta ei oltu informoitu mistään vihollisen
eikä omienkaan alusten liikkumisista, ei hän uskaltanut hyökätä
tietämättä veneen kansallisuutta. Palattuaan Malmille asia selvisi
nopeasti puhelinsoitolla Laivaston Esikuntaan. Välittömästä tämän
jälkeen lähti Malmilta SB-1 (Palosuo).
Kun nyt tiedettiin sukellusveneen olevan alueella, lähestyminen
suunniteltiin sitä silmällä pitäen. Suursaarta lähestyttäessä oli
korkeutta otettu 2300 m, jolloin kauniin sään vallitessa pystyttiin
tähystämään kauas Lavansaaren taakse ja toteamaan merialue tyhjäksi
pinta-aluksista. Suursaareen kohdalla pudotettiin korkeus 30 m ja
ryhdyttiin periskoopin etsintään. Ohjaaja havaitsikin 0645 vasemman
tason edessä näköputken ja alkoi kaartaa jyrkästä päästäkseen
hyökkäysasentoon. Kun kone varjosti aamu-aurinkoa, niin veneen runko
alkoi näkyä vaalean vihertävänä ja hyökkäys tehtiin perän takaa.
Tähystäjän vänr. A. Forsténin ilmoituksen mukaan hän irrotti pommin
noin 20 m ennen periskooppia.
Heti pudotuksen jälkeen syvyyspommi, joka oli syvyytetty 25 m,
kuitenkin räjähti pinnassa ja vaurioitti konetta. Yksi 25:stä
sirpaleesta puhkaisi toisen vasemmanpuoleisista polttoainetankeista.
Kone pääsi kuitenkin palaamaan Malmille. Kun samaan aikaan
miinakentässä oli tapahtunut kolme räjähdystä, oltiin epätietoisia mitä
oli tapahtunut. Klo 12 lähti DR-196 upotuspaikalle ja totesi siinä
pitkän öljyvanan.
Pommin aikaisen räjähdyksen syitä tutkittiin laivaston
asiaintuntijoiden johdolla Malmilla. Jäykistettiinkö iskuri vai
todettiinko pommin olleen ripustimessa väärinpäin. Seuraavassa
hyökkäyksessä pommi toimi kuitenkin normaalisti huolimatta suuremmasta
pudotuskorkeudesta ja huomattavasta ylinopeudesta.
Kun joitakin vuosia sitten Neuvostoliitosta alettiin saada
arkistotietoja, ilmoitettiin tässä hyökkäyksessä tuhoutuneen pieni M-95
(Maljuka) päällikkönä kapt.luutn. L.P. Federov, joka edellisenä iltana
oli lähtenyt tiedusteluretkelle Lavansaaresta rajoitetulle alueelle.
Lisäksi mainittiin veneessä olleen mukana sukellusveneprikaatin
komissaari Ilja Ryvitin, jonka sanottiin menehtyneen muun miehistön
mukana.
Toisen lähteen mukaan 26.5.42 Lavansaaresta lähti ulos M-97 (N.V.
Djakov) ja sillä oli suppea tiedustelualue. Samojen alusluetteloiden
mukaan M-97 palasi kuitenkin takaisin tukikohtaansa 17.6.42 tältä
ensimmäiseltä retkeltään. M-95(L.P. Federov) on merkitty
uloslähteneeksi 11.6.42 ja tuhoutuneeksi miinan ajettuaan noin 15.6.42.
Tämän veneen kohtaloa käsitellään myöhemmin kappaleessa 3.
Epäselvyydeksi jää kuitenkin voimakas öljyntulo hyökkäyspaikalla. Sen
havaitsi paitsi DR-196 samana päivänä myös Lentolaivue 26:n
hävittäjälentäjät seuraavasti: 29.5.42 tuoretta öljyä, 30.5.42 öljyä 12
mpk pitkänä ja 5 mpk leveänä alueena. Myöhemminkin ilmoitettiin samassa
kohdassa öljyä.
2. Onni ei aina ole myötäinen
Ensimmäisen hyökkäyksen jälkeen Lentolaivue 6:n komentaja määräsi 2.
lentueen suorittamaan sukellusvene-etsintää päivittäin linjalta
Söderskär-Jumindan niemi aina Lavansaaren meridiaanille saakka.
Käytännössä tämä merkitsi jatkuvaa päivystystä öiseen aikaan, jolloin
siihen osallistuivat myös saksalaiset Arado-koneet Tallinnasta käsin.
Tehtävä pienellä konemäärällä oli raskas ja siitä valoisuuden
lisääntyessä luovuttiinkin.
Keskiyöllä 15/16.6.42 SB-1 (Palosuo) oli tiedusteluvuorolla matkalla
itään. Suursaarta lähestyttäessä havaittiin kolme pinta-alusta olevan
kulussa Lavansaaresta länteen. Kun aikaisemmat kokemukset pinta-alusten
it.tulen tarkkuudesta olivat tuoreessa muistissa, otettiin korkeutta
800 m. Äkkiä tähystäjä Forstén hihkaisi: "Keskimmäinen sukeltaa".
Ohjaaja tyrkkäsi koneen jyrkkään syöksyyn ja pintaan ehdittiin samalla
hetkellä kun näköputki oli katoamassa veden alle. Lähestyminen tapahtui
veneestä etuvasemmalta ja nopeutta oli yli 350 km/h. Pommi irtosi
sopivasti ennakkoon ja molskahti lähelle sukellusvenettä. Mutta
ylösvedon aikana lentäjät havaitsivat pommin jatkavan veden alla
vaakasuoraa liikettään ja jättävän jälkeensä "torpedovanan". Noin 40 m
kuljettuaan se vihdoin painui syvyyteen ja räjähti. Sukellusvene oli
silloin ehtinyt kulkea pitkän matkan.
Paluumatkalla koneessa keskusteltiin hyökkäyksen epäonnistumisesta.
Mutta harmit lisääntyivät Malmilla. Asemiehet totesivat, että
pommiripustimen kiinnityskieleke oli pahoin vääntynyt rasituksessa. Sen
korjaamiseen tarvittiin ammattimainen seppä Malmin kylältä ja korjaus
jäi aamuun. SB-1 oli tietysti viimeinen kunnossa ollut kone.
Klo 05 soi vanhimpana paikalla olleen luutn. Palosuon puhelin: "Tämä on
Porkkalan (?) havaintopaikalta. Soitamme (ohi esikuntien)
ilmoittaaksemme, että näköpiirissämme on nyt puolen tunnin ajan
kulkenut sukellusvene torni näkyvissä". - Synkempää aamua ei valjennut.
Vene oli SC-320 (kom.kapt. Ivan Visnevskij), joka oli lähtenyt 13.6.42
Krondstatista ja 15.6.42 Lavansaaresta. Akkua ladatessaan pinnalla se
joutui lentokoneen yllättävän hyökkäyksen kohteeksi ja suoritti
pikasukelluksen. Pudotettu pommi räjähti kaukana veneestä aiheuttaen
pieniä vaurioita. SC-320 murtautui Itämerelle ja upotti 5.7.42 Memelin
edustalla hl. ANNA KATRIN FRITZENin. Oltuaan seitsemän viikkoa merellä
se palasi Kronstadtiin.
3. Epäselvä tapaus
DR-196 (Ritjärvi) oli 16/17.6.42 puolenyön aikaan Suursaaren
länsipuolella tavannut sukellusveneen ja hyökännyt sitä vastaan.
Ohjaajan ilmoituksen mukaan pommi putosi 20 m oikealle ja 50 m eteen
veneen sukelluspaikasta. Sen välitöntä vaikutusta ei havaittu.
Neuvostoliittolaiset ilmoittivat että M-95 (kapt.luunt. Federov) oli
lähtenyt 11.6.42 tukikohdasta ja ollen matkalla länteen. He olivat
kadottaneet radioyhteyden 15.6.42 jälkeen ja otaksuivat veneen ajaneen
miinaan jossain tytärsaaren tienoilla.
Merivoimien esikunnan sotapäiväkirja tältä ajalta mainitsee oman
lentokoneen pudottaneen syvyyspommeja 15.6.42 paikallaan olleeseen
öljyläikkään (?) suurin piirtein neuvostoliittolaisten ilmoittamalla
sukellusveneen uppoamispaikalla. --- Tapaus painui unohduksen yöhön.
4. "Juhannuskarkelot"
SC-406 (kom.kapt. E. Osipov) oli lähtenyt 13.6.42 Kronstadtista. Se
joutui juhannusaatosta 23.6.42 alkaen lentokoneiden toistuvien
hyökkäysten kohteeksi. Vielä samana iltana eli 24.6.42 0030 DR-196
(Mäkiaho) pudotti yhden pommin veneen perän taakse ja haettuaan toisen
samaan öljyvanaan. 24.6.42 2345 eli myöhään illalla SB-4 (kapt. Ek)
yllätti veneen pintakulussa Ruuskeri-Kalbådagrund välillä ja pudotti
pommin siihen kuitenkaan osumatta. Klo 0110 saapuivat uudelleen
paikalle SB-4 ja SB-1, joista johtokone pudotti ensiksi yhden 25
syvyytetyn pommin juuri sukeltavan veneen kohdalle. Vene ehti veden
alle ennen pommin räjähdystä, mutta heti sen jälkeen peräosa kohosi
vedestä takaisin ilmaan potkurien pyöriessä kiivaasti. Sen jälkeen
kumpikin kone pudotti 40 m syvyytetyt pomminsa sukelluspaikan
lähistölle. Kun paikalle nähtiin nousevan ilmakuplia ja öljyä,
pidettiin veneen tuhoutumista varmana, vieläpä oletettiin veneen olleen
suuri S-luokan yksilö.
Jo tämä hyökkäys antoi viitteitä siitä, että 25 syvyytetyn pommin ei
välttämättä tarvinnut tuhota pintakulussa tai puolisukelluksissa olevaa
venettä olihan pommi nyt räjähtänyt juuri kölin alla. Tämä epäilys
olisi vahvistunut, jos SB-11 (Forstén) olisi tiennyt, että hänen
hyökätessään 25.6.42 vähän lännempänä sukeltanutta venettä vastaan,
tämä oli sama SC-406. Lopuksi 3.7.42 SB-1 (Palosuo) ahdisteli samoilla
seuduilla yhtä venettä.
Todellisuudessa vene vaurioitui näissä hyökkäyksissä melko pahasti
saaden vuodon runkoonsa, mutta pystyi pohjaa pitkin ryömien jatkamaan
matkaansa. Se ei kuitenkaan onnistunut upottamaan Itämerellä yhtään
alusta vaan palasi 6.8.42 Lavansaareen ja 9.8.42 Kronstadtiin.
5. Yhteistyötä laivaston aluksien kanssa
Iltapäivällä 14.7.42 1535 SB-5 (Teräs) havaitsi yllättäen Söderskärin
eteläpuolella näköputken pintakulussa ja pudotti veneen eteen yhden 25
syvyytetyn pommin. Paluumatkalla hän kohtasi Malmilta hälyytetyn
SB-1:n, mutta autereisessa säässä hän osoitti tälle jonkin matkaa
pohjoisempana olleen, heikomman öljyläikän. Tämän paikan koordinaatit
ilmoitettiin myös suoritusilmoituksessa. Luutn. Hannu Teräs huomasi
kuitenkin erehdyksensä ja niin lähtivät SB-5 ja SB-1 parin tunnin
päästä saatuaan pommikuorman allensa uudelleen lentoon. Nyt
tunnistettiin helposti oikea öljyvana, joka länsituulen vaikutuksesta
oli venynyt noin 1000 m pituiseksi. Vanaa pommitettiin 2 kpl 25 m ja 2
kpl 40 syvyytetyillä pommeilla.
Ennen kuin SB-1 ehti pudottaa viimeisen pomminsa havaittiin
Ruotsinsalmi pohjoisemmaksi ilmoitetussa ruudussa. Lentämällä aluksen
yli saatiin se tulemaan oikealle paikalle. Ruotsinsalmi ilmoitti
helposti löytäneensä vanan alkupisteen ja pudotti siihen 6+5 kpl 80 m
pommia. Paikalle mihin kaksi viimeistä pommia oli pudotettu nousi hyvin
vahvasti naftaa. Kuuntelulaitteilla ei havaittu mitään. Hetkeä
myöhemmin saapui paikalle VMV 16, joka jatkoi pommitusta vanan
alkupäähän 5 kpl 80 m pommilla. Sukellusveneen oletettiin tuhoutuneen,
ja sen paikalle VMV 16 suunti 59°52´40"N, 25°55´E. VMV 16 jatkoi
vartiointia seuraavaan aamuyöhön. Tuhoutumista vahvisti se, että
Kronstadtin radioasema kutsui mainittua venettä kauan turhaan.
Tässä hyökkäyksessä ilmeisesti SB-5:n ensimmäinen pommi vaurioitti
sukelluvenettä vakavasti ja se jäi liikkumattomana pohjalle. Alusten
pommitukset tuhosivat sen loppullisesti.
Venäläiset ilmoittivat äsken, että vene SC-405 (kapt.luutn. N.O.
Mochov) oli lähtenyt 9.6.42 tukikohdasta ja oli palaamassa melko
onnistuneelta saalistusmatkaltaan. Itämerellä se oli suorittanut
seuraavat torpedoinnit: 16.6. ARGO, ULLA (ohi), 19.6. ORION (ei
uponnut), ADA GORTHON, 4.7. FORTUNA (ohi), OTTO KORDS. Nuoren veneen
päällikön tukena oli suv.divisionaan päällikkö Vladimir Jegorov. He
menehtyivät yhdessä muun miehistön kanssa.
6. Periskooppia etsimässä
SB-9 (Ek) havaitsi 18.8.42 0735 Suursaaren länsipuolella perättäisten
pienten öljyläikkien jonon, jota seuraten tapasi sukellusveneen
puolisukelluksissa. Pinnalla ollutta tornia vastaan avattiin
konekiväärituli, mutta vene jatkoi vain matkaansa. Tällöin pudotettiin
ensimmäinen 25 m syvyytetty pommi. Vesipatsas peitti tornin, näyttipä
paineaalto kohottavan veneen runkoakin. Toinen 40 m pommi seurasi
ensimmäistä ja pieniä öljyläikkiä jäi pinnalle veneen kadottua
näkyvistä. Kolme saksalaista paikalle ohjattua U-Jäger jatkoivat
pommitusta ja sitten kuuntelulaitteilla seurasivat venene hidasta
etenemistä kahden vuorokauden ajan. Sen jälkeen kosketus katkesi.
Venäläisten arkistojen mukaan vene oli SC-407 (kom.kapt V.K.
Afanas´ev), joka oli 12.8.42 lähtenyt tukikohdasta. Runkoon oli tullut
pari vuotokohtaa ja valaistus oli väliaikaisesti sammunut. Pahin vaurio
sattui näköputkelle, joka oli käyttökelvoton ja esti venettä
operoimasta tehollisesti. Se yritti saalistaa pintakulussa öisin, siitä
kuitenkaan onnistumatta. Kun SC-407 oli palaamassa takaisin se ajoi
vielä Porkkalan kapeikossa miinaan, mutta palasi tukikohtaansa 28.9.42
korjattavaksi.
Samanlaisen hyökkäyksen teki 20.9.42 1850 SB-9 (Ek), joka oli saanut
puhelimitse Päämajan sieppaaman salasanoman. Sen mukaan yhden veneen
mainittiin lähteneen Kronstadtista ja sen odotettiin sanoman
saapumisaikoihin ehtivän Suursaaren kohdalle. Vene löydettiinkin
Ruuskerin pohjoispuolelta. Hyökkäys tehtiin juuri kun vene oli
katoamassa veden alle. Pommi osui kohdalle ja räjähti sen alla. Toinen
pommi 40 m toi esiin öljyä. Kolme paikalle ohjattua U-Jägeriä
ilmoittivat veneen tuhoutuneen.
22.9.42 1345 SB-9 (Ek) hyökkäsi Kalbågrundin luona tietämättään tätä
samaa sukellusvenettä vastaan ja pommitti sukelluspaikkaa 1 kpl 25 m ja
1 kpl 40 m syvyytetyillä pommeilla. Öljyä tuli pinnalle runsaasti.
Radiolla kutsuttiin Malmilta lisää koneita ja niitä saapuikin kolme:
SB-13, SB-11 ja SB-9. Kaikki pommittivat öljyläikkiä.
Vene oli S 12 (V.A. Turajev), joka oli lähtenyt tukikohdasta 19.9.42.
Ensimmäisessä pommituksessa 20.9.42 räjähdykset ravistelivat venettä
ankarasti ja vaurioittivat mm keulapuolen akkuryhmää. Toisella kertaa S
12 oli joutunut ensin vastakkain VMV 2 ja VMV 14 kanssa ja
sukeltaessaan tarttunut 35 metrissä johonkin esteeseen. Päästyään
pinnalle sai sai jälkeen lentokoneen ja pommit niskaansa. Paikalle
saapui vielä yksi Arado Tallinnasta.
S 12 saapi kuitenkin 26.9.42 Itämerelle ja suoritti siellä seuraavat
torpedoinnit: 6.10.42 etuvartiotroolari V 1707 WIKING (ohi), 13.10.42
SABINE HOWALD (ei uponnut), 27.10.42 MALGACHE (ei uponnut), GORDIAS
(ohi). Kotimatkallaan se ajoi Porkkalan luona miinaan, mutta palasi
19.11.42 tukikohtaansa.
7. Pommien syvyytystä madalletaan
14.10.42 1645 SB-10 (Palosuo) oli matkalla etsintälennolla, kun hänen
kk.ampujansa kers. Kalle Ahvensalmi havaitsi sukellusveneen nousevan
takavasemmalla. Sukellusveneen torni hävisi saman tien veden alle,
mutta nopealla kaarrolla kone ehti paikalle kun pinnalla poreilivat
vielä tornin aiheuttamat kuplat. Ensimmäisen pommin sytytyksen
asemiehet olivat madaltaneet 15 metriin ohjaajan pyynnöstä. Heti sen
jälkeen irtosi koneesta toinen 40 m pommi. Vähän ajan kuluttua nousi
räjähdyspaikalta isoja ilmakuplia ja sen jälkeen ruskehtavaa mönjää.
Porkkalasta oli radiolla hälyytetty pinta-aluksia. Sellainen oli
tulossa, mutta pysähtyi äkisti. Kentälle oli sitten ilmoitus, että
miinavaaran takia ei pitemmälle voitu edetä.
Venäläisten ilmoituksen mukaan SC-302 (kom.kapt. V.D. Neckin) oli
lähtenyt 10.10.42 tukikohdastaan matkalle Ahvenanmerlle. Se oli
todennäköisesti ajanut miinaan Tytärsaaren luona 11.10.42, mutta jatkoi
sinnikkäästi länteen kunnes lentokone huomasi sen ja syvyyspommit
tuhosivat sen miehistöineen päivineen.
8. Saattueiden suojausta
Kun heinäkuussa 1942 sukellusvenetoiminta Itämerellä kiihtyi ja ulottui
Ahvenanmerelle, jopa Selkämerellekin, perustettiin Lentolaivue 6:een 4.
lentue Ahvenanmaalle ja 5. lentue Vaasaan. Kalustoa Vaasassa oli 3 kpl
Ripon, Maarianhaminassa aluksi 3 kpl NK- (MF-11) konetta eli "Norjan
Kallea" ja lopulta - Vaasan lentueen tultua sulautetuksi Maarianhaminan
lentueeseen - näiden lisäksi 1 kpl DR ja ainakin 4 kpl Ripon.
Vaasassa lentueen tehtävinä olivat sukellusveneiden etsintä ja
laivasaattueiden suojaaminen. Maarianhaminassa tehtävät olivat samat
sillä erotuksella, että toiminta oli vilkaampaa. Päivittäiseen
rutiiniin kuului kauppalaivojen saattaminen yhteistoiminnassa laivaston
saattaja-alusten kanssa Maarianhaminan edustalta Ruotsin puolelle ja
takaisin. Laivasaattueen kokoontumispaikka Suomen puolella oli
Kobbarkintarne-nimisen luotoryhmän edustalla.
Täältä saattolento aloitettiin Ruotsin ulkosaariston tuntumaan. Saattue
kulki tavallisesti kerran päivässä kumpaankin suuntaan. Ruotsin
ilmavoimien vesikoneet seurasivat saattuetta Ruotsin saariston
ulkoreunan ja saariston välillä.
NK-172 (Laattala) oli 26.10.42 1110 tavanmukaisella saattuelennolla ja
alla syvyyspommi. "Näkyvyys ei ollut paras mahdollinen, sillä sain
terästää katsettani erottaakseni selvästi merenpinnan, se väreili ja
välkehti sotkien näköaistimuksen epämääräiseksi sotkuksi. Sitten
tapahtui torpedolaukaus, jonka totesin vain hiukkasen myöhästyneenä.
Pahaksi onneksi olin juuri kaartamassa siten, etten heti päässyt
pudottamaan syvyyspommia lähtöpaikan öljyläikkiin, jotka silloisesta
lentopaikastani kyllä näin selvästi vanan jatkeella. Tullessani
syvyyspommipaikalle en enää voinut aivan tarkkaan nähdäkään
öljyläikkiä, koska valaistus teki tepposet. Öljyläikät eivät enää
välkkynetkään selvästi, vaan ikään kuin imeytyivät merenpinnan
aaltoiluun.
Pudotimme syvyyspommimme parhaan harkintamme mukaan mahdollisimman
oikeaan paikkaan. Tuloksesta emme nähneet mitään näkyvää. Surkeinta
tässä oli, että hl BETTY H upposi tuosta mainitsemasta torpedosta."
Vene oli SC-307 (kapt. N.O. Momot), joka oli lähtenyt 23.9.42 ja palasi
sinne takaisin 7.11.42. SC-307 lienee yksi niistä harvoista
venäläissukellusveneistä, jotka säilyivät vaurioilta tai säästyivät
tuholta.
IV. Arviointeja toiminnasta
Näin jälkikäteen voidaan vain todeta, että kaikki
sukellusvenetorjuntaan osallistuneet yksiköt toimivat tarmokkaasti ja
vaikeuksista välittämättä. Suomessa lentokoneiden osallistuminen siihen
oli uusia asia eikä siihen oltu totuttu aikaisemmin. Sen
mahdollisuuksia olivat:
a) Tiedustelualue oli suuri ulottuen Suursaaren
itäpuolelle, jonne pinta-aluksilla ei voitu mennä. Lentokone pystyi
tarkastamaan alueen nopeasti, vieläpä toistuvasti.
b) Valaistusolosuhteet suosivat lentotiedustelua
toukokuusta aina heinäkuun loppuun saakksa. Hämärän laskeutuessa koneet
Suomenlahdella hakeutuivat Viron rannikolle, josta ne pystyivät
tähystämään auringon kajoa tai kuun kiloa vastaan. Vasta elokuussa yöt
alkoivat tulla niin pimeiksi, ettei tiedustelua (ilman nykyaikaisia
tutka- ym. laitteita) voitu suorittaa. Sen sijaan omat sukellusveneemme
siirtyivät nyt Itämerelle ja Ahvenanmerelle, jossa ne pimeyttä apuna
käyttäen saivat kukin tuhottua yhden sukellusveneen itse
saalistuspaikoilla: suv VESIHIISI 21.10.42 torpedolla S-7 (kom.kapt.
S.P Lisin), suv IKU-TURSO 27.10.42 torpedolla SC-308 (L.N. Kostylev) ja
suv VETEHINEN 5.11.42 päälleajamalla SC-305 (kom.kapt. D.M. Sazonov).
c) Rutiininomaisella tiedustelulennolla, jolloin
tarkastettiin koko merialue ja haettiin lähinnä pinta- tai
puolisukellukissa olevia aluksia käytettiin suurempaa korkeutta 100-400
m. Sen sijaan jos lentueelle oli annettu tietoa alueella liikkuvasta
sukellusveneestä, oli se sitten kuuntelu- tai näköhavainto,
suunnittelivat lentäjät itse lentoreitin ja korkeuden.
Näköputkietsinnässä lentokorkeus oli 50 m tai alle sen. Tuloksista
voidaan päätellä, että yllättävän usein periskooppi löytyi, varsinkin
jos se liikkui.
d) Pudotustarkkuus oli yleensä hyvä, varsinkin jos
kone pystyi "koukkaamaan" hitaasti pudotuspaikan yli. Suurella
nopeudella pudotettu pommi jatkoi veden pinnan alla lähes vaarasuoraa
liikettään 20-40 m jättäen torpedovanalta näyttävän juon ja vasta
sitten painui syvemmällä. Korkealta pudotuksista ei ollut kokemuksia.
Varjopuolia olivat taasen
a) Ensimmäiseksi pudotettavan syvyyspommin valmiiksi
asetettu 25 m syvyys tuntui vaikutuksista päätelleen olleen liian
suuri, olivathan isot SC- ja S-luokan veneet kaksirunkoisia. Sitä
paitsi niistä moni oli selviytynyt miinaan ajoista takaisin tukikohtaan
korjattaviksi. 14.10.42 pommi oli madallettu 15 min ja se
todennäköisesti tuhosi sukellusveneen. Valitettavasti tämä madallus
koski vain tätä kertaa, eikä kokeilu johtanut yleiseen käytäntöön.
Olisivatkohan upotustilastot olleet aivan toiset, jos tämä epäkohta
olisi apunperin huomattu?
b) Syvyyspommin pudotuksen jälkeen kone ei voinut
jäädä tarkkailemaan seurausvaikutuksia. Jos vene jäi pohjalle
pitemmäksi aikaa, tarvittiin pinta-aluksia kuuntelulaitteineen. Sen
tähden olisi ollut äärettömän tärkeätä saada alusta alkaen tehokas ja
toimiva yhteistyö pinta-alusten ja lentokoneiden välille.
Lopuksi voidaan vain todeta, että kiivaistakin torjuntatoimenpiteistä
huolimatta neuvostoliitolaisten sukellusveneiden ulosmurtautumista
kesällä 1942 ei voitu estää. Jos otetaan huomioon, että Neuvostoliitto
lähetti 36 kertaa sukelluveneen saalistamaan Itämerelle, niin näistä
tuhosi Suomen asevoimat 12 sukellusvenettä, saksalaiset olivat mukana
vain parissa tuhoamisessa. Tulos on katsottava olleen erittäin hyvä,
kun sitä esim. vertaa veneiden kokonaissaavutuksiin upotustilastona.
Kesäksi 1943 Porkkalan kapeikkoon vedettiin sukellusveneiden
torjuntaverkko, jota saksalaiset pinta-alukset vartoivat. Tätä verkko
venäläiset eivät pystyneet läpäisemään. Neljä viidestä läpiyrittäneestä
veneestä tuhoutui.
Lähteet:
Ekman Per-Olof: Sjöfront. Helsinki 1981. (suom. Meririntama. 1983.)
Ekman Per-Olof: Havsvargar. Schildst. 1983. (suom. Sukelluvenesotaa Itämerellä. 1986)
Ekman P-O.: Lentävät sukellusveneiden tuhoajat, Navigator No 9, 1985.
Ekman Per-Olof: Lentävät sukellusveneiden tuhoajat. Ilmailu 1/1991.
Karhunen Joppe: Merilentäjät sodan taivaalla, Otava. 1980
Mäkelä Jukka: Salaista palapeliä. Porvo. 1964.
Suomen Laivasto 1918-1968. I, II. Helsinki. Meriupseeriyhdistys. Helsinki. 1968.
Haastattelut: Kalle Kepsu ja Ilmari Vuorela (lentoasiat) , P-O Ekman ja Erik Wihtol (meriasiat).
Saatesanat
Copyright Erkki Palosuo 1992-2007.
| |