|
Heikki
Tuominen
-
Rukajärveltä
Suomenlahdelle
Pikahakemisto:
[
Suojeluskuntatoimintaa 30-luvulla ja talvisodan aika |
Armeijaan ja jalkaväkeen |
Rukajärven tie |
Metsän Tapio peittää |
Tähystäjäkurssille vuonna 1943 |
Koulutusvaihe Ilmavoimissa |
Seikkailu kellukkeenvaihtoreissulla |
SB-2-koneet ja Laivue 6 |
Erikoisia sattumuksia |
SUKELLUSVENEIDEN ETSINTÄÄ - Aurinko nousi Suursaaren takaa |
Helsingin pommitukset, hyviä rangaistuksia |
Suursaaren pommitus syksyllä '44 - pommit alle! |
Ohjasin konetta ja meinasi mennä henki |
Sotilasylioppilaskirjoitukset ja salainen hevoskäsky |
Vaikutelmia saksalaisista |
Sodan jälkeen - Valvontakomission aikaa - vaikutelmia Valvontakomissiosta |
Patruunoita |
Lorentzin adjutanttina |
Siviiliin evakoiden asioita ajamaan |
Kokemusten siirtäminen eteenpäin on tärkeää |
Saatesanat
]
Heikki Tuominen
Syntynyt 05.12.1920
SLM Honoris Cause K 219, myönnetty 6.12.1943
Täh.k.8 - 17.05.1943-
Haastattelijat: Jukka O. Kauppinen, Pekka Potka, Perttt
Haastattelunauhan purkaminen:
Osa 1: Mirja Krook
Osa 2: Jarmo Paimen
Osa 3: Mirja Krook
Osa 4: Antti Laukkanen
Oikoluku ja valokuvat: Jukka O. Kauppinen
Tuomari Heikki Tuominen palveli jatkosodan alkuvaiheessa jalkaväessä
konekiväärijoukkueen johtajana. Hänen tiensä vei halki Karjalan metsien
kohti Rukajärveä, samoihin maisemiin kuin missä tunnetussa
suomalaisessa sotaelokuvassa Rukajärven tie liikutaan.
Jalkaväestä Tuominen haki ja pääsi 1942-1943 vaihteessa Ilmavoimien
tähystäjäkurssille. Täältä hänen tiensä vei Laivue 6:een, jossa
Tuominen suoritti sukellusveneiden etsintää Suomenlahdella.
Sodan jälkeen Tuominen työskenteli Valvontakomission kanssa,
Lorentzin adjutanttina sekä Maatalousministeriön asutusasiainosastossa
huolehtimassa evakoista.
Suojeluskuntatoimintaa 30-luvulla ja talvisodan aika
Oli erikoista, että minulla oli suojeluskunnasta hyvä tykistökoulutus.
Se oli sikäli harvinainen suojeluskunta, että meillä oli oma
kovapanosammunta Perniössä. Helsingin suojeluskunnan tykistöupseerit
kävivät siellä ampumassa. Me olimme silloin jossakin viidennellä
luokalla oppikoulussa, ja ne aina halusivat meidät sitten
tykistönmiehistöksi, koska olimme fiksuja poikia ja nopeita.
Minä en ollut talvisodassa vielä mukana. Taikka mukana olin, mutta
erikoisessa muodossa. Nimittäin silloin pelättiin kovasti venäläisten
desanttien hyökkäävän Suur-Helsingin rataa vastaan, joka oli tärkeä
huoltotie. Ruotsista tuli tavaraa ja Saksankin tavara osittain tuli
Turun satamaan. Näille rautatiesilloille oli järjestettävä vartiot. Kun
minun kotini alueella sattui olemaan - ja on vieläkin - tämmöinen
silta, niin minut määrättiin vartioimaan sitä. Se oli talvisodan henki.
Minulle ei alistettu ketään miehiä vaan soittelin yhteiskoulun pojille,
että tuletko tänne meille vartioon. Hyvin sain vartioinnin pyörimään.
Aina oli poikia tulossa ja ne olivat sitten viikon tai kaksi kerrallaan.
Tämä liittyi desanttivaaraan sikäli, että me oltiin eräänlainen
reservi. Kun ryssät pommittivat Turkua pahasti, se oli helmi- tai
maaliskuuta, ne pudottivat paljon laskuvarjomiinoja. Jostakin syystä
oli saatu väärä tieto, että ne ovat desantteja. Silloin me kerättiin
täältä niin paljon poikia kuin saatiin ja Turkuun vaan. Sitten siirryin
vasta maaliskuussa heti rauhan jälkeen, en tietenkään tykistöön vaan
jalkaväkeen.
- Minä vuosina olitte suojeluskunnassa?
Talvisotaan saakka, siitä kun ikäni puolesta pääsin, en muista mikä se
ikäraja silloin oli. Mutta sanotaan 30-luvun vuodet. Siirryin sitten
lukioon Nurmijärvelle ja siellä meillä oli koulussa oma osasto. Mutta
suojeluskuntavuodet olivat siinä 1930-36. Se oli
jalkaväkisuojeluskunta, kun minä liityin siihen, mutta se muuttui
pikaisesti, ehkä jo 30-luvun alkuvuosina, tykistösuojeluskunnaksi.
Siihen aikaan se oli ihan järkevä päätös sen takia, että se oli
maanviljelyskunta. Tykistö oli siihen aikaan hevosvetoista, niin
saatiin sieltä hevoset ja hevosten käyttöön tottuneita miehiä.
Armeijaan ja jalkaväkeen
- Sitten maaliskuussa tuli siirto jalkaväkeen?
Kyllä tuli koulutuskeskukseen Hyrylään. Armeija otti ystävällisesti
vastaan. Ne tiedotti että siinä ja siinä kasarmissa on teillä peti
valmiina. Se oli vanha kasarmi, jossa oli saleja, joihin mahtui
joitakin kymmeniä miehiä. Tämä oli tehty niin, että laverit oli
yhtenäiset. Laveri oli valmiina ja sitten tyyny. Tyynyhän oli siihen
aikaan ison koivuhalon halkaistu pätkä. Sotilasvehkeitä saatiin sitten
jotakin. Silloin oli kova puute sekä upseereista - niitä kaatui paljon
- ja erityisesti aliupseerikouluttajista. Meitä oli siellä tyttöjä ja
poikia muutamia, ehkä neljä-viisi, jotka oltiin kaikki ylioppilaita ja
oltu suojeluskunnassa. Siitä vain sitten ruvettiin kouluttamaan.
Helsingistä tuli nostomiehiä, toimitusjohtajia ja muita. Alle
kaksikymppisenä mesoin sitten niitten kanssa. Se oli kyllä hyvää
koulutusta.
- Kun Te menitte jalkaväkeen -40, niin koulutitte siellä muuta väkeä?
Kyllä, siitä jatkui sitten.
- Missä vaiheessa menitte konekiväärijoukkueeseen?
Kyllä se oli -42 vissiin, mutta ei meillä aluksi ollut edes
konekivääreitä. Vasta talvisodan jälkeen menin sieltä suoraan RUK:hon
ja RUK:sta suoraan rintamalle. Siellä konekiväärijoukkueen johtajaksi.
Sehän oli tietysti samanlaista, yksinkertaista sikäli, että jos
vänrikki meni edellä niin pojat tuli kyllä vaikka tulen läpi. Se oli
niin kuin käännetty venäläinen järjestelmä. Siellä oli ensin miehet ja
sitten vasta ihan takana oli upseerit.
Kyllä minä sanoisin, että suojeluskuntien työllä oli suuri merkitys. RUK:lla oli erittäin suuri merkitys.
Rukajärven tie
- Missä Te olitte rintamalla?
Se oli vuotta 1941. 250 kilometriä siirryttiin itään päin. Siinä oli
sitten pieniä kahinoita, joskus oli isoja kahinoita ja joskus ei ollut
mitään.
- Onko mitään tiettyä tapausta jäänyt mieleen?
Minä en ole koskaan pyrkinyt olemaan mikään sankari tai urho. Ajattelin
vain, että mahdollisimman hyvin täytän ne tehtävät, mitkä milloinkin
annettiin. Kaikkein rankin oli Rukajärven valtausta edeltänyt yö.
Rukajärvi on noin 8-10 km pitkä järvi pohjois-eteläsuunnassa ja kylä on
siellä itäpuolen keskellä. Sieltä menee tie alas Paateneeseen
ja harjun länsipuolelella meni toinen tie. Me koukkasimme
länsipuolella olevalle tielle. Jalkaväkirykmentti 52, jossa oli paljon
Pohjois-Savon poikia, suoritti sisäänmurron. Ryssien asemat olivat
tietysti harjanteen päällä, bunkkeri toisensa vieressä, ja se oli pirun
jyrkkä rinne. Alla oli pieni puro ja sen takana suo. Me oltiin sen
puron takana valmiina. Majuri Kumlin (??), rykmentin komentaja,
vei ne miehet rinteestä ylös ja paljolti sillä tavalla, että kun ryssä
ampui siihen tykillä, niin he syöksyivät aina kuopasta kuoppaan. Ne
pääsivät sitten harjulle ja saivat bunkkeriketjuun aukon. Sitten - ihan
oikein - vaihdettiin miehiä, että ne miehet pääsivät vähän
hengähtämään. Me jouduttiin sitten menemään siihen kohtaan suojelemaan
ja estämään ryssien pääsyn, koska meidän joukot täällä päätien
suunnassa oli vielä hiukan jäljessä.
Me tultiin sitten tiellä ja tiedettiin, että ryssät ovat ainakin kaksi
kilometriä etelässä. Me sitten lähdettiin siitä. Jalkaväkikomppanian
päällikkönä oli yksi kansakoulun opettaja, ehkä ainakin
nelissäkymmenissä, jos ei paljon sen yli jo. Hän oli sitä Kuhmon
kuuluisaa hiihtäjäsukua, Heikkisiä. Hän oli erinomainen mies, sen
verran vanhakin, että oli elämänkokemusta, ja oli niin kuin vanhat
kansakoulun opettajat olivat.
Nyt onkin syytä olla huolissaan, että taantuuko meidän maaseutu, kun ei
ole enää näitä vanhoja hyviä kansakoulun opettajia, ei ole enää
suojeluskuntia, ei ole raittiusseuroja ja puolueet ovat tulleet
semmoisiksi kuin ne nyt on. Jotta laskeeko maaseudun nuorten
kulttuuritaso? En tarkoita sillä yksinomaan musikaalista tai
kirjallisuushistoriaa, vaan sitä että EU:ssahan me pärjätään, jos
meillä on hyviä miehiä ja naisia, jotka ovat muodollisesti hyvin
koulutettuja ja kouluttaneet itse itseään.
Siitä piti olla kaksi kilometriä matkaa ja sitten me lähdettiin. Siitä
on kuvakin kun käveltiin. Jalkaväen systeemi on se, että pataljoonan
konekiväärit on kaikki koottu konekiväärikomppaniaan, ja
konekiväärikomppaniasta tavallisesti alistetaan yksi joukkue, neljä tai
viisi konekivääriä, tavallisesti neljä, kullekin jalkaväkikomppanialle.
Hän (komppanian päällikkö) oli aivan loistomies, olisi voinut olla
vaikka isoisäni ikänsä puolesta. Sitten kun me mentiin sinne, niin
sieltä tuli... Ryssä oli saanut uuden siperialaisrykmentin, joka oli
tuotu teitä pitkin sinne taakse. Oli ollut iso auto viinaa, että
jokainen mies sai rohkaisuryypyn. Sinä yönä ne hyökkäsivät joka tunnin
päästä. Mutta linja piti. Seuraavana aamuna etenimme Rukajärven
eteläpäähän ja minunkin joukkueeni oli asemissa. Laskujoen tai
laskupuron takana oli bunkkerilinja, joka oli rakennettu heimosotien
aikana. Ja kun tämä oli sitten korkea harju, niin kun päävoimat
kiersivät järven pohjoispäästä, niin hyökkäys eteni kohti järven
eteläpäätä, johon me olimme siis menossa. Tulimme sieltä harjun poikki
ja tavattiin omat joukot. Pohjoispäässä ensimmäiset saunat lämpesivät
jo ja siitä on tk-miesten kuvakin. Rukajärvi oli tyypillinen
korpikeskus, mikä oli rakennettu harjun korkeimmalle kohdalle. Asunnot
olivat rinteessä, mutta saunat olivat rivissä järven rannassa.
Siellä sattui tapaus, joka jäi mieleen. Jonkun päivän päästä
järjestettiin Rukajärven keskuksessa lipunnosto. Kaikki divisioonan
yksiköt olivat lähettäneet omat porukkansa sinne ja heitä oli
valtavasti. Me oltiin tietysti kaikki läsnä, kun kerran oltiin
paikanpäällä. Se oli ihan tavallinen paraati. Sitten tuli lipunnoston
aika. Me ollaan sitä sukupolvea, joka on tottunut semmoiseen vanhaan
trissaan ja vaijeriin. Vaijeri meni tietysti trissan rakoon ja mikään
ei liikkunut mihinkään. Mutta olen aina ihaillut näitä sotilaita, että
niillä on sotilaskoulutus sikäli hyvä, että jos sen oikein omaksuu,
niin kukin katsoo tarkkaan jotta sen mitä minä osaan olen valmis
tekemään joka hetki ja kaikin voimin. Se mitä en osaa, niin se
delegoidaan jos minä voin siirtää sen semmoiselle, joka osaa.
Aikamoinen hämminki syntyi, mutta kenraali kutsui sitten päivystävän
upseerin ja sanoi sille "kapteeni, toimikaa". Kapteeni meni ja kuulutti
sitten, että onko vapaaehtoisia. Yksi ilmoittautui ja kiipesi
lipputankoa ylös. Mutta kun se oli tuore mänty, se rupesi taipumaan.
Sitten joku huomasi, että eihän se mitään, käytetään nyt hyödyksi sitä,
että se vaijeri on jumissa ja pitää trissan paikoillaan. Tämä meni
päinvastaiselle puolelle ja veti sieltä rauhallisesti, äijä kiipesi ja
sai vaijerin irti ja pani sen paikalleen. Lippu saatiin pyörimään. Se
jatkui siten, että oli torvisoittoa. Kun se päättyi, niin päivystävä
upseeri huusi "korpraali Korhonen!" Kukaan ei liikkunut. Sitten ne
rupesivat siellä komppaniassa, mihin tämä kuului, tönimään että se olet
sinä. Se oli ylennetty sillä hetkellä. Se meni sitten ja sitä
kiitettiin.
Tähän liittyy vielä sellainen sattuma kohdallani, että istuttiin
eduskunnan kahvilassa jonkun valtiovarainministeriön henkilön kanssa
jonkin istunnon päätyttyä, ja tuli sitten jotakin juttua. Joku Kainuun
kysymys oli silloin ajankohtainen. Minäkin siinä taisin sitten sanoa
varmaan jotakin tyhmää, jolloin ne sanoivat että mistä sinä tiedät noin
paljon Kainuusta? Minä sitten kerroin, että olin siellä sodassa. Niin
sitten yksi mies kysyi, että olitko mukana Rukajärven valtausjuhlissa
ja jos olit, niin muistatko sieltä mitään. Minä kerroin sitten tästä
miehestä, joka kiipesi sinne. Se kansanedustaja sanoi, että "juu, se
oli mun isäni".
- Oletteko nähnyt elokuvan Rukajärven tie?
Kyllä.
- Vastasiko se teidän kokemuksianne?
Kyllä. Sikäli, että ne oli ihan erikoisjuttuja. Sehän perustui siihen,
että hän sai käskyn käydä tiedustelemassa ryssän puolella, että onko
siellä paljon hyökkäysjoukkoja. Ne joutuivat pyöräilemään Lieksajärven
ympäri. Oli tyypillisiä tiedustelukahakoita, jotka olivat aina hyvin
kovia ja aina epävarmaa, kun ei tiedä, että onko paljon miinoja ja
kuinka paljon niillä on lisäporukkaa jossakin. Mutta kyllä se oli hyvin
todenmukainen. Maastokuvaukset olivat oikein. Se oli kangasmaata
paljolti, että polkupyörällä pystyi ajamaan pitkin metsää.
Paikoitellen, ei tietysti joka paikassa. Itse tie, se varsinainen
Rukajärven tie, oli oikein huono polkupyöräiltäväksi. Ryssät olivat
rakentaneet sen, hiekkapohjainen maa kun se oli, niin oli vaan vedetty
vain löysä hiekka siihen paikoilleen. Kun etenemismarssit oli tietysti
aina yön aikana, niin sitä oli koko sakki ihan harmaa, kun hiekka oli
pehmeää vähän, kuin uimarannan hiekka. Meikäläisittäin se olisi otettu
pois ja tuotu vähemmän maata siihen ja heitetty (hiekka pois).
- Näkyikö alueella venäläisiä ilmavoimia tai näkyikö omia koneita?
Omien koneiden tulon muistan. Me oltiin jo Rukajärven länsipuolella
olevalla tiellä, niin yhtäkkiä tuli tieto, että omat koneet suorittaa
tiedustelua, että missä linja kulkee. Minullekin tuli helvatunmoinen
kiire vetää saappaat pois jalasta. Ne 60 cm kokoiset viestilaput olivat
helkkarin hyviä jalkaräteiksi. Äkkiä ne esille. Koska ne oli
tarkoitettu sillä tavalla, sinänsä ihan viisas järjestelmä, että kun
semmoinen levitetään maahan, niin näkee ylhäältä miten linja kulkee.
Mutta hyvin vähän siellä käytettiin pommituksia, en muista että meitä
olisi kertaakaan pommitettu niin, että sillä olisi ollut mitään
merkitystä. Silloin ne kyllä ahdistelivat yömarssien aikana, mutta
siinä oli ainoa, että äkkiä pojat vaan metsään.
- Mitkä koneet pommittivat tietä silloin mahdollisesti?
Muistan, että oli niitä SB-2:sia.
Metsän Tapio peittää
Hevosjutun minä kerron, vaikka se osoittaa omaa tyhmyyttä. Mutta se tulee muutenkin esiin.
Niin me lähdettiin viimeiselle koukkaukselle Rukajärven valtaamiseksi.
Yhdessä kohtaa noustiin vanhaa Rukajärven tietä metsään ja lähdettiin
kiertämään. Kun me oltiin päästy ihan pikkuisen aikaa sitä kiertuetta
pois tieltä, niin sitten huomattiin… Ei kukaan ollut puhunut mitään,
oma tykistöpatteri humautti yhteislaukauksen. Just kun me oltiin siellä
tuulihäkkien edessä. Ei meillä mitään vaaraa ollut, mutta se säikäys
oli helvetinmoinen. Ja meillä oli siihen aikaan hevosia. Ajettiin vaan
hevosilla niin pitkälle kuin pääsee, kun oli niin hyvä maasto, ei
tarvinnut kantaa konekiväärejä. Ja yksi hevonen häipyi, kärry ja kuorma
jäi siihen.
Koitettiin huutaa sitä ja hakea sitä. Minä sanoin pojille, että haetaan
lähiympäristöstä. Ei missään, ei näkynyt mitään. Pojat sanoivat, ne
olivat näitä Kainuun ja Pohjois-Savon poikia, että turhaan vänrikki
siinä nyt touhuaa, että se on metsän peitossa.
"Mikäs se homma on?"
Se on semmoinen, että metsän Tapio peittää, että sinä et näe sitä.
Vaikka menet viereen, niin sinä et näe sitä. Ja menin katsomaan. Kysyin
sitten, että tietääkö joku, että onko tuon hevosen omistaja täällä
kanssa? Ja pojat tunsivat... Juu, se on tuossa kiväärijoukkueessa, he
menevät hakemaan sen.
Sitten minä tulin takaisin, kiersin kumpareen takaa ja hain sitä. Kun
minä tulin takaisin, en nähnyt mitään siellä mutta hevosen omistaja
kutsui hevosta ja se tuli ja hirnui. Siinä nyt näette, se oli metsän
peitossa. Kyllä se siellä silloinkin oli, kun vänrikki siellä kävi,
mutta se oli metsän peitossa. Sitä oli taikauskoa.
Toinen oli samanlainen, kun yksi koukkaus oli päättynyt ja meillä oli
parin päivän lepo. Tultiin oikein kivalle kankaalle. Se on siis siellä
Tiiksassa, missä on nykyään atomivoimalaitos Kuohunkijärven rannassa.
Me sanottiin, että tuohon laitetaan teltta. Sitten oli joku komentajan
puhuttelu, sillä oli jotakin asiaa.
Kun minä tulin suunnilleen tunnin päästä takaisin, niin pojat
pystyttivät telttaa toiseen paikkaan. Minusta huonompaan paikkaan.
Minä sitten sanoin "kuka perkele on siirtänyt sen, kuka se on
ollut?" Minä ajattelin, että joku päivystävä upseeri tai joku
muu. "Ei, me ajateltiin, ettei se ole hyvä siinä." Sanoin "mitä
hemmettiä te, onhan tämä nyt paljon huonompi paikka?"
He puhuttelivat - siis yleensä käytettiin kolmatta persoonaa -
"se on se, että vänrikki ei tiedä näitä tämän seudun asioita. Se
paikka, mihin se oli tarkoitus pystyttää, siinä ei olisi saanut
nukuttua". Sanoin mikäs se on? "No se on vanha tienpohja, henget
kulkevat siinä yöllä." Ne olivat ihan tosissaan. Eikä siinä mitään, en
minä nauranut yhtään. Mutta vanha uskomus oli säilynyt.
Tähystäjäkurssille vuonna 1943
- Oliko teillä jo aiemmin kiinnostusta Ilmavoimia kohtaan?
Minä olin jo lukiovuoden aikana ajatellut, että minä haen. Mutta
minulle tuli pikkuinen häikkä terveyspuolessa ja äiti oli vastaan aivan
jyrkästi. Niin minä luovuin siitä.
- Oliko kiinnostus ilmailuun tullut ajan mittaan hiljakseen vai syntyikö se jonkin tietyn sykäyksen johdosta?
Minä luulen, että se oli semmoinen aika jolloin kaksi asiaa kiinnosti.
Varmasti sen aikaisten abiturienttien mielessä oli monella muullakin
pyrkiminen Ilmavoimiin. Toinen minulla oli pyrkiminen polille ja
Petsamon Nikkeliin. Mutta se jäi sitten.
Luulen, että se oli silloin ajassa. Saksan Luftwaffehan rymisteli
silloin (30-luvulla). Ne eivät vielä olleet alkaneet taisteluita, mutta
noin siviilissä. Ja sitten oli myös Italo Balbo, kuuluisa italialainen
lentomarsalkka, joka kehitti tämmöisen sodankäynnin, mitä Kosovossa
tehtiin. Hän sanoi, että jalkaväkeä ei enää tarvita, ilmavoimat hoitaa
nämä. Näistä oli sitten kirjoituksia lehdistössä.
Tulin vapaaehtoisena Ilmavoimiin, mutta sitten tuli taas terveyseste.
Kun 42-43 vuodenvaihteen tienoilla oli mahdollisuus hakea
tähystäjäkurssille, niin siitä meinasin jäädä pois sen takia, että
komppanianpäällikkö ei ilmoittanut minulle ollenkaan, että tällainen
hakemusaika oli menossa. Onneksi minulla oli pataljoonan esikunnassa
yksi kaveri, jonka kanssa olin puhunut. Hän tiesi siitä ja soitti
sitten yhtenä päivänä, että "oletko sinä peruuttanut, etkö meinaakaan
mennä?"
Sanoin siihen että en ole kuullutkaan. Sitten hän sanoi, että silloin
ja silloin on lähetetty kaikkiin komppanioihin kysely. Minä sitten
kysyin meidän komppanianpäälliköltä, että onko semmoinen tullut?
"Ei hän tiedä semmoisesta mitään". Sitten myöhemmin hän myönsi, että
kun minä vielä oikein jankkasin, että "onko tullut", niin hän sanoi,
että minähän soitin sinulle. Minä siihen, että älä puhu paskaa.
Että minähän soitin sinulle. "Sinähän olet yli 172 cm pitkä, että me
täällä komppaniapäällikköporukoissa keskusteltiin ja muisteltiin, että
sinä olet liian pitkä."
Raja oli silloin enintään 172 cm koneen mataluuden takia ja tällä
perusteella hän ilmoitti, niin kuin armeijan termi kuuluu
"vajaailmoitus", että ei ole ketään kiinnostuneita.
Mutta pataljoonan esikunnan kirjuri sitten sanoi, että tule nyt tänne
äkkiä, laitetaan paperit menemään. Se "äkkiä" oli sitten muutama
kilometri rämpimistä. Ja niin minä sitten lähetin hakemuksen ja meni
hyvin psykot. Siitä se sitten alkoi, että minä en ole oikein
täysverinen ilmavoimamies.
- Paperien lähettäminen tapahtui 1943?
Kyllä. Tähystäjäkurssi alkoi toukokuussa -43. En minä ole yhtään
harmissani siitä, kyllä se hyökkäyssota niissä metsissä oli elämys, kun
minäkin olen kotoisin Varsinais-Suomesta.
Minun kohdallani oli valtava muutos kun siirtyi (laivueeseen)
Rukajärveltä, jossa muuten oli hyvä henki. Muuta ei sitten ollutkaan.
Ei ollut moneen kuukauteen edes teltassa maannut, kuusen alla vaan.
Täällä sitten pääsi lakanoiden väliin! Minulle sattui sillä tavalla,
että Hangosta on matkaa kotiini muutama kymmenen kilometriä. Kun tulin
ensi kertaa lomalle niin äitini, joka tietenkin kovasti sääli ja
suojeli ennen kaikkea sotapoikia, sanoi että voivoi kun ryssä ei nyt
yöllä ampuisi, että saisit nukuttua! Niin minä sitten, että eiköhän tuo
järjesty. Kyllä olen tottunut, kun meteliä oli sielläkinpäin ollut.
Mutta sitten kuitenkin oli vaikeuksia nukkumisessa sen takia, että olin
tottunut nukkumaan vaatteet päällä ja milloin missäkin puun alla. Tai
parhaassa tapauksessa teltassa. Mulle tuli kuuma ja sänky tuntui liian
pehmeältä. Niin minä muutin yöllä sängyn viereen lattialle.
Tämä Merilentolaivue oli ihan toista kun Blenheimit, jotka olivat
silloin kai pääasiassa Joensuun Onttolan kentällä. Siinä on vain se,
että tämmöisessä pienessä ryhmässä, joka on koottu koko maasta, niin
kun se hajoaa niin yhteydet tahtovat katketa. Se oli kyllä valtava
muutos, kun -43 huhtikuussa siirryin Rukajärveltä Kauhavalle. Ajattelin
että kuinka täällä ihminen elää täällä helvetin tuulessa, kun oli
elänyt siellä metsässä.
Koulutusvaihe Ilmavoimissa
- Te menitte toukokuussa -43 tähystäjäkurssille. Miten kouluttautuminen tapahtui?
Lentosotakoulussa oli tähystäjäkurssi 8 ja niitä oli ollut jo
aikaisemminkin. Niillä oli vakiintuneet ohjelmat. Kun sitten tultiin
tänne Helsinkiin, niin meillä oli laivueessa sisäinen kurssi, jossa
opettajina oli saman laivueen ohjaajia ja teknisellä puolella
mekaanikkoja, konetarkastajia.
- Millaisia asioita näillä kursseilla harjoiteltiin ja opiskeltiin?
Ehkä tärkein pimeästä tulevalle oli radiopurjehduksen, taikka
lentopurjehduksen, perusteiden opettaminen. Siis nimenomaan tuulen
sorron opettaminen ja valokuvauksen opettaminen. Majakatkin oppi äkkiä
tuntemaan ulkonäöltä.
- Alkuvaiheessa Kauhavalla suoritettiin lentoharjoituksia, muun muassa syöksypommitusta?
Pudotettiin ihan normaalisti pommeja. Kun se osui maahan, niin silloin
räjähti pieni savupanos, joka näytti mihin pommi osuu. Se lyijymöntti
meni rantahiekkaan parin metrin syvyyteen. Sitä kierrätettiin sillä
tavalla, että kentällä olivat iltaisin aina ne, jotka olivat jostakin
kärynneet. Niillä oli rangaistuksena kaivaa lyijymöntit ylös. Sitä
ajatteli ensin, että sehän nyt ei ole mitään, mutta se oli aikamoinen
työ sen takia, että siitä tuli aikamoinen monttu, koska hiekka oli
kuivaa.
Seikkailu kellukkeenvaihtoreissulla
Mehän suoritettiin suurin osa sukellusvene-etsinnöistä SB-2:lla.
(Alkuun) Meidän koneet oli saksalaisia Dorniereita, vesitasoja.
Lähdettiin Santahaminasta. Talveksi niihin vaihdettiin sukset alle.
Suksien vaihto tapahtui siten, että se oli päivän reissu Tampereen
lentokonetehtaalle. Se oli mukava päivä ja siihen oli aina halukkaita.
Vuonna -43 syksyllä minä olin tähystäjänä ja koneenpäällikkönä kun
vietiin kone sinne. Tekninen konetarkastaja ja mekaanikot oli tarkkoja,
että koneessa ei saa olla liikaa bensaa, kun lentokonetehtaan miehet
ottaa sen bensan kuitenkin. Niinpä minä olin sanonut mekaanikkokunnan
päällikölle, että katso sitten, että meillä on riittävästi
polttoainetta, mutta ei ylimääräistä. "No juu" hän katsoi ja niin hän
sitten tekikin.
Se oli myöhäissyksy, ehkä lokakuu, oli kuitenkin aika ajoin ukkosta.
Kun lähdimme Santahaminasta jouduimme jo aivan kaupungin rajoilla
ukkospilveen ja näkyvyys meni huonoksi. Sanoin ohjaajalle, että mennään
pitkin rataa, se näkyy aina vaikka tulisi lunta tai muuta, se erottuu
kuitenkin eikä tarvitse mitään suunnistaa. "Juu", hän tykkäsi että se
on hyvä, mennään vaan, ja se on melkein pohjoiseen päin. Pohjoiseenhan
päin se meni se rata.
Niin mentiin ja sitten jossakin Toijalan kohdalla tuli kirkasta, joten
sanoin että nyt vedetään loppu suoraan. Jauhiainen (??) sanoi "juu juu" ja siitä vaan suoraan. Ohjaajana oli
yksi vanha kokenut lentomestari. Tässä on niin kirkasta, että tässä ei
ole mitään vaikeuksia. Niin mentiin sitten. Se oli semmoinen vaihe,
että Pyhäjärvi oli kevyen syysjään peittämä rannalta mutta se oli
keskeltä auki. Sinne me sitten suunnattiin sinne keskelle.
Ponttoonikoneella oli katsottava se, että ei saanut mennä siihen ohueen
syysjäähän. Se tiesi kuolemaa, koska kevyt syysjää on uskomattoman
terävä. Semmoinen kiiltävä, kun on syksyn ensimmäiset jäät. Kesken
laskun moottori pysähtyi ja Vanhanen ei hätäänny mitään, kun
Jauhiainen laskeutui siihen. Sitten me oltiin keskellä jäätä.
Konetarkastaja sanoi, että perhana tämä mittari näyttää samaa kuin
lähtiessä, se oli hirttänyt kiinni. Me heilutettiin siellä kaikilla
systeemeillä ja lentokonetehtaan miehet kirosivat, että miksei ne tule
tänne, miksi ne puolimatkaan jäi? Tulivat sitten veneellä hakemaan.
Ne oli kaksi tämmöistä vanhaa lentokonetta. Ne olivat erittäin hyviä
ensimmäisillä Suomenlahden lennoilla. Se oli syksyä -43, oli vähän
heikun keikun se säätiedotus. Palattaessa takaisin Suursaaren
itäpuolelta Suomen puoleinen taivas alkoi täyttymään. Täällä ei ollut
yhtään näkyvyyttä, mutta Viron puolella oli ihan kirkas. Ukkonenhan voi
olla tuollainen jakaantunut. Sanoin sitten lentomestarille, että
mennään tuonne Viroon. Se oli täysin mahdollista, se oli siihen aikaan
vielä saksalaismiehityksessä ja sopimus oli, että tarvittaessa saa
käyttää Viron aluetta. Mutta lentomestari sanoi että "mitä hullua?
Minulla on sauna tänä iltana. Ei me ruveta tässä mitään seikkailemaan".
Sanoin "mutta kun tuo näkyvyys on tällainen?" No kyllä
tämmöisessä purkissa me löydetään Helsinkiin. Luuletko sinä? "Juu,
kyllä". Vasta jälkeenpäin kuulin, että hän oli ollut siinä
salakuljettajia vastaan käydyssä taistelussa lentäjänä kieltolain
aikana.
- Vanha merivartiolaitoksen lentäjä?
Ei, kyllä minä luulen että hän oli ollut armeijan vakanssilla.
- Merivartiolaitoksella oli omia lentokoneita kieltolain aikana, millä
olivat sitten lentäneet. Hallinportin museossa on Sääski, josta löytyy
luodinreikiä. Salakuljettajat olivat ampuneet virkavaltaa kovilla.
Minä kuulin vasta jälkeenpäin tämän lentomestarin edesottamuksista.
Jollei hän muuten normaalista lentokorkeudesta saanut etsittyä
salakuljettajien venettä, niin hän meni alas katsomaan.
SB-2-koneet ja Laivue 6
SB-2-koneita saatiin sotasaaliina jo talvisodassa. Ja sitten jatkosodan
alussa, kun ryssät joutui suuriin motteihin Valkovenäjällä. Siellä
myös (saksalaiset) saivat SB-koneita, mutta eihän kukaan kunnon
arjalainen lentäjä suostunut semmoisella ryssän koneella lentämään.
Niitä tuli sitten meille.
- Teillä mekaanikot laivueessa teki ilmiselvästi hyvää työtä.
Oululainen Tapani Elo, joka oli myös tähystäjänä SB-2:ssa, kehui SB-2:n
luotettavuutta ja mekaanikkoja.
Ne teki suuren työn siinä, että ne joutuivat kehittämään työkalut. Kun koneet oli saatu paljaana.
- Eli ei mitään käyttöoppaita moottoreihin ja huoltamiseen? Tai miten niitä pitää lennoilla käyttää?
Ei, ne joutui tutkimaan kaikki itse, kantapään kautta.
- Ilmeisesti ei alussa ollut mitään ruusuilla tanssimista. Mutta sitten myöhemmin taisivat saada moottorit toimimaan?
Kyllä
- Millainen SB-2 itsessään oli koneena tässä toiminnassa. Elohan
kommentoi, että vaikka konekiväärit oli otettu nokasta pois, niin reiät
oli vielä jäljellä. "Tuntui kuin jääpiikkiä pisti kokoajan ohjaamoon,
kun talvella lensivät."
Sama oli, siis siellä oli siis konekivääri. Ja varsinainen
konekivääriampuja oli siellä kuvun alla, siellä ohjaajan takana. Kyllä
se oli reipasta aikaa.
- Sinne etuloosaan mentiin pohjasta. Kun nokassa oli luukku, mikä aukesi ja siitä kiivettiin sisään?
Joo.
- Oliko ohjaajaan ja taka-ampujaan mitään muuta yhteyttä kuin radio?
Ei siinä ollut muuta.
Tästä tuli mieleen tiedonkulku koneessa. Jo Kauhavalla
Lentosotakoulussa, me oltiin siellä harjoitusleirillä. Kun tultiin
Laajalahdesta, niin se oli sitten aina, että kuka pääsee lentämällä ja
kuka joutuu menemään junalla. Ja takaisin tullessa sitten sama juttu.
Minut oli määrätty takaisin tullessa koneeseen ja meillä oli ohjaajana
sittemmin lentonäytöksissä esiintynyt mies, joka lentonäytöksissä
riippui laskutelineessä ja niin päin pois.
Oli tiedustelutehtävä, lento jollekin kirkolle ja sieltä toiselle
kirkolle. Ne olivat siellä lentokoulutuksessa tärkeimpiä, aina kirkolta
kirkolle lentäminen.
Pohjanmaalla on paljon kuntia ja joka kunnassa on kirkko. Meidän piti
suorittaa jotakin, niin minä sanoin pojalle että "ei me tuolla
ruveta kiertämään, kyllä me kirkot nyt tiedetään muutenkin. Me mennään
suoraan vaan." Ja niin me tehtiin sitten ja ajettiin pitkin
Lapuanjokea. Sitten kun oli tultu sen verran alemmas minä huomasin
yhtäkkiä, että joen poikki oli vedetty puhelintapsit matalalta.
Niissähän, en muista oliko se Stiglitz tai Viima, jompi kumpi
pikkukone, oli yhteys puheputkea pitkin. Minä huomasin sen
puhelinlangan ja kerkesin hihkaisemaan, että "vedä". Kone hyppäsi
sitten ja tasaantui. Niin sitten se sanoi että "noutaja kävi, mutta
kynnet lipsahti".
Kun lentokorkeudesta oli puhetta, niin yksi kaveri oli kerran koukkinut
jossakin järvellä. Ja perhana, näissä kaksitasokoneissa ei yleensä ole
kannuspyörää, vaan semmoinen metallinen lusikka. Kun se laskeutui
lusikassa oli lumpeenvarsia. Ja se kapteeni, joka oli siis se "noutaja"
kysyi, että "missä korkeudessa te lensitte?" Poika sanoi sitten sen
mikä oli määrätty. Hän sanoi siihen, että "ai, minä en tiennytkään,
että lumme kasvaa niinkin ylhäällä".
- Toimitteko Laivue 6:ssa koko ajan Malmilta vai oliko teillä muita tukikohtia?
Ne oli alkujaan niin, että silloin kun minäkin tulin laivueeseen, niin meillä oli koneita Malmilla ja Porissa.
Meidän laivueen nimi vaihteli. Se oli välillä Laivue kuutonen ja sitten
se oli Merilaivue. Sodan alussa se oli erillislaivue. Kesällä 44
tavallaan muodostettiin kuutosen ympärille Lentorykmentti 5, johon
kuului myöskin hävittäjälaivue, joka oli Koivistossa Karjalan
kannaksella. Minä jouduin sitten Lentorykmentti viiden adjutantiksi
- Oliko muuten siellä lentolaivueessa tai koululla muodostunut mitään
tuollaisia rituaaleja? Tehtiinkö jotain ennen lennollelähtöä tai?
Ei meillä ollut mitään.
- Joillakuilla oli jotain tällaisia.
Joo niin oli, minä tiedän, mutta ei meillä ollut mitään.
- Oliko muuten teidän laivueella maskottia?
Ei.
- Oliko laivueella mitään omia erikoisempia tapoja tai perinteitä?
Ei, en muista. Ne puhui kyllä niistä siis, kun meidän laivueessa oli
aktiiviupseereita, jotka olivat olleet silloisissa Ilmavoimissa,
olivatko olleet Turkinsaaressa vai missä. Ne sitä jutteli aina, mutta
ei meillä ollut mitään. Se tietysti oli, vanha perinne, että kun
komentajan silmä vältti, niin silloin rupesi tapahtumaan jotakin.
Erikoisia sattumuksia
Kyllä sitä kaikkea sattui. Se oli aika erikoinen sattuma, joka sattui
Kauhavalla. Tämmöinen brittiläinen Bulldog-kone lähti aamulla lennolle.
Ja perhana, minäkin olin silloin lähdössä ja näin, kun pyörä jatkoi
(matkaansa kiitotiellä, kun kone nousi ilmaan)...
Se kaveri kertoi sitten jälkeenpäin: "minä ihmettelin, että kun lensin
Alajoelle päin, enkä ollut mitään konstia tehnyt enkä mistään mitään
rikkonut". Ja lennonopettaja tuli ja jokin vaaputus tai merkki silläkin
oli, että on palattava heti lentokentälle. Hän ihmetteli, että mitä?
Kun olisi jotain tehnytkin, niin ymmärtäisi tuon - mutta ei hän ollut
mitään tehnyt.
Sitten hän tuli kentälle ja huomasi, että siellä kentällä oli tuuli-t
ja sen päälle oli kannettu pyörä. Sieltä näytettiin, että ylöspäin
vaan. Hän sitten kiipesi ja hyppäsi jostakin kolmen-neljän tuhannen
korkeudesta. Kone meni helvetin kuuseen, mutta se kaveri ilmoitti
"herra kapteeni... Oppilas se ja se suorittanut lennon, jonka
päätteeksi kone on mennyt, mutta tässä on kello."
Se oli ruuvannut kellon siitä (koneen ohjaamosta). Kapteeni sanoi, että te saatte sen muistoksi.
Mutta sitten, aina kun joku kone tuhoutui niin siihen työnnettiin
kaikki ne kamppeet, mitkä oli unohdettu tai hävitetty jonnekin. Siellä
oli laskuvarjopusseja enemmän ja niin päin pois...
- Kuten että harjoituslennolla koneessa on viisi laskuvarjoa.
Joo...
- Muistuuko erikoisia tapauksia mieleen? Tapahtumia lennoilla tai koulutusaikana tai ihan yleensä?
Kun minä kerroin virolaisten kanssa yhteistoiminnasta, niin tosiaan se
lentomestari oli vienyt vaihtomoottorin ja oli saanut luvan jäädä
pariksi päiväksi Tallinnaan. Kun se tuli niin me kaverit ja
komentajakin mentiin laiturille. Ja tultuaan se jakoi tuliaisia -
Virosta sai sentään yhtä ja toista siihen aikaan. Hän antoi
komentajalle kukkapuskan ja sanoi "varovasti, varovasti". Kun siihen
kukkapuskaan oli piilotettu iso pullo. Ja sitten antoi kananmunia, kun
niitä ei täältä saanut. Yksi kaveri otti sen vastaan ja tuumasi, että
hän pelkää että hän pudottaa sen. "Älä helvetissä pudota sitä, vaikka
kyllä ei se niin korvaamaton ole." Ja päätti sitten, että hän oli
tuonut kanoja kanssa. Pari kanaa, eihän siitä mitään, mutta nehän piti
tappaa heti.
Mutta se oli minulla aikamoinen jännitys, kun meillä oli eversti,
siihen aikaan vielä everstiluutnantti tai oliko se majuri Moilanen
laivueenkomentajana (toim. huom. Jaakko "Jakku" Moilanen, SLM 257/112,
s. 19.01.01). Hänen vanha kilpailijansa Ilanko (??) oli
rykmentinkomentaja. He sitten istuivat ja ryyppäsivät vähän. Sitten he
tarvitsivat jotakin minun apuani. Se meidän komentaja sanoi, että
"tuokaas kahvia." Ja hän tiesi, että minä en käyttänyt paljoakaan
alkoholia. Kun ne sitten jatkoivat ja meinasivat skoolata mulle, niin
toinen sanoi "eikun mulle." Ja siinä sitä minä olin välissä.
SUKELLUSVENEIDEN ETSINTÄÄ - Aurinko nousi Suursaaren takaa
Me lennettiin kaikilla lennoilla vähän Suursaaren itäpuolelle ja sitten
käännyttiin takaisin. Tytärsaaren lähelle ei saanut mennä,
puhumattakaan Lavansaaresta, mikä oli ryssien lentotukikohta. Se ei
enää ollut toiminta-aluetta. Minä aina ajattelin, että sitten jos tai
kun täältä selviää, niin minä kyllä haluan joskus viettää kesän
Suursaaressa. Mutta se ei ole toteutunut eikä taida toteutuakaan.
Kyllä se oli hieno näky kun täältä lähdettiin joskus 2-3 aikoihin
aamuyöllä kohti itää. Ja aurinko nousi Suursaaren takaa. Vieläkin
ihmettelee ettei Suomi ole ollut aktiivisempi Suursaaren ja
Suomenlahden kehittämiseksi matkailullisesti suuremmassakin määrin.
Sillä sehän tarjoaisi mahdollisuuden lähteä jopa jostakin Ranskasta
ensin Pohjanmerelle, ja täällä olisi sitten monia tämmöisiä kohteita
Ahvenanmaasta lähtien.
Sukellusveneiden etsintää
- Miten Suomenlahdelta osattiin etsiä sukellusveneitä. Oliko siellä niin matalaa, että veneen saattoi nähdä pinnan altakin?
Hyvin harvinaista. Se tapahtui sillä tavalla, että lennettiin tiettyä
reittiä. Meillä oli (syvyys)pommilasti mukana. Koko Eurooppa ja koko
maailma oli saksalaisten jakamana karttaruutuihin, joista oli helppo
aina määritellä missä ruudussa oli. Kaikista tehdyistä havainnoista,
joko havaittu pinnassa mutta ennen kaikkea jos oli jotain
sukellusjälkiä, oli merkinnät kartassa. Niitä käytiin katsomassa
silloin kun oli aihetta. Jos niitä (sukellusjälkiä) löytyi sitten, niin
merkittiin karttaan.
Se on yllättävää, että kun vene sukeltaa, niin siitä yleensä nousee
pintaan öljyä. Sitä on kaikkea, ei se (sukellusvene) ole niin tiivis.
Ja oli yllättävää alkujansa kuinka hyvin tuollainen öljyläikkä näkyy
meressä. Kun aurinko paistaa, niin se on niin kuin peili. Vaikka meri
vähän liikkuu, niin öljy tasoittaa sen ja se heijastaa niin kuin peili.
- Kun sukellusvene sukeltaa, sen siis havaitsee vielä vähän aikaa,
öljyläikät ja muut. Miten kauan tuollainen öljyläikkä saattoi säilyä?
Se riippui kokonaan myrskyistä. Ei sitä mikään muu hävitä kuin myrsky. Se voi kestää, monet niistä oli kuukausia vanhoja.
- Merkittiinkö öljyjälkiä miten muistiin, ettei uusia sekoittanut johonkin vanhaan öljyläikkään?
Ne merkittiin karttaan. Jokaisen piti pitää karttoja. Minulla on vielä
karttaa jäljellä. En tiedä olisiko kartat pitänyt luovuttaa, mutta
jostakin syystä ne kuitenkin jäi.
- Kun on saatu havainto, että tällä karttaruudulla on havainto, niin
tehtiinkö alueelle, sille ja ympäröiville ruuduille aktiivista
etsintälentoa?
Minä olen siinä suhteessa huono, että laivueen kulta-aika oli ennen
kuin minä tulin sinne... Siis sen takia vaan, etten minä sitä
pilannut!(nauraa) Meillä oli yksi tähystäjä, Niilo Veikko Halla (toim. huom. SLM Honoric Causa K143, s. 9.6.1918). Hän
oli metsänhoitaja jo silloin. Hän oli siinä vaiheessa, kun ne todella
niitä upotti. Ja oli kova juttu kun pääsi maalaamaan jonkun viivan
koneen kylkeen! Joo..
Ilmoitukset näistä havainnoista, jos oli öljyläikkiä, tuli laivastoon,
koska me oltiin yhteistoiminnassa ja ennen kaikkea yhteystoiminnassa
virolaisten kanssa. Meidän kaikki raportit meni heille ja heidän kaikki
raportit tuli meille. Ja vuorot jaettiin niin, ettei ollut turhaa
päällekkäistä. Ja se meni oikein hyvin. Mutta sitten se päättyi sillä
tavalla, kun minä olin adjutantti, että eräänä aamuna se virolainen
kapteeni tuli ja sanoi että "terve! Mä tulin nyt Suomen ilmavoimiin!
Saatanan saksalaiset on keksineet, että ne lähettää meidät torjumaan
Kiovaa vastaan tehtyä hyökkäystä! Ei se meidän reittiä hinkkaa, sinne
he ei lähde." Vaan hän tulee tänne Suomeen!
Minä menin komentajan luo ja sanoin että tämmöinen tilanne. Se sanoi,
että älä perkele sekoita mua tähän millään tavalla. Vastaa mitä
vastaat, mutta jos jotakin tehdään väärin niin multa menee virka mutta
sinut potkaistaan siviiliin! Sä oot hyvin tyytyväinen! Ja näin se oli.
Mutta silloin minulla oli jo jotain muuta kautta tiedossa joku osoite,
johon minä sitten ohjasi hänet. Ja sieltä Ruotsiin jostakin Merikarvian
tienoilta. En tiedä miten hänelle kävi myöhemmin.
- Millä kalustolla virolaiset lensivät?
Niillä oli vesitasot kanssa, mutta oliko niillä sittenkin yksi Dornier. Näitä mitä oli meilläkin, Dornier 22.
- Oliko sovittu merkinantojärjestelmästä, kun suomalaiskone menee
(Viroon) pakkolaskuun? Kun sieltä voi tulla SB-2 -venäläiskonekin?
Meillä oli valoraketit ja ne oli ilmoitettu niille kanssa. Yhteistyö
oli niin läheistä, että se oli ihan niin kuin meidän oma kone. Meillä
oli myöskin oma lentoasema Maarianhaminassa. Siellä oli hiekkaranta,
uimaranta, ja sinne oli jätetty yksi meidän kone. Siihen oli merkattu
köysi laidoille, että tässä on rajat - ja hyvin pelas.
- Virolaisista lentäjistähän julkaistiin pari vuotta sitten kirja, hyvin mielenkiintoinen.
Sikäli kuin muistan, niin se ei ollut Luftwaffen kanssa missään.... Se
oli virolainen vapaaehtoisporukka! Ja meillä oli hyvin kiinteä
yhteistyö. Eikä ne kyllä erityisesti tuntuneet rakastavan saksalaisia!
Minun ei tullut käytyä, mutta monet muut meidän miehistöt olivat
käyneet niiden vieraina (Tallinnassa). Seniorit, niillä oli Tallinnassa
hyvät systeemit. Ja sitten meillä oli yhteysupseeri Riiassa. Meillä oli
suora lentoyhteys. Kun kaupungin numeroon soitin vaan, niin siellä se
vastasi. Sattui kerran yhdellä lennolla meidän koneen, en ollut mukana
mutta meidän laivueen ja lentueen koneella, moottori teki tenän. Se oli
Tallinnasta itään, siellä on niin sanotut Luningan niemet, jotka
tulevat niin kuin kaksi sormea tänne. Ne sitten pitivät hyvin
hyvänä näitä meikäläisiä.
Myöhemmin sattui niin, että Helsingin edustalla upotettiin yksi
merivoimien alus, kai joku yhteys- tai huoltoalus. Sattui sillä
tavalla, että juuri samana päivänä meiltä oltiin viemässä vanhalla
Riponilla uutta moottoria siihen Virossa olevaan koneeseen. Satuttiin
saamari vahingossa siihen upotuskohdan yläpuolelle. Siellä oli ilmassa
Pe-2, joka oli semmoinen muistaakseni puoliksi hävittäjä ja puoliksi
pommari. Mutta tämmöiselle koneelle se oli paha hävittäjä! Se sitten
hyökkäsi meitä kohti. Mutta oliko se Vennauri & Lennu (?? nimi
epäselvä) taisi olla ohjaksissa, se veti tommosen
suunnilleen 90 asteen käännöksen vanhalla Riponilla, kun ei sillä
mitään nopeutta ollut. Se Pe-2 meni sinne helvetin kuuseen ja teki
pitkän lenkin, ennen kuin pääsi uudestaan yrittämään! Ja silloin se
teki toiselle puolelle saman jutun! Silloin se venäläinenkin hoksas,
että ei mahda mitään! Se lensi ylitse ja vaaputti että näkemiin!
(nauraa)
Saksalaisethan kehitti tämmöisen erittäin hienon systeemin. Näitä
Englannin pommittajia poimivat sieltä Pohjanmerestä. Heinkel 115 oli
semmoinen iso lotja, jossa oli sitten kaikki pelastusvehkeet, lautat ja
muut.
Sitten meillähän käynnistettiin tämmöinen mutta vasta myöhään, tai ei
liian myöhään koska ei ollut mitään tappioita. Mutta ei sitä keritty
meillä (juuri käyttää). Sitä kerran käytettiin, etsittiin yhtä
venäläistä. Pe-2:n lentäjä oli kai joutunut mereen.
- Millä korkeudella lennot lennettiin?
Siinä 200 metriä tai vähän alle tai vähän päälle.
- Yölläkö te lensitte?
Ei, kun päivällä, valoisena aikana. Meillä oli kyllä erikseen
yötiedustelulentoja, mutta niissä en ollut mukana. SB:llä lennettiin
muutamia kertoja desanttien etsintälentoja. Joka perustui siihen, että
kun oli vähän tietoja, että missäpäin niitä voisi olla, niin nuotiot
näkyivät yöllä. Kun maassa olijat kuulivat lentokoneen äänen, niin ne
luulivat että nyt tulee yhteyskone. Mutta tämä meni ohi vaan eikä
pudottanut mitään.
- Kotkan eteläpuolellahan oli merellä miinavyöhyke. Oliko teillä sen suojaamiseen tai vartiointiin liittyviä tehtäviä.
Ei meillä ollut mitään erityistä, jos joku yksittäinen juttu olisi
ollut. Kyllä kai merivoimat hoitivat sen pääosin. Samoin kuin
sukellusveneverkon, Porkkalassa. Meille se merkitsi sitä, että me
siirrettiin silloin kone ja lennettiin. Jos (venäläiset) olisivat
olleet liikkeellä verkon takana, niin ne olisi havaittu.
- Tuliko normaaleilla merilennoilla muita koneita vastaan?
Oli ainakin yksi tapaus, mutta siitä olen kuullut vain kerrottavan, en
ole itse nähnyt. Kerran Tallinnan edustalla oli meidän kone ja siinä
oli harjoituslennolla tai jollain ryssien koneita. Hävittäjiä.
Tämän koneen suunnittelussa oli semmoinen virhe, että ohjaaja näki
sieltä pirun huonosti. Ja niinpä kerran ne tulivat neljän ryhmänä. Ne
ei nähneet kun meidän kone meni vähän alempana ja vähän sivulla.
Yksinkertaisesti siitä syystä, että ohjaajan istuin oli jollakin
tavalla kuopassa.
Mutta ei siellä yleensä ollut. Se johtui siitä, että lentovuorot olivat
siten, että aamuvarhain auringonnousun aikana oli yksi vuoro, päivällä
yksi vuoro ja illalla taas ennen auringonlaskua yksi.
Helsingin pommitukset, hyviä rangaistuksia
Mutta se oli tärkeää, että keksi hyviä rangaistuksia. Minä mielestäni
keksin yhden, kun me oltiin siirrytty Helsingin pommituksista -44
(pommitusten alta pois) Nummelan kentälle. Sinne siirtyi myös laivueen
esikunta.
Helsingin suurpommitusten alkaessa oli katsomassa vaimoa, tai hän ei
ollut vaimo vaan koulutoveri ja tyttöystävä - en tiedä oliko siihen
aikaan niin hienoja nimiä käytössä!
Me lähdettiin kaupungille yhden Paalasen Kallen kanssa, joka oli meillä
ohjaaja-kadettiupseeri. Kun me oltiin lähdössä, niin silloin
ilmoitettiin hiljainen hälytys. Sehän tapahtui sillä tavalla,
että Söderskärissa on majakkasaari Helsingistä itään. Se ilmoitti aina
jos on koneita tulossa. Täällä sitten ilmoitettiin hiljainen hälytys,
joka oli siis semmoinen valmistautuminen hälytykseen. Ja me, että ei
kyllä, me mennään kaupungille. JL Runeberg (??) ajoi
siitä rantaan. Oltiin sitten kaupungilla ja perhana, sitten tuli
varsinainen hälytys.
Hän asui Tehtaankadulla ja minä olin menossa Vuorimiehenkadulle, jotka
olivat ihan vierekkäin. Me oltiin menossa yhdessä ja me oltiin, että
kyllä me mennään, ei tässä mitään. Pidettiin vaan valkoinen nenäliina
taskussa ja pantiin korttelinvalvojan tunnus. Mentiin sitten,
käveltiin. Sitten alkoi jumalauta pommitus. Me oltiin menossa sen
koulun kohdalla, joka on saksalaista kirkkoa vastapäätä.
Tultiin just siihen kohdalle, kun kuultiin ensimmäisten pommien
putoavan. Me tiedettiin, että sillä on nyt sarja päällä, että ne
(pommit) tulee sieltä tasaisesti. Me oltiin just saksalaisen kirkon
kohdalla, jossa on pääsisäänkäynti, joka on kaari, kadulta katsoen
munankuori. Ja pommit tuntuivat tulevan kohti.
Me päätettiin, että mennään tuohon kirkon portaalle, siinä kaaressa, on
vähän suojaa. Kun mentiin siihen ja oltiin pikkusen aikaa seisty siinä,
niin sitten tuli pommi, joka putosi kadun viereen. Perkele siihen se
osui, sen puun juureen. Ja meitä löi, kun me nojattiin kirkon oveen.
Löi takapuoleen kun ilmanpaine tuli kirkon läpi!
Ja sirpaleita vinkui siitä mutta ei meille mitenkään käynyt. Sitten se
löi kirkon ovet auki lukostaan. Ja me, että mennään tuonne
sisäpuolelle, miks me täällä pakkasessa ollaan, kun kerran Luoja on
avannut ovet. Siinä oli pari kolme tuolia ihan eteisessä, istuttiin
siinä rauhassa. Hetken perästä tulee joku äijä, kävelee sähkötuikun
kanssa. Ja me ollaan ihan hiljaa vaan niin, että jos se valokeila ei
vaan satu meihin, niin eihän se meitä näe. Ja niin kävikin, ei
sattunutkaan mitään. Se meni kirkkoon tarkastamaan mitä siellä on
tapahtunut. Ja hetken päästä tuli takaisin ja tuli ihan kohti. Minä
sitten sanoinkin, että älkää pelätkö yhtään, että me ollaan suomalaisia
(nauraa).
Ja hän tuli sitten sanomaan, herrotteli meitä, että eikö herrat tulisi
hänen kanssaan kirkon kryptaan. Siellä on hyvä suoja ja on muitakin, ei
tarvitse tässä olla. Me mentiin sitten ja siellä oli seurakunnan
vanhimpia, miehiä ja naisia. He tarjosivat meille kahvia. Kysyin
sitten, että voiko tällä puhelimella soittaa. Soitin Santahaminaan ja
ne kysyi missä olet, että missä perkeleessä sinä olet, komentaja on
kysynyt monta kertaa. Vastasin että kirkon alla! Minä perkele
pelleilin!
Ne sanoivat, että meidän yhteen kasarmiin oli tullut osumakin. Minä
että juu juu, mutta minä olen täällä kirkon alla! Hän sanoi
lähettävänsä auton hakemaan, komentaja oli sanonut, että teidät täytyy
nyt löytää sitten jostain. Kun täytyy ruveta huomenaamuna
suunnittelemaan lähtöä Nummelan kentälle. Menin sitten ja kerroin
komentajalle, kuinka on käynyt ja ei siinä sitten mitään.
- Pommitusten takiako laivue siirrettiin pois?
Juu. Mitäs meistä olisi ollut täällä apua, kun ne pommikoneet tuli
ilmassa eikä veden alla, niin kuin me oli totuttu. Niin meidät sitten
siirrettiin.
Suursaaren pommitus syksyllä '44 - pommit alle!
44 syksyllä tuli yhtenä aamuna pyyntö, että "voitteks te antaa meille
ilma-apua, kun noi (nauraa) sakemannit tuppaa tänne! Kun te tunnette
nämä alueet ja niinpäin pois."
Sanoin, että kyllä me varmasti, mutta mulla ei ole mitään valtuuksia
luvata. Mutta olen ihan varma, että kun selvitetään asia niin se on
mahdollista. Mutta se vie aikaa, meidän koneissa on kaikissa
syvyyspommit alla. Ja niillä ei tee mitään maajoukkoja vastaan. Ne
täytyy vaihtaa ja se vie ainakin tunnin verran aikaa. Mutta sanotaan
nyt sitten, että me ryhdymme vaihtamaan niihin räjähdyspommeja alle ja
se vie ainakin tunnin verran aikaa.
Näin tehtiin sitten. Ne sitten ilmoittivat Malmilta, että nyt ne
(pommien lastaus) on kunnossa. Minä menin komentajalle, että ei tämä
homma nyt mun päätöksellä voi mennä. Me asuttiin silloin vanhalla
kadettikoululla Munkkiniemessä ja joku tuli sitten hakemaan, että
sinulle on Suursaaresta tärkeä puhelu. Minä sanoin, että me ruvetaan
olemaan valmiita. "Mutta osahan pommitti jo!" (nauraa)
Ryssä oli tullut kanssa, pommitti niitä. Ja me peruutettiin sitten se pommitus.
- Mahtoiko olla ensimmäinen kerta, kun venäläiset tukee pommituksilla suomalaisia?
Joo.
- Teillä oli SB-2:ssa edelleen noin nopea valmius käyttää tavallisia pommeja?
Niin, en tiedä. Se oli täysin mutu-ilmoitus. Ne vaan rupesivat sitten
heti toimimaan. Mutta ei kukaan kerinnyt lähtemään mihinkään.
- Vaikka laivue olikin sukellusveneentorjuntaan erikoistunut, niin oli
myös kouluttauduttu tavallisen pommitustähtäimen käyttöön? Ne oli
edelleen asennettu koneisiin?
Joo, siis se oli tähystäjän kurssilla. Ja juuri sitä harjoiteltiin
Laajalahden kentällä. Muun muassa yksi kaveri, ohjaaja, sillä oli tyttö
siellä Räyskän ravintolassa, joka oli vähän niin kuin tornimainen. Kaveri läksi
kerran yhtenä aamuna tekemään temppuja sen ravintolan yläpuolella.
Sehän kärähti tietysti heti. Ja sitten vaan kaivamaan sieltä taas
pommeja hiekasta!
Ohjasin konetta ja meinasi mennä henki
- Oliko Teillä missään vaiheessa tilaisuutta lentää tai ohjata konetta?
Juu, ohjasin konetta ja meinasi mennä henki. Se oli Suomenlahdella.
Näissä Dorniereissa oli kaksoisohjaimet. Tähystäjällä oli myöskin sauva
ja siihen aikaan tähystäjällä oli laskuvarjo, joka oli semmoinen
paketti, joka pantiin tähän etupuolelle. Ei siis ollut tätä ohjaajan
päällä istuttavaa. Sen ainoa paikka oli siinä lentokoneessa näin (mahan
päällä), mutta se tuli tässä tämä sauva. Minä olin lentueenpäällikön
kanssa lennolla. Tultiin Suursaaren reissulta ja hän sanoi sitten, että
minua niin raukaisee, ohjaa sinä itse. Mikäs sitä nyt on, siis koneen
ilmassa pitäminen - jos moottorit käyvät niin ei siinä mitään.
Mutta sitten permanto, kun hän otti sitten sauvat niin minä en
muistanut ottaa laskuvarjoa pois siitä vatsalta. Ja kun sitten
laskettiin, niin hän ei saanutkaan sauvaa painettua alas. Minun sauvani
esti sen. Minä tajusin sen ja se oli kyllä varmaan ennätys, että sain
varjoni siitä irti ja kaikki meni hyvin. Eikä puhuttu kenellekään
mitään eikä ollut syytäkään.
- Olette siis lentänyt Dorniereissa ja SB-2:lla?
Enemmän Dornierissa (toim.huom: Dornier Do 22KI). Vasta ihan loppuvaiheessa SB-2:ssa, Santahaminassa.
Sotilasylioppilaskirjoitukset ja salainen hevoskäsky
Opiskelusta tuli mieleen. Jonakin vuonna oli
sotilasylioppilaskirjoitukset. Meillä oli yksi tähystäjä, joka
osallistui siihen. Se oli valistustoimiston asia ja kaikissa kirjoissa,
jotka siihen asiaan tuli, oli salainen-leima. Keväällä tuli sitten
tieto, että tämä kaveri oli hylätty. Minä kerroin sitten
lentueenpäällikölle. Hän kysyi, että onko tullut mitään erityistä
postia? Minä sanoin, että ei ole mitään muuta tullut kuin tämä tuli
tänään. Mutta siinä oli salainen-leima. No juu, kyllä se oli ihan
oikein, niin salaista on sen opiskelukin ollut, ei hänkään ollut
huomannut ollenkaan.
Samoin tuli toinenkin salainen-leima, kun tuli laivueelle. Ja
pyydettiinkö siinä vielä vastaustakin. Siinä pyydettiin leikkaamaan
hevosten lautasiin numero leikkaamalla karvat pois. Jossakin vaiheessa
oli jostakin syystä tullut tarpeen uusia ne, ja siitäkin tuli viesti
ilmavoimien komentajalta. Ja me ei oltu hevosta nähtykään.
- Salaisena tuli?
Juu, salaisena se tuli sekin.
- Ei saa tietää suomalaisten hevosten numeroita. Ties vielä vaikka olisi sotasaalishevosia olleet.
Se liittyi kyllä jollakin tavalla tähän puoleen. Luulen, että oliko trokattu niitä sotasaalishevosia tai...
Vaikutelmia saksalaisista
Sodan loppuvaiheessa oli järjestetty sillä tavalla, että kun SB-2:a
saatiin lisää Saksasta, niin sinne pöllähti aina ohjaaja ja tähystäjä
hakemaan. Ja siinä oli hyvät komennusrahat. Silloin sanottiin, ettei
tule riitaa eikä kinaa eikä kateutta keskenään, niin yksi menee ja
komennusrahojen hävittämiseen osallistuu kaikki. Ja niin me tehtiin.
Me oltiin tuolla Adlonissa niin kuin silloin oli tapana. Siinä oli
sitten tämänsuuruinen pöytä. Siinä oli kolme tai neljä saksalaista
upseeria, joilla oli suomalaiset tytöt mukana. Ja ne tietysti kukkoili
siinä koko ajan sikäli, että ne soitatti sillä yhtyeellä "Es gehts
alles vorbei" (??).
Sitten kun kappale oli päättynyt he nousivat ylös ja kumarsivat
korostetusti. Ja meitä harmitti. Me keksittiin sitten, että kyllä mekin
voidaan järjestää. Kuinka ne sitten taas sattuivat valitsemaan minut,
että sinä menet puhumaan tuolle yhtyeen vetäjälle. Juu, mutta minulla
täytyy olla kuitenkin joku käyntikortti, joku satanen ainakin.
Minä menin sitten sinne että: voisitko sinä soitattaa Villiruusun?
Juu, kyllä hän soittaa.
Ja sitten se soitti ensin Emman ja sen päälle Villiruusun. Muistatteko, niitä kappaleita oli 30-luvulla.
Ainakin nämä Luftwaffen miehet olivat semmoisia hemmetin arrogantteja
ja suhtautuivat määräyksiin ylenkatsovasti. Ei ne meihin suhtautuneet.
Ei mitään suurempia ollut, mutta ei ollut kovin ystävällistäkään.
Sodan jälkeen - Valvontakomission aikaa. Vaikutelmia Valvontakomissiosta.
- Olitteko missään vaiheessa Lapin sodassa?
Ei, en ollut lapin sodassa, koska jouduin Lorentzin adjutantiksi.
Yhteysosastoon, joka hoiti Ilmavoimien asioita valvontakomissiossa.
-Miten te koitte Valvontakomission touhut?
Minä kerroin jo niiden maahantulosta, kun ne kunniaa teetätti. Ne
ilmoittivat kokousajat ennen puoltapäivää ja jälkeen puolenpäivän.
Eihän meillä oltu sellaiseen totuttu enää vuosikymmeniin. Muuten ne oli
hemmetin härskiä sikäli. Sehän tehtiin niin, että me saimme Lapin
ryhmältä ilmoituksen, mikä sitten meni täällä radioon ja käännettiin.
Meillä oli tulkit ja konekirjoittajat kyllä, mutta se oli aika vaikeaa,
kun tähän järjestelmään siirryttiin, sillä minun piti saada jostakin
venäjänkielisiä kirjoituskoneita. Ei muuta kun kaikki antikvariaatit
vaan läpi. Mutta onneksi onnistui.
Ja sitten kun näitä raportteja oli, niin ne veti härskisti punaisella
lisää ja korjasivat pieniäkin kirjoitusvirheitä. Sitten
valvontakomissio pyysi selostusta kaikista Helsingin kärsimistä
pommitustuhoista. Me tehtiin se hyvin huolellisesti ja otettiin siihen
kaikki mukaan. Sen ne heitti heti, että ei me tommoisia lueta, me
pyydettiin kokonaan - kaikista tuhoista. Ettei me tuollaista, meillä on
ihan omat raportit ja ne puhuu ihan toista kieltä. Ne ei silloin
kehdanneet myöntää, että…
-Oliko Valvontakomission puolella asiallisia, gentlemannityyppisiä henkilöitä?
Kyllä ne yleensä oli, muodollisesti aina tip top. Mutta mulle kävi
siellä sillä tavalla, kun maailma on pieni, että olin käymässä
Moskovassa yhden delegaation vetäjänä. En ollut ollenkaan innokas
menemään, mutta Ahti Karjalainen sanoi, että mene vaan, ota vaimosi
mukaan. Minä menin sitten enkä ole koskaan taputtanut niin paljoa -
varsinkaan itselleni. - kuin siellä. Kädet oli ihan punaiset
taputtamisesta. Ja siellä tapasin sitten sen, joka oli täällä
ensin valvontakomission varapuheenjohtajana ja sitten suurlähettiläänä.
Hän oli niin järkyttynyt, että kun me käytiin niissä päivittäisissä
palavereissa raportoimassa Tornissa, niin meidän eversti puhu täysin
venäjää. Mutta hänkään ei mennyt sinne yksin, vaan aina oli mukana
tämmöinen esiliina…Siinä oli se ajatus, että kun ei oikein tiedetty
niiden tavoista...
- Uskoiko se Valvontakomissio lopulta ne pommitusvauriot?
Kyllä se ilmeisesti uskoi, koska siinä heidän kaukopommittajat-yksikössä kävi melkoinen syyshalla.
- Tarina kertoo, että tämä venäläinen ilmamarsalkka, jolle oli
myönnetty Neuvostoliiton sankarikunniamerkki Helsingin pommituksista,
ajoi autolla Helsingin halki, niin mitali lensi jossain vaiheessa auton
ikkunasta, kun hän näki talot pystyssä…
Joo, kyllä se tähän malliin oli
Patruunoita
1944 syksyllä, eräänä sunnuntaina, minä olin joutunut jo siirtymään
Ilmavoimien Yhteysosastolle eversti Lorentzin adjutantiksi ja
lähettiupseeriksi. Me käytiin joka päivä viemässä raportti
valvontakomissiolle. Me ihmeteltiin, kun komissio ilmoitti ensin, että
haluaa tapaamiset kello 11 ep ja jp (toim. huom. ennen puoltapäivää ja
jälkeen puolenpäivän). Meidän sukupolvi ei ollut enää tottunut näihin
ep ja jp merkintöihin. Mitä perhanaa se tarkoittaa?
Mutta he on aina tehnyt niin, että ne nukkuu aamulla kauan ja kukkuu
yöllä kauan. Mutta tässä tapauksessa se sopi sen takia, kun me mentiin
sinne 11:ksi illalla Torniin, niin meillä oli Lapin ryhmän viimeinen
tieto aina mukana.
Yhtenä sunnuntaina lokakuussa tai marraskuussa piti siellä
yhteysosastossa olla päivystäjänä esiupseeri ja tämmöinen luutnantin
retku. Ja minä olin yhden henkilön, en muista oliko hän majuri tai
everstiluutnantti siihen aikaan, kanssa vanhalla kadettikoululla
Munkkiniemessä. Hän sanoi, että "saatana että noin huono ilmakin on ja
minun pitäisi välttämättä mennä käymään nyt kotona. Eikä täällä viitsi
kukkua." Ja se lähti sitten eikä tullut takaisin, ei kuulunut mitään.
Hän vaan "pistäytyy."
Sitten tuli Lapin ryhmältä, joka taisteli saksalaisia vastaan, pyyntö.
Ilmoitus että suomalaisilta joukoilta, jotka olivat Pallaksen
tienhaarassa ennen Muoniota, loppuu patruunat. Pitäisi saada
patruunoita. Naapurilla on pari pst-tykkiäkin asemassa. Ne olivat siinä
missä Pallas-hotellin tie erkani Muonion tiestä.
Minä sanoin, että minä otan (tehtävän vastaan ja toimitan tarvikkeita).
Lentue oli silloin Kemin kentällä. Minä soitin sinne ja pojat sanoivat,
että kyllä se järjestyy. Mutta nämä tavaralaskuvarjot, ne on ryssien
sotasaaliita, saatu saksalaisilta. Eikä niitä saa käyttää ilman
valvontakomission lupaa.
Minä perkele, raukka olin yksin siellä sitten. Minä ajattelin, että
vanha sananlasku sanoo "yrittänyttä ei laiteta". Ajattelin, että olisin
tietysti voinut soittaa Ilmavoimien esikuntapäällikölle tai jollekin
muulle, että mitä tehdään.
Mutta minä ajattelin, että jos minä sen teen, niin ei minulle kai kovin huonosti voi
käydä...
Soitin sitten suojeluskuntapiiriin. Eikö suojeluskuntapiirit yhdistetty lopuksi niin, että ne oli sotilaspiirin nimelläkin?
Sanoin sitten, että täällä on sitten tämmöinen ongelma... En minä ihan
niin sanonut, sanoin vaan että täällä on vänrikki Tuominen Ilmavoimien
yhteysosastolta. Meiltä on pyydetty tämmöistä apua, että ottakaa nyt
selvää onko teidän alueellenne tehnyt pakkolaskun joku venäläinen
hävittäjä. Ja kuinka ollakaan niin sanoivat vaan, että kyllä. Siis
meillä oli hyvä sotilaskuri.
Monet varmasti oivalsi sen, että kyllä kai tämmöisestä joku tarkempi
määräys pitäisi olla ja joltakin muultakin kuin joltakin vänrikin
retkulta. Mutta ei, ne lähtivät hakemaan ja pian tuli ilmoitus, että
juu, se on löydetty. Se on tehnyt sinne ja sinne pakkolaskun. Mitäs he
nyt tekevät? Minä sanoin, että en minä ymmärrä mitään muuta, mutta
lähettäkää se Torniin. Pankaa mies ja laskuvarjot ja muut kuorma-auton
lavalle ja lähettäkää Torniin. Ja niin ne meni sitten.
Meillä oli tulkkina yksi tsaarin Venäjän kenraalin poika. Hän sanoi,
että hän tietää hyvin että mitä se merkitsee. Hän ei pelkää jäädä
Suomen viranomaisten tuomittavaksi, mutta sinne (Torniin) hän ei mene.
Ne perkeleet saattaa syödä hänet heti kärkeen. Minä sanoin, että sano
nyt sitten, mitä tulkki on venäjäksi? Se oli jotakin suunnilleen
(venäjänkieltä).
Siellä oltiin, menin Munkkiniemestä Torniin ja hoin sitten
mielessäni (sanaa tulkki venäjäksi). Olin käynyt siellä useampia
kertoja ennenkin, mutta vaan semmoisena salkunkantajana everstin
kanssa. Eversti itse puhui kyllä venäjää. Minä menin sitten Torniin
sisälle Yrjönkadun puolelta. Ja siinä käveli joku, ilmeisesti joku
päivystäjäupseeri. Ja hoin sitten että (tulkki, tulkki).
"Da da" hän sanoi ja vei minut siihen huoneeseen, missä me aina
tavattiin. Hetken päästä tuli oikein siistinnäköinen mies,
venäläislaivastoluutnantin puvussa, joka puhui sujuvaa suomea. Minä
kerroin sitten asiani. Hän sanoi että hän ei voi sille mitään, täytyy
mennä keskustelemaan eversti Melnikovin (??) kanssa. Hän arvelee, että
myös hänen täytyy (keskustella) Savoljenkovin (??) kanssa, nämä on
semmoisia asioita. Mutta odottakaa, niin hän tulee takaisin.
Minä odotin ja hän tuli sitten takaisin ja sanoi, että juu, tämä
laskuvarjojuttu on selvä, kyllä saatte luvan käyttää niitä. Mutta tässä
oli myös tuhlautunut sen verran aikaa ja kun oli syysyö tulossa, niin
(huoltolentokone) ei voinut enää lähteä liikkeelle. Hän kiitti sitten,
että on annettu apua, että se pakkolaskun tehnyt lentäjä on löydetty.
Sitten tuli itse Melnikov (??), valvontakomission ilmailupuolen
johtaja. Ja sitten tämä tulkki. Se sanoi jotakin tälle tulkille, jonka
naama oli ollut siihen saakka kerta kaikkiaan peruslukemilla. Mutta kun
hän sen sanoi, niin silloin sen tulkin naamalle välähti hymy. Ajattelin
että mitähän nyt tulee. Niin hän sanoi, että minun everstini -
tarkoitti sitä venäläistä everstiä - pyysi sanomaan teidän everstille
semmoiset terveiset, että everstini toivoo hänen paranevan yhtä
nopeasti kuin oli sairastunut. Se oli aito sotilas, joka tiesi, ettei
siinä mistään muusta ollut syy kuin viina. Kun minä olin aikaisemmin
soittanut, niin se istui Karjalan kerholla, jossa meidän eversti lauloi
"tilu lilu laa"... Minä ajattelin että voi jumalauta.
Täytyy aina muistaa, että sotilaskoulutus on siitä erinomainen, että ne
osaa ja uskaltaa delegoida. Hän sanoi, että älä sano missä minä olen
tai me olemme - mutta tee mitä oma järkesi neuvoo. Jos sinä onnistut,
niin ikäsi muistat. Ja niin siinä kävi justiinsa.
Seuraavana päivänä tuli se meidän eversti kauhea prakkis päällä ja
kysyi, että kuka tietää? Sanoin, että ei kukaan. Minä kerroin sitten
miten tämä asia on. Tämä totesi, että hyvä on, jos näin menee. Ja niin
se meni sitten. Hän kyllä kysyi, että "no mitä sinä haluat?" Minä
luulin, että hän tarkoitti jotakin kunniamerkkejä tai ylennyksiä, jotka
olisi mahdollisia.
Minä sanoin sitten, että minulla on omat häät ensiviikolla ja haluaisin
mennä siviilinä vihkiäisiin. Hän sanoi, että juu, laita paperit vaan
kuntoon, sinähän tiedät minkälaiset paperit pitää olla. Sanoin juu,
kyllä. Koska olisin ne joutunut laittamaan oman tehtäväni perusteella.
Emäkonna kersantti ei tehnyt kunniaa valvontakomissiolle
Kun valvontakomissio oli tullut Suomeen, niin Päämajan
ulkomaanosastolta soitti joku eversti, että Malmilla on ollut pikkunen
häikkä. Kertoi sitten, että venäläinen amiraali, olikohan se Andrejev
nimeltään, joka oli ensimmäisen päälähetyksen vanhin ja muutenkin oli
vanhin, oli ottanut yhteyttä päämajaan ja sanonut, että kun
valvontakomissio tuli Malmille niin siellä joku emäkonna kersantti ei
tehnyt kunniaa hänelle!(nauraa)
Hän vaati kello 16 mennessä ilmoitukset siitä ketä on
rangaistu.(nauraa) Ja jos ei ole, niin hän rankaisee! Komentaja rupes
naureskelemaan, etten mä puutu tuohon asiaan ollenkaan!(nauraa) Että
niin kuin sanoin, minulta menee virka mutta teiltä ei mene mitään!
Jotta koita nyt jotain tehdä ja selvittää. Meillä oli sitten
kentänhuoltojoukkueen johtaja; kentänhuoltojoukkue oli yleensä kaikissa
laivueissa, varsinkin näissä Helsingin laivueissa, hankala paikka.
Siellä oli kaikenlaisia, jotka oli pyrkineet sinne suhteilla. Koko
porukka oli ihan täysin kuritonta - ja niin oli meilläkin. En muista
enää kuka oli meidän kentänhuoltojoukkueen johtaja. Mutta komentaja
sanoi, ettei muu auta kuin vaihtaa miestä. Ja niin se sai lähteä.
Tilalle tuli semmoinen, joka oli joku Suomen painonnostoliiton
toimihenkilö ja painonnostaja itsekin. Ja sen näki että se oli
painonnostaja. Kun hän oli tullut ja ottanut tehtävän vastaan hän piti
tiedotustilaisuuden jokaiselle joukkueelle. Ja lopuksi sitten - ne oli
Malmin lentoaseman ravintolassa - se otti semmoisen pienen näytteen.
Löi siinä sitten - että jos ei totella, niin täältä pesee! (nauraa) Ja
se piti hyvän kurin siellä.
Sodan aikana käytettiin semmoisia elpyy-määräyksiä,
joilla palvelukseen kutsuttu reserviläinen saatettiin palauttaa
siviiliin 30:ksi päiväksi. Meillä oli sitten pari-kolme Aeron
mekaanikkoa, jotka oli kanssa kutsuttu reserviin ja olivat meidän
mekaanikkoina. Mutta niille annettiin elpyy-määräys kanssa
eivätkä ne olleet meidän kirjoissa, vaan Aeron kirjoissa. Niillä oli
ihan samanlaiset suikat ja univormut ja muut. Eihän se saatanan tollo
amiraali tämmöisiä ole ymmärtänyt, että ei ne olisi voineetkaan tehdä
kunniaa! Minä sitten kerroin tämän päämajan ulkomaanosaston everstille.
Se sanoi, että helvetin hyvä selitys ja vielä parempi jos on totta -
mutta sitä hän ei kysynyt! (nauraa)
Lorentzin adjutanttina
-Kauanko teillä kesti valvontakomission ja Lorentzin adjutantin pesti?
Minä pääsin siviiliin silloin heti, niin kuin sanoin, kun toivoin. Minä
pääsin paljon aikaisemmin, ainakin pari kuukautta aikaisemmin, kuin
muut. En minä mitään numeroa ole tehnyt missään tapauksessa, mutta
pääsin siviiliin siinä marraskuun 10. tai 11. päivän paikkeilla. Muuten
olisin joutunut olemaan yli vuoden vaihteen.
- Entä Lorentz itse?
Hän oli aivan loistava mies ja hänhän oli meidän hävittäjätoimen
pioneeri. Aivan erinomainen mies. Kun kaikkea sattuu, niin minä jouduin
hänen kanssaan tekemisiin vielä sillä tavalla, että minä olin sotien
jälkeen perustetun Valtion Perhe-eläkerahaston johtaja yhteen aikaan
Yhtenä päivänä tuli meidän naisvahtimestari ja sanoi, että siellä on
nyt yksi esikunnan mies. Hän vähän niin kuin pelkää sitä, mutta sanovat
että se haluaisi tulla tuomarin puheille. Minä sanoin, että tuokaa
tänne vaan,
Ja sitten Lorentz tuli ja ojensi lapun, että en voi puhua, kurkku on
hajalla. Hänellä oli huoli siitä, että saako hänen vaimonsa ja
perheensä eläkettä kun hän eli avoliitossa jonkun toisen kanssa. Juu
kyllä tämä käy, ei siinä mitään. Hän kyllä muistaa minut, mutta ei voi
puhua. Myöhemmin kuulin, että hän oli sitten lähtenyt Espanjaan talvea
pitämään, ja vaimo jäi tänne ja meni myöhemmin. Ja kun vaimo meni
sitten sinne asuntoon, niin hän istui laiskanlinnassa, mutta henki oli
lähtenyt joku päivä aikaisemmin.
Siviiliin evakoiden asioita ajamaan
- Te jatkoitte opiskelua sotien jälkeen ja menitte virkamieheksi?
Joo.
- Missä Te olitte virkamiehenä?
Minä oli ensin Asossa (maatalousministeriön asutusasiainosasto), niin
kuin silloin valmistuneet nuoret juristit yleensä. Minulla oli kunnia
olla "Vennamon sihteeri" (toim. huom. Veikko Vennamo). Ja hän oli hyvin
rationaalinen. Esimerkiksi puhuttelussa hänellä oli kolme eri tapaa.
Jos hän oli normaalisti, niin "no Heikki, katso sinä tämä... Ota sinä
selvä Heikki". Sitten jos hän oli vähän huonolla tuulella ja
varsinkin kun oli joku asiakas sisällä, niin sitten hän sanoi "tuomari
Tuominen, hän hoitaa tämän asian". Mutta sitten kun hän oli oikein
v-mäisellä, ja se tarkoittaa sitä eikä Vennamoa, tuulella niin hän
sanoi "ehkä herra Tuominen hoitaa tämän asian". Mutta kyllä hänellä
silloin vielä oli semmoiset aivot, ettei niitä monia pareja ollut
käytössä Suomen hallinnossa.
- Ilmeisesti hän hoiti asuttamishomman todella hyvin.
Juu, kyllä.
- Harva maahan semmoiseen loppujen lopuksi pystyy, mitä Suomi silloin teki sotien jälkeen.
Niin onkin, mutta minusta Suomi ei ole vain oikein hyödyntänyt niitä
mahdollisuuksia. Niin kuin äsken jo oli puhetta, että minusta pitäisi
saada äkkiä tuohon Suursaaren matkailuun vauhtia. Matkailu on,
halveksitaan sitä tai ei, niin se on kuitenkin tärkeä elinkeino jo nyt
ja tulee olemaan vielä tärkeämpi tulevaisuudessa. Ja meillä tämmöinen
kuin tämä Itämeri Suomenlahtineen ja Pohjanlahtineen, sitä pitäisi
osata käyttää hyvin. Meidän pitäisi pystyä paremmin hyödyntämään tätä
ainutlaatuista asemaa.
Kyllä se (Vennamo) oli semmoinen... Hän yleensä aina haukkui
virkamiehiään. Meitä oli kerran suunnilleen tämmöinen pöydällinen hänen
huoneessaan. Neuvoteltiin jostakin suunnitelmasta. Ja hän oli oikein
huonolla tuulella ja haukkui koko ajan että "te saatanan pässit, teidän
kanssa mun sitten täytyy hoitaa tämmöisiä asioita". Ja uudestaan sanoi
"te saatanan...". Mutta meillä oli semmoinen insinööri Ståhl, joka
Vennamon sanoessa "saatanan pässit" vastasi:"mutta onpahan niillä hyvä
paimen".
Kokemusten siirtäminen eteenpäin on tärkeää
En ole yhtään katkera, vaikka sodassa meni viisi vuotta, parhaat
opiskeluvuodet. Kerkisin -39 syksyllä yliopistoon suorittamaan saksan
kielen pron. Se jatkui vasta -44 ja vaihdoin tiedekuntaakin.
Sen takia arvostan suuresti teidän työtänne, että historia...
erityisesti pienen maan pitäisi huolellisesti kerätä kaikki kokemukset,
mitä sen yksilöt saa eri aloilta, koska ei me pärjätä muulla kuin
tiedolla korkeintaan.
Sen (tiedon) siirtäminen eteenpäin käyttäjille on erittäin tärkeä asia.
Armeijassa -41 tai -42 kerättiin eri yksiköistä lähinnä komppanian
päälliköitä, ei heitä alempia, pariksi viikoksi Tuusulaan
päällystökoululle. Se oli vain kokemusten vaihtamista varten ja minusta
se oli hyvä. Minä olin siellä -43. Se oli hyvin määrätietoista
porukkaa. Muistan kun meillä oli päättäjäiset eli loppukaronkka. Ison
ravintolasalin keskellä oli pöytä. Kuinka sattuikaan, joku oli löytänyt
lasten leikkipolkupyörän, ja rupesi ajamaan lenkkiä ympäri sen pöydän.
Sitten tuli portieeri ja sanoi että "kuules nyt ukko, tuossa menee
raja, sinä ja palttoot ja meidän ihmiset olemme täällä puolella ja
sinulla ei ole mitään tekemistä täällä." En muista että kiittikö
portieeri vai sanoiko se vain näkemiin. Mutta muina päivinä tehtiin
kovasti töitä. Juuri se, että voitiin välittää saatuja kokemuksia,
semmoisia kokemuksia joita tiedustelu ei ollut koskaan saanut
selville. Naapurihan heräsi tähän vasta talvisodan jälkeen.
On aika hyvä kirja, en muista nimeä, keräsi eri alojen
sotilaskomentajia ja tenttasi niitä kauheasti ja ne olivat hyvin
pelättyjäkin sikäläisessä systeemissä. Mm. siellä joku oli kehunut
sitten, että he eivät mahtaneet mitään, suomalaiset tuli ja niillä oli
usealla miehellä konepistooli. Niin mitäs sitten, ei he mahtaneet
mitään. "No perkele heti hommaatte tänne, katsotaan mimmoinen se on."
Piti hankkia konepistooli ja näyttää kuinka hyvä se oli.
Saatesanat
Tällä sivulla on tuomari Heikki Tuomisen haastattelu.
Haastettelijat: Jukka O. Kauppinen, Pekka Potka, Perttt
Haastattelunauhan purkaminen:
Osa 1: Mirja Krook
Osa 2: Jarmo Paimen
Osa 3: Mirja Krook
Osa 4: Antti Laukkanen
Oikoluku ja valokuvat: Jukka O. Kauppinen
Copyright VLeLv Icebreakers / Virtuaalilentäjät r.y. / Finnish Virtual Pilots Association 2004.
| |