|
Ilmasotakoulun
Killan
Vuosijuhla
2003
Pikahakemisto:
[
Aaro Siro Hurricanesta |
Pentti Aro Lapin sodasta |
Professori Erkki Palosuo ja PLeLv 42
|
Sattumuksia 42:n ajalta ja kertomuksia Blenheim-lennoista
|
Fatalistit
|
Oippa Tuomisen Mannerheim-risti
|
Matalalla lentämistä
|
Venäläisten kenttien pommitus ja pommituslentoja kesäsodassa
|
Pitkä-Jimi ja rauhan ajan lentämistä
|
Saatesanat
]

Aarno Siro ja Pentti Aro
|
Ilmasotakoulun Kilta järjesti vuosittaisen kokouksensa ja juhlansa 24-25.5.2003 Kauhavalla Ilmavoimien Ilmasotakoulussa. Tapahtumaan otti osaa Virtuaalilentäjät ry:n puolesta Jukka Kauppinen "Grendel" sekä Olli Korhonen "OK" VirtuaaliLentoLaivue Icebreakersista.
Suoritimme tapahtuman yhteydessä veteraanihaastatteluja ja keskustelimme illan mittaan aktiivisesti muun muassa HävittäjäLentoLaivue 26:ssa palvelleen Fiat G.50/Hurricane/Brewster-lentäjä Aarno Siron ja PommitusLentoLaivue 42:ssa palvelleen Blenheim-lentäjä Pentti Aron kanssa.
Oheiset keskustelut käytiin Killan vuosikokouksen iltajuhlassa varsin epämuodollisesti.
Haastattelu: Jukka O. Kauppinen "Grendel" ja Olli Korhonen "OK".
Nauhoitus, sen purku ja valokuvat: Jukka Kauppinen
Aro, Pentti Vihtori
s. 29.3.1922
Suomen
lentomerkki nro 1022
Myönnetty
23.3.1943
Lentokoulutus AOK
11, 28.10.1940 ->
Palvelus:
PommitusLentoLaivue 42
Siro, Aarno Into
Immanuel
s. 10.4.1919
Suomen
lentomerkki nro. 983
Myönnetty 5.10.1942
Lentokoulutus:
AOK, 10 1.7.1940->
Palvelus:
HävittäjäLentoLaivue 26
Aaro Siro Hurricanesta
Seuraavassa keskustelussa Aarno Siro kertoo
Hurricane-koneesta ja sillä toimimisesta. Keskustelu painottuu Siron
Hurricane-hävittäjällä suorittamiin torjuntalentoihin Malmin kentältä vuoden
1943 aikana.
Aarno Siro:
Sikäli, että kun
siellä (Malmilla) päivystettiin, niin
se kone ei ollut suunniteltu sotaa varten. Siinä oli kyllä kaikki
radiokompassit ja kaikki tuollaiset mahdolliset keinohorisontit ja kaikki. Mutta
sitten kun piti hälyytykseen lähteä ja minun piti saada happea, Brewsterissä
oli tässä (näyttää kädellä, ohjaamossa
käden ulottuvilla) happihana, mutta Hurricanessa se oli (ohjaamon) takana. Mekaanikon piti avata
luukku ja avata sieltä happihana.
(Eräässä hälytyksessä) Sanoin sitten, että anna olla, mulla on kiire.
Pane luukku kiinni, minä lähden näin. Täytyi pitää varansa sitten ettei
nukahda, kun oli viidessä tonnissa ilman happea.
Pentti Aro:
Moranet ei
päässeet meidän korkeuteen, kun me kuvasimme (Blenheimillä) 7500 metrissä. Curtissitkin (saattohävittäjät) jäivät alle.
Meitä opetettiin,
kun happi loppuu. Ei sitä huomannut. Meillä oli sellainen tutkimus, että piti
ykskaks kirjoittaa numeroita ja sitten tehtiin korkeusvaikutustutkimus sen
jälkeen. Mä tykkäsin että hyvin menee, sitten yhtäkkiä pää nyökähti. Sitten kun
mä jälkeenpäin katselin (paperia),
niin viimeiset numerot olivat pelkkää suoraa viivaa. Ei siitä erottanut mitään.
Siro:
Minulle kävi
sellainen tuuri.. . Lähdin hälytyslennolle, se oli Malmin sivuradalla. Oli
kiire lähteä starttiin ja siinä oli vähän jäätä ja kiitoradalle tihkuu. Mä
vedin radalle ja täydet kaasut päälle. Se oli vähän vaikeaa lähtö, mutta mä
vaan vedin ylös että saan pyörät sisään. Siitä se tietysti kiihtyi heti. Mä
nousin ja kävin viidessä tonnissa, ja sieltä katselin mikä oli tilanne. Sitten
läksin takaisinpäin.
Tein tämmöistä
kurvaa näin, en viitsinyt (laskea
normaalisti). Ajattelin että pistän kaasun kiinni ja pystyyn, niin se (moottori) jäähtyy. Tulin pienillä
kierroksilla, tein kierrettä. Siinä on pyöräjarrut tässä sauvassa keskellä,
vedetään näin. Mä rupesin katsomaan, että oho, mulla on jarrut päällä. Jos
olisin jarrut päällä laskenut, niin se olisi hyvin äkkiä vetänyt ympäri. Mutta
tässä istun vielä nyt, kun huomasin että jarrut on kiinni.
Hälytyslähdössä noustiin tiettyyn pisteeseen
viiteen tonniin?
Söderskäriin. Kaikilla
koneilla oli kiintopiste Söderskärin majakka, niin Fiateilla kuin
Hurricaneillakin. Söderskäristä saatiin sitten radiolla mitä oli siihen
mennessä tullut (tietoja), ilmoitettiin suunta sieltä ja sieltä ja pitäisi
nähdä.
Lisätietoja: Suomen majakat - Söderskär.
Aarno Siron sotalennot Hurricane-koneella
HC-460 = 7 lentoa
HC-452 = 4 lentoa
HC-454 = 4 lentoa
HC-456 = 3 lentoa
Yhteensä 18 sotalentoa HC:llä
|
Voisitko kuvailla tällaisen hälytyslähdön?
Fiatilla me
seistiin kiitoradan päässä kahdella koneella aina kun oli kirkasta, 18-radalla.
Kaikki oli valmiina, koneet ja mekaanikot, kone oli lämpimänä talvella
kylmälläkin. Istuttiin valmiina ja huoli pidettiin. Sitten kun puhelin soi mekaanikko
– Fiatissahan oli ilmakäynnistys – painoi nastaa vain ja se käynnisti
moottorin. Kun ne veti letkun pois niin,
silloin me vedettiin suoraan taivaalle. Siinä meni toista minuuttia
vähän korkeintaan.
Jos Hurricaneista
puhutaan, niin Fiatilla me aina päivystettiin. Mutta Hurricaneilla oltiin
muuten.
Olin kerran
tullut Malmille ja lensin Hurricanella tyyppilennot, niin kuin sanotaan, läksin
verryttelylennolle. Oli talvi ja kirkas päivä, pilvetön. Kun pääsin taivaalle,
niin näin miten etelästä nousee tiivistysjuova, juova mikä jää koneesta
ylhäällä. Minä pistin täydet tuumat päälle ja
nokan pystyyn. Minä kerkesin keskelle Suomenlahtea, ennen kuin se Pe-2
ehti siihen.
Sitten it rupesi louskuttamaan, ampumaan sitä.
Minulla tuli
mieleen yksi sunnuntai, kun olin lomalla Helsingissä. Olin Beckmänin Maukan
luona Töölössä, silloin yhtäkkiä paukahti. Tuli Erottajan puistoon. Yksi Pe-2
oli pudottanut pommin, oli kansaa teatteriin jonossa ja siinä kuoli paljon
ihmisiä. (Toim. huom: 8.11.1942, 28
kuollutta, 90 loukkaantunutta)
Muistin sen, että
nyt mä en ainakaan päästä sitä Helsingin päälle. It kuunteli koko ajan radiota,
joten minä sanoin niille että paukut jää taakse ja alle. Sitten jälkeenpäin minä tapasin illalla
torjuntapäällikön, joka sanoi, että oli kiva kun sai kuulla heti paikan päältä
tulokset.
Se Pe-2 lähti
siitä sitten. Yritin, mutta eihän se päästänyt minua lähellekään. Yritin
tietysti saada sitä kiinni mutta se kääntyi itään ja lähti menemään. Vaikka
minulla oli Ilmavoimien nopein kone, Hurricane, niin en minä pysynyt edes sen
perässä.
Se oli jossain edessä, ylhäällä?
Se oli melkein jo
samalla korkeudella. Sitten se otti ja lähti.
Kiipeämiskyky oli ilmeisesti liian huono
tällaisiin torjuntatehtäviin?
Se oli, joo.
Hurricane ja Fiatihan olivat jo vanhentuneita koneita siihen nähden mitä
Venäjällä jo oli. Ja jenkit antoivat ihan hienoja koneita niille, saivat
Mustangiakin. Että kaluston pitäisi olla hyvää, jos halutaan pärjätä.
Mainitsitte Hurricanen torjuntalennoista
kertoessanne "täydet tuumat"?
Hurricanessa oli
Rolls-Roycen tuhannen hevosvoiman moottori
Siinä oli turbo, kaksi vaihdetta, painetaan turboteho moottoriin.
Ahdin?
Ykkös- ja
kakkosahdin joo. Kakkosvaihde laitetaan, luulen että se oli jossain vähän yli
2000 metrissä.
Se oli vielä siihen
aikaan Suomen Ilmavoimien nopein kone. Mutta mehän saatiin niitä kymmenen ja
ainakin yksi rakennettiin, sotasaaliskoneesta. Laitisen Masa ajoi yhden vuoren kylkeen
Norjassa. Minä olen myös ainakin yhdellä sotasaalis-Hurricanella lentänyt. Nämä
mitä me saatiin, niissä oli neljä ja neljä konekivääriä. Tässä
sotasaaliskoneessa oli kuitenkin kuusi ja kuusi. Se oli muistaakseni vielä
sellainen, että siinä oli kangasverhous. Nämä meidän Hurricanet vuorattiin
alumiinipellillä sen jälkeen, kun Aikalalla repesi (siipi) ja hän tuli Malmin betoniin.
Miltä sotasaaliskone tuntui, sehän oli raskaampi?
En minä huomannut
paljoa eroa siinä.
Lensitkö kangaspäällysteisellä Hurricanella?
Aro: Meitä
opetettiin mekaanikkokoulussa paikkaamaan näitä kangaspäällysteisiä koneita.
Siro: Kyllä minä
lensin, kangasverhouksella varustettu oli hiukan ketterämpi kyllä. Mutta
alumiinipellillä päällystettiin sitten kaikki. Se kesti paremmin. Mutta nehän
oli niin sekondäärisiä, eihän meillä Kilpasillassa ollut kuin kolme tai neljä
Hurricanea.
Nousukyky ei varmaan missään vaiheessa oikein
riittänyt, kun tulee nopeita viholliskoneita?
Ei, ei Hurricane
ollut mikään varsinainen torjuntahävittäjä ollenkaan.
Sitä oli vain pakko käyttää kun ei ollut
muutakaan...
Fiatti oli
torjuntahävittäjä varsinaisesti. Mutta Fiatin vika oli se, että se oli jo
vanhentunut, vähän. Ja toiminta-aika oli vain 1h 15min.
Jos olisi päässyt samalle korkeudelle, niin
olisiko Hurricanella pystynyt saamaan vihollisen kiinni torjuntalennolla?
Ei. Ei pystynyt.
Ei mitään mahdollisuutta. Ihmettelen vain, että se lähti mua pakoon. Se ei
tullut Suomen päälle ollenkaan, se lähti itään kohti Keski-Suomenlahtea.
Oliko tämä se tapaus kun pääsitte ampumaan
Pe-2:ta?
Ei, en minä
viitsinyt ampua, se oli jo niin kaukana, turha ampua. Se oli toinen tapaus kun
ammuttiin.
Millainen tämä tapaus sitten oli, kun pääsitte
Hurricanella ampumaan?
Ei Hurricanella,
en Hurricanella päässyt ampumaan koskaan. Brewsterillä! Brewsterillä minä
ammuin.
Jossain kirjallisuudessa on mainittu, että
nimenomaan Aarno Siro olisi päässyt ampumaan Hurricanella Pe-2:ta?
En ampunut, en
ainakaan muista mitään. En kyllä usko, että muisti voisi noin paljoa pettää.
(Toim. huom: Carl-Erik Bruunin
Hävittäjälentolaivue 26 –kirjassa 3.1.1943 mainitaan: "pääsi Siro
HC-460:lla tulittamaan PE-2:sta, mutta se oli nopeampi vaikka HC kulki yli 530
km/h.)
Nimittäin, se
mitä minä muistan, Brewsterillä. Olin
Pitkäranta ja Ägläjärvi-Tolvajärvi välillä partioimassa, meitä oli neljä tai
viisi konetta. Minä en muista kuka veti, mutta se sanoi että mene katsomaan,
pitkänokkia näkyi pohjoisessa. Minä lähdin, että siellä on omia Moraneita. Sitten
minä läksin takaisinpäin ja katselin sitten, että helkkari vieköön, minä olen
ihan yksin. Ja pilviraja oli aivan lähellä. Minä läksin kiipeämään pilvirajaan,
että kun olen aivan yksin, niin eihän minulla ole mitään, kaverit on tuolla
näköetäisyydellä kylläkin, he olivat siellä Pitkärannassa.
Minä nousen niin
yhtäkkiä tulee valojuovat, kun ammutaan suoraan. Ja tietysti minä painoin
kanssa. Eihän meillä ollut koskaan ampumista vastakkain. Me hävitään yleensä
siinä. Minä painoin liipasinta kanssa ja se meni, jos minä sanon ihan
rehellisesti, se meni siitä sinne (alapuolelta
ohi) ja se sieltä kiersi hyvin matalalla ja lähti tulemaan ylös (matalasta kuutosesta kiipesi jälleen kohti
hyökkäykseen). Minä katselin sitä koko ajan ja ajattelin, että anna tulla
vaan. Se tuli siinä lähemmäs ja lähemmäs, niin minä käänsin aina konetta sen
verran.
Loppujen lopuksi
se oli aika lähellä, niin valojuovat meni tästä melkein mun vatsan alta, tuosta
tuonne...
Aarno Siro kuvaa tapahtumasarjaa.
Minä olin tässä,
se kone meni tuosta, se tuli täältä ja meni aika matalalle ja lähti sieltä
nousemaan. Minä käänsin sitten tänne vähän – odotan sitä kun näin sen tulevan –
katselin, että mä näin silmän; katselin, että se ei pysty millään saavuttamaan
minun runkoani. Ja se tuli ja tuli ja tuli ja minä vedin niin paljon, että se
meni tuosta aika läheltä pois. Jos minä olisin tuntenut, niin minä olisin
tuntenut sen miehen. Se meni niin läheltä ohi. Sitten se läksi syöksymään vasemmalle,
minä ammuin hyvät sarjat perään. Siitä tuli semmoiset tsuh tsuh, ehkä se sai
jonkun osuman siihen. Minun oma arvioni siitä on, että se oli aivan kokematon
kaveri tai sitten se on joku vanha eversti, joka on ulkona kovasta toiminnasta.
Minä luulin että
se oli Jak-7. Siinä oli kokonaan tumma maalaus, niissä mitä minä olen nähnyt.
Mutta enhän minä enempää tiedä siitä. En tehnyt siitä mitään anomusta
alasampumisesta, koska minulla ei ollut mitään todisteita, koska olin siellä
yksinään. Minä itse uskon, että se putosi. Mutta eihän tällä ole mitään
merkitystä.
Vapaamuotoinen mielipide Hurrikaanista sotakoneena
Suomessa?
Ei sotakone.
Hurricane oli yksi välityyppi, mikä ei ollut varsinainen sotakone – minulle.
Siinä oli hyvät varusteet – radiokompassi, hyrräkompassi, radiolaitteet ja
kaikki mitä tarvitaan. Mutta se ei kuitenkaan ollut mikään sotakone.
Tämä viimeinen
minun lentoni Malmilta, silloin tuli Messerschmitit. He ottivat Malmin meidän
jälkeen. Sanotaan, että Hurricane oli Suomen nopein kone, mutta se putosi heti
kun Messerschmittit tuli. Ei siinä saanut Pe-2:sta kiinni. Mutta muistan kun
kurssikaverini kanssa päivystettiin Kymissä. Hän nousi (Mersulla) ja ampui sen (Pe-2:n)
ales.
Pentti Aro Lapin sodasta
Aro:
Lapin sotaahan
johti valvontakomissio. Lennettiin kun he käskivät. Tässä juuri kaksi kuukautta
sitten kuoli (eräs laivuetoveri)... Siellä
Värtsilässä (PLeLv 42:n tukikohta),
aina kun oli aikaa, hän opiskeli jossain.
Yksi juttu
minulla olisi, jos en ole kertonut Lapin sodasta. Katsos, ilma oli niin matala,
niin minä tulin kahden tunturin välistä. Ja tunturin laet oli pilvissä. Ja alue
oli ihan täynnä saksalaisia, niillä oli urkupyssyt. Jotkut väittävät ettei
niillä ollut urkupyssyjä, mutta ne olivat kuulemma saaneet niitä sotasaaliiksi.
Ja ne ujutti siinä ja hyvä jos me oltiin 20 metrissä, meinasi saatana käydä
köpelösti. Ajoin kahteen metriin ja ajoin niiden päälle. Jos te ammutte, niin
te kuolette itsekin. Me mentiin siitä yli ja pojat suojautuivat ojan pohjalle.
Silloin kun
kenraalittaret tapettiin siellä Lapissa, silloin päätettiin että desanttien
koulutuskeskus itäkarjalassa (pommitetaan).
Sinne koko rykmentin voimalla hyökättiin. Sen piti olla yllätys, mutta ei se
mikään yllätys ollut. Mutta ei ne ketään alaskaan saaneet. Me kun oltiin saatu
pommit pudotettua, niin Liimatainen – se oli myöhemmin opettajana Jyväskylässä
– otti kassillisen sieltä ja kaatoi kassillisen tyhjiä pulloja.
"Mitä sinä
nyt noin?"
"Sinä et
kuule voi kuvitella kuinka ne ujeltaa kivasti kun ne menee alas."
Siro: Se oli
muuten kiva kun meni ryssän kentälle ja otti tyhjän pullon, miten se ujelsi – kuin
olisi pommi tullut. Niin kauan oli it hiljaa kuin pullo ujelsi. Kaikki oli pää
turpeessa.
Missä vaiheessa siirryitte 42:een?
Aro: Minä tulin
suoraan 42:een keväällä 1943. Tulin sen verran myöhään sinne. Lumiala oli
silloin laivueenkomentaja. Siitähän voisi kertoa vaikka mitä. Yksi pikku juttu:
Lumiala soitti
kerran meille ja sanoi, että jos kersantti tulisi kentälle, täällä on yksi
työpataljoonan majuri joka haluaa päästä Karhulaan. Mä menin ja se majuri
sanoi, että ei hän tuollaisen nulikan kanssa lähde mihinkään. Lumiala sitten
todisti, että kuulkaas, kannattaa lähteä. "Eihän sillä ole karttoja eikä
mitään!"
Lumiala kysyi
että eikö sinulla ole karttaa? Minä vedin saapasvarresta Etelä-Suomen kartan,
onhan mulla tässä. Se (majuri) ei
käsittänyt sitä, onhan sinulla itsellä kartat, suunnista sinä. Me tultiin
sitten Elisenvaaraan, piti ilmavaaran takia lentää aika matalalla. Se oli
kaksitasoinen Lysanderi, se kone. Se majuri väitti, että lähdin Savon radalle.
Kyllä mä tiesin, että ihan oikeaa rataa lähdin. Päästiin Karhulan kentälle. Se
sitten pyysi anteeksi, että hän on vähän hermostunut lentämisestä. En tiedä
hänestä sen enempää sitten.
Sitten kun mä
läksin pois sieltä, niin vähän meinasi eksyä kerta kaikkiaan. Sitten löysin
radan.
Samoin eräs
naissolttu kävi minulle aika hyvästi. Esikuntahan oli siitä vähän matkan päässä
ja siinä välissä oli hautuumaa, jonka kautta käveltiin. Eräs ylioppilaslakkinen
tyttö ajoi minusta ohi, tuli sieltä esikunnasta, ja alkoi sitten pyöräänsä
korjaamaan siinä. Ja kun me tultiin siitä, niin sovittiin, hän kertoi että hän
oli yksin siellä, Jänisjärven rannalla huvilassa, syödään räiskäleitä. Minä
menin sinne ja joskus tuossa kahden, kolmen maissa sanoin että kyllä nyt on
aika mennä nukkumaan. Ja niinhän me mentiin nukkumaan. Meinasin sitten, että
pitäähän tuolle tytölle nyt jotain tehdä. Niin minä aloin sitten pikkuisen
kopeloimaan. Se suuttui niin hirveästi, että ajoi minut ehdottomasti pois.
Minä olin siellä
kanootin kanssa, ensimmäisen kerran kanootilla. Se oli siinä neljän viiden
välillä, meloin ja heitin siinä uistinta. "Kokeillaan nyt tätäkin."
Yhtäkkiä nykäisi! Luulin että johonkin uppotukkiin tarttui mutta siinä olikin
metrinen hauki! Neljä kiloa! Ja kun se löi pyrstöllä, niin se tuli toiselta
puolen kanoottia.
Minä hilasin sen
lähimpään rantaan parisataa metriä ja vedin sen maihin. TK-mies oli silloin
kentällä, viiden aikaan viimein tulin. En voinut käsittää miten minä olen sen
hauen saanut kanoottiin, miten ihmeessä minä olen sen saanut... Se TK-mies otti
siitä ja Lehtisen Viljo, meidän kk-ampuja, löysi sen kuvan
sota-arkistosta. Aika laihan näköinen kaveri pitää sitä haukea.
Professori Erkki Palosuo ja PLeLv 42
Professori Palosuo, joka komensi 42:sta loppusodan
taistelulennoilla monta kertaa, kehui kovasti ohjaajiensa kyvykkyyttä, sitä
miten miten hyviä lentäjiä laivueessa oli.
Aro: Niinhän me
tietysti oltiin. Palosuohan oli meillä lentueenpäällikkö vähän aikaa. Ja hän
piti SB-2:sta parempana koneena kuin Blenheimia.
Siro: Hänhän on
ollut etelämantereella tutkimassa, professori. Ja on ollut Huippuvuorilla
pariinkin kertaan teltan kanssa, pidempään asunut. Sehän oli mukava hänen
ensimmäinen vaimonsa. Kysyin kerran, että kummoista oli mennä naimisiin
tiedemiehen kanssa? "Kittiä kanssa, mä menin lentäjäupseerin kanssa
naimisiin!"
Aro: Sodan
jälkeen Palosuo harmitteli, että hän ei teille ehdottanut mitään ylennyksiä.
Hän vielä nytkin yrittää, että jos saisi vielä jälkeenpäin. Ellilä sanoi, että
ethän sinä ihan vanhuudenhöperöksi ole tullut? Kyllä minä eräältä kenraalilta
kysyin ja tämä, että olisitte hyvinkin voineet saada näitä juttuja vielä.
Sitten meillä
sattui sellainen pikku juttu. Hän tuli kerran Töölössä kadulla vastaan ja siinä
sovittiin, että mä muistan että sinulla oli semmoinen hyvä karvalakkitsuikka, että
mielellään ostaisi sen. Mä lähetin sen sitten mutta enhän minä mitään maksua.
Kun viiden vuoden kuluttua tavattiin uudelleen, niin se oli hieno juttu, hän
antoi postisiirron ja maksoi 800 markkaa, "nyt tämäkin asia on sitten
hoidettu". Se osoittaa vähän sitä aktiiviupseerin henkeä.
Siro: Mehän
ollaan kaksi vääpeliä...
Kyllä Palosuo oli
isällinen kaveri.
Palosuo mainitsi tapauksen kesän 1944
tapahtumista. Laivueen pommikoneet olivat ryhmittyneet tiukasti hänen johtokoneensa
perään, paraatimuotoon sotalennolla.
Mitähän lentuetta
se voisi tarkoittaa? Palosuo tuli meidän porukkaan oikeastaan aika myöhään,
hänhän oli aiemmin siellä merilentolaivueessa. Oli todella isällinen henkilö.
Mehän katseltiin lentomestari Salmisen rouvaa ja hän sanoi siitä, että pidä kätes
irti.
Siro: Ei se
mikään mahdottomuus ole, että tehdään jekkuja. Mä tulin Larjon siivellä, me
olimme kaksistaan, niin se pisti ja käski tulla lähemmäs ja lähemmäs. Minä
tulin ja olimme siivet ihan lomittain sitten. Harjoiteltiin paraatia sitä
varten kun sota loppuu.
Sattumuksia 42:n ajalta ja kertomuksia
Blenheim-lennoista
Aro: Tuuloksen maihinnousu, kun venäläiset yritti sieltä ylös, niin käytiin siellä
pommittamassa. Me olimme tulossa sieltä. Oltiin (laivue 42) silloin Naarajärvellä eikä enää Värtsilässä, Värtsilä oli jo hävittäjillä. Mä näin siellä Laatokalla, että kaksi pilkkua putoaa alas.
Minä tajusin, että en minä mitään harhoja näe, sieltä tulee hävittäjiä.
Partasen Pentti, tähystäjä, sanoi että älä hermoile – mehän ollaan kohta omalla
kentällä. Mutta mä olin koko ajan varuillani. Mä näin että saatana tulee ne hävittäjät, mutta ei
kukaan uskonut, älä hermoile, ollaan omalla puolellakin.
Yhtäkkiä tornista Pentti huutaa, että hävittäjä takana.
Mä olin odottanut
sitä ja lähdin kiertämään yhtä vaaraa ja katsoin kun molemmat kiersi Ahon ja Alavan taakse. Molemmat koneet otti yhden maalin, Alavan Paki oli toisessa ja toisessa Aho, molemmista koneista pelastui vain ohjaaja. Toisessa oli kuollut heti tähtäri ja kk-ampuja, toisessa tähtäri
hyppäsi ja avasi liian aikaisin varjon, niin se tarttui peräsimeen. Pelastui
vain Aho ja Alava. Jos ne olisi uskoneet silloin mua, niin ei olisi tarvinnut
mitään. Mutta nämä, että älä nyt vaan hermoile, ollaan jo omalla puolella. Tuollaisia juttuja, vaikka näyttää että kehun itseäni, niin tämä on kuitenkin näin.
Tämä ukkomies (yksi menehtyneistä) seurusteli
Pieksämäellä yhden tytön kanssa ja se (tyttö)
soitti sitten, kyllä pojat odottikin sen soittoa vissiin. Se oli koomillista,
kun "hän lupasi varmasti tulla tänä iltana", eikä hän käsittänyt
millään, että tämä oli ammuttu alas. Sellaista se oli siihen aikaan.
Kun me oltiin
menossa pois, niin kone tuli semmoiseen kulmaan mistä sille ei mitään voinut.
Vilkutti meille ja heilutti, kai sillä oli patruunat loppu. Vilkutti vain.
(Toim. huom. 1.8.1944 ammuttiin alas kaksi PLeLv
42:n Blenheimiä, BL-160 miehistönä Alava / Kaukovalta / Rosendahl ja BL-158
miehistönä Aho / Rouhiainen / Kemppinen. Koneet olivat palaamassa Vuontelen
siltojen pommituksesta. Lisää tästä tapauksesta voit lukea Kauko Ahon
haastatteluista: 1 2
Viite kyseiseen tapaukseen: Kauko Ahon haastattelu.
Mitä tässä siis tapahtui, lensitkö koneen pintaan?
Joo, enkä mä
lähtenyt pakoon, mä vaan kiersin ja kattelin mitä siellä tapahtuu. Katsos,
Blenheimia oli helvetin helppo lentää pinnassa sen takia, että lasikaappi siinä
auttoi. Sillä voi vaikka metrin korkeudella mennä puun latvoista.
Siro: Kun oltiin
Vesivehmaalla täydennyslentolaivueessa, niin pojat ajoi niin matalaa kuin voi,
niin Blenheim meni alta vielä. Pitkä-Jimi sanoi, että hän toi Porista jonkun
sinne ja pisti nokkaan. Se nosteli jalkoja siellä koneen nokassa, kone lensi
niin matalalla.
Millainen Blenheim oli ohjaustuntumaltaan?
Aro: Kuule, jos
siinä olisi ollut kunnon aseistus sillä olisi voinut käydä ilmataisteluja. Se
oli kerta kaikkiaan, ajattele tuollainen kuin sivuluisu ja kaikki, ei ollut
ongelmia.
Meillä oli vaan
kaksi kk:ta mutta kyllä sillä todella olisi voinut... Kuten Katajistokin sanoi,
jos siinä olisi ollut parempi aseistus, niin olisi voinut tehdä vaikka mitä.
Mutta pääsinhän minä kuitenkin pakoon.
Varmaan tyhjänä? Pommien kanssa ei varmaankaan
voinut liikehtiä?
Ei, tyhjänä (pystyi). Mehän oltiin kerran
tiedustelulla, mentiin Arkangelin radalle Solomannista suoraan. Aika pitkä
matka. Viidessätuhannessa metrissä meidän piti siellä valokuvata ne järvet, se
oli kai kaukopartiojuttuja varten. No, eihän meitä kukaan neuvonut mitään, niin
mä aloin heti kipuamaan Äänisen päällä korkeutta. Me oltiin siellä 3000
metrissä, niin siellä kaksi IL:ää heilui. Willberg (toim. huom. Stig Willberg) kysyi, että mitä tykkäät, lähdetäänkö
pakoon? Katsos se Solomanni olisi ollut ihan siellä vasemmalla, takana.
Mepä lähdettiin
itään pakoon. Meillä oli hyvä se kk-ampuja, Leino, kun me syöksyttiin sinne
ihan pintaan. Mä odotinkin just tätä, että Blenulla pääsee ihan hyvin pois.
Mutta saattaa oikaistua itse. Mutta ei sieltä mitään savuja näkynyt eikä
hävittäjiäkään näkynyt. Ja sitten mentiin siellä, meillä oli palopommeja ja kun
tultiin takaisin, niin kylvettiin niitä. Siellä oli satoja metrejä hirsitaloja,
joissa oli olkikatot. Me kylvettiin niitä sinne ja mä pelkäsin sodan jälkeen,
että ei ollut oikein reilu teko. Aloin puhumaan vasta sitten kun
valvontakomissio oli lähtenyt pois.
Fatalistit
Siro: eikö me
olla aika fatalisteja tässä?
Aro: Oli se
hienoa siinä iässä, ei sitä itse voinut kuvitellakaan että minä nyt kuolen.
Siro: Mä luulen
että siinä me kun istuttiin, odoteltiin että puhelin pörisisi Ja kun se pörisi,
niin heti lähdettiin. Mutta sivullinen jos olisi katsonut, niin ei olisi
osannut arvata, että nuo kaverit lähtee tappelemaan just. Me mentiin koneeseen
siitä vain, ei ehtinyt ajatellakaan, ei ollut mitään sellaista.
Kun me saatiin
Brewsterit silloin '44 keväällä, Larjo oli komentaja. Sitten meillä oli
Katajainen ja mikäs se toinen oli, kaveri opettamassa meitä niihin. Oli
heinäinen kenttä ja loivaa mäkeä, me
oltiin siellä alhaalla (koneet
mäen juurella). Larjo kysyi Nipalta, että miten se on, tässä on vastamäkeä
vähän – miten arka Brewsteri on sivutuulelle? "Juu no kyllä se oikeastaan
pitäisi vähän katsoa, kun startataan niin mennään tuohon ylemmäs ja startataan
siitä." Puhelin soi– ja mentiin kaikki taivaalle suoraan siitä missä
satuttiin olemaan. Sitten ihmeteltiin, että starttasiko kukaan tuolta? "En
minäkään", sanoi Larjo.
Millainen siirtyminen Fiatista Brewsteriin oli?
Ei erikoinen.
Mulla on kaikkiaan 20 tyyppiä lennetty Ilmavoimissa, joten mä olen tottunut
tähän jo.
Oippa Tuomisen Mannerheim-risti
Aro: Kun hän sai
Mannerheim-ristin sen mukana tuli 50 000 markkaa rahaa. Se meni törsäämään
sitten sitä rahaa. Siellä oli yksi eversti daaminsa kanssa. Se eversti sanoi,
että sanokaa tuolle sotilasmestarille ettei rinnassa saa pitää mitään
ampumamerkkejä. Se ei tuntenut Mannerheim-ristiä! Kyllä se nöyryytti sitten (everstiä) niin saatanasti.
Sillä oli aina
ykköspuku päällä, kun se kävi sotalennoilla. Ja kun sieltä ammuttiin alas
Suomenlahdella, ampui niin läheltä että putos itsekin, niin sotilasmestarin asu
oli "tätä myöten" kutistunut.
Siro:
Silloin kun sota
alkoi tuli 14 Ryssän pommittajaa pommittamaan Joroisia. Pojat pääsi sitten
taivaalle ja ampuivat monta ales. Sitten tuli Oippa ja sanoi "tuolla minä
roitasin." Harju sanoi, että älä puhu paskaa. Mutta Oippa kirjoitti
karttaan, että tuolla ne on, menkää hakemaan. Ne tuli sitten ja toi romut
sieltä. Harju sanoi, "saakelin Tuominen, se valehtelee kuin hevonen mutta
kun minä otan selvää, niin se onkin totta."
Jimi sanoi, he
oli Immolassa silloin kun Oippa sai Mannerheim-ristin. Oippa oli saanut vähän
vihiä siitä ja makasi sängyllä. "Kuulkaa, pistäkää radio auki, sieltä
tulee uutiset." Sieltä tuli uutiset, "ylipäällikö on myöntänyt Oiva
Tuomiselle..." Oippa, Oippa, ne sanoi, "sä sait ristin!" "Pistäkää
sinne pöytälaatikkoon", Oippa totesi laiskana sängystä.
Aro: Eikö Oippa
ollut ensimmäinen lentäjä, joka sai Mannerheim-ristin?
Ville Vikkelä,
telakanjohtaja, sanoi silloin että jos te siviilissä joskus tarvitsette
työpaikkaa, niin tulette vaan ja töitä sitten järjestyy. En tiedä oliko Oippa
siellä telakalla töissä, hän ei kerta kaikkiaan sopeutunut siviilielämään.
Onneksi oli yksi opettaja Nummelassa ja hän sai Oipan rauhoittumaan. Hän soitti
kerran että kun Oippa lähti autolla mutta ei lähtenytkään minnekään, istuu vain
autossa. Oli kuollut sinne.
Matalalla lentämistä
Aro: Saksalaiset
Kemin lentokentän pilasivat. Jokaiseen viemärikaivoon olivat laittaneet, oliko
se peräti tuhannen kilon pommin. Sehän oli sitten pelkkää suota. Enkä mä tehnyt
k uin 8 sotalentoa lappiin, sittenhän se jätettiin asevelvollisten hommaksi se
Lapin sota, kaikki muut kotiutettiin. Se oli tietysti rauhanteon ehto. Olin
paljon mukana sotakorvaustoiminnassa ja venäläisten tulkinta sopimuksista oli
aivan ihmeellistä.
Siro: Toinen sota
kun alkoi, niin Fiatit oli Joroisissa ja Moranet Rantasalmella. Kivisen Enska (toim. huom. LLv 26 1. lentueen päällikkö
luutnantti Ensio Kivinen), meidän päällikkö, sanoi että menkää sinne
koukkimaan, sinne Rantasalmelle. Lasse ja Oippa meni sinne koukkimaan. Enska
kysyi, "olitko sä matalalla?" Ensin kysyi Lasselta. "Ei, mä olin
siellä ylempänä, Oippa oli matalemmalla." "Oippa, olit sä
matalalla?" Oippa vastasi: "eeen, mä ollut." Mikset ollut,
kuului kysymys. "Siellä oli hevosia kentällä."
Aro: Tämä on yksi
sellainen muisto kanssa. Meillä oli valokuvauslentoja kun Nurmoilasta
lähdettiin Aunuksen kannakselle lentämään. Siellä oli yksi Blenu, mä olin
siellä mukana. Mutta siellä oli yksi venäläinen kaveri (hävittäjälentäjä), joka pelleili niin, että se oli sitä Bleniä
ampunut alhaalta ylöspäin. Sen on
pitänyt olla vähintään metrin korkeudella, kun se ampui kentällä seisovaa
Blenheimiä alhaalta ylöspäin. Sitten sinne vedettiin semmoinen hävittäjälentäjä
kuin Nissinen. Hän sai sen venäläisen sitten ammuttua alas. Nissisen kuolema
oli aika kolkko, kun meikäläiset lensi pilven yläpuolella ja he taas pilven
alapuolella, niin yksi kone putosi Nissisen päälle.
Venäläisten kenttien pommitus ja pommituslentoja
kesäsodassa
Aro: Ilmavoimia
johdettiin aika heikosti. Ainoa fiksu oli, kun oli Helsingin pommitukset –
silloin meidän rykmentti meni niiden venäläisten pommittajien perässä, kun ne
olivat pommittaneet Helsinkiä, ja sitten kun ne laskeutuivat, niin pommitti.
Siinä oli minusta jotain itua.
Siro: Tiedätkös,
silloin kun me oltiin Kannaksella ja meillä oli kenttä ja me laitettiin teitä
varten lyhdyt kiitoradan reunaan, huput päällä, että jos teillä on
vahingoittuneita koneita, niin me otetaan huput pois. Me koko yö varrottiin
teitä.
Aro: Kun kaikki
venäläiset koneet olivat laskeutuneet, sitten – en minä ollut mukana niillä
kerroilla – suomalaiset pudottivat pommit.
Siro:
Ryssäläisillä sotasaaliskoneilla vielä lensivät samassa puljassa mukana.
SB-2:lla olivat mukana siellä.
Siro: Kerran minä
olen ollut mukana, kun saatiin sata konetta kaikkiaan. Ensin JK:t veti, sitten
Blenheimit ja Döömöt (!!?? Dornierit)
ja kaikki.
Aro: Yksi vielä
mikä jäi mieleen, en ollut itse siinä mukana. Piti pommittaa silloin kun
venäläiset hyökkäs, niitä hyökkäysvaunuja. Katsos, mä olin radiota
kuuntelemassa. Sanoivat että rykmentti kääntyy takaisin, oltiin rykmentin
voimin, kohde on omilla. Ja mä heti tajusin, että meidän koneet ei ainakaan
enää kuuntele radiota. Ja sitten pojat tuli sieltä ja "jumaliste kun meni
hyvin". Sitten kun sanottiin, että kohde olikin omilla, niin kyllä oli
aika synkkä mieliala. Kunnes päämajasta seuraavana päivänä tuli kiitokset, (venäläiset olivat ehtineet vallata kohteen
ja) juuri kun olivat ryhmittymässä uudestaan hyökkäykseen venäläiset, niin
silloin tuli 12 konetta ja hyökkäys pysähtyi moneksi tunniksi. Silloin
puhuttiin vaan tunneista!
Pitkä-Jimi ja rauhan ajan lentämistä
Siro: Muistan
Malmilla kerran, kun oltiin Pitkä-Jimin kanssa ennen kuin siirryttiin
Seutulaan. Kolmonen tulee, Jimi oli perämiehenä. Kun kone pysähtyi platalle,
niin joku sanoi naisäänellä "laskuaika se ja se". Kohta ovi aukesi ja
Pitkä-Jimi tuli ensimmäisenä katsomaan minkä näköinen nainen oli siellä.
Aro: Me käytiin
Malmilla harjoittelemassa niin sanottuja SBAAGE-laskuja (??).
Se oli sellainen
lähestyminen, että piti olla tietty korkeus ja kun oli pääkentän lähellä, niin
ei tarvinnut kuin kaasu vetää veks.
Siro: Laitelasku
oli ensimmäinen, mitä saatiin aikaan huonon sään laskussa. Katsotaan 18-36
–kiitorata, meillä oli siinä vähän matkan päässä talo, jossa oli meidän
radisti. Kun kone tuli sieltä, niin se tuli titaamalla ja sitten se kääntyi
tähän ja me saatiin kone ääneen. Se tuli sisään ja majakka ilmoitti itäänpäin.
Moottorit, huusi perämies. Siitä lennonjohto tiesi, että se on niin ja niin
kaukana. Jos se näki maata, niin se laski. Jos ei, veti yli ja koitettiin
uudestaan. Tämä oli niin kutsuttu SBAAGE-lasku. S B A - Standard Beam Approach.
Haastattelija Jukka Kauppinen, Aarno Siro ja Pentti Aro Pohjanmaalla kesällä 2003.
|
Siro: Se säde
tuli kiitoradan keskilinjaa pitkin. Se oli Standard Beam, keskilinjan, ja
approach on lähestyminen. Ne koitti tulla siihen säteeseen, standardiin. Kun ne
tuli siitä, niin tämä – paljonko siitä olikaan matkaa kiitoradan päästä,
olisiko ollut 100 metriä siitä - otti kaasun pois.
Aro:
Lähestyessään ohjaaja seurasi sitä "piipiipii" signaalia. Leppänen
oli niin juovuksissa siinä vieressä, kun me jouduttiin pilveen menemään, niin
herra tuli "ei täällä niin varovainen tarvitse olla". Leppänen meni
sen takia vinoon, kun se halkopino oli pinottu pois sieltä, mitä hän oli
tottunut käyttämään lähestymisessä.
Siro: Tämä oli
joka tapauksessa, että silloin kun kone ylitti lähestymismajakan, niin se (majakka) huusi MOOTTORIT, ohjaajat ja
kaikki kuuli, ja silloin ne tiesi että kone on näin kaukana kiitoradasta. Se
oli niin kutsuttu SBAAGE-lasku. Siitä kehitettiin Flightpath Approach, joka oli
etäisyys. Kun kone tuli sieltä, se tiesi etäisyyden koko ajan. Ja kun se tuli
siihen liukurataan ja lähti siitä tulemaan.. Se oli hirveän hieno.
Näitä SBA:ta oli
neljä kappaletta: Helsinki, Vaasa ja Kemi. Mutta Helsingin Malmille tuli sitten
tämä.. Mehän lennettiin silloin titarien ohjeiden mukaan. Säde, etäisyys,
liukurata.
Aro: Oippahan oli
siellä silloin. Yksi venäläinen taitolentäjä sanoi Oipalle, että hänhän on
sentään majuri ja te olette vain sotilasmestari. Oippa sanoi, että ... (toim. huom. loppu jäi kuulematta, mutta
lienee ollut kuivaa kommentointia)
Ja herrojen loppukaneetti:
Siro: Mä vietin
84-vuotissyntymäpäivän lentämällä. Lensin Porkkalan ympäri. Pienkoneella,
Cessnalla. Vajaa kuukausi sitten. Lensin itse, oli tarkastuslentäjä vieressä
vaan.
Aro: Mä lopetin kaksi asiaa kertaheitolla: lentämisen ja tupakanpolton. Vuonna 77 lopetin
tupakanpolton, lentäminen jäi kun sota loppui.
Saatesanat
Ilmasotakoulun Killan vuosijuhlassa Kauhavalla Ilmasotakoulussa 24-25.5.2003 oli läsnä Jukka O. Kauppinen ja Olli Korhonen Virtuaalilentäjät ry:n puolesta. Tällä sivulla on tapahtumassa käydyt keskustelut Pentti Aron ja Aarno Siron kanssa.
Haastattelu: Jukka O. Kauppinen "Grendel" ja Olli Korhonen "OK".
Nauhoitus, sen purku ja valokuvat: Jukka Kauppinen
Lentopäiväkirjaotteet ja yhteenvedot: Carl-Erik Bruun via Göran Bruun.
Copyright VLeLv Icebreakers / Virtuaalilentäjät r.y. / Finnish Virtual Pilots Association 2003.
| |