|
In
Memorian:
Mátyás
'Matyi'
Pirity

Mátyás 'Matyi' Pirity, 28.12.1911 - 17.5.2003
Pikahakemisto:
[
In memorian: Mátyás 'Matyi' Pirity |
Noemi Pirity about her father |
Pirity's funeral |
Saatesanat
]
Teksti: Jukka O. Kauppinen
Kuvat: Neomi Townsend via Göran Bruun.
Lähteet: Håkan Gustavsson, Göran Bruun, Hävittäjälentolaivue 26 -kirja (Carl-Erik Bruun), Neomi Townsend.
Lisätietoja:
Biplane fighter aces - Pirity
Biplane fighter aces - Jozef Drlicka
In memorian: Mátyás 'Matyi' Pirity
Suomen ja suomalaisten suuri ystävä, unkarilainen Mátyás Pirity,
poistui varjolaivueeseen 17. toukokuuta 2003. Unkarilainen
sotilaslentäjä oli yksi monista talvisodan ulkomaisista
vapaaehtoisista, mutta samalla yksi niistä harvoista, jotka olivat
sanansa mittaisia ja palvelivat rintamalla.

Pirity Fiat CR.32-hävittäjänsä edessä.
|
28.12.1911 syntynyt Pirity toimi 30-luvulla liikennelentäjänä
unkarilaisen Malvev-lentoyhtiön palveluksessa. Euroopan tilanteen
kuumentuessa hänet komennettiin Unkarin ilmavoimiin, jonka riveissä
Pirity taisteli vähän tunnetussa Unkarin ja Slovakian nukkevaltion
välisessä rajasodassa keväällä 1939.
Pirity lensi italialaisvalmisteita CR.32-hävittäjää 1/1. "Íjász"
vadászszázadin, ensimmäisen hävittäjälaivueen, kolmannessa lentueessa.
Laivue operoi Ungvarin lentokentältä. Pirityn menestyksekkäin
taistelulento oli 24. maaliskuuta 1939, kun laivueen yhdeksän CR.32:ta
kohtasi torjuntalennolla kolme slovakien Avia B-534 -hävittäjää
saattamassa kolmea Letov Š.328 -pommikonetta.
Seuranneessa ilmataistelussa unkarilaiset pudottivat kaksi pommittajaa,
toinen Pirityn toimesta. Taisteluun liittyi vielä ainakin kolme muuta
Aviaa, mutta unkarilaiset väittävät pudottaneensa lopulta viisi
kuudesta slovakkihävittäjästä.
Saavutuksistaan kyseisessä sodassa Piritylle myönnettiin Magyar Érdemrend Lovagkeresztje hadiszalagon kardokkal -kunniamerkki.
Lisää Pirityn taisteluista voit lukea Biplane fighter aces -sivuilta.
Talvisodan vapaaehtoinen
Pirity oli vakaumuksellinen henkilö ja tunsi Unkarin ja Suomen kansan
välillä olevan voimakkaan yhteyden Tämän johdosta hän ei pystynyt
seuraamaan sivusta talvisodan syttymistä vaan ilmoittautui
vapaaehtoiseksi. Hänet hyväksyttiin Ilmavoimien riveihin 16. joulukuuta
1940 toisen unkarilaislentäjän, Vilmos Békássyn, kanssa. Pirity
määrättiin LLv 26:een.
Helmikuussa 1940 Pirity lensi Ruotsista Suomeen uuden Fiat
G.50-hävittäjän, FA-3:n. Ensimmäinen 8.2. tehty yritys epäonnistui
huonon sään johdosta. Samalla lennolla toinen unkarilaisohjaaja,
Wilhelm Bekassy, eksyi ja katosi. 15.3. lento kuitenkin onnistui,
vaikkakin Pirity joutui tekemään pakkolaskun merijäälle Naantalin
edustalle polttoaineen loputtua. Paikalliset siviilit auttoivat koneen
tankkaamisessa, minkä jälkeen Pirity jatkoi Turkuun.
Koulutusvaiheen jälkeen LLv 26 siirtyi Hollolan lentokentälle.
Maaliskuun 2. 11.45 Pirity nousi ensimmäiselle sotalennolleen Suomen
ilmavoimissa koneenaan FA-1 ja toiselle torjuntalennolleen jo samana
päivänä kello 16.15. 9.3. Pirity joutui keskeyttämään torjuntalennon
Fiatin laskutelineiden oikkuilun takia.
Kaikkiaan Pirity lensi talvisodassa 22 sotalentoa ja tiettävästi
vaurioitti yhtä SB-2-pommikonetta. Hänelle myönnettiin Suomen
Lentomerkki Honoris Causa -pohjalta.
Pirity poistui Suomesta 28.3.1940 ja saapui Unkariin kahden päivän
kuluttua. Toisen maailmansodan laajennuttua Pirity palveli maansa
ilmavoimissa, 102/1. futárszállító század -laivueessa, Junkers 52
-ohjaajana. Sodan jälkeen hän oli jonkin aikaa sotavankina
Neuvostoliitossa.
Mustalle listalle väärällä puolella sotimisesta

Pirity perheineen Australiassa 50-luvulla, missä tytär, Neomi (keskellä) asuu edelleen.
|
Sodan jälkeen Pirity pakeni Unkarista ja muutti Australiaan jouduttuaan
epäsuosioon maan uuden hallinnon silmissä. Osallistuminen Suomen
talvisotaan väärällä puolella oli liikaa kommunistipuolueelle. Pirity
kuitenkin tunsi tehneensä oikein, ja koki yhteyden sekä suomalaisiin
siviileihin että lentäjätovereihin erittäin voimakkaana.Hän olikin aina
ylpeä siitä, että oli voinut taistella suomalaisten rinnalla.
Myöskään Suomi ei unohtanut Pirityä ja hänelle myönnettiin Australiassa
asuessaan Talvisodan Muistomitali. Uudessa elämässään Pirity
työskenteli liikenneministeriössä ja piirsi poliittisia pilapiirroksia,
mutta toimistotyö ei tyydyttänyt hänen kaipuutaan takaisin ilmaan.
Pirity ehtikin vielä hankkia lentolupakirjan ja lentää pienkoneita
muutaman vuoden ajan. Tämä ei kuitenkaan tyydyttänyt Pirityä, joka
totesi lopulta lentojensa olevan lennetyt.
Kotimaa kutsui Pirityä lopulta vuonna 1993 jolloin hän muutti takaisin
Unkariin ja vietti loppuelämänsä Budapestissä. Pirity kirjoitti
kokemuksistaan julkaisemattoman kirjan unkariksi.
Pirity siirtyi varjolaivueeseen toukokuun 17. ja haudattiin 29.5.
Hautajaisissa oli läsnä myös Suomen konsuli ja sotilasasiamies. Pirityn
viimeinen leposija on hänen sota-aikaisten lentäjätoverien vieressä.
Pirity oli kauan haaveillut muistojen matkasta, vierailusta Suomeen,
mutta valitettavasti lentäjätoverimme ei koskaan ehtinyt palata
maahamme.
Pirityä jäi kaipaamaan Australiassa asuva tytär Neomi Townsend.
Noemi Pirity isästään
Noemi Pirityn sähköpostiviesti Jukka Kauppiselle:
Arvostan osoittamaanne mielenkiintoa isäni tarinaan ja olen kiitollinen,
että näette vaivan kirjoittaa artikkeli. Olen ylpeä isäni saavutuksista
ja hänen osuudestaan sodassa, erityisesti hänen vapaaehtoisesta avustaan
Suomen kansalle sen hädän hetkellä.
Isäni oli vahvasti moraalinen ihminen. Tapahtumat jotka johtivat
hyökkäykseen Suomea vastaan saivat hänet raivoihinsa. Hänen oikeustajunsa
ei voinut sulattaa suurvallan sotaretkeä pieneen maahan, joten hän
ilmoittautui vapaaehtoiseksi.
Hän tunsi vahvan siteen olemassaolon Suomen ja Unkarin kansojen välillä,
ja tämä veljeyden tunne myötävaikutti hänen päätökseensä tulla suomalaisten
avuksi. Hän puhui hyvin lämpimästi tapaamistaan suomalaisista, ennen kaikkea
lentäjätovereistaan. Hän oli hyvin oikeudentuntoinen ja koki aina
velvollisuudekseen auttaa heikompaa.
Ennen liittymistään Ilmavoimiin hän oli liikennelentäjänä Malvev'lla.
Tietääkseni hän oli asevelvollinen, hän saattoi värväytyä itsekin mutta en
ole siitä varma, kuten en hänen palvelukseen astumispäivästäkään.
Hän tunsi olevansa oikealla puolella taistellessaan Suomessa venäläisiä
vastaan, eikä katunut sitä hetkeäkään. Hän joutui kärsimään "väärällä
puolella" sotimisestaan, eläminen kommunistisessa Unkarissa vallanpitäjien
epäsuosiossa kävi mahdottomaksi. Lopulta hän pakeni Unkarista ja aloitti
uuden elämän Australiassa.

Pirityn puoliso, joka seurasi häntä sotien jälkeen Unkarista Australiaan.
|
Isäni ei koskaan tehnyt työtä lentäjänä Australiassa, maahanmuuttajien oli
vaikea löytää työtä. Varsinkin ensimmäiset vuodet olivat vanhemmilleni hyvin
vaikeita. Elämä oli jatkuvaa kamppailua, 50-luvulla ei ollut helppoa
sopeutua elinympäristöön, epäluottamus oli vallalla.
Tilanne kuitenkin koheni, hän sai hallinnollisia töitä liikenneministeriöstä,
vaikka kirjoituspöytähommat kävivät isäni luonnolle. Hän kaipasi toimintaa ja
lentämisen jännitystä. Hän hankki lentäjän lupakirjan ja lensi kaksimoottorista
pienkonetta pari vuotta, mutta se ei vetänyt lainkaan vertoja "oikeilla koneilla"
lentämiselle. Apein mielin hän totesi lentäjänpäiviensä olevan ohi.
Hän muutti takaisin Unkariin yksin, ilman äitiäni ja minua.
Isäni ei koskaan palannut Suomeen. Hän puhui tekevänsä joskus muistelumatkan
sinne, mutta se päivä ei koskaan koittanut. Ohessa on muutama valokuva jotka ehkä
kiinnostavat teitä. Ensimmäinen kuvaa millaista oli aloittaa elämä Australiassa
köyhyydessä kamppaillen. Toinen esittää äitiäni ja kolmas on vielä isästäni.
Uskon kyllä hänen olleen suuri Suomen ystävä. Hänen vanhat toverinsa
kertoivat siitä hautajaisissa. Muistotilaisuus oli hyvin liikuttava, hänet
haudattiin vanhojen lentäjätoveriensa viereen. Ehkäpä on niinkuin Göran sanoi,
hän liittyi "taivaan hiljaiseen laivueeseen". Toivottavasti niin, hän olisi
onnellinen siellä. "Taivaan hiljainen laivue" sointuu kauniisti, sitä
ajatellessani tuntuu yhtä aikaa surulliselta ja iloiselta. Kuulostaa ehkä
hupsulta, mutta kun tätä kirjoittaessani muistelen isäni elämäntarinaa, olo
tuntuu lohdulliselta ja ymmärrän paremmin kuinka ainutlaatuinen ihminen
hän oli.
Kiitän vielä kerran mielenkiinnostanne isääni kohtaan.
Ystävällisin terveisin
Noemi
Noemi Pirity's email to Jukka Kauppinen:
I appreciate your interest in my father's history and feel very
grateful that you are making the effort to write your article. I am
very proud of my father's achievements and the contribution he made to
the war effort, particularly volunteering to help the Finnish people in
their plight against the Russians.
My father was a person of strong
moral convictions and was outraged by the events leading up to the
invasion of Finland. He volunteered for he could not accept the
injustice at such a big power invading a small country.
He felt that
there was a strong connection between the Finns and Hungarians and this
sense of loyalty contributed to his decision to help the Finns. He spoke
very warmly of the Finnish people he came into contact with and also
highly of flying comrades with whom he flew his missions. He was a
person who had a very keen sense of what was right and just and always
felt he had to help the underdog.
Prior to joining the Air Force he was
a Commercial Airline pilot for Malvev as far as I am aware he was
conscripted for Military Service he may have joined but I am not sure
nor do I know the date. He felt that joining the Finns against the
Russians was a worthy cause and he had no regrets about this at all. In
fact he was proud to have fought with the Finns. Yes he did suffer for
fighting on the "wrong side" it was impossible for him to stay in
Hungary with the Communists in power he was blacklisted and this lead to
his decision to escape from Hungary and start a new life in Australia.
(My father) never worked as a pilot in Australia it was very difficult for immigrants to
get work. The first few years were very hard on my parents. It was a
constant struggle, it was not so easy for people to assimilate in the
1950's, one was regarded with distrust.
However things improved and got
better he worked for the Transport Department in an Administrative
capacity a desk job was not an easy thing for a man with my father's
background. He missed the action and the thrill of flying. He did obtain
a flying license and flew small twin engine craft for a few years, but
realized it was a poor substitute for real planes. So he decided with a
certain degree of sadness that his flying days were through.
He moved back to Hungary without my mother and myself.
My father never returned to
Finland. He said that one day he would make a sentimental journey back
there, but that day never came. I have attached photos that may be of
interest to you. The first is to give you some idea of what it was like
for us in Australia, to be very poor and struggling. The second is my
mother and the third is another photo of my father.
Yes I believe he was a great friend of Finland. Old friends of his spoke of this at his
funeral. The funeral was a very moving tribute to him and he is buried
next to his flying buddies, a happy ending. And maybe as Göran said, he
will join the "Silent Squadron in the sky", I hope so I think you would
be happy to be there. To me Silent Squadron in the sky has such a
beautiful sound and makes me feel quite sad and happy at the same time. A
bit silly maybe, but saying this and looking back over my father's life
comforts me and makes me realize what a truly special person he was.
Again thank you for your interest in my father
Kind Regards
Noemi
Pirity's funeral
The great Finnish friend Matyas Pirity passed away on the 17th of May in Budapest. His funeral was on the 29th of May and many pilots attended the funeral together with the Finnish Consul and Attachei.
Mr. Pirity got 3 Finnish medals for his actions in Finland during the Winter War. He is buried near his fellow pilots with whom he flew during the war and after the war. He will never be forgotten by us who knew his actions.
Göran Bruun.
Saatesanat
Unkarilaisen vapaaehtoislentäjä Mátyás Pirityn muistokirjoituksen kirjoitti:
Teksti: Jukka O. Kauppinen
Kuvat: Neomi Townsend via Göran Bruun.
Lähteet: Håkan Gustavsson, Göran Bruun, Hävittäjälentolaivue 26 -kirja (Carl-Erik Bruun), Neomi Townsend.
Copyright Virtuaalilentäjät ry - Finnish Virtual Pilots Association 2003.
| |