Palvelus ylimääräisissä harjoituksissa ja liikekannalle
pannuissa joukoissa
Ilmoittauduin H Le Lv. 24:ssä 18.6.1941. Siellä
suoritin Brewsterilla kk-maa-ammuntoja, partiolento- ja
taitolentoharjoituksia, nousukokeen 5000 metriin ja
tunnin partiolennon 8 koneen ryhmässä 3000 metrin
korkeudessa sekä puolen tunnin radiokokeilulennon 24.6.
25.6. -41 lensimme ensimmäiset kolme torjuntalentoa
Brewstereillä 2400 - 4500 metrissä 2 tunnin aikana ja
28.-29.6 samoin kolme sulkulentoa 1000 - 3400 metrissä
4 1/2 tunnin aikana venäläisiä koneita kohtaamatta.
29.6. lentueemme 1/24 neljän koneen parvi siirrettiin
luutnantti Olli Mustosen päällikkyydessä Vesivehmaalta
Mikkelin kentälle päämajan suojaksi. Välillä 30.6. -
6.7. suoritimme täältä useita torjuntalentoja
hälytysten perusteella lentokorkeuksien vaihdellessa
välillä 500 - 4000 metriä. 8.-14.7. -41 suoritimme 5
noin tunnin - 1 1/2 tunnin pituista etsintälentoa ja
kolme 20 minuutin pituista torjuntalentoa hälytysten
perusteella.
14.7. sain komennuksen lentää partiotoverini
alikersantti R. Malinin kanssa Nummelan kentälle
tehtävänä Hangon rintamalla olevan kenttäsairaalan
suojaaminen venäläisten koneiden hyökkäyksiltä. 15.7.
lensimme tunnin kestäneen tiedustelulennon Hankoniemen
pohjoisosaan keskipäivällä 3000 metrin korkeudessa ja
kello 15 - 16.30 puolentoista tunnin suojauslennon 6000
metrin korkeudessa. Venäläisiä koneita ei tällöin
näkynyt. Seuraavana yönä nousimme jälleen hälytyksen
saatuamme 1000 metrin korkeuteen suojattavalle alueelle
noin kolmen aikaan, jolloin tavoitimme yhden hyökkäävän
koneen ja pääsin tulittamaan pakenevaa konetta suoraan
takaa pitkin sarjoin. Tällöin sain yllättäen omaan
koneeseeni osuman, arviolta noin jalkapallon kokoisen
reijän vasempaan tasoon ammuslaatikon ja bensiinitankin
väliin, minkä vuoksi palasin takaisin Nummelan
kentälle. Rannikkovartiostosta tuli myöhemmin ilmoitus,
että tulittamani kone oli pudonnut mereen. 16.7.
partiomme lensi takaisin Mikkeliin.
Selvennykseksi mainittakoon, että 16 ohjaajan
rintamalentueemme käytettävissä oli tavallisesti
kahdeksan jatkuvasti hälytyslähtöön valmista konetta,
joiden ohjaajina päivystivät vuorollaan lentueen
päällikön tai varapäällikön ohjaajaryhmät. Seuraavan
selostuksen yhteydessä käyttämäni sanonta 'lentueemme'
tarkoittaa rintamalentotoimintaan osallistunutta
ohjaajaryhmää, jonka vetäjänä oli kirjoittaja.
18.-19.7. laivueemme yhteyteen siirtämisen jälkeen
Sakkolaan suorittamiemme torjunta- ja suojauslentojen
aikana lentueemme osallistui kolmeen ilmataisteluun
Sakkolaa pommittaneiden venäläisten pommikoneiden
suojahävittäjien kanssa. Välillä 19.7. - 1.8.
lentueemme suoritti 10 torjunta-, suojaus- tai
etsintälentoa 2000 - 4000 metrin korkeudessa
Käkisalmeen ja Römpöttiin ulottuvilla lennoilla.
1.8.1941 tuli komennus HLeLv 25:een, jossa 20.9.
mennessä lensin GT-, TU- ja PY-koneilla yhteensä noin
30 tuntia.
20.9. tuli komennus takaisin entiseen kapteeni Eino
Luukkasen johtamaan lentueeseeni 1/ HLeLv 24:ään, joka
oli siirtynyt viholliselta vallatulle Nurmoilan
lentokentälle. Syyskuun 26 päivän - lokakuun 7 päivän
välisenä aikana lentueemme suoritti useita etsintä- ja
suojauslentoja jalkaväen ylittäessä Syväriä. 7.10.
lentueemme ampui tällöin alas yhden DB- ja yhden
SB-koneen. Lokakuun 9 päivän ja lokakuu 25. päivän
välisenä aikana suoritimme tiedustelulentoja Vytegran
tienoilla ja FK-tiedustelukoneiden suojauslentoja sekä
etsintä- ja torjuntalentoja, kokonaislentoajan ollessa
lokakuussa 22 tuntia. Marraskuussa vihollisen
lentotoiminta oli hyvin vähäistä, itse olin mukana
ainoastaan yhdellä tiedustelulennolla, kahdella
säälennolla ja yhdellä etsintälennolla. Joulukuussakin
osalleni tuli vain yksi FK:n suojauslento ja pari
etsintälentoa sekä tiedustelulento Ostaan.
Vuoden 1942 tammikuun alun jälkeen vihollisen
ilmatoiminta vilkastui jälleen, minkä vuoksi lentueemme
suoritti tammikuun ja helmikuun alkupäivien aikana
melkein päivittäin etsintä- ja torjuntalentoja,
tiedustelulentoja kohteina Osta, Aleksevskaja,
Krestnojärvi, Monestirskaja ja Lotinanpelto, sekä FK:n,
jalkaväen ja kuljetusten suojauslentoja.
Huhtikuun viimeisellä viikolla lentueemme suoritti
etsintälentoja ja tiedustelulentoja Lotinanpellon -
Uuden Laatokan - Tokarevon suunnilla. Toukokuun aikana
suoritimme peräkkäisinä päivinä 9.5. - 15.5. noin 2 1/2
tunnin pituisia jalkaväen suojauslentoja,
tiedustelulentoja Rebrovon ja Gruschinon suunnalla sekä
6 torjuntalentoa ja Bl:n suojauslennon. 30.5.
lentueemme lensi sitten Hirvaksen kentälle.
Kesäkuun 1. päivänä toimiessani 1/LeLa 24:n päällikön
sijaisena sain puhelimitse määräyksen lähettää kaksi
Brewster hävittäjää Helsinkiin Malmin kentälle
tehtävänä saksalaisten kuljetuskoneiden suojaus välillä
Malmi - Immola - Malmi. Samana päivänä lähdin ltm.
Veikko Rimmisen kanssa kello 16.35 Malmille, jonne
laskeuduimme kello 18.35. Ilmavoimien esikunnasta sain
sinne ilmoituksen, että saan vahvistukseksi toiset
kaksi Brewster-konetta, jotka tulivatkin Malmille,
toisessa ohjaajana luutnantti H. Wind ja toisessa
muistaakseni kersantti T. Järvi.
Neljäntenä päivänä kesäkuuta tuli ilmoitus suojattavien
koneiden lähestymisestä, jolloin nousimme ilmaan kello
12.05. Suojattavien koneiden tultua Malmin kentän
kohdalle läksimme Rimmisen kanssa seuraamaan niitä.
Toinen BW-partio oli kadonnut näköpiiristäni. Lennon
jatkuessa Immolaan päin pilvikatto aleni jatkuvasti.
Jonkin ajan kuluttua luutn. Wind pyysi lupaa laskeutua
siipikoneensa kanssa Vesivehmaan kentälle huonon sään
vuoksi. Annoin hänelle siihen luvan koska pilvikerros
oli yhä alempana eikä hänellä ilmeisesti ollut
näköyhteyttä suojattaviin eikä meidän partioomme.
Kehotin häntä tulemaan sään mahdollisesti parannuttua
perässä Immolaan.
Lennon jatkuessa sään huononemisen vuoksi oli
vaikeuksia pitää samanaikaisesti näkyvissä molempia
suojattavia koneita, minkä vuoksi Rimminen kokeneena
lentäjänä ehdotti, että kumpikin seuraisi vain toista
koneista. Näin jatkettiinkin sitten Immolan kentälle
saakka. Koska kentän luona muut koneet katosivat
näkyvistäni, katsoin parhaaksi laskeutua
yhteentörmäysvaaran välttämiseksi lyhyelle
poikittaisradalle. Laskeuduttuani kello 13.25 seurasin
toisen kuljetuskoneen laskukiitoa. Raskaan koneen
jarruttaessa voimakkaasti jarrut näyttivät savuttavan.
Odotellessani koneeni vieressä jonkin ajan kuluttua
luokseni tuli majuri Carlsson tiedustellen miksi en
tullut ilmoittamaan Hitlerille suojaustehtävän
suorittamisesta. Vasta tällöin sain tietää keitä
suojattavissa koneissa olijat olivat. Aterioinnin
yhteydessä vieressäni istui saksalainen upseeri, jonka
minulle kerrottiin olevan Hitlerin koneen ohjaaja. Hän
ei keskustellessamme maininnut mistään vaikeuksista
kenttää lähestyttäessä. Sään myöhemmin parannuttua
luutnantti Windin partiokin pääsi lentämään Immolaan.
Suojauslento takaisin Immolasta Malmille tapahtui
normaalisti hyvän sään vallitessa kaikkien neljän
Brewsterin suojaamana. Immolan kentältä nousimme kello
18.30. Malmille tullessamme saksalaiset hävittäjät
olivat kentän yläpuolella suojattaviaan odottamassa.
Laskeuduimme Malmille kello 19.30.
Seuraavana päivänä palasimme Hirvakseen, josta 11.6.
tuli komennus Suulajärvelle. Täältä suoritimme samana
päivänä 13.6. kolme torjunta- ja etsintälentoa ja
seuraavina päivinä 14. - 18.6 viisi torjunta- ja
etsintälentoa sekä suojauslennon, jonka yhteydessä
vaurioitimme PE-2 -konetta. Heinäkuun aikana vihollisen
ilmatoiminnan lisääntymisen seurauksena suoritimme 19
torjuntalentoa ja jalkaväen suojauslentoja Somerin
luona ja sulkulennon Lavansaaren luona, joiden
yhteydessä osallistuimme neljään ilmataisteluun I-16
-koneiden kanssa. Elokuun seitsemäntenä päivänä
lentueemme siirtyi Römpöttiin. Täältä käsin suoritimme
14 etsintä- ja torjuntalentoa, Bl:n suojauslennon 5500
metrin korkeudessa (Valkeasaari) ja osallistuimme
kahteen ilmataisteluun Kronstadtin ja Kreivilahden
luona yhden I-16 -hävittäjän tuhoutuessa. Syskuun,
lokakuun ja marraskuun aika oli lentueemme osalta
rauhallista aikaa. Näinä kolmena kuukautena olin mukana
kolmella torjuntalennolla, neljällä etsintä-lennolla
Seiskarin ja Tollin tienoilla, yhdellä BL:n
suojauslennolla ja yhdellä tiedustelulennolla
Ontajärvellä. Tollin luona lentueemme ampui 25.10.
käydyssä ilmataistelussa alas yhden HC-hävittäjän.
Kokonaislentoaikani näiden kolmen kuukauden aikana oli
noin 25 tuntia.
14.12.1942 tuli siirto Le.SK:n laivueeseen, jossa
tutustuin PY- ja JF -koneisiin, harjoittelin
taitolentoa VI- ja PY-koneilla ja lensin tunnin
pituiset pilvikoululennot Tuisku-koneella oppilaiden V.
Hellens ja Aapro kanssa. Laivueen komentajana oli
kapteeni V. Savolainen.
12.2.1943 tuli siirto takaisin 1/HLeLv. 24:ään, jonka
lentueen päällikkönä oli RUK-4:n aikainen
kurssitoverini kapteeni Jorma Sarvanto.

1/HLeLv. 24:Edessä vasemmalta kapteeni Jorma Sarvanto,
luutnantti Hans Wind, res. luutnantti Joel
Savonen,lentomestari Viktor Pyötsiä, kersantti
Pellinen, kersantti Kalevi Anttila ja res. luutnantti
Kai Metsola. Takana vasemmalla vänrikki U. Viinikka,
res.vänrikki Mikko Pasila, kersantti Lehtovaara,
res.vänrikki Cke Roos, res.vänrikki Kim Lindberg,
kersantti Saukkonen, ylikersantti Aimo Vahvelainen,
kersantti J. Lilja, kersantti E. Hällfors.
Helmikuun loppupäivinä ja maaliskuun alkupäivinä olin
mukana BL:n suojauslennolla, viidellä etsintälennolla
ja kahdella tiedustelulennolla. Huhtikuun 12. - 19.
päivinä lensimme 8 etsintälentoa, jolloin 18.4.
lentueemme tuhosi käydyissä ilmataisteluissa kaksi
JAK-1- konetta ja seuseuravana päivänä PE-2 -koneen.
Toukokuun aikana lensimme lukuisia torjunta-, etsintä-
ja suojauslentoja ja osallistuimme ilmataisteluihin
Seiskarin, Lavansaaren ja Tytärsaaren luona. 21.6.
olimme suojaamassa kahden tunnin ajan rintamalinjalla
6000 metrin korkeudessa tiedustelulennolla olevaa
BL-konetta.
Kesäkuussa lensimme seitsemän etsintä- ja
torjuntalentoa ja kaksi BL:n suojauslentoa. Heinäkuussa
oli viisi etsintä- ja torjuntalentoa ja kahdeksantena
päivänä suojasimme tulenjohtotehtävissä ollutta
BW-konetta. Elokuussa lensimme kahdeksan
torjuntalentoa. 20.8. lentueemme ampui 4500 metrin
korkeudessa käydyssä ilmataistelussa alas yhden Lagg-3
-hävittäjän.
Syyskuun aikana suoritimme neljä torjuntalentoa, joiden
aikana käydyissä kahdessa ilmataistelussa lentueemme
ampui alas yhden Lagg-3 -hävittäjän. Lokakuun 9.
päivänä suojasimme kaksi kertaa BL-koneita näiden
suorittaessa tiedustelulentoja Kronstadtin - Toksovan
alueella 8000 metrin korkeudesta ensin keskipäivällä ja
sitten kolme tuntia myöhemmin. Marraskuussa
suoritettujen neljän torjuntalennon ja kolmen BL-koneen
suojauslennon yhteydessä 8200-8500 metrin korkeudessa
käydyissä ilmataisteluissa lentueemme vaurioitti kahta
Lagg-3 - ja yhtä Jak-7B -hävittäjää.
Joulukuu vuonna 1943, tammikuu ja helmikuu vuonna 1944
olivat hiljaista aikaa. Maaliskuun loppupuolella
lensimme kolme torjuntalentoa, kaksi BW:n suojauslentoa
ja yhden tiedustelulennon.
Maaliskuun viimeisinä päivinä tukikohtaamme laskeutui
ensimmäinen saksalainen Messerschmitt Bf 109G-6
-hävittäjä, ohjaajana oberleutnant H. Götz.

Koneen edessä seisovat laivueemme komentaja kapteeni
Eino Luukkanen ja oberleutnant H. Götz.
Koneen tunnus on MT-226. Kapteeni Luukkasen ja
yliluutnantti Götzin selostettua koneen teknillisiä
ominaisuuksia ja lento-ominaisuuksia suoritin sillä
29.3. 35 minuutin tutustumislennon 700 metrin
korkeudessa ja yhden laskun. Mitään ongelmia ei
esiintynyt, kone oli helposti ohjattavissa eikä
laskeutuminen tuottanut vaikeuksia.
30.3. ja 2.4. suoritin vielä Brewsterillä
tiedustelulennon ja kolme torjuntalentoa, joista
viimeisen yhteydessä jouduimme ilmataisteluun ja
lentueemme vaurioitti yhtä Lagg-3-konetta. Tämän
jälkeen lentopäiväkirjani mukaan olin lentänyt
Brewster-koneilla kaikkiaan 379 tuntia.
Huhtikuun 5:stä päivästä alkaen lentueemme, jonka
päällikkönä oli kapteeni A. Lassila, lensi MT-koneilla.
Huhtikuun aikana tein ensin laskuharjoituksia
MT-207:llä, sitten kaartohajoituksia ja nousukokeen
7000 metriin MT-225:llä. 13.4. ja 26.4. suojasimme
valokuvaustehtävissä 4500 metrin ja 4000 metrin
korkeudessa lentäneitä BW-koneita. Lisäksi suoritin 20
- 30 minuutin pituiset koelennot MT-216-, MT-231- ja
MT-235 -koneilla sekä 27.4. ja 30.4. kaksi
tiedustelulentoa. 7.5. olimme BW:tä suojaamassa tunnin
ajan kello 12.00-13.00 ja torjuntalennolla kello
15.00-15.40. 8.5. kävimme etsintälennolla Motissa 5000
metrin korkeudessa. 25.5. suoritimme kaksi
torjuntalentoa ja 26.5. lensimme Suulajärveltä
Nurmoilaan. 28.5. osallistuimme tunnin torjuntalennon
aikana ilmataisteluun 5000 metrin korkeudessa. 3. -
4.6. lensimme kaksi torjuntalentoa ja saman päivän
illalla Nurmoilasta Immolaan. 9.6. olimme ensin 40
minuutin torjuntalennolla ja heti laskeuduttuamme tuli
uusi hälytys ja ilmaan noustuamme jouduimme
välittömästi ilmataisteluun. 11. - 21.6. suoritimme
kuusi torjunta- ja kaksi tiedustelulentoa ja
osallistuimme niiden aikana kolmeen ilmataisteluun.
Tämän jälkeen seurasi komennus Saksaan hakemaan uusia
Messerschmitt Bf-109 -hävittäjiä Insterburgista. 25.6.
kello 16.15 nousin ensimmäisellä MT:llä Insterburgin
kentältä ja alle 200 metrin korkeudessa lennettyäni
tein välilaskun Riian kentälle kello 17.15. Sieltä
lähdin kello 18.40 ja lennettyäni edelleen alle 200
metrin korkeudessa laskeuduin Malmin kentälle kello
19.55. 26.6. lähdin toisella MT:llä kello 19.30
Insterburgin kentältä ja jälleen 200 metrin korkeudessa
lennettyäni laskin Riian kentälle kello 20,25.
Aikoessani jatkaa matkaa Malmille rullasin pommituksen
jälkeen hiekalla huonosti täytetylle kohdalle, johon
MT:n toinen pyörä upposi koneen pyrstön noustessa
korkealle ja pudotessa alas siten, että koneen runko
nurjahti. Välittömästi tämän jälkeen paikalle tuli
saksalainen luutnantti kahden kiväärimiehen kanssa ja
vei minut päävartioon. Pyydettyäni luvan soittaa Suomen
ilmavoimien esikuntaan ohjeita saadakseni em.
luutnantti sai yhteyden Saksassa yhteysupseerina
olleeseen majuri Pauli Erviin. Selostettuani hänelle
miten koneelle oli käynyt hän pyysi puhelimeen em.
luutnantin. Muutaman minuutin kuluttua em. luutnantti
antoi luurin minulle ja majuri Ervi kertoi, että
Riikaan poikennut Saksan Pohjoisarmeijan tarkastus
matkalla ollut kenraali oli luvannut viedä minut
koneellaan Jurgenfeldin kentälle, joka oli lähellä
Insterburgin kenttää. Noin puolen tunnin kuluttua
kiipesin esikuntakoneeksi sisustettuun Heinkeliin ja
istahdin esittäydyttyäni mukavaan nahkanojatuoliin.
Kone nousikin ilmaan välittömästi.
Keskustellessamme kenraalin kanssa kerroin olleeni
suojaamassa neljällä amerikkalaisella
Brewster-hävittäjällä koneita, joiden matkustajina
olivat marsalkka Mannerheimia tämän 75-vuotispäivän
johdosta onnittelemaan matkalla olleet Adolf Hitler ja
sotamarsalkka Keitel, minkä ansiosta olin saanut
suomalaisen kunniakomppanian edessä saksalaisen
kunniamerkin "Das Verdienstkreuz des Ordens vom
Deutchen Adler Dritter Stufe mit Schwertern".
Kerroin myös olleeni talvisodan aikana hakemassa useita
kertoja englantilaisia ja amerikkalaisia
hävittäjäkoneita Ruotsista, jolloin kenraali tiedusteli
ruotsalaisten upseerien suhtautumista vallitsevaan
tilanteeseen Lapissa. Tästä minulla ei
luonnollisestikaan ollut ajankohtaista käsitystä;
mainitsin vain ruotsalaisten merkittävästi
osallistuneen taisteluihin Lapissa talvisodan aikana
sekä kokonaisin jalkaväki- että ilmavoimayksiköin.
Koneen laskeuduttua Jurgenfeldin lentokentälle ja
poistuessani koneesta kuulin kenraalin sanovan vastassa
olevalle majurille, että hän täyttäisi kaikki tämän
suomalaisen yliluutnantin esittämät toivomukset.
Kenraalin koneen lähdettyä mainittu majuri tiedusteli
toivomuksiani. Sellaisina mainitsin toivomuksen saada
kuljetuksen Insterburgin kentälle ja mahdollisesti
tupakkaa. Minulle tuotiinkin sitten 400 kpl
bulgarialaista tupakkaa sisältävä pakkaus ja pullo
viiniä, ja järjestettiin Fieseler Storchilla kuljetus
Insterburgin kentälle. Sieltä sain uuden
Messerschmitt-Bf-109G -hävittäjän, lisätankilla
varustetun, jolla lähdin Insterburgin kentältä kello
18.00 ja laskeuduin jälleen enintään 200 metrin
korkeudella Itämerta pitkin lennettyäni Malmin-kentälle
kello 20.00.
Heinäkuussa päivien 2 - 22 välisenä aikana vihollisen
ilmatoiminta oli erittäin vilkasta ja vastaavasti
lentueemme oli torjuntalennoilla yhdeksänä päivänä, BL-
ja JK-koneiden suojauslennoillla seitsemänä päivänä,
jalkaväen suojauslennoilla kuutena päivänä ja
tiedustelulennoilla kuutena päivänä.
Elokuun lopulla tuli jälleen komennus Saksaan
Inster-burgiin. Siellä tein 23.8. kello 10.40 - 11.00
koelennon uudella Messerschmitt Bf-109G- hävittäjällä
1000 metrin korkeudessa ja 15 minuuttia laskeutumiseni
jälkeen lähdin sillä Riian lentokentälle, säilyttämällä
lentokorkeus ohjeiden mukaisesti noin 50 metrissä,
jonne laskeuduin kello 12.50. Sieltä lähdin seuraavana
päivänä kello 16.10 jatkamaan, suurimman lentokorkeuden
ollessa jälleen noin 50 metriä, Malmin lentokentälle,
jonne laskeuduin kello 17.25. 25.8. lensin koneeni
Kuorevedelle.
10.11.1944 vapauduin palveluksesta yleisen
kotiuttamisen yhteydessä. Valvontakomission otettua
käyttöönsä Malmin lentoaseman siirryin lennonjohtajaksi
Hyvinkään lentoasemalle.
Suunnilleen helmikuun puolivälissä 1945 minulle
soitettiin Malmin lentoasemalta ja tiedusteltiin voinko
ottaa vastaan Hyvinkään lentokentälle Ruotsista tulevan
matkustajakoneen, joka huonon sään vuoksi ei voi laskea
Malmin kentälle. Koska sää oli Hyvinkäällä hyvä
vastasin myöntävästi. Sen jälkeen soitettiin
ulkoministeriöstä, että koneessa on matkustajana
U.S.A:n edustajana ministeri Maxwell Hamilton
vaimoineen ja sain samalla määräyksen huolehtia heidän
saattamisestaan Helsinkiin. Tiedusteltuani
kuljetusmahdollisuuksia Helsinkiin autolla nimismiehen
toimistosta sieltä vastattiin, että heillä ei ole
käytettävissä kuin yksi häkäpyttyauto, joka sekin on
ratsia-matkalla. Sitten otin yhteyden Hyvinkään
asemapäällikköön tiedustellen junayhteyksiä Helsinkiin.
Hän ilmoitti seuraavan pohjoisesta tulevan
matkustajajunan saapuvan vasta kahden tunnin kuluttua.
Selostettuani asemamapäällikölle ulkoministeriöltä
saamani tehtävän pyysin häntä tyhjentämän sopivan
osaston vieraita varten junan saavuttua asemalle, minkä
hän lupasi tehdä. Sen jälkeen otin yhteyden
ulkoministeriöön ja selostin tilanteen. Sieltä
kehotettiin järjestämään vieraille ruokailumahdollisuus
odotusajaksi. Aseman luona sillan toisella puolella oli
ravintola Ahjo, josta järjestyi sopiva tarjoilupalvelu.
Koneen laskeuduttua kentälle ajoimme sitten vieraamme
lentokentän sairasautolla ravintola Ahjon luo.
Aterioinnin jälkeen kävelin vieraiden kanssa sillan yli
asemalle ja junan saavuttua nousimme meille varattuun
vaunuosastoon.
Matkalla Helsinkiin kerroin vieraille suomalaisten
käsityksiä itäisen naapurimme aiheuttamista 400 000
karjalaisen pakkosiirroista kodeistaan ja
työpaikoistaan, laajojen pakkoluovutettujen alueiden
menetyksistä ja hyökkäyksen uhriksi joutuneen maan
maksettavaksi määrätyistä suurista sotakorvauksista.
Junan saavuttua Helsingin asemalle Maxwell Hamiltonia
oli vastaanottamassa Valvontakomission venäläinen
johto.
Noin kahden viikon kuluttua kotiimme tuli U.S.A:n
suurlähetystön autonkuljettaja tuoden Julia Hamiltonin
allekirjoittaman kohteliaan kutsun saapua seuraavana
päivänä kello viiden teelle vaimoni kanssa. Lähetystön
auto hakikin meidät sitten sovittuun aikaan seuraavana
päivänä. Ministeri Hamiltonin kanssa käydyssä
keskustelussa ilmeni, että hänen käsityksensä
venäläisistä ja kommunisteista yleensäkin poikkesi
suomalaisten käsityksistä, minkä hän ilmaisi sanomalla,
että te suomalaiset tunnette heidät paremmin koska
asutte lähellä heitä. Ministeri Hamilton mainitsi
tällöin vaimoni ja minun olevan ensimmäiset heidän
USA:n lähetystöön kutsumansa suomalaiset vieraat.
Valvontakomission kiellettyä suomalaisten
liikennekoneidenkin lennot anoin ja sain eron
lennonjohtajatehtävästäni.
Alla kuvassa Illu Juutilainen kirjoittajan kanssa Kalastajatorpalla v. 1996
|