8. Yleisiä kysymyksiä
- Mitä harrastuksia sinulla on?
Sain Harmon- patsaan 1983 ilmailu-urani ansiosta. Perustin myös ilmailukerhon ja vedin sitä 20 vuotta. Lisäksi minulla on palkintoja golfista ja tenniksestä.
- Kävittekö soäan poikamiehenä?
Kyllä, olin niin nuori etten ajatellut niin pitkälle. Naimisiin
menin kun olin Turussa lennnonjohtajana. Minulla on viisi lasta,
poikani on Air Botnialla lentokapteenina.
- Miksi vihollinen ei hyökännyt Kymin kentälle?
En tiedä. Kymin kenttä oli vain kiitorata metsässä. Ehkä vihollinen luuli meidän toimivat Utista? Kyllä meiään lentokentillekin hyökättiin muutaman kerran.
Uttiin tuli FR-lentue heinäkuun alussa 1941, ja sen päällikölle annettiin määräys sijoittaa 6 FR-konettaan kentän itäreunaan. Mutta siellä kentän reunan ja metsän välissä oli syvä oja, joten he eivät voineet sijoittaa koneitaan puiden suojaan. Ne jätettiin sotilaallisen suoraan riviin kentan laitaan, potkuritkin käännettiin yksi lapa pystyyn. Aamulla kolmen maissa heräsimme
outoon lentokoneen moottorin ääneen. Kaksi Migiä oli liikkeellä, ja ne ampuivat kaksi FR:ää tuleen ja kaikki muut neljä täyteen reikiä. Seuraus oli että laivueemme komentaja vaihtui: saimme majuri Ehrnroothin.
Toisen kerran ryssä vieraili Utissa isommalla joukolla. Tsaikkoja oli ainakin yhdeksän koneen lentue. Kolme CU:ta lähtii torjuntaan, mutta jo nousussa kahteen ammuttiin niin paljon reikiä että ohjaajien piti heti palata.
Kersantti Manne Kirjonen pääsi yksin ilmaan. Heti hän joutui vastakkaistulitukseen Tsaikan kanssa, häneen osui niin että CU:n moottorin suojapellit irtosivat. Kirjonen jatkoi taistelua, Tsaikkakin sai osuman ja syöksyi järveen. Kirjosen kone syttyi tuleen, hänen oli hypättävä aivan minimikorkeudesta. Heti kun varjon kupu oli auennut, hänen jalkansa osuivat maahan! Tsaikka nostettiin Haukkajärvestä. Se kun oli kangasverhoiltu, kaikki kangas oli revennyt irti ja jäljellä oli vain metallikasa ja kuollut ohjaaja. Tästä on sanomalehdissä julkaistu valokuvakin kun Kirjonen tarkastelee romua ... Kirjonen sai paljon kiitosta rohkeudestaan.
Nurmoilaa vihollinen ahdisteli häirintäpommittamalla yöllä yksittäisillä R-5 koneilla. Ilmatorjunta koetti ampua niitä äänen suuntaan, mutta turhaan.
Lappeenrantaan ja Immolaan vihollinen hyökkäsi 2.7. 44 suurella voimalla. Radiotiedustelumme oli saanut vihiä hyökkäyksen kohteesta ja ajankohdasta, sitten saatiin selville etta sitä oli siirretty 24 tuntia. Nousin lentueineni ilmaan ja menimme Viipurin itäpuolelle odottamaan: sitä kautta vihollinen tavallisesti tuli. Nyt ne kuitenkin tulivat Viipurin länsipuolelta ja pääsivät vapaasti Lappeenrantaan. Ensin 35 Pe2:ta pommitti, sitten 40 IL-2:ta rynnäköi. Kaksi Mersua vaurioitui ja siellä olleet kaksi Pe-2 tiedustelukonetta paloivat. Osasto Kuhlmey oli Immolassa, ja heitä oli varoitettu tulossa olevasta hyökkäuksestä, mutta suomalaisilta saatua tietoa ei uskottu. Hyökkayksessä he kärsivät pahoja tappiota, kun vihollinen yllätti Focke-Wulfeja kun nämä olivat nousukiidossa. Saksalaisilla oli Immolan kentällä oli 70 konetta joten kentän laiäat olivat taynna eikä ryssällä ollut vaikeuksia osua.
- Miten majoitus oli järjestetty eri tukikohdissa?
Rauhan aikaan rakennetuissa tukikohdissa (Utti, Lappeenranta) oli valmiit rakennukset. Suulajärvellä kentän lähellä oli talo, jonka me ohjaajat otimme haltuumme. Asukkaat muuttivat saunaan. Meillä oli siellä "talonmiehenä" inkeriläinen sotavanki, joka pilkkoi puut ja lämmitti uunit. Hän oli täysin luotettava, vaikka ripustimme pistoolit seinälle koteloissaan, eikä mitään sattunut. Nurmoilassa asuimme korsuissa.
- Miten hyvin muonapuoli oli järjestetty?
Minusta saamamme ruoka oli yleensä terveellistä. Ei ollut liian
makeaa, eikä muutenkaan liikaa ... Pysyimme hengissä, mutta puutetta
ei ollut. Oli näkkileipaa ja margariinia, sillä pärjäsi.
Lentävälle henkilökunnalle oli vielä viikottainen erikoisannos
voita, sokeria, suklaalevy, kahvia ...
Keväällä 42 sattui ikävä tapaus Nurmoilassa. Meille tuli mieleen paistaa räiskäleitä, meillä oli vehnäjauhoja joita oli säästelty Suulajärveltä saakka. Teimme taikinaa ämpärissä, mutta sitten tarvittiin lisää maitoa ja munia. Ilmoittauduimme vapaaehtoisiksi ltn. Ruotsilan kanssa ja menimme Nurmoilan kylään vaihtamaan asukkailta munia ja maitoa näkkileivällä. Vannotimme muita etteivät he aloittaisi ennenkuin tulisimme takaisin, muten meille ei olisi jäänyt mitään.
Kun olimme palaamassa, kuulimme amöulanssin ääntä. Vitsailimme että olisivatkohan kaverit kuitenkin paistaneet räiskäleet ja syöneet vatsansa kipeiksi. Perille tultuamme kuulimme mitä oli tapahtunut: He olivat paistaneet koeräiskäleen, leikanneet sen palasiksi ja maistelleet. Siinä oli ollut kummallinen maku. Kohta muutamilla syöjillä oli pahoinvointia ja heiään raajansa alkoivat halvautua. Osittain halvautuneet vietiin lähimpään sairaalaan. Yksi ohjaaja oli niin huonossa kunnossa että hänelle tilattiin ambulanssikone Helsingistä, mutta hän kuoli matkalla.
Pidettiin ankara tutkimus siitä miten näin oli käynyt. Poliisi takavarikoi lettutaikinan ja se analysoitiin, siitä löytyi rotanmyrkkyä. Pussillinen myrkkyä oli sekoitettu jauhoihin vahingossa. Muutamat myrkytyksen saaneista toipuivat, muutamat jäivät aluksi kävelykyvyttömiksi. Kummallista oli että mutamalle lotalle jotka myös olivat maistaneet, ei tapahtunut mitään.
Ilmeisesti myrkky oli jäänyt kokkareiksi. Kaikenlaista voi sattua ...
- Millaista oli alkoholin käyttö? Englantilaisilla ja saksalaisilla oli kerhot, joissa oli vapaa anniskelu ...
Kukin hommasi itse juomansa, lomamatkalla tai suorastaan joku komennettiin noutomatkalle lähimpään Alkoon. Kyllä jotkut sitä käyttivätkin. Minä en, olin luvannut että jos saan Mannerheim-ristin, sitten otan, ellen saa, en ota ennen kuin sota loppuu. Ei tullut Mannerheim-ristiä. Mutta kyllä eräät joivat aika tavalla.
- Mutta se ei haitannut toimintaa?
Ei haitannut. Ottaneet jäivät nukkumaan, meikäläiset kävivät sitten lentämässä. Oli sellaisia jotka eivät juoneet. Viina oli kallista ja vaikeasti saatavaa, ei sitä reserviläisen päivärahoilla osteltu.
Muistan kuinka lentueen päällikkö lähti "seuraavana aamuna" aika
"kahvissa" lennolle, ja ampuikin jonkun alas. Tapana oli että
ilmavoittaja koukkasi ja veti nousukierteen. Mutta hän ei ollutkaan kiinnittänyt vöitään ja kun hän työsi sauvasta hän rojahti ohjaamon kattoon! Onneksi kuomu kesti. Näin tapauksen maasta, ja kun kone katosi metsän taa, arvelin että sinne meni!
Mutta ylös hän tuli ja laskeutui, ohjaamosta nousi kalmankalpea
mies joka sanoi: "Ei koskaan enää!"
- Oliko ruumiillisen kunnon ylläpitäminen jarjestelmällistä vai
jokaisen oma asia?
Se oli jokaisen oma asia. Oli laivueitten välisiä kilpailuja:
yleisurheilua, uintia, hiihtoa, ammuntaa ym. Jokainen osallistui
johonkin lajiin.
Minulle koko toiminta itsessään, taistelulentäminen, oli urheilua. Mutta havaitsin tapauksia jolloin jonkun "moottori rupesi täristämään" ja he palasivat kesken pois.
Varsinkin laivueessa 32 jokainen piti kiinni omasta lentovuorostaan. Ajateltiin että nyt on minun vuoroni, en anna sitä kenellekään. Se osoittaa mielestäni aikamoista intoa ja isänmaallisuutta. Minä pidin huolen omista lentovuoroistani ja jos joku lähti lomille, olin valmis "tuuraamaan". Kun olin lennolla toisen sijasta, aina minulle tuli tappelu ja ammuin jotain alas. Kymmenen kertaa ainakin kävi näin.
- Olitko mukana Suursaaren valtauksessa?
En ollut. Siitäkin on syntynyt jälkikäteen kiistaa. Ilmailuhistorioitsijat ovat käyneet tutkimassa ryssien tilastoja ja väitetään ettei ryssiä ammuttu alas yhtään, päinvastoin 6 meikäläistä. (12 CU:ta kohtasi 29 kpl I-153 ja I-16, jotka lensivät kolmena osastona.)
Valtausparaatiin osallistujat näkivät jäällä kun koneita putosi. Ilmataistelua käytiin kenr. Pajarin paraatin aikana ja alasammutut löytyivät jäältä. (10 kpl I-153 ja 7 kpl I-16). Väitetään että jos näin paljon ryssän Tsaikkoja olisi ammuttu alas, niiäen koko hävittäjäpuolen toiminta olisi loppunut. Tällaisiin tappioihin ei ole löytynyt vahvistusta heidän tilastoistaan. Mutta eihän alasammuttujen tarvinnut olla samasta yksiköstä, vaan useammasta laivueesta. Kaikki CU:t palasivat tukikohtiinsa.
- Internet-julkaisijani Dariusz Tyminski pyysi kysymään, missä vaiheessa vihollinen muuttui suomalaisiin nähden ylivoimaiseksi ?
Ei vihollinen oikeastaan koskaan muuttunut ylivoimaiseksi, vaan ainoastaan se painoi massalla. Ajatellaan suurhyökkäyksen alkamista 9.6.44. Meillä oli silloin noin 30 palveluskuntoista Mersua ja n. 60 pommikonetta. Ryssä taas keskitti Kannakselle 1585 konetta plus 200 laivaston konetta. Tällä massalla he pärjäsivät, ei siis muuta.
- Mitä mieltä olitte vihollisen lentäjien koulutustasosta ?
Koko jatkosotaa ajatellen sodan alkupuolella se minusta oli huono. Aunuksen kannaksella tavatuilla taas hetkittäin huono. Sitten niiden taso parani mutta joukossa oli nuorempia pilotteja joita ammuttiin alas muita helpommin. Ei vihollisenkaan taito huippua saavuttanut mutta en muuten näe että he olisivat olleet ylivoimaisia.
- Oliko Messerschmitt 109G suorituskyvyltään samanveroinen kuin viholliskoneet kesällä -44?
MT saattoi olla hieman parempi nousemaan, mikä saattoi olla jonkinlainen turva kun tiesi että kun lähtee nousemaan niin lopulta viholliset jäävät. Mutta sitä käytin harvoin.
- Oliko La-5 vai Jak-9 pahempi vastustaja?
La-viitosia oli paljon enemmän, pidin sitä pahempana.
- Tiedättekö tapauksia että olisi ammuttu laskuvarjoon turvautunutta vihollista ?
Ryssät ampuivat.
- Yksittäisiä tapauksia vai systemaattisesti ?
No, tiedän tapauksia. Mutta minun täytyy sanoa että Aunuksessa - no, siellä meitä ei ammuttu alas kuin vain muutama, he joutuivat tekemään pakkolaskun. Mutta varsinkin heitä jotka olivat tiedustelulennoilla ja ammuttiin alas, kyllä heitä ammuttiin laskuvarjoon. Se on minusta aika raukkamaista.
Omalta kohdaltani voin sanoa että esimerkiksi se La-5 pilotti joka
ylldtti minut ja jonka ammuin alas, putosi laskuvarjollaan
keskelle Suomenlahtea. Lavansaaresta lähti moottorivene joka otti
hänet ylös. Minulla ei ollut ajatustakaan että menisin ampumaan
sitä. Sillä hetkellä minulla kylla kääet ja jalat tutisivat ...
- Mikä oli pahin tilanne mihin jouduit?
Pahin tilanteeni oli yllä mainittu 20.8. 1943. Lähdimme Kymista
Puhakan johdolla kun tuli hälytys: pommikoneita lähestyi Kotkaa.
Puhakalla oli siipikone ja minut hän määräsi lakipartioksi ltm.
Tuomisen kanssa, mutta tämä ei heti saanut moottoria käymään.
Nousimme kolmestaan ilmaan ja avasimme radiot, saimme tiedon että
ryssä on kääntynyt pois. Puhakka veti suoraan Seiskarin ja
Lavansaaren väliin. Siellä oli aina "palasta" kun sinne vain
meni, niin nytkin. Puhakka ilmoitti että hän hyökkää, minä jäin
vartioimaan ettei yllätystä olisi tulossa.
Puhakka ja siipimies menivät, kohta kuulin radiosta että heilla
oli tappelu käynnissä. Katsoin taivaanrannan ympäri, oli kirkas,
aurinkoinen sää. Mitään ei ollut näkyvissä. Rupesin katselemaan
alas: minne menen. Olin juuri lähdössä syöksyyn, kun minua koputettiin olkapäähän. Se on ihan totta. Kun katsoin, niin iso valkea potkurin kupu oli 20 - 30 m takanani.
Se on pahin tilanne, mihin yleensä voi joutua, mutta olin valmistautunut tällaiseen. Jos minut yllätettäisiin, minulla olisi heti samassa silmänräpäyksessä väistöliike menossa. Potkaisisin oikean jalan pohjaan ja painaisin sauvan oikealle eteen, josta kone tekee ulkopuolisen tynnyrin. Samalla hetkellä kun näin La:n, tein liikkeen salamannopeasti, ja samalla hetkellä se rupesi ampumaan. Valojuovaa meni ohi joka puolelta.
- Kuuluuko ohjaamoon kun vihollisen ammukset menevät ohi?
Ei kuulu, oman moottorin ääni ja ilmavirta peittävät sen, mutta ta-ta-ta ääni kuului. Kun tein liikkeen, niin jokaisessa koneessahan on hiekkaa pohjalla ja ulkopuolisessa liikkeessä kaikki se nousee ryöppynä. Sitä oli joka puolella, ja kun minulla eivät olleet suojalasit päällä, sitä pyrki silmiin. Tein mutaman ulkopuolisen kierukan, se on epämiellyttävä liike kun roikkuu vöissä. Samalla yritin katsoa missä La on, mutta en nähnyt mitään. Oikaisin., syöksyin ja katsoin taas: se oli vielä takana, mutta jäänyt jonkin verran. Ajattelin, mitä hemmettiä nyt pitäisi tehää, kertasin mitä itse olin kokenut ja viela kertasin Ilmavoimien hävittäjäohjesäännön, mutta mistään ei ollut apua.
Ajattelin että no, nyt painan jatkuvasti syöksyyn. Jos se ampuu, niin senkin on vaikeampaa osua koska sen on painettava enemmän , jyrkemmällä syöksyllä, ampuakseen eteen. La ei ampunut, jatkoin syöksyä ja ajattelin että nyt pitää jotain tehdä. Mieleeni tuli suomen kielen lehtori lyseosta, hän oli Sk.-upseeri joka aina hoki: "Muistakaa pojat, hyökkäys on paras puolustus!" En koskaan päässyt selville miksi Mn tätä toisteli, mutta Tässä tilanteessa se tuli minulle mieleen. Ajattelin: miten pääsen tästä hyökkäämään? Täytyy tehdä jotain. Vedin sitten pystyyn, seurasin kuinka La tuli perässä, ja sitten minulta rupesi vauhti loppumaan. Laitoin kaartoon ja katsoin sitä ryssää. Se nousi paremmin kaarron takia yläpuolelleni, ajattelin että nyt pääsen hyökkäämään vaikka olen alapuolella. Otin vähän vauhtia, sitten otin ennakkoa ja ammuin sen eteen. Sarja meni varmaan aika hyvin koska La heti rupesi kurvaamaan. Minä taas ammuin sitä eteen ja se vaihtoi kurvia toiselle puolen, taas ammuin ja vaihtojen myötä pääsin sen perään aika helpolla. Sitten odotin vain tilaisuutta että saisin kunnon ennakon. Kun pääsin apumaan, sarja osui ja vanerinen La taittui kahtia ohjaamon takaa. Etupuoli kääntyi syöksyyn, takapääkin syöksyi ja punatähti vain vilkkui kun peräsin vipatti. Heti ohjaaja hyppäsi ja avasi varjonsa. Saattaa olla, en muista, että olisin kurvannut ukkoa ja näyttänyt pitkää nenää, ja se olisi puinut nyrkkiä, mutta en mene vannoman ... Olen monesti
ajatellut: missähän tuon pilotin tapaisi, mitä hän mahtoi ajatella kun hänellä oli kaikki valtit kourassa ja näin kävi.
Vielä kun ajattelen että tuo La-5 oli takana ja juuri viime hetkellä katsoin taaksen ja ehdin tehdä väistöliikkeen. Olin katsonut joka puolelle, en nähnyt mitään, olin varma ettei kukaan yllätä ja kuitenkin ... Kyllä minulla oli suojelusenkeli, ei siitä mihinkään pääse. Hän saattoi olla äitivainajani, joka piti huolta, varsinkin suurhyökkäyksen aikana. Kun illalla menin maata, nukahdin nopeasti. Siinä vaiheessa kävin jo seuraavan päivän ilmataistelut, aivan kuin minut olisi ohjelmoitu seuraavaksi päiväksi. Tiesin aamulla mitä on tulossa ja mitä pitää tehdä. Kun lähdin lennolle, kaikki oli minulle selvää eikä ollut mitään epävarmuutta. Tätä ei moni usko, mutta näin on.
Jälkeenpäin ajatellen pitihän minulla joku suojelus olla että selviydyin. Vielä sodan jälkeenkin tunsin että minusta pidetään huolta.
Voisin kertoa vielä helpoimmasta ilmavoitostani (28.5.44) Olin silloin Malmilla. Suursaaresta tuli ilmoitus: surinaa länteen. Minut määrättiin katsomaan mikä siellä on. Rannikolla oli hyvin ohut pilvikerros jonka läpäisin ja sen päältä näin jättövanan länteen. Lähdin nousemaan sitä kohti, mutta kun olin päässyt samalle korkeudelle, vanan tulo loppui. Tähystin tarkasi ja näin vasemmalla Pe-2:n. Kävin katsomassa että se varmasti oli ryssä: kk-ampuja tulitti, selvä! Koska se ei mitenkäan pääsisi minulta karkuun, päätin leikkiä kissaa ja hiirtä. Tein 360 asteen kaarron, jonka aikana Pe pääsi parin tuhannen metrin päähän. Kun taas lähestyin, se painoi loivaan syöksyyn ja alkoi kaartaa hieman vasempaan. Tähtäsin sitä ja arvioin etäisyydeksi 1000 m. Etäisyyden ja liikkeen huomioonottaen minusta tuntui että oikea ennakko oli kahdeksan koneen mittaa. Niinpä päätin kokeilla aseitani ja painoin peukalollani tykin liipasinta niin lyhyesti kuin voi. Pe:n vasemmasta siivestä irtosi palanen ja kone jyrkensi syöksyään. Arvelin että se yrittää karkuun, seurasin, ja siivestä irtosi lisää palasia. Syöksy vain jyrkkeni, en voinut seurata koska olisin ylittänyt sallitun nopeuden. Minun piti oikaista, koko ajan seurasin mitä Pe tekisi. Se syöksyi Kuusalun kylään Tallinnan itäpuolelle.
Kun palasin Malmille, käskin asemiesten tarkistaa aseet. Löytyi 3 kappaletta 20mm hylsyjä.
- Olitteko Saksassa koulutuksessa?
En ollut koulutuksessa, kylläkin keväällä -44 hakemassa uusia Mersuja. Kun pääsimme perille Anklamiin, ei siellä ollutkaan koneita valmiina niinkuin piti. Niitä luvattiin ja niitä tulikin vähitellen. Odottelimme joutilaina lentokentällä pari viikkoa. Kun kaksi konetta oli vastaanotettu, ne olivat Saksan tunnuksilla, ja polttoaineella ja ammuksilla varustettuina. Tuli ilmahälytys, amerikkalaiset pommikoneet olivat tulossa Öerliiniin. Ne tulivat
joko pohjoisesta Itämeren yllä kunnes kääntyivät etelään tai etelästä tullessaan kääntyivät pohjoiseen ja palasivat vastakkaista reittiä takaisin.
Puhakan ehdotuksesta menimme lähtövalmiisiin Mersuihin, ja olisimme lähteneet ilmaan jos Linnoituksia olisi tullut meitä kohti, mutta emme nähneet mitään. Mitähän siitäkin olisi seurannut jos olisimme hyökänneet Liittoutuneiden lentokoneita vastaan? Nyt oli tarkoitus poistua kentälta jos sitä pommitettaisiin.
Samalla reissulla sattui seuraava tapaus: kentälle johti rautatie jonka varrella oli lentokonehalleja. Yhtä hallia vartioi tiukasti kiertävä parivartio. Kun päiväkävelyllämme lähestyimme hallia, viittasivat vartiomiehet poistumaan. Sinne ei ollut menemistä. Eräänä sunnuntaipäivanä kolme aliupseeriohjaajaamme, kiellosta tietämättöminä, suuntasivat hallille ja kuinka ollakaan, vartiomiehiä ei näkynyt. Hallin ovi oli raollaan. joten kaverit kävelivät sisään. Siellä oli kummallisia lentokoneen osia, runkoja, siipiä ja peräsimiä. He tekivät luonnokset tupakka-askin kanteen ja mittailivat käsillään niiden kokoa ja sitten he poistuivat muina miehinä. Vartiomiehiä ei nytkaän näkynyt missään. Kohta he alkoivat kinastella jonkin osan mitasta ja päättivät tarkistaa asian palaamalla halliin. Nytpä vartiomiehet olivatkin vastassa ja pojat joutuivat poistuman paikalta.
He piirsivät paperille näkemänsä ja antoivat sen Puhakalle, joka liitti selostuksen matkaraporttiinsa Ilmavoimien Esikunnalle. Myöhemmin kävi ilmi että ne olivat V-1:n osia! Ensimmäiset niistä laukaistiin Englantiin muutama viikko myöhemmin. Mitä olisi seurannut jos kaverit olisivat jääneet kiinni hallissa piirustuksia tekemässä?
- Montako miestä kuului hävittäjäkoneen tekniseen henkilökuntaan
ja olivatko mekaanikot erikoistuneet moottoriin tai runkoon?
Oli kaksi mekaanikkoa: vastaava ja apumekaanikko, joiden tehtäviä ei oltu eroteltu. Päinvastoin, jos esimerkiksi toinen mekaanikko oli ollut yli yön vaikkapa moottoria vaihtamassa, hän jäi nukkumaan kun toinen lähti aamulla palvelukseen. Lisäksi oli aseryhmä, joka huolsi ja korjasi lentueen kaikkien koneiden aseet, sekä radioryhmä joka huolsi ja korjasi radiot.
- Lähdit sotaan reserviläisenä, siirryitkö jossain vaiheessa kantahenkilökuntaan?
LentoLaivue 32:n vänrikit
|
En, vaan kävin sotani reserviläisenä loppuun asti. Vaikka olin vänrikki ja sitten luutnantti, sain vain päivärahan. Sain myös lentolisän, noin 800 mk/kk, joka annettiin kaikille lentävään henkilökuntaan kuuluville. (Huomautus: Karhila pyysi poistamaan tämän lopullisesta haastattelusta, koska oli saanut tiedon että sodan aikana ei ko. lisää maksettu. Palautin sen tähän koska asia on mielestäni epäselvä. Esim. Juurikan kirjassa "Lentäjänä sodassa" mainitaan että LeR4 esikunnan käytössä oli BW vain siksi että saatiin lennettyä lisää varten tarvittavat 4t/kk.)
Se auttoi meitä reserviläisiä suuresti. Sen lisäksi kaikille tuli annostupakat ja lentävä henkilökunta sai lisämuona-annoksen. Sodan lopulla vielä saimme päivystyspaikalla välipalaa.
- Oliko teillä kunnon lentovarusteet?
Ei aluksi, mutta tilanne parani ajan mittaan. Messerschmittiin kuului ohjaajan lentoasu, joka lämpeni koneen sähköpiiriin liitettynä. Se oli lämmin. Mutta käsineet oli oltava omat. Ilmavoimien rukkasia ei voinut käyttää ohjaamossa. Univormut saattoivat olla vaikka mitä, moni hankki univormunsa omin varoin. Alusvaatteiden vaihtoväli venyi pariin viikkoon, mutta siihen tottui eikä sillä ollut suurta merkitystä.
- Oliko lentäjillä aina tietty sama tehtävä, ts. Lennettiinkö aina samassa johtaja/siipikone kokoonpanossa?
Siihen pyrittiin että olisi aina sama siipikoneen ohjaaja, mutta lomat ym. pakottivat siirtämään tehtäviä. Lentueen puitteissa samat miehet lensivät yhäessä.
- Oliko tarkka käskynjako ennen lennolle lähtöä?
Riippui tehtävästä. Hälytyspäivystyksessä oli lentueenpäällikkö edeltä määrännyt, ketkä lähtevät ensin ja jos lisävoimia tarvitaan, ketkä seuraavana. Jos taas oli suojaustehtävä, selitettiin mika oli alue ja mikä tehtävä. Kun oli jo kertynyt kokemusta, ohjaajat tiesivät mitä oli tehtävä. Sanottiin vain
tällainen tehtävä, sitten lähdettiin. Radiolla saattoi muuttaa käskyjä, mutta radiohiljaisuus oli tärkeää varsinkin kesällä -44 koska vihollinen kuunteli meidän jaksolla, niinkuin meidänkin radiotiedustelu kuunteli ryssän
jaksolla. Sielta sai paljon tietoa.
- Oliko tapana ottaa sotamuistoja alasammutuista viholliskoneista ?
Ei ohjaajille riittänyt, maavoimat evakuoivat kaiken. Minulla on hyllyssä Luukkasen MT-415:n kello, jonka hän irrotti hylystä kun hänet oli ammuttu alas, ja Mn antoi sen minulle myöhemmin muistoksi. Muuta minulla ei oikeastaan olekaan, paitsi CU:n ja MT:n pienoismallit jotka tein itse puusta.
- Kävivätkö TK-miehet usein teitä haastattelemassa?
Silloin tällöin. "Simeonill (Sulo Kolkka), urheilutoimittaja,
oli innostunut ilmailusta ja minusta hyvä TK-mies. Hän asuikin
Nurmoilassa ja kirjoitti laivueen 32 historiikin.
- Onko se ilmestynyt?
Ei sitä ole julkaistu, mutta minullakin on jossain kopio.
Yleensa ottaen Curtiss laivueesta (LeLv32) on kirjoitettu hyvin
vähän, vaikka se oli toiseksi eniten ilmavoittoja saavuttanut
yksikkö Brewster-laivueen (LeLv24) jälkeen. CU-laivueen tilillä
on 202 voittoa ja menetykset ilmataisteluissa 8 ja IT:ssä 6
lentäjää.
- Oletteko olleet yhteydessä Neuvostoliittolaisiin lentäjäveteraaneihin?
Ei olla, mutta toivoin että jotain yhteyttä olisi saatu, mutta tuskinpa heitä enää on elossa sielläkään. Maavoimien veteraaneilla on kontakteja sinnepäin, mutta ei lentäjillä.
- Teillä on tietokone, onko siinä Internet-yhteys?
Kyllä siinä on Internet-yhteys, jota käytän, mutta varsinaisesti kone hankittiin päiväkirjojeni puhtaaksikirjoitusta varten.
- Kapteeni Karhila, kiitän teitä mielenkiintoisesta haastattelusta.
Saatesanat
Kapteeni Kyösti Karhilaa haastatteli Espoon Westendissä Ossi Juntunen 29.11.1998. Haastattelu julkaistu Virtuaalilentäjät ry:n sivuilla Juntusen luvalla.
Copyright Ossi Juntunen 1998.
Valokuvat: Kyösti Karhila.
|