Vaikka maailma riisti kunnian, lentäjäveli huolehti komentajasta
Tekijä: Juhana Lepoluoto
Julkaistu alun perin Keskisuomalainen-lehdessä 6.12.2001.
ITSENÄISYYSPÄIVÄ 2001
Mannerheim-ristin ritarin Eino Luukkasen yksinäinen hauta odottaa hoitajiaan.
Joskus kauaksi taakse jääneellä 1950-luvulla jyväskyläläisen kauppamiehen
ravintolapöytää lähestyi kirjaton ja karjaton mies, rangaistuksen kärsinyt
entinen sotilas, jonka kunnia oli riistetty salaisen oikeuskäsittelyn
jälkeen. Tuo mies kysyi pöydässä istuneelta henkilöltä, voisiko hän liittyä
seuraan.
-Komentaja on aina tervetullut minun pöytääni, tarina kertoo noin vuosi
sitten kuolleen Ture Mattilan vastanneen.
Miltei kolme vuosikymmentä sitten, 1964, tapahtuneeseen ennenaikaiseen
kuolemaansa asti Mannerheim-ristin ritari, 56 ilmavoiton hävittäjälentäjä,
everstiluutnanttina uransa päättänyt Eino Luukkanen teki töitä entisen
alaisensa perheyhtiössä ja asui Mattilan kaupunkikiinteistössä. Sodan aikana
Mattilakin oli ollut hävittäjälentäjä, joka taisteli menestyksekkäästi
Luukkasen alaisena, viimeksi maineikkaassa hävittäjälentolaivue 34:ssä.
Kertomuksen Luukkasen paluusta kertoi ajan kuluttaman, yksinäisen hautakiven
ääressä toimitusjohtaja Ilkka Nyyssönen, 1·500 lentotunnin siviililentäjä.
Luukkasen asettumisesta Jyväskylään oli puhuttu silloinkin, kun Nyyssönen
oli lennättänyt kahta veteraania, Mattilaa ja tiedustelijalentäjänä sodan
aikana toiminutta Pentti Tarkkosta.
-Ture Mattilalla oli hyvin lämmin suhde entiseen esimieheensä, Nyyssönen
sanoi.
-Mattila oli pahoillaan komentajansa elämän viime vaiheesta ja hän peräsi
esimiehensä kunniaa takaisin.

Laivueenkomentaja Eino Luukkanen (vas.) ja oberleutnant H. Götz.
Ritarin kunnia pitää palauttaa
Luukkasen elämän vaikea vaihe nousi uudelleen lehtikirjoituksien aiheeksi
viime vuonna, kun Juha Pohjosen kirja suomalaisista maanpetosjutuista
ilmestyi. Luukkasta ja hänen alaistaan syytettiin niin sanotun Jyväskylän
suuren vakoilujutun yhteydessä ilmakuvakarttojen luovuttamisesta
ruotsalaisille.
Nyyssönen on lukenut kirjan tarkkaan ja on samaa mieltä kuin edesmennyt
Mattila. Luukkanen ei koskaan tunnustanut luovuttaneensa materiaalia Ruotsin
Säpolle, mutta hän myönsi käyneensä ilmavoimien koneella länsirajan toisella
puolella hankkimassa hedelmiä ja juotavaa lentäjilleen. Kaikkihan oli
Suomessa silloin vielä köyhää ja säännösteltyä.
Nyyssönen sanoo myös monien ilmavoimien nykyisten upseereiden olevan sitä
mieltä, että loistavan, isänmaalle suuria palveluksia tehneen ritarilentäjän
maine on palautettava.
Luukkaselle itselleen kunnian riisto oli niin kova asia, että se varmaankin
nopeutti hänen kuolemaansa. Sydän petti lokakuussa 1964, mutta vielä vähän
ennen kuolemaansa Luukkanen huolehti työasioista Mattilan yhtiössä.
-Komentajansa kuoleman jälkeen Ture Mattila otti yhteyttä
lentäjätovereihinsa, järjesti keräyksen ohjaajien keskuudessa, ja niillä
varoilla tämä kivi pystytettiin, Nyyssönen kertoi.
Luukkasen haudasta tehtiin kymmenvuotinen hoitosopimus seurakunnan kanssa,
mutta myöhemmin ritarilentäjän leposija jäi huonolle huolehtimiselle. Pari
vuotta sitten lentotekninen kilta kuitenkin kunnosti ajan syömän
muistokiven.
Haudasta perinnepaikka
Haudalla käydessämme Nyyssönen puhdisti kiven alaosan, jossa Luukkasen
ilmavoittojen määräksi sanotaan 51. Nykyisen lentokirjallisuuden mukaan
voittojen luku oli lopulta kuitenkin peräti 56. Suomalaisista lentäjistä
eniten sotalentoja, 441 kappaletta, tehnyt Luukkanen oli pudotustilastoissa
hävittäjä-ässiemme kolmonen Ilmari Juutilaisen ja Hans Windin jälkeen.
Itsenäisyyspäivisin yksinäisellä haudalla palaa usein kynttilöitä, mutta
kunnollisessa hoidossa paikka ei ole.
-Minun tietääkseni varsinaista hoitajaa ei ole, Nyyssönen sanoi.
-Olen käynyt tällä haudalla korkeiden upseerien kanssa, joista yksi
ajatteli ääneen, että voisiko esimerkiksi ilmavoimat ottaa haudan
perinnepaikakseen. Sitä kautta tämä tulisi ainakin jokin tahon hoitoon.
Mutta unohdettu Eino Luukkasta ei ole. Haku nykyajan välineellä, internetin
verkkoselaimella, tuottaa ritarilentäjän nimellä helposti yli 100 osumaa.
|