|
Haukkoja
Vai
Leijoja
Quick index: [
Haukkoja vai leijoja? |
Saatesanat]
Punainen näkökulma: haukkoja vai leijoja
Puna-ilmavoimat talvisodassa
Kirjoittanut: Pavel Aptekar
Suomeksi kääntänyt:
Paavo Kajakoski
Jo pitkään ennen (talvisodan) taistelutoimien alkua oli ilmeistä, että
Puna-armeijan Ilmavoimilla (VVS) on merkittävä lukumääräinen ylivoima
vastustajaan nähden taivaalla Suomen yllä, jonka sota-ilma-aseella oli
250 - 270 lentokonetta, pääasiassa erilaisia hävittäjiä. Näistä
merkittävä osa oli vanhentuneita jo ennen taistelutoimien alkamista:
esimerkiksi hävittäjä "Bristol Bulldog", jota valmistettiin Tampereen
lentokonetehtaassa, oli otettu Ison-Britannian Kuninkaallisiin
Ilmavoimiin jo 1935, joten niiden nopeus ei ylittänyt 300 km/t.
Tällaiset sotakoneet voivat taistella vain keveiden pommikoneiden, tai
hitaiden nelimoottoristen TB-3:ten kanssa, joka oli
neuvostopommitus-ilma-aseen peruskone. SB-koneita ne eivät pystyneet
saavuttamaan ja niiden kohtaaminen oli hävittäjille yksinkertaisesti
vaarallista. Näiden lisäksi suomalaisella ilma-aseella oli
aseistuksenaan "Fokker D-21"-hävittäjiä, lento-ominaisuuksiltaan
suunnilleen vastaten I-16:sta, nopeita pommikoneita "Bristol Blenheim"
ja jonkin verran kerrassaan esihistoriallisia erityyppisiä laitteita,
joita käytettiin tiedusteluun ja yhteyskoneina.
Neuvostojohto keskitti sodan alkuun mennessä Leningradin sotilaspiirin
lentokentille voimakkaan ilma-aseryhmittymän: jo 30. marraskuuta
suoritti ensimmäiset sotalentonsa 11 nopeapommitus-, 3 kaukopommitus-,
1 seka- ja 7 hävittäjärykmenttiä, käsittäen erillisten laivueiden ja
maajoukkojen koneiden kanssa suunnilleen 1500 konetta ja Itämeren ja
Pohjoisen laivastojen ilmavoimat mukaan lukien noin 2000 konetta.
Suomen Ilmavoimat, joita komensi kenraalimajuri Lundqvist, muodostui
kolmesta lentorykmentistä (tammikuussa 1940 niihin lisättiin neljäs),
joissa jokaisessa oli neljä laivuetta ja jotka toimivat usein
erillisinä. Näiden lisäksi oli olemassa erillinen merilentolaivue.
Suomen Ilmavoimat voi esittää kaikkiaan vain 127 ensimmäisen linjan
konetta, niistä 36 vanhentunutta "Fokkeria" D.V ja D.X, 10 "Bulldogia",
14 vain tiedusteluun kelpaavaa "Riponia" ja vain 36 "Fokker D-21" ja 17
"Blenheimiä".
Heikko oli suomalainen ilmatorjuntakin: ei kauan ennen sodan alkua
sillä laskettiin olevan kaikkiaan 120 tykkiä, joista merkittävä osa
käsitti venäläisiä 75 mm tykkejä mallia 1915. Vasta sodan aattona
Ruotsista saapui 125 kpl maailman parhaina pidettyjä 40 mm
"Bofors"-automaattitykkiä. Niitä saattoivat kouluttajat, kouluttaen
nopeasti suomalaisia miehistöjä. Sodan aikana Suomi sai vielä noin 250
ilmatorjuntatykkiä, mutta nekään eivät riittäneet suojelemaan kohteita
koko maan alueella.
Merkittävä ylivoima voimissa antoi neuvostojohdolle optimismia. Se
laski, että "Stalinin haukat" pystyvät antamaan voimakkaita
pommitusiskuja ja rajua konekivääritulta teille maajoukkoja vastaan ja
halvaannuttamaan vastustajan operatiiviset kuljetukset ja sen
sotateollisuuden. Sinikauluslaattaiset Armeijakuntien (KOMKOR) ja
divisioonien (KOMDIV) komentajat inspiroituivat myös Saksan ilma-aseen
menestyksestä syyskuussa 1939 ja onnistuneesta ilmataistelujen
päätöksestä sinä kesänä Mongolian taivaalla, kun massiiviset ilmaiskut
paljolti takasivat japanilaisten joukkojen tuhoamisen elokuussa.
Tälle perustalle rakennettiin Suomelle murheellinen prognoosi ja monet
läntiset ekspertit laskivat, että Puna-armeijan VVS pystyy nujertamaan
puolustajien tahdon vastarintaan.
Mutta niiden ennustus ei olisi voinut olla virheellisempi.
Eurooppalaisten spesialistien enemmistö arvioidessaan
neuvostoilma-aseen mahdollisuuksia lähtivät siitä, että lentäjien
valmiustaso on niin korkea kuin niillä jotka antoivat vakavia iskuja
italialaisten, saksalaisten ja japanilaisten ilma-aseiden kunnialle
savulaahuksissa ja konekivääritulen nyörissä Espanjan Kiinan ja
Mongolian taivailla.
Todellisuudessa näissä "kuumissa paikoissa" toimivat Neuvostoilma-aseen
parhaat ässät, kun taas suurimmalle osalle neuvostolentäjiä annettu
valmiustaso ja jopa taktinen osaaminen jätti paljon toivomisen varaa.
Ensimmäisen hälyttävä merkki tuli jo toukokuussa 1939, kun ensimmäisenä
taistelupäivänä Halkin-Gol-joella tuli yksinkertaisesti masentava
tulos, kahta alasammuttua japanilaiskonetta kohti me menetimme 18. Asia
johti siihen, että Puolustuksen Kansankomissaari K. E. Voroshilov
kielsi sotalennot kesäkuun alusta. Tilanne muuttui vasta tukilentäjien
saapumisen jälkeen, jotka pystyivät opettamaan taistelutovereitaan
siinä, missä heitä ei opetettu lentokouluissa.
No, hälytyssignaalia ei kuultu elokuun taistelujen voittofanfaarien
takaa, kun muutamat kymmenet lentäjät saivat Neuvostoliiton Sankarin
nimityksen ja sadat - kunniamerkkejä ja mitaleja.
Puhutaan, että Stalin rakasti kovin Puna-armeijaa yleisesti, mutta
lentäjiä erityisesti. Mutta tämä rakkaus oli lermontovilaisesti outoa:
hän ei lopettanut niiden vankilaan panemista. Puolentoista vuoden
aikana ennen Neuvostoliiton-Suomen sotaa vaihdettiin kolme
Puna-armeijan VVS:n komentajaa ja lukuinen määrä eri arvoisia
sotilaspiirien armeijojen ilma-aseen komentajia. Heidän tilalleen
tulleet entiset luutnantit ja kapteenit olivat rohkeita ja taitavia
ilmataistelijoita ja osasivat organisoida laivueiden taisteluja, mutta
siihen, että oppisi komentamaan ja ohjaamaan suuria lentoyhtymiä oli
riittämättömästi aikaa.
Jo ensimmäinen taistelu taivaalla Suomen yllä mitä ankarimmalla tavalla
hajoitti illuusion Puna-armeijan Ilmavoimien suhteellisesta,
erityisesti pommitus-ilma-aseen taisteluvalmiudesta. 30. marraskuuta
1939 35. nopeapommitusrykmentin laivue lensi suorittamaan iskuja
vihollispääkaupungin tärkeimpiin kohteisiin - asemalle ja
voimalaitoksiin. No, suunnistusvirheen takia pudotettiinkin tappava
lasti... Helsingin asunto- ja diplomaattikortteleihin. Tällainen
tahaton ilkityö johti siihen, että jo seuraavana päivänä joukossa
länsimaisia lehtiä ilmestyi valokuvia tuhoutuneista taloista ja
itkevistä lapsista. Suurin osa eurooppalaisista maista protestoi, johon
ulkomaisten asioiden Kansankomissaari B. M. Molotov tiedotti, hänelle
ominaiseen kyyniseen tapaansa, että neuvostokoneet pudottavat
leipäsäkkejä Suomen nälkäisille asukkaille. Nämä "leipäsäkit",
saksalaisen kuvalehden "Deutsche ver" tietojen mukaan veivät hengen
noin tuhannelta, lisäksi noin kolme tuhatta haavoittui. Nämä tiedot
tarkensi suomalaisista arkistodokumenteista Helsinkiläinen tutkija Carl
Geust. 956 kuollutta, 540 vaikeasti ja 1300 lievästi haavoittunutta.
Mutta alhainen taisteluvalmius toi esiin myös muita ei vähemmän
murheellisia seurauksia: yksistään 7. armeijan rintamalla joulukuussa
1939 rekisteröitiin 6 tapausta, joissa pommitettiin ja tulitettiin omia
joukkoja. Vastauksena näille konekivääriampujille 4.
jalkaväkidivisioonan 39. kiväärirykmentin ilmatorjuntajoukkue tarkalla
tulella ampui alas kaksi 68. hävittäjärykmentin I-16-konetta. Tässä
vielä muutama episodi neuvosto-VVS:n taistelutoiminnasta: 1. joulukuuta
Itämeren laivaston miina- torpeedolentorykmentin yksi lentäjä törmäsi
startissa pommivarastoon. Tapahtui räjähdys, jonka seurauksena suuri
osa lentokoneista poistui ruodusta kahdeksi-kolmeksi viikoksi.
25. joulukuuta kuutta 6. kaukopommitusrykmentin DB-3-konetta vastaan
hyökkäsi vastustajan hävittäjät. Kun ampujat yrittivät avata tulen
ilmeni, että runsaasta voitelusta johtuen konekiväärit eivät toimi.
Kuudesta koneesta 3 ammuttiin alas, 2 teki pakkolaskun ja niitä
remontoitiin kauan.
Seuraavana päivänä "kunnostautui" heidän kollegansa 21. rykmentistä:
kolme konetta eksyi ja suunnisti itään, pitivät lähellä Leningradia
olevaa Gruzinon asemaa suomalaisena ja pudottivat sinne 30 pommia, ei
yksikään kuitenkaan osunut maaliin.
Lopuksi, 6. tammikuuta 1940 kahdeksan jo muistissa olevan 6. rykmentin
konetta, suorittaessaan taistelulentoa tehtävänään tuhota Lahden
radioasema, lähtivät reitille, jota oli jo käytetty viikon ajan jolloin
suomalaiset sijoittivat sen varrelle ilmatorjuntatykkejä ja jotka
ampuivat alas yhden koneen. "Stalinin haukat" lähestyivät maalia 5
kertaa, unohtaen että olivat sodassa eikä harjoitusalueella tuttuine
maaleineen. Sen jälkeen seitsikko joutui vastustajan hävittäjien
hyökkäyksen kohteeksi, mutta suurenmoisiksi ne eivät osoittautuneet:
sen sijaan, että olisivat muodostaneet puolustusryhmityksen ja
organisoidulla tulella torjuneet niiden hyökkäyksen, neuvostolentäjät
yrittivät paeta "Fokkereita" nopeuden turvin. Osasto hajosi ja kuusi
seitsemästä koneesta ammuttiin alas ja pommikonetta, joka pääsi
kentälle, ei kannattanut korjata.
Luoteisen rintaman esikuntaan komennettu komkor P. S. Sheluhin
kirjoitti puolustuksen Kansankomissaarille: "Lento-osastojen
taisteluosaamisen taso on mitä alhaisimmalla tasolla...pommittajat
eivät osaa lentää ja erityisesti eivät osastoissa. Tähän liittyen ei
ole mahdollista kehittää tuliyhteistoimintaa ja torjua massiivisella
tulella vastustajan hävittäjien hyökkäyksiä. Tämä antaa vastustajalle
mahdollisuuksia antaa mitättömin voimin tuntuvia iskuja...
Suunnistustaito on hyvin heikko, joka johtaa suureen määrään harhailuja
(näin dokumentissa - P. A.) jopa hyvässä säässä, huonossa näkyvyydessä
ja yöllä - massiivisiin harhailuihin. Lentäjä, valmistautumaton
reitille ja sidoksissa siihen, että vastuu suunnistuksesta on
tähystäjällä on leväperäinen lennolla eikä osaa suunnistaa, luottaen
lentotähystäjään. Massiiviset harhailut heijastuvat turmiollisesti
yksikköjen taistelukykyyn, ne johtavat suuriin tappioihin ilman mitään
vastustajan toimenpiteitä ja murentaat miehistöjen uskoa omiin voimiin.
Se vuorostaan saa komentajat odottamaan viikkojakin hyvää säätä,
mieluummin kuin pudottaa jyrkästi lentojen lukumäärää... Puhuttaessa
ilma-aseen toiminnasta kokonaisuudessa, pitää kaikkein eniten puhua sen
toimimattomuudesta, tai huonosta toiminnasta suurelta osin. Sillä ei
saa julistaa, että meidän ilma-ase sellaisella kolossaalisella
ylivoimalla kuukauden aikana ei voinut tehdä vastustajalle juuri
mitään.. ".
Sodan ensimmäisen kuukauden aikana neuvostopommittajat kärsivät suuria
tappioita taistelutoiminnan mitä kehnoimman suunnittelun takia:
huolimatta riittävästä lukumäärästä hävittäjiä, pommikoneet lensivät
silloin tällöin tehtävään ilman suojaa, vaikka suomalaiset erittäin
harvoin hyökkäsivät SB- ja DB-3-koneita vastaan, jos niillä oli lähellä
jopa vain kaksi-kolme I-16:sta. Puutteet lentotaidossa ja varustuksessa
usein kompensoi mekaanikkojen poikkeuksellinen sankarillisuus, laittaen
koneita valmiiksi lentoa varten 40-asteen pakkasessa ja lentäjät ja
ampuja-radistit, jotka torjuivat viimeiseen asti vihollishävittäjien
hyökkäykset. Tammikuussa Karjalan kannaksella suomalainen
ilmatorjuntatykistö ampui alas yliluutnantti Mazajevan SB:n. Vaikka hän
käytti kaikki voimansa, ohjaaja ei voinut saavuttaa omiaan, vaan joutui
tekemään laskun lumeen ei-kenenkään maalle. Neuvostojalkaväen yrityksiä
auttaa tovereita asein ei kruunattu onnistumisella. Silloin 6
pommikonetta ja niitä suojaavat hävittäjät alkoivat rynnäköidä
suomalaisten asemia ja lentäjä Mihail Trysov laski koneensa omien ja
vihollisasemien väliin ja kiskoi Mazajevan miehistön pommiluukkujen
kautta sisään, starttasi, saaden muutamia luodinreikiä.
Pitää todeta, että sodan 105 päivänä neuvostolentäjät auttoivat tällä
tavoin 11 kertaa asetovereitaan, pelastaen heidät kuolemalta ja
vankeudelta, minkä lisäksi tämän tekivät seitsemän kertaa
hävittäjälentäjät yksipaikkaisilla koneillaan.
Tammikuussa ja helmikuun alussa 1940 Luoteisen rintaman ilma-ase teki
todellisia lyijymyrskyjä vastustajan asemiin Karjalan kannaksella ja
sen selustassa. 1. tammikuusta 15. helmikuuta suoritettiin noin 28
000 taistelulentoa, joissa pudotettiin 6200 tonnia pommeja
(Puna-armeijan VVS:n yleisin pommikone - SB otti 600 kg pommeja). Ja
kaikkiaan sodan aikana "Mannerheimin linjalle" pudotettiin 4500 tonnia
kuolemaatuottavaa metallia. Jos lasketaan, että sillä linjalla oli noin
150 tuhatta suomalaista sotilasta ja upseeria, niin jokaisen päälle
putosi periaatteessa 3 kiloa neuvostorautaa ja lyijyä, eikä siihen ole
laskettu tykistön ammuksia eikä luoteja.
Hyökkäyksen aattona Neuvosto-ilma-aseen johto keskittyi yhteyksien
tuhoamiseen Suomessa tavoitteena estää reservien kuljetus syvältä
maasta ja rintaman rauhallisilta kaistoilta. Suomen rautateillä alkoi
todellinen helvetti: 2. helmikuuta 150 15. nopeapommitusprikaatin
konetta käytännössä pyyhkäisi maan pinnalta Sortavalan kaupungin, 21.
helmikuuta Viipurin ylle kohdistettiin noin 700 (!) konetta ja viikkoa
myöhemmin Riihimäen rautatiesolmua pommitti yli 100 taistelukonetta.
Kuten oli sääntö, pommikoneita suojasivat voimakkaat
hävittäjämuodostelmat, jotka eivät antaneet vastustajan koneiden
häiritä taistelutehtävien suorittamista. Lennoilla lähiselustan
kohteisiin DB-3 ja SB-koneita saattoivat I-16-hävittäjät lisätankeilla
(I-153-koneita ei voitu käyttää siihen tarkoitukseen, koska ne jäivät
pommittajista jälkeen). Sodan kuluessa selvisi myös, että I-15-kone on
jo vanhentunut, se oli hidas, ja siksi niitä käytettiin rynnäkkökoneina
ja...syöksypommittajina.
Kovimmat pommi-iskut sodan aikana jo mainittujen kaupunkien lisäksi
saivat Antrea (nyt Svetlogorsk-235 tonnia), Käkisalmi (Priozersk-294
tonnia), Hiitola (Kamennogorsk-99 tonnia.
Tänä aikana aktivoi toimintansa kohteisiin syvällä Suomen alueella
Erillinen lento-osasto komentajanaan kaksinkertainen Neuvostoliiton
Sankari G. P. Kravtsenko, käsittäen kaksi pommitus- ja
hävittäjärykmenttiä. Neuvostoliiton ja Viron sopimuksen mukaisesti
lähellä Suomenlahden rannikkoa sijaitsevilta lentokentiltä sen
taistelukoneet voivat lentää tärkeisiin teollisuuskaupunkeihin ja
rautatiesolmukohtiin, käyttäen vähän aikaa ja voiden palata kentille,
jotka eivät voineet joutua suomalaisen ilma-aseen vastaiskujen
kohteeksi.
Puolentoista vuoden kuluttua historia toistui: 23. kesäkuuta
saksalaiset koneet suorittivat pommi-iskuja neuvosto-kaupunkeihin ja
muihin tärkeisiin kohteisiin Suomen alueen lentokentiltä, maasta joka
ei vielä ollut liittynyt sotaan. Vastatoimenpiteenä seurasi
neuvostoilma-aseen lentoja "Junkersien" ja "Heinkeleiden" tukikohtiin.
29 kesäkuuta Suomi ilmoitti sotatilasta Neuvostoliiton kanssa.
Palaamme kuitenkin talveen 1940. Helmikuun toisella ja maaliskuun
ensimmäisellä puoliskolla Luoteisen rintaman ja pohjoisten armeijojen
VVS:sät ryhtyivät entistä aktiivisemmin yhteistyöhön. 10. maaliskuuta
mennessä rintamalla oli jo 52 lentorykmenttiä: 21 nopeapommitus-, 5
kaukopommitus- ja kevytpommitus, 2 raskaspommitus-, yksi rynnäkkö-, 4
seka- ja 14 hävittäjärykmenttiä, kokonaismäärältään noin 3000
taistelukonetta.
Käyttäen hyväksi parantunutta säätä ja pidempää päivää lentäjät
alkoivat suorittaa muutamia lentoja päivässä. Kahdessa ja puolessa
viikossa tehtiin enemmän lentoja kuin ennen kuukaudessa: 45 000,
pudotettiin melkein 15 000 tonnia pommeja. Tämä johti siihen, että
suomalaisten yksiköiden taistelukyky Karjalan kannaksella jonkin verran
laski. Ymmärrettävästi vankeja saatiin harvoin, mutta sotilaat ja
upseerit eivät enää ampuneet niin tarkasti kuin joulu- ja tammikuisissa
taisteluissa, jotkut yrittivät lähteä selustaan, pelastuakseen
pommituksilta ja tykkitulelta. Paljolti kiitos tästä 7. ja 13. armeijan
yhtymien tappiot sodan ratkaisuhetkillä merkittävästi laskivat,
varsinkin kun taisteluissa karaistuneet Karjalan kannaksen veteraanit
vaihtoivat yksiköihin, jotka oli muodostettu reserviläisistä ja muilta
rintaman kaistoilta saapuneista ja jotka eivät olleet joutuneet
sellaisen vaikutuksen alaisiksi. Vaikutuksen kovenemisen suomalaisia
joukkoja vastaan myönsi myös 2. armeijakunnan sodanaikainen komentaja
Karjalan kannaksella kenraali H. Enqvist, kirjoittaen siitä, että
"sodan lopussa venäläiset suorittivat massiivisia, rohkeita
hyökkäyksiä".
Taistelutoimien aikana neuvostopommittajat suorittivat usein heille
epäominaisia tehtäviä, erityisesti 8. ja 9. armeijoille, joiden yhtymät
olivat joutuneet vihollisen mottiin. Kaikkiaan näissä tehtiin 3014
taistelulentoa pommikoneilla ja 1059 hävittäjillä, minkä lisäksi
pommittajat käyttivät neljäsosan kaikista taistelulennoista
tarvikkeiden pudottamiseen 9. armeijalle ja 13 % 8. armeijalle.
Vaikka VVS:n toiminnassa jalkaväen välittömässä tukemisessa
helmi-maaliskuussa saavutettiinkin selviä askelia parempaan suuntaan,
niin syvällä Suomen selustassa ei toimittu riittävästi. Koska suurin
osa lento-osastoista oli alistettuna armeijan komentajalle, niin
leijonanosa taistelulennoista suunnattiin joukkojen tukemiseen, minkä
lisäksi pommittajia kutsuttiin usein iskemään vastustajan pikkuryhmiin.
Kuten Puna-armeijan VVS:n komentaja J. V. Smushkevits ilmaisi
selonteossaan "Oli menossa takaa-ajo suoritettujen lentojen lukumäärän
ja pudotettujen pommitonnien välillä ottamatta huomioon minkälaisia
taktisia ja operatiivisia tuloksia niillä saavutettiin". Kaikkiaan,
huolimatta merkittävästä ilma-aseen voimasta, keskitettynä rintamalle,
Suomen talouselämää ei horjutettu millään vakavalla tavalla. Sodan
loppuun asti toimi lentokonetehdas Tampereella (kaupunkiin pudotettiin
192 tonnia pommeja), asetehdas Kuopiossa (87 tonnia), iso sähkölaitos
Imatralla (78 tonnia) ja suurin osa sotatarviketehtaista. Eivät
onnistuneet stalinilaiset haukat myöskään tuhoamaan reservien
kuljetuksia rintamalle, ei linnoituksia, ei sotatekniikkaa, eikä
aseita, ei myöskään sotatarvikkeiden ja ammuksien kuljetuksia
Ruotsista. Neuvostopommittajat raportoivat tavanomaisesta onnistuneesta
hyökkäyksestä, jossa ne tuhosivat jonkun rautatiesolmukohdan, mutta
eivät selvittäneet räjähdyssavujen takaa, että yhtäkin ehjänä pysynyttä
raidetta pitkin voitiin siirtää juna. Vasta lopussa neuvostolentäjät
alkoivat metsästää junia asemien välillä, mutta ilmeni, että junaan
osuminen pommeilla SB:stä on vaikeaa ja konekiväärituli veturiin on
tehotonta ja siksi Leningradin alueelle vedettiin kaikki tykeillä
varustetut I-16-koneet, mutta oli jo myöhäistä.
Vielä yksi syy miksi vaikutus vastustajan selustassa oli riittämätöntä
oli lentokoneiden riittämätön lentomatka: SB ei voinut lentää moniin
maaleihin, DB-3:sta, jopa pienenkin kurssipoikkeaman vuoksi, uhkasi
pakkolasku sopimattomalle kentälle ja TB-3:sta, sen hitauden vuoksi,
voitiin käyttää vain yöllä. Kaukopommittajien hävittäjäsuojasta ei
voitu edes puhua: sellaista konetta neuvostoilma-aseella ei
yksinkertaisesti ollut.
Siksi, kuten jo mainitussa selonteossa viitattiin: "VVS:n
systemaattisen ja suunnitelmallisen toiminnan puutteen vuoksi yksi
ilma-aseen tärkeimmistä tehtävistä, sotamateriaalin, aseiden ja elävän
voiman kuljetusten estäminen valko-Suomen alueella ei onnistunut".
Lopuksi, älkäämme unohtako vielä yhtä seikkaa, joka häiritsi
neuvostoilma-asetta vakavampien iskujen antamisessa vihollisen
talouselämälle: aivan alusta alkaen meidän lentokoneemme merkittävässä
määrin kohdistivat iskuja naapurimaan mitä tavallisimpiin kaupunkeihin,
joissa ei ollut suuria yrityksiä, eikä rautatiesolmukohtia, vaan
majoitettuja asukkaita, jotka oli evakuoitu suurista keskuksista.
Pommein ja konekivääritulella ei tulitettu vain pieniä kaupunkeja ja
asutuskeskuksia, vaan myös kyliä, joissa oli turvapaikkaa etsiviä
Helsingin, Tampereen, Turun ja muiden kaupunkien asukkaita.
Tällä tavoin sodan aikana Puna-armeijan VVS selvästi suoritti toimia,
jotka oli suunnattu Suomen väestön vastarintatahdon tukahduttamiseen,
hermostuneisuuden tilan luomiseen maan selustassa, joka olisi voinut
vaikuttaa kielteisesti vihollisarmeijan taistelukykyyn rintamalla. Tämä
"hermosota", sota kärsivällisyyden tukahduttamiseksi, nojautui selvästi
neuvostodoktriiniin pommitusilma-aseen käytöstä sodan sattuessa lännen
teollisuusmaiden kanssa, joissa tällaiselle toiminnalle annettiin
merkittävä rooli. Sitä paitsi neuvostoilma-aseen komentajien silmien
edessä oli Puolan kampanjan kokemus syyskuussa 1939, missä Saksan
ilma-aseella oli hämmästyttävä menestys. Mitä tunsi Puna-armeijan VVS:n
komentaja Jakov Smushkevits, kun hän antoi komennon pommittaa
kaupunkeja, jotka olivat suojaamattomia neuvostoilma-aseen hyökkäyksien
edessä, aivan kuin Barcelona ja Madrid syksyllä -36 julmien
saksalaisten ja italialaisten lentäjien edessä? Ymmärsikö hän, että
itse asiassa suorittaa rikoksen ihmisyyttä vastaan? Vai hyvittääkö
vallankumouksellinen välttämättömyys kaiken? Siitä huolimatta
neuvostoilma-ase hävisi hermosodan: Suomen asukkaat eivät joutuneet
paniikkiin, vaan tiivistyivät entistä tiukemmin hallituksen ympärille
maan puolustamiseksi. Rintamalla suomalaisten sotilaiden keskuudessa
tiedot kaupunkien ja kylien pommituksista eivät aiheuttaneet moraalin
rappeutumista, vaan vielä ankaramman vastarinnan erityisesti niiden
joukossa, joiden perheet kärsivät lentohyökkäyksistä. Paljolti siksi
niiden lentäjien elämä, jotka jäivät suomalaisten vangiksi, oli mitä
raskainta.
Täten voidaan puhua, että suurin osa tehtävistä, jotka annettiin
neuvostoilma-aseelle sodan aattona, jäivät täyttämättä. Minkälaisia
puutteita, jotka aiemmin peittyivät Espanjan, Kiinan ja Mongolian
ilmataistelujen voittotilien alle, paljastui? Ensiksi paljastui, että
hyvin monet neuvostokoneet olivat vanhentuneita ja hävisivät parhaille
ulkomaisille koneille, jotka ilmestyivät Suomen taivaalle sodan lopussa.
Esimerkiksi Puna-armeijan VVS:n päähävittäjä tuohon aikaan - I-16
hävisi nopeudessa amerikkalaisille , ranskalaisille, englantilaisille
ja saksalaisille sotakoneille noin 100 km, puhumattakaan I-153:sta tai
I-15:sta. Pääpommikone SB:n, joka vielä 1937 pystyi jättämään minkä
tahansa vihollishävittäjän, saivat kiinni uudemmat suomalaiset koneet,
joita he saivat ulkomailta. Ilmeni myös, että SB, joka oli suunniteltu
yleiskoneeksi, ei vastaa pieninkään määrin kahteen päävaatimukseen: se
ei voi ottaa pidemmälle lennolle riittävää pommikuormaa ja vastustajan
joukkoja vastaan toimittaessa se oli kömpelö, eikä voinut syöksyä.
Pääkaukopommikoneesta Puna-armeijan Ilmavoimien komentaja
kirjoitti: "DB-3 ei puolusta paikkaansa kaukopommittajana johtuen sen
suuresta haavoittuvuudesta ja riittämättömästä nopeudesta. Me
tarvitsemme kaukopommittajan, jonka nopeus on 600 km/t 7-8 tuhannessa
metrissä". Toteamme, että sellainen pommikone oli ollut jo kauan
olemassa, ei vain paperilla vaan myös prototyyppinä. Se oli TB-7. Mutta
sarjavalmistukseen sitä ei jostain syystä haluttu, ehkä kun sen luojat
istuivat tyrmässä, tai siksi, että se oli monimutkainen valmistaa.
Maan päälentäjän tuomio tiedusteluilma-aseesta oli myös aivan armoton:
"Meille on myös välttämätön erikoistiedustelukonetyyppi, jolla on
uudenaikaiset ominaisuudet, ensimmäiseksi - nopeus. Vanhentuneen
kaluston kanssa, millaisella tiedusteluilma-ase on varustettu, sota
minkä tahansa vakavan vastustajan kanssa on mahdotonta".
Tämän perusteella Smushkevits teki seuraavan johtopäätöksen: "Sodan
kokemus osoitti jälleen kerran, että lentonopeus on tärkein ominaisuus,
välttämätön kaikentyyppisille koneille. Täten meidän tulee kiireellä
vaatia nopean kaluston rakentamista. Tässä suhteessa olemme jääneet
jälkeen pääkapitalistimaista, joissa sotaa varten teollisuus toimittaa
nopeita, parempia tyyppejä suurissa sarjoissa".
Kaikkein välttämättömimpänä ja mahdollisimman pian hän piti
yksimoottorisen syöksypommituskoneen ja panssaroidun rynnäkkökoneen,
mutta myös kaksimoottorisen rintamasyöksypommituskoneen kehittämistä.
Tämän ohella VVS:n komentajan selonteossa oli neuvoja myös muihin
pulmiin: moottorien riittämätön teho, häviten ulkomaisille, riittämätön
valmistusmäärä, ei täydennystä sodan aikana, vaikea tilanne
polttoaineen kanssa, joka ei saata riittää jos sota jatkuu.
Erityistä huomiota kiinnitettiin välttämättömyyteen kehittää ilma-aseen
johtamista, sen jakaminen taktiseen (armeijalle alistus) ja
operatiiviseen (rintamalle alistus), minkä lisäksi pääosa koneista
tulisi kuulua jälkimmäisen kokoonpanoon. Jos arvioidaan Puna-armeijan
VVS:n tilannetta vähän ennen sotaa ja J. V. Smushkevitsin selontekoa,
kiinnittyy huomio siihen, että hän kokonaisuudessaan tarkasteli
objektiivisesti vaikeata tilannetta ja esitti kysymyksiä
välttämättömyydestä tehdä pikaisia toimenpiteitä sen parantamiseksi ja
voimien todellisen taistelukyvyn luomiseksi, jotka voivat toimia
vakavan vastustajan hyökkäystä vastaan.
Vain vähän ihmetyttää selonteon kriittinen sävy, faktisestihan sen
kirjoittajat väittivät, että heidän johtama aselaji ei voi vastustaa
uudenaikaisempia ja paremmin johdettuja ja varustettuja Saksan, tai
muden maiden Ilmavoimia. Nähtävästi, Puna-armeijan VVS:n Sotaneuvosto
todella pelkäsi ilma-aseen ja maan tilannetta, esitellessään
Voroshiloville ja Stalinille sellaista selontekoa. Tuskin he
ymmärsivät, että tallaavat johtajan varpaille ja hän ottaa heidän
kritiikin kritiikkinä itseään kohtaan
Muuten, selonteossa on myös ilmeinen valhe: vihollisen ilma-aseen
tappiot ilmataisteluissa arvioitiin olevan 362 konetta (toisin sanoen
enemmän kuin omia), kun todellisuudessa ammuttiin alas ja menetettiin
onnettomuuksissa 76 sotakonetta ja 51 vaurioitui. Suomalaiset eivät
moista fibausta nielleet: saksalaisen kuvalehden "Deutschever".n mukaan
he ampuivat alas noin 650 konetta, joka ei erityisesti eroa
todellisesta asiantilasta. Niistä suomalaisten tutkijoiden tietojen
mukaan ilma-aseen osuus on kaikkiaan 207. Toteamme, että Suomen
ilma-aseelle sodasta oli hyötyä merkittävässä määrin. Sotakokemuksen
saamisen lisäksi sen lentäjät saivat enimmät uudet taistelukoneet: 15.
maaliskuuta mennessä Suomen Ilmavoimiin, vielä lentävien 25 "Fokker
D-21"- koneiden lisäksi, laskettiin 22 brittiläistä "Gloster
Gladiatoria", täysin verrattavissa ominaisuuksiltaan "Tsaikan", I-153:n
kanssa, 23 italialaista "Fiat G-50"-konetta, mutta suurinta uhkaa
neuvostokoneille edusti tietysti 23 "Morane-Saulnier" ja 10
"Hurricane"-konetta, ollen ylivoimaisia kaikissa ominaisuuksissa
neuvostohävittäjiin nähden ja myös 19 "Blenheimia", sekä myös yksi
korjattu sotasaalis-DB-3.
Kaikkiaan joulukuusta 1939 helmikuuhun 1940 suomalaiset vastaanottivat
42 "Gloster Gladiatoria", 38 amerikkalaista "Brewster B-239"-konetta
(niistä 6 ehti osallistua sotatoimiin), 30 "Morane-Saulnier", 22
"Bristol Blenheim", 32 "Fiat" ja 10 "Hurricane"-konetta.
Toteamme, että suurimmat tappiot ulkomailta saatujen koneiden joukossa oli
"Gloster Gladiatoreilla" (16 alasammuttua ja onnettomuuksissa
tuhoutunutta ja 4 vaurioitunutta 42:sta - melkein puolet) ja
"Fiateilla"(4 alasammuttua, 6 vaurioitunutta), suurimmat tappiot oli
myös "Blenheimeillä", mikä helposti ilmoitetaan neuvostoilma-aseen
suurimmaksi ylivoimaksi (10 alasammuttua ja saman verran
vaurioitunutta), onnettomuuksissa tuhoutui myös kaksi "Hurricanea",
yksi "Morane", vaurioitui 5 "Moranea" ja 2 "Brewsteriä". Merkittäviä
olivat tappiot "Fokker D-21:n" joukossa. 12 alasammuttua ja 6
vaurioitunutta. Pieni määrä onnettomuuksia ja katastrofeja uuteen
tekniikkaan tutustuttaessa todistaa riittävän korkeasta suomalaisten
lentäjien luokasta.
Lopuksi, vaikea on pidättäytyä vielä yhdestä kiintoisasta seikasta:
suurimman osan neuvostokoneista ampui alas lentäjät, jotka lensivät
nimenomaan "Fokker D-21"-koneilla. Niiden tilille tuli 116 ilmavoittoa,
(Yhdellä niistä lensi myös paras suomalainen ässä Jorma Sarvanto, ampui
alas 12 konetta), "Gladiatorit" ampuivat alas 34 konetta, "Moranet" -
13, "Fiatit" - 9, "Hurricanet", muutamana taistelupäivänä maaliskuussa
eivät ampuneet alas yhtään. Yllättävää oli: suomalaiset ampuivat alas
koneita jopa "Bulldogeilla" (6 taistelukonetta), vielä 5
neuvostohävittäjää ampui alas "Blenheimien" ampujat.
Mutta, kokonaisuudessaan selonteko, toistan, tehtiin todella kriittisin
sävyin ja Smushkevits, VVS:n esikuntapäällikkö F. A. Arzenuhin ja VVS:n
komissaarin Agantsov ilmeisestä rohkeudestaan johtuen syrjäytettiin
tehtävistään toukokuussa 1940 ja siirrettiin vähemmän merkittäviin.
Smushkevitsin tilalle vaihdettiin toinen Espanjan sankari - Pavel
Ritsagov, joka meni Pyreneille luutnanttina, mutta lähti Neuvostoliiton
Sankarina ja majurina. Etikettiin kouliintumattomana hän eräässä
Sotaneuvoston kokouksessa kerran sanoi, kun puhuttiin Smushkevitsin
selonteosta, vielä tylymmin "Me lennämme ruumisarkuilla".
Tällaista Kremliläisten ylpeys ei tietenkään voinut sietää ja Suuren
Isänmaallisen sodan aattona niin Smushkevits, kuin Ritsagovkin ja
Ilmasota-akatemian johtaja Apzenuhin pidätettiin ja lokakuussa 1941
teloitettiin Kuybishevissä, jonka tyrmässä heitä silloin pidettiin.
Kesällä 1941 Puna-armeijan VVS kärsi ankaria tappioita, ei vain maassa,
kuten väitettiin aikaisemmin, vaan saman verran ilmataisteluissa,
joissa yhteensä paloi melkein 80% neuvostokoneista. Sellainen oli hinta
neuvostojohdon haluttomuudesta kuunnella asiantuntijoiden sanaa.
Saatesanat
Artikkeli on julkaistu alun perin venäläisellä sotahistoriallisella sivustolla RKKA.RU.
Artikkeli on käännetty suomenkielelle ja julkaistu sivuston ylläpitäjien ja kirjoittajien luvalla. Erityiskiitokset Alexander Kiyanille ja Pavel Aptekarille yhteistyöstä.
Kirjoittanut: Pavel Aptekar
Kääntäjä: Paavo Kajakoski.
Article originally published by the online military history site RKKA.RU and translated and published in Finnish by the kind permission of RKKA.RU. Special thanks to Alexander Kiyan ja Pavel Aptekar for their cooperation.
Copyright RKKA.RU & Virtuaalilentäjät r.y. / Finnish Virtual Pilots Association 2004.
| |