» Palaute
Historiaprojekti
Katso lisätietoja historiaprojektin kuvaus -sivulta
  virtualpilots.fi
In English 
 | lauantai, 23.11.2024
 Sotahistoriaa» Kirjaudu sisään 

Kotisivu | Sotahistoriaa | manuals | yak3 | luku3.html
Jak-3 - Lentäjän käsikirja (Vaakalento)


3. Vaakalento
  • VAAKALENNON SUORITTAMINEN
  • TYKKIEN JA KONEKIVÄÄRIEN KÄYTTÖ
  • KUOMUN HÄTÄLAUKAISU
  • Sisällys


    3. VAAKASUORA LENTO

    Vaakasuora lento suoritetaan mittarinopeuksilla yli 270 km/t.

    Operatiiviset lennot, siirtolennot, sotalennot (ennen vastustajan kohtaamista), partioinnit, odotus merkityllä alueella, lennot varakentille (paitsi taitolento ja ilmataistelun elementtien muokkaus) suoritetaan taloudellisilla asetuksilla, jota varten samanaikaisten kaasu- ja lapakulmavipujen liikkein säädetään mittarinopeus:

  • korkeuteen 5000 m asti - 280 km/t,


  • yli 5000 m - 270 km/t;

  • tällöin moottorin kierrosten tulee olla suunnilleen tasan 1700 minuutissa.


    Lennettäessä nopeuksilla alle 0,9 maksiminopeudesta sallitaan käyttää rikastinta kaikissa korkeuksissa.

    Erityisissä tapauksissa, kun yksinäisen koneen on pysyttävä ilmassa mahdollisimman kauan, sallitaan lentää nopeuksilla 270-280 km/t ja kierroksilla 1500-1600/min. 3000 m korkeuteen asti.

    4000 metrin korkeudesta käytetään rikastinta kaikilla tehoasetuksilla. Moottorin jatkuva savuttaminen, johtuen seoksen voimakkaasta rikastuksesta, tulee poistaa rikastimella riippumatta lennon korkeudesta. Rikastimen asento valitaan moottorin toiminnan ulkoisten merkkien perusteella. Oikein valitulla rikastimen asennolla moottorin tulee toimia tasaisesti, ilman häiriöitä ja savuttamista. Tällöin veden ja öljyn lämpötilojen pitää pysyä vakaana.


    Maksiminopeuden saavuttamiseksi (kohdattaessa vastustaja, sen tavoittamiseksi, ilmataistelussa, taistelusta irtauduttaessa) tulee:

  • kytkeä pois rikastin;
  • sulkea öljynjäähdyttimen säätölevy virtauksen mukaiseen asentoon; automaatin säätämää vesijäähdyttimen säätölevyn asentoa ei muuteta;
  • yhtäaikaisella liikkeellä asetetaan kaasu- ja lapakulmavivut kierroksille 2650-2700 minuutissa kaikissa korkeuksissa.
  • Määräajoin seurataan moottorin toimintaa kontrolloivien mittareiden näyttämiä. Näyttämien pitää olla seuraavat:

    Öljyn ulostulolämpötila moottorista:

  • maksimi - 110°C;
  • suositeltava - 90 - 100°C.

  • Veden lämpötila:
  • maksimi - 110°C 10 minuutin ajan,
  • suositeltava - 90 - 100°C
  • sallittu alin 60°C.
  • KONEKIVÄÄRI-TYKKIASEISTUKSEN HALLINTA

    Konekivääreillä ammutaan painamalla ylempää nappia, tykillä ammutaan etumaisella liipaisimella.

    Ammunta suoritetaan enintään 10-15 laukauksen sarjoissa.

    Siinä tapauksessa, että ase jumiutuu, päästetään laukaisunappi, suoritetaan jumiutuneen aseen uudelleenlataus ja jatketaan ampumista.

    Huomautus.
    Siinä tapauksessa, että kaikki aseet lakkaavat toimimasta sulakkeen palamisesta johtuen, kytketään päälle aseistuksen lisäkeinuvipu, joka sijaitsee kojelaudan vasemmassa panelissa ja jatketaan ampumista.


    KUOMUN HÄTÄLAUKAISU

    Siinä tapauksessa, että on välttämätöntä jättää kone ilmassa, käytetään kuomun hätälaukaisua, jota varten;

  • vedetään pallo jossa on vaijeri pois säpistä, joka on kuomun liikkuvan osan kaaressa;


  • rajulla liikkeellä vedetään pallo vaijereineen alas itseen päin.

  • Sisällys

    Viimeksi muokattu: 2003-09-29 20:32