| |
3. VAAKASUORA LENTO |
|
Vaakasuora lento suoritetaan mittarinopeuksilla yli 270 km/t.
|
|
Operatiiviset lennot, siirtolennot, sotalennot (ennen vastustajan
kohtaamista), partioinnit, odotus merkityllä alueella, lennot varakentille
(paitsi taitolento ja ilmataistelun elementtien muokkaus) suoritetaan
taloudellisilla asetuksilla, jota varten samanaikaisten kaasu- ja
lapakulmavipujen liikkein säädetään mittarinopeus:
korkeuteen 5000 m asti - 280 km/t,
yli 5000 m - 270 km/t;
tällöin moottorin kierrosten tulee olla suunnilleen tasan 1700 minuutissa.
|
|
|
Lennettäessä nopeuksilla alle 0,9 maksiminopeudesta sallitaan käyttää
rikastinta kaikissa korkeuksissa.
|
|
Erityisissä tapauksissa, kun yksinäisen koneen on pysyttävä ilmassa
mahdollisimman kauan, sallitaan lentää nopeuksilla 270-280 km/t ja
kierroksilla 1500-1600/min. 3000 m korkeuteen asti.
|
|
4000 metrin korkeudesta käytetään rikastinta kaikilla tehoasetuksilla.
Moottorin jatkuva savuttaminen, johtuen seoksen voimakkaasta rikastuksesta,
tulee poistaa rikastimella riippumatta lennon korkeudesta. Rikastimen
asento valitaan moottorin toiminnan ulkoisten merkkien perusteella. Oikein
valitulla rikastimen asennolla moottorin tulee toimia tasaisesti, ilman
häiriöitä ja savuttamista. Tällöin veden ja öljyn lämpötilojen pitää pysyä
vakaana.
|
|
|
Maksiminopeuden saavuttamiseksi (kohdattaessa vastustaja, sen
tavoittamiseksi, ilmataistelussa, taistelusta irtauduttaessa) tulee:
kytkeä pois rikastin;
|
|
sulkea öljynjäähdyttimen säätölevy virtauksen mukaiseen asentoon; automaatin
säätämää vesijäähdyttimen säätölevyn asentoa ei muuteta;
|
|
yhtäaikaisella liikkeellä asetetaan kaasu- ja lapakulmavivut kierroksille
2650-2700 minuutissa kaikissa korkeuksissa.
|
|
Määräajoin seurataan moottorin toimintaa kontrolloivien mittareiden
näyttämiä. Näyttämien pitää olla seuraavat:
Öljyn ulostulolämpötila moottorista:
maksimi - 110°C;
suositeltava - 90 - 100°C.
Veden lämpötila:
maksimi - 110°C 10 minuutin ajan,
suositeltava - 90 - 100°C
sallittu alin 60°C.
|
| |
KONEKIVÄÄRI-TYKKIASEISTUKSEN HALLINTA |
|
Konekivääreillä ammutaan painamalla ylempää nappia, tykillä ammutaan
etumaisella liipaisimella.
|
|
Ammunta suoritetaan enintään 10-15 laukauksen sarjoissa.
|
|
Siinä tapauksessa, että ase jumiutuu, päästetään laukaisunappi, suoritetaan
jumiutuneen aseen uudelleenlataus ja jatketaan ampumista.
|
|
Huomautus.
Siinä tapauksessa, että kaikki aseet lakkaavat toimimasta sulakkeen
palamisesta johtuen, kytketään päälle aseistuksen lisäkeinuvipu, joka
sijaitsee kojelaudan vasemmassa panelissa ja jatketaan ampumista.
|
| |
KUOMUN HÄTÄLAUKAISU |
|
Siinä tapauksessa, että on välttämätöntä jättää kone ilmassa, käytetään
kuomun hätälaukaisua, jota varten;
|
|
vedetään pallo jossa on vaijeri pois säpistä, joka on kuomun liikkuvan osan
kaaressa;
rajulla liikkeellä vedetään pallo vaijereineen alas itseen päin.
|