Luutnantti Merivirta menetti henkensä 14.10. -42 Sesctcshinskajan luona koneen syöksyessä maahan.

Sesctcshinskajan sankarihaudoilla *
seuraava 
|
14.10.42.
Klo 10,00 puhdistimme Brjanskin tomut jaloistamme. Puljassa oli viisi
konetta. Lähtö onnistui suunnitelman mukaisesti. Klo 10,35 Ohitimme
Roslovin kaupungin. Klo 10,40 rupesi DF-25 öljyputki vuotamaan jonka
tähden päätimme tehdä pakkolaskun Sesctschinskajaan. DF-25 –24 ja
–23 sekä OH-LAM laskeutuivat onnellisesti, mutta DF-22, jossa oli
Luutn. Merivirta, Kers. Kivistö. Alik. Kaartinen ja alik. Sveholm
syöksyivät tuntemattomasta syystä maahan. Kapultissa menetti luutn.
Merivirta heti henkensä ja toiset haavoittuivat pahoin. He olivat
kaikki juosseet tiedottomina vaiston ohjaamina n. 50 m. päähän
koneesta. Kone paloi olemattomiin. Kers. Kivistö, Alik. Kaartinen ja
Alik. Sveholm joutuivat S. sairaalaan. Kers. Kivistö oli niin pahoin
loukkaantunut että hänet aiottiin viedä koneella Smolenskiin
leikkausta varten, mutta matkalla sinne hänkin kuoli.
Klo 22,05 ilmahyökkäys S:aan (?3:aan?)
Vaurioita ei sattunut.

*Lt. Merivirta on haudattu Asikkalaan, kers. Kivistö Helsinkiin.
Platan kuvaa onnettomuutta seikkaperäisesti muistelmanauhoituksessa.
Sitaatti Rainiolta: Siirilän tälläistä tapausta varten etukäteen antaman käskyn
mukaisesti muut koneet seurasivat perässä. Kersantti Sakari Kivistön ohjaama
DF-22 syöksyi lähestymisen aikana kaarrossa maahan kuuden kilometrin päässä
kentästä. Ohjaaja ja tähystäjä selvisivät lievin vammoin. Onnettomuuden
syystä voitiin vain esittää arvioita kuten moottorihäiriö ja ohjaajan
tottumattomuus DF-koneen suurivastuksisiin laippoihin tai
vakiokierrospotkureihin
|