» Palaute
Historiaprojekti
Katso lisätietoja historiaprojektin kuvaus -sivulta
  virtualpilots.fi
In English 
 | Tuesday, 29.04.2025
 Sotahistoriaa» Kirjaudu sisään 

Kotisivu | Sotahistoriaa | ukraina | lundelin | 14-10-42.htm
Onnettomuus

Viljo Lundelin: Komennusmatka 1942

Luutnantti Merivirta menetti henkensä 14.10. -42 Sesctcshinskajan luona koneen syöksyessä maahan.

Sesctcshinskajan sankarihaudoilla *

seuraava eteenpäin

14.10.42.

Klo 10,00 puhdistimme Brjanskin tomut jaloistamme. Puljassa oli viisi konetta. Lähtö onnistui suunnitelman mukaisesti. Klo 10,35 Ohitimme Roslovin kaupungin. Klo 10,40 rupesi DF-25 öljyputki vuotamaan jonka tähden päätimme tehdä pakkolaskun Sesctschinskajaan. DF-25 –24 ja –23 sekä OH-LAM laskeutuivat onnellisesti, mutta DF-22, jossa oli Luutn. Merivirta, Kers. Kivistö. Alik. Kaartinen ja alik. Sveholm syöksyivät tuntemattomasta syystä maahan. Kapultissa menetti luutn. Merivirta heti henkensä ja toiset haavoittuivat pahoin. He olivat kaikki juosseet tiedottomina vaiston ohjaamina n. 50 m. päähän koneesta. Kone paloi olemattomiin. Kers. Kivistö, Alik. Kaartinen ja Alik. Sveholm joutuivat S. sairaalaan. Kers. Kivistö oli niin pahoin loukkaantunut että hänet aiottiin viedä koneella Smolenskiin leikkausta varten, mutta matkalla sinne hänkin kuoli.

Klo 22,05 ilmahyökkäys S:aan (?3:aan?)

Vaurioita ei sattunut.

*Lt. Merivirta on haudattu Asikkalaan, kers. Kivistö Helsinkiin.

Platan kuvaa onnettomuutta seikkaperäisesti muistelmanauhoituksessa.

Sitaatti Rainiolta: Siirilän tälläistä tapausta varten etukäteen antaman käskyn mukaisesti muut koneet seurasivat perässä. Kersantti Sakari Kivistön ohjaama DF-22 syöksyi lähestymisen aikana kaarrossa maahan kuuden kilometrin päässä kentästä. Ohjaaja ja tähystäjä selvisivät lievin vammoin. Onnettomuuden syystä voitiin vain esittää
arvioita kuten moottorihäiriö ja ohjaajan tottumattomuus DF-koneen suurivastuksisiin laippoihin tai vakiokierrospotkureihin

Viimeksi muokattu: 2006-10-04 12:07