» Palaute
Historiaprojekti
Katso lisätietoja historiaprojektin kuvaus -sivulta
  virtualpilots.fi
In English 
 | sunnuntai, 12.01.2025
 Sotahistoriaa» Kirjaudu sisään 

Kotisivu | Sotahistoriaa | WW2History-Lahtela-Karhila.html
  
Kullervo Lahtela

Pikahakemisto tämän sivun tarinoihin:
Esittely | Kyösti Karhila muistelee Kullervo Lahtelaa | Koulutustoiminnasta | Saksan matkoista | Karmea tilanne | Saatesanat]


Majuri Kullervo Lahtela

Kullervo Lahtela on yksi suomalaisen sotilasilmailuhistorian suurista, vähemmän tunnetuista nimistä. Lahtela koulutti ansiokkaasti lentäjiä ja ohjasi sotaan joukon nuoria, innokkaita ja ennen kaikkea hyvin koulittuja taistelulentäjiä, jotka pärjäsivät sodan tiimellyksessä erinomaisesti. Lahtela toimi jatkosodan alussa LeLv 32:n lentueenpäällikkönä, siirtyi 11.2.1943 LeLv 34:ään lentueenpäälliköksi, 16.2.44 HLeLv 30 lentueenpäällikköksi ja 23.6.1944 HLeLv 32:n laivueenpäälliköksi. Kaikkiaan Lahtelan tilillä on 10 ¼ virallista pudotusta, joista 5.25 Curtiss Hawk 75 –hävittäjällä ja 4.5 Messerschmittillä.

Lahtela oli alaistensa keskuudessa pidetty ja taitava sotalentäjä. Lahtela on kuitenkin jäänyt monille tuntemattomaksi. Havaittuani Internetissä keskusteluryhmässä Lahtelan lapsenlapsen etsivän tietoja vaaristaan totesin Virtuaalilentäjien yhteyksien Pilvenveikkoihin tarjoavan hyvän tilaisuuden lisätietojen kyselemiseen haastattelemalla Kullervo Lahtelan lentäjätovereita.

Tiedustelin näinollen Pilvenveikkojen puheenjohtaja Olli Kiviojalta josko tämä voisi esittää Pilvenveikkojen klubi-illassa josko klubissa olisi Lahtelan tunteneita lentäjiä, jotka olisivat valmiit muistelemaan edesmennyttä lentäjätoveriaan. Kivioja oli myötämielinen tiedusteluun, kuten myös kolme klubi-illassa läsnäollutta pilvenveikkoa.

Kullervo Lahtelaa koskevat haastattelut on tehty puhelimitse ja esitetään ohessa pääosin koskemattomina puhekielisessä asussaan, vain hieman kosmeettisesti editoituna versiona.

Olkoon siis Kullervo Lahtelankin vuoro astua ilmailuhistorian lehdille hänelle kuuluvalle paikalleen, muuallekin kuin yhdeksi nimeksi ässätilastoissa.

Kullervo Lahtelasta julkaistaan kolme puhelinhaastattelua. Ohessa Kyösti Karhilan muistamat.

Jukka O. Kauppinen – aka Grendel, VirtuaaliLentoLaivue Icebreakers, Virtuaalilentäjät ry

Haastattelu: Jukka "Grendel" Kauppinen
Nauhan purku ja puhtaaksikirjoitus: Janne "Netfly" Kallela
 

  
  
Kyösti Karhila muistelee Kullervo Lahtelaa

Lahtelan Kuje, hän oli mun esimies Curtisseissa koko ajan ja sitte vielä Mersuissa loppuvaiheessa. Ja koulutusvaiheessa Fokkereilla Siikakankaalla.

Hän oli semmoinen tiukahko esimies, että jos jotain mun ois ni sieltä tuli sitten selvitys siihen pian, mutta muuten sitten kun sota eteni, ni sitte oltiin enemmän tai vähemmän kavereita ja se raja niin kuin häipyi. Meikäläinen, joka nyt oli reserviläinen, ni asuttiin jopa samassa osittain ja niinpäin pois.

Hän oli siis vakinaisena?

Kyllä. Hän oli kadettiupseeri niinku sanotaan.

Photo: Virtual Pilots Finland Association collection Minkälaista elämä hänen kanssaan oli esimerkiksi hänen ollessaan Fokker-kouluttajana?

Noh. Siellä oli useampikin veijjakko ollut, mutta hän oli yksi niistä ja kyllä me hyvä koulutus saatiin. Näähän oli vanhoja koneita, et siinä mielessä. Niillähän alettiinkin tää jatkosota, johon mä pääsin sitte mukaan. Mutta ne oli sit niin hitaita jo, että aina oltiin myöhässä kun tuli hälyytykset. Niin sitte Ilmavoimien esikunta vaihtokin meidän koneet, me saatiin Curtissit. Niillä sit sota alkoi ihan eri tavalla. Se oli nopeempi ja vähän parempi aseistuskin, ja lopuks parannettiin aseistustakin. Sitte rupes jo pärjäämään, mutta Curtissikin sitten osoittautui kuitenkin hitaaksi. Mutta sillehän me ei voitu mitään. Sitten piti taktiikkaa muuttaa. Mitä nyt Kuijasta vielä, ei mulla mitään epämiellyttävää ole hänestä. Hän oli esimiehenä ihan oo-koo.

Entä näin lentäjänä näillä eri koneilla Fokkerista, Curtissista, Mersuun, että oliko hän miten hyvä koneen ohjaajana?

Kyllä. Hän oli melkoinen ohjaaja ja ampui hän alas koneita. Siinäkin joskus tietysti sattu hänellekin hajamielisyyttä. Kerrankin hän laski Mersulla Utissa telineet ylhäällä, kun unohti ne. Mut se oli muistaakseni niin, että hän joutui vetämään yli ja kiertämään kentän. Silloin pitää ottaa telineet sisälle ja hän ilmeisesti siinä unohti sitte.

Kysymyksistä

Elikkä ensimmäinen kysymys. Missä yksikössä olette yhdessä palvelleet? Tehän olette ilmeisesti olleet alusta loppuun samassa porukassa?

Joo´o. Eli tää Lentolaivue 32 ja Mersuissa kolmekytneljä.

Muistuuko mieleen jokin yhteinen taistelu Lahtelan kanssa?

Jaaha, täytyy ajatella. Kyllähän niitä varmasti on mut, ei mul nyt tuu mitään mieleen.

Et kun hän oli lentueen päällikkö, niin isommalla porukalla lähtiessä ainahan sitä oltiin niinkun hänen siivellään tai sitten jossakin muussa tehtävässä, siellä taustalla

Kun kolmenelosen aikana koitti erittäin kuumia ilmataisteluja Kymissä, niin tuleeko niistä mitään Lahtelaan liittyvää? Esimerkiksi äsken tuossa jo tuli mainittua tämä mahalleen lasku, varmasti kaikenlaista muutakin ehti tapahtua?

Niin tai toi mahalasku oli Utissa.

Utissa anteeks joo

Mitä tuosta nyt muistuis. Kyllähän siellä oli kaikennäkösiä tappeluja ja hälytyksiä ja lähettiin ilmaa. Muistaakseni hän luotti minuun aika paljon, vaikka mä olin niin paljon nuorempi. Mutta, mä sidoin... Siinä oli pommikoneita ja hävittäjät suojana, niin minä sidoin ne hävittäjät sinne ylös ja sain sitten jollain tavoin ilmotettua, että ne voi vapaasti ampua niitä pommareita alas. Ja kyllä Kujikin sen huomas sitten ja kehu.

Joo. Tässä oli niin hyvä luottamus tilanteessa, että Lahtela pääsi sitten ihan rauhassa.

Aivan. Niin hänellä oli sitten muita mukana. Et tämä nyt tuli mieleen.
 

  
  
Koulutustoiminnasta

Photo: Virtual Pilots Finland Association collection Hänhän koulutti Fokkerilla siinä alkuvaiheessa. Kun hän sitten oli lentueen päällikkönä, niin jatkuiko koulutustoiminta edelleen muillakin koneilla?

No se jäi aika vähäks. Siirtyminen esimerkiks Curtissiin minun kohdallani, oliks siinä vajaa neljä tuntia, niin sitten lähettiin rintamalle. Ja samoiten Mersulla, suurinpiirtein saman verran, tais olla viel vähempiki vielä. Sodan aikana se koulutus oli niin nopeeta, että harvinaisen lyhyitä.

Ehdittekö te esimerkiksi sitten, kun olitte jo tottuneet uuteen koneeseen, esimerkiksi Lahtelan johdolla mahdollisesti parityöskentelyä, yhteistyöskentelyä taistelutilanteita varten harjoittelemaan?

Photo: Virtual Pilots Finland Association collection Ei, se oli muotoutunut jo Curtiss-aikana. Ja jo FR:llä (Fokker D.XXI) sitä harjoteltiin partiolentoja ja muuta rauhan aikana, välirauhan aikana, että kyllä se kaikki oli tuttua jo.

Siinä koneelta toiselle siirryttäessä nämä taktiikat pysyivät samana?

Taktiikat oli sitten, tietysti Mersuilla tuli nopeutta ja se taktiikka siinä mielessä vähän muuttui, mutta ei mitenkään suuremmasti.

Miksi Lahtela siirtyi pois lentolaivue kolmenelosesta? Karhusella on yksi versio, mitä muut ovat mieltä?

Mä en oikein muista sitä, siirtyks hän sillon kun me oltiin Malmilla. Se oli heille joku törmäily...ravintolatörmäily. Ja silloin Luutnantti Erinen ja Kuje joutuivat lähtemään.

Minkälaista ravintolatörmäilyä?

No ne olivat siellä haukkuneet jonkun invalidin, päissään kun olivat, joka vähän suurenteli asioita. Invalidi teki siitä kait kantelun jonnekkin Ilmavoimien esikuntaan, ja sitten ne tutkivat sitä ja niin päin pois.

Lahtelahan oli mukana hakemassa Messercsmittejä Saksasta. Olitteko mahdollisesti yhdelläkään kertaa mukana? Tuleeko niistä mitään mieleen?

En ollut hänen johdollaan. Olin kyllä kapteeni Puhakan kanssa, se oli ainoa lento- tai hakumatka minun kohdallani.
 

  
  
Saksan matkoista

Sitten tietysti edelleen tiedustelisin, vaikka ei olisi ollutkaan samaa matkaa Lahtelan kanssa, niin muutoin mielellään kuulisin näistä Saksan-matkoista. Mahtaisiko olla esimerkiksi mitään sellaista muistoa, mitä ei ole kukaan sattunut pistämään missään kirjassa julkisuuteen?

Ei kai niitä ole koska ne kaikki onnistuvat, vaikka he vähän pitivätkin oman päänsä. Kun saksalaiset sanovat etteivät he lentäisi tosta, vaan kiertäsivät esimerkiksi Alppeja ja korkeimpia mäkiä siellä. Ja pojat päättivät vaan mennä suoraan. Oli onneks hyvä sää niin pääsivät kaikkien niiden päälle ja sieltä tuli hyvin. Et ei mul mitään muuta muisti kuvaa tästä ole.

Noh, matkathan menivät aika ilmeisesti aika hyvin. Ainoastaan jotain pieniä sattumuksia välillä. Esimerkiksi Königsbergissä piti moottoria rukata matkan varrella ja jotkut sitten lentelivät yksin. Tuolla Viron puolella esimerkiksi, kukahan se nyt olikaan, jolla oli vähän kränää siellä saksalaisen kenttäpäällikön kanssa, joka ei tykännyt.

Editoijan huomautus: mahtaneeko olla Virtuaalilentäjienkin sivuilla mainittu Väinö Pokelan kokemus?

Joo, mutta ei kai Kuje ollut niissä mukana, että se hajos se pulja jonkun, ehkä jonkun moottorihäiriön takia. Joku joutui jäämään jälkeen ja sitten lensi yksinään sieltä. Sit oli kielitaidottomia tietystikin, niiden kanssa oli tietysti sitte vaikeuksia

Mitenkä siellä yhteisen kielen puuttuessa sitten pärjättiin?

Käsillä vaan ja näyttämällä.

Ei tällänen satu olemaan yhtään tuttu tapaus, kun palatessa Lahtelan koneen kuomu aukesi, kun koneet nousivat Riiasta ilmaan. Lahtelan parvi laskeutui takaisin, kun siinä samalla Lahtelan takki putosi ohjaamosta Riian lahteen. Sitä sitten kalastelivat siellä.

Niin me, siit mä kyl kuulin että hänen takkinsa meni sinne. Mutta emmä tiedä oisko ne kalastelleet sitä ja saivatko toki takasinkaan. Siitä kuulin, että se kuomu aukesi. Se oli semmonen, voisko nyt sanoa vähän heikkous, Mersulla, että se lukitus saattoi aueta, jollei siinä ollut erittäin huolellinen.

Tästä tapauksesta on lyhyt maininta Fighter Tactics Academyn sivuilla Mauno Fräntilän artikkelissa Messerschmitts to Finland.

Jos minä ihan täysin asiaan liittymättömasti mainitsen ihan muuten, kun meillä yhdistyksen kanssa oli syksyn pintaan retki Jyväkylään Tikkakosken museolle, Blenheim-retki. Museonjohtajan kanssa sovittu asiasta, että me mennään porukalla sinne varaston puolelle yleisöltä suljetulta alueelle kattomaan Blenheimiä, kun niitähän ei maailmassa montaa ole. Meillä oli täältä Tampereelta mukana Blenheimeissä lentäneitä herroja ja Oulusta tuli Eino Estamo, joka on lentänyt Blenheimillä ja Junkers 88:lla. Siellä sitten käytiin katsomassa Blenheimiä oikein huolellisesti ja pitkään ja antaumuksella. Sitten käytiin katselemassa museon Messerschmittiä ja tämä Kauko Aho, hänkin katseli sitä Messerschmittiä oikein huolellisesti. Oli kiivennyt koneen siivelle katselemaan ohjaamoon, kun hän huomasi, että museon väellä on selkä koneeseen päin.

Niin.

Ahohan sitten jälkeenpäin kerto siinä, että "minä kun aattelin, että koskaan en Messerschmittissä ole istunut, kun eihän ne meitä pommarikuskeja ikinä päästäneet hävittäjien lähelle.” Hän oli hyvin nopea toiminnassaan, kun hyppäs luvatta ohjaamoon sisään ja veti kuomut kiinni.

Hehe joo´o

Siinä oli museon herra hädissään että "älä älä laita lukkoon sitä kuomua, tiedättekö mitenkä se kuomu avataan sisältä?" Aho totesi, että "en minä tiedä, en minä ole koskaan istunut Messerschmitissä." Tämä oli huolissaan, että jos Aho ei saakaan lukkoa enää sisältä auki, niin siinä menee pitkä aika ennenkun työkaluilla avaavat sen.

Heheh kyllä kyllä joo.

Se oli oikein mainio, siitä on oikein hyvät valokuvatkin olemassa. Ahon vaimokin oli erittäin huvittunut, kun katsoi Ahon ilmettä koneen sisällä.

Just heh joo.

Mutta sitten pari kysymystä vielä. Elikkä. tämmönen tapaus: elokuussa -43 Lentolaivue 34 toinen lentue. Lahtelan lentue toimi Malmilta. 23. päivänä elokuuta Lahtela pudotti Bostonin Viron rannikolle. Muistuuko tätä tapausta yhtään mieleen?

Aha joo, mä en ollu siinä mukana, mutta kyl mä oon kuullut siitä. Ja se kai, niin se laski niin aivan rannikolle ja Kujehan kävi sitä siellä katsomassa, jos mä oikein muistan.

Muistuuko ollenkaan mieleen kuka oli tässä siipimiehenä?

Ei ei todella.

Sitten 10.10 -43 Lahtela pudotti PE-2:sen Porkkalaan. Muistuuko tästä mitään?'

Ei, mä en ollut sielläkään mukana.
 

  
  
Karmea tilanne

Kyllähän siellä kaiken näköistä sattu. Nimittäin he olivat edellisenä iltana ottaneet pienet ja sitten se kesti vielä aamuun. Lähettiin päivystää ja tuli hälyytys ja onnistuttiin ampumaan koneita alas. Ja sitten yleensä pudotuksen jälkeen kun tullaan kotiin, niin koukataan ja vedetään pystyyn ja tehdään tuommonen nousukierre.

Niin Kujekin teki ja sitten nähtiin maasta, mä olin sitten maassa ja näin miten se kone rupes painumaan kun hän käänsi sen selälleen. Ja sitten vaipu ja vaipu ja ihan siellä puidenlatvojen kohdilla hän sai sen oikaistua. Kun hän tuli laskuun ja nousi koneestaan ylös oli kalman kalpee. Hän oli unohtanut laittaa noi vyöt kiinni.

Se oli karmee tilanne. Sillon oli onni mukana. Se oli aika epämiellyttävä tilanne.

Hän oli sitten siis ihan pätevä esimies ja pätevä lentäjä?

Oli, oli kyllä että siinä mielessä täytti tehtävänsä.


Saatesanat

Tällä sivulla on Kyösti "Kössi" Karhilan haastattelu Kullervo Lahtelasta. Haastattelu suoritettiin puhelimitse ja puhtaaksikirjoitettiin ääninauhalta.

Haastattelu: Jukka "Grendel" Kauppinen
Nauhan purku ja puhtaaksikirjoitus: Kalle "Netfly" Kallela

Lentokonekuvat via Virtuaalilentäjät ry kokoelma.

Copyright VLeLv Icebreakers / Virtuaalilentäjät r.y. / Finnish Virtual Pilots Association 2002.

 

  

Viimeksi muokattu: 2003-10-23 12:39